Opbouw Groep B blok

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 okt 2016, 15:16

Zowaar een nieuw topic :mrgreen:

Uit de blauwe Samba Rally heb ik een 1360cc groep B motorblok overgehouden. De versnellingsbak zit nu in Humpie Dumpie, maar de cilinderkop met Webers en het onderblok ligt al jaren onder een doek in de sleutelruimte.
Nu Humpie Dumpie klaar is en op de nominatie is gezet voor de verkoop en ik alles probeer te verkopen is het nu tijd geworden om het blok weer op te bouwen.

Grote uitdaging is daarbij dat ik destijds gemerkt heb dat de kleppen tegen de zuigers aan kwamen en er dus hapjes uit de zuigers gefreesd moeten worden.

Ik heb een zuiger uitgefreesd en ben nu aan het kijken of ze voldoende diep zijn. Ze hoeven waar 1 mm diep te worden dus groot gaat het niet worden.

Alle onderdelen bij elkaar gezocht ( dat was het meeste tijd :? Het blok lag al in Berkel uit elkaar dus veel lag niet meer bij elkaar en moest er gezocht worden. Uiteindelijk ben ik een aardig eind gekomen :wink:

Ik had destijds een doorkijkblok gemaakt :lol:

In die situatie kon ik de positie instellen waarbij de zuiger en klep op minimale afstand tot elkaar naderde. Toen heb ik de klep met de stelbout naar beneden gedraaid en kon ik meten hoeveel ruimte ik nog over had. Dat kwam nu op 1.5 mm voor de uitlaatklep. Bij de inlaatklep had ik zelf meer :shock:
Dat gaf me wel te denken...
Op het nokkenas tandwiel stond een markering 1285 die heb ik als beginpunt genomen.
Ik moet dus gaan klokken ( meten met de meetklok).
Mijn steun waarop ik de klok had gezet toen ik het 1440cc blok heb uitgelokt ben ik kwijt dus ik moet nieuwe steuntjes gaan maken.

Ook een werktafel gemaakt onder de elektrische takel, hoef ik niet telkens dat blok te vertillen, wel zo belangrijk voor mijn polsen.

Hier al een begin rapportage

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het onderblok van het blok en het doorkijkblok zijn anders, de krukaslagers zijn anders dus moest een setje nieuwe aanbreken
Afbeelding
Het gaat om het testen van de kleppen dus alles moet nog een aantal keer uit elkaar dus geen pakkingen en slechts een minimaal aantal bouten en moeren.
Heb er een koppakking aan opgeofferd ( aluminium rand was door het lange liggen al beschadigd :( )
Afbeelding
Nog een nieuw verzinkt setje moeren gevonden :roll:
Afbeelding
Krukas erin
Afbeelding
Zijdelingse speling opvangen
Afbeelding
Nokkenas tandwiel op de juiste manier monteren
Afbeelding
Helaas heb je 12 standen van dat ding dus blij dat mijn voorganger al wat voorwerk heeft gedaan :lol:
Afbeelding
Ketting positioneren
Afbeelding
Afbeelding
Hier en daar wat takelogen :wink:
Afbeelding
Afbeelding
En hier ben ik geeindigd, tijd om naar huis te gaan
Afbeelding

Ik moet de gradenboog op de poeli nog zoeken en monteren, dan een goed meetsteuntje en dan maar draaien

Wordt vervolgd

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 okt 2016, 20:59

Nog een mooi plaatje van de takelopstelling met een mooie achtergrond :mrgreen:

Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Gino » 21 okt 2016, 18:46

Poster van laten maken! :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 okt 2016, 13:52

Weer verder gaan met het blok.

Tijd om de cilinderbussen op lengte te maken, een bus had een beschadiging op het pasvlak van de koppakking. Weer schuurpapier gepakt en ben maar gaan schuren, gelukkig ging het redelijk snel en de eerste bus ik klaar

Afbeelding
Afbeelding

Nu de andere drie nog en kan ik het onderblok ook gaan inkorten, weer met VEEL schuurpapier en noest arbeid.
Dan kan er gemeten worden, kan de kop erop en dan de nokkenas definitief afstellen.

Mocht iemand me komende zaterdag willen helpen met dit voor mijn polsen niet prettige werk dan hou ik me aanbevolen :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Gino » 23 okt 2016, 15:12

Ik wil je wel even helpen, hoor. :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 okt 2016, 20:16

Gino heeft de cilinderbussen netjes op lengte geschuurd.

Ook nog een poging gedaan om het onderblok pas te schuren om weer de benodigde uitsteek van de bussen te creëren maar we vertrouwen de tafel niet. Het schuurpapier bleek telkens op de zelfde plek vol stof te gaan zitten. Is de tafel wel vlak genoeg voor de lengte van het blok?
Een bus van diameter 10 cm kan je door telkens draaiend te schuren perfect in orde krijgen, dat gaat met een blok niet :evil:

We durfde niet verder te gaan. Ik ga een dikke glasplaat regelen of een ander iets om het blok te vlakken. Zonde om het groep B blok te gaan vernaggelen.

Wordt vervolgd :wink:



PS het blok gaat de verkoop in dus als mensen interesse hebben dan moet je het maar laten weten. Het is nu de bedoeling dat er een standaard Samba Rally 5-versnellingsbak op komt, die is iets korter dan de ZS bak

Vraagprijs €1250 ( wanneer het blok lopend in de testopstelling lopend te bewonderen is :wink: )
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 nov 2016, 22:50

Photobucket ligt plat dus geen foto's meer te zien, ik hoop dat ik niet weer opnieuw kan beginnen :x

Ik heb vandaag het onderblok met behulp van wat collegas in orde kunnen maken, als photobucket het weer doet zal ik de foto's wel posten.

De cilinders moeten nog wat na worden bewerkt en dan kan ik alles goed schoonmaken en in elkaar zetten.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opbouw Groep B blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 nov 2016, 21:53

Flink aan het schuren geweest,

Gino heeft de bussen opgeschuurd op mijn werk het onderblok aangepakt

Alles ligt nu op ca 0.05 van elkaar, maar moet nu nog zo combineren dat het verschil tussen de bussen niet te groot is als ze in het onderblok liggen. Vervolgens moeten de bussen ook voldoende uitsteken. Dus die laatste hondersten maar op elkaar afstemmen als alles bij elkaar is. Zo nodig nog een schuurtje nageven :lol:

Gaat wel wat worden :wink:


Eerst de bussen aanpassen
Afbeelding

Daarna kon ik het onderblok vlakken
Mooi vlak tafeltje gevonden, bij de Gamma een rolletje schuurpapier gehaald ( gestart met A4jtes maar dag ging niet goed) Nu een glijbaantje gemaakt :P
Afbeelding

Voelermaatjes erbij, cilinderbussen passen en weer verder schuren.
Afbeelding

De eerste 5 meter waren er zo door, daarna naar de Praxis gegaan. Zelfde papier gehaald maar ipv 6,5 euro kon ik nu bijna twee eur extra aftikken (groothandel was 3,50 :evil: )
Maar ja ik kon verder.

Zag wel dat het schuurpapier bij het heen en weer schuiven een "boeggolf" veroorzaakte waardoor de einden een beetje meer begonnen te vlakken
Afbeelding

Streepjes gezet om te kijken waar dit nog meer oneffenheden zou gaan geven
Afbeelding
Na een paar schuurtjes :mrgreen:
Afbeelding
Maar al snel bijna alles weg, op deze tafel ging het vlakken dus prima
Afbeelding
Een vlakblokje erbij gepakt en de voelermaatjes weer gehanteerd
Afbeelding
En het resultaat:
Afbeelding

Zo mooi om het motortje weer in topconditie te zien groeien.

Hij heeft jaren geleden in deze auto gezeten:
http://members.ziggo.nl/kramaldo/assets ... mbaJB1.jpg
En hier de complete motor
http://members.ziggo.nl/kramaldo/assets ... heHart.jpg
En de auto toen hij raceklaar was
http://members.ziggo.nl/kramaldo/assets ... mbaJB2.jpg

Ik heb met deze auto harder durven gooien dan met de 104, maar de 104 heeft echt wel een betere wegligging met zijn triangel-subframe met uniballs en de 205 slicks eronder :twisted:
Alleen durf ik bij de 104 niet echt tot het uiterste te gaan :oops:

Dit motortje zou iets minder pk's hebben dan de 1440cc, alleen melden ze in Frankrijk dat er in deze configuratie toch ook 130 pk uit zou moeten komen. Ik weet alleen niet wat voor zuigers ze daar gebruiken. Van de 1285cc kop weet ik dat ze de bolle zuigers hebben, die kan je in principe in de 1360cc configuratie prakken.
Ik heb vlakke zuigers dus ik ga er vanuit dat ik met deze motor tot ca 120 pk moet kunnen komen. Ook erg rap hoor in zo'n licht autootje :lol:

Wordt vervolgd

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten