Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 14 feb 2016, 17:39

Beste forumleden,
Na al wat ondersteuning in mijn ontsteking topic wil ik hier een topic openen voor de rest van de werkzaamheden rondom mijn Samba. Wellicht handig voor de andere Samba/104 rijders.
Dit is m:
Afbeelding
Sinds december in mijn bezit, 125dkm op de teller. Momenteel een XY6B motor ipv een XY8. Vooral belangrijk, de harde carrossorie, tot nu toe heb ik één roestplek gezien, namelijk boven de zekeringkast, volgens mij zit de paravaanbak hier boven, moet nog even bekijken hoe ik dit ga oplossen, moet waarschijnlijk een nieuwe stuk plaat in.

Momenteel nog APK tot april, mijn plan is om zodra de Samba rijd bij de keurmeester langs te rijden om dan in ieder geval te kijken wat nog moet gebeuren. Tot nu toe is dat:
-Ontsteking afstellen
-Carburateur afstellen
-Achterraam vervangen
-Olie+filter vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-remmen nalopen

Tot nu toe heb ik de ontsteking alweer werkend en loopt de auto ook alweer, ik heb zelfs al even een stukje gereden :D Tevens heb ik de wis/was installatie gerepareerd.
Hopelijk komt de Samba weer door de keuring en kan ik er nog lang van genieten!

Momenteel loop ik tegen het volgende probleem aan, als ik de stroboscoop aan de 1ste of 4de bougiekabel zet zie ik het streepje niet verschijnen door het "vliegwielraampje", ik heb het streepje op het vliegwiel al even gemarkeerd met gele verf maar met de stroboscoop zie geen streepje. Daarnaast loopt de motor stationair snel ik krijg ik de motor niet echt mooi afgesteld, in het werkplaatsboek kan ik niet echt ontdekken hoe de carburateur nou afgesteld moet worden, weet iemand misschien waar de hoofdsproeier ingesteld kan worden? De motor krijgt namelijk veel te veel benzine. Daarom wil ik eerste de carburateur afstellen, of is dit niet mogelijk met een niet goed afgestelde ontsteking? Carburateur is trouwens een tweetraps Solex 32/35 TACIC met automatische choke. De choke werkt nog prima, als de motor warm wordt gaat de klep goed open.
Afbeelding
Afbeelding
Nou begrijp ik uit het boek dat "schroef 1" de hoofdsproeier is, "schroef 2" de benzine lucht verhouding, dan zit er nog "schroef 3" op de choke regeling, het lijkt erop dat ik hier het stationair draaien kan regelen.
Als iemand dit kan bevestigen dan graag!
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 feb 2016, 19:24

Als de motor te hoog stationair loopt zou ik daar eerst mee beginnen.

De ontsteking moet wel goed staan en als dat streepje niet te zien is moet daar eerst iets aan gedaan worden. De ontsteking goed afstellen, misschien staat ze zo ver van tijd of dat je hem niet meer ziet. FF draaien aan ontsteking tot je de hele verstelling hebt doorlope.. Als het niet op de 1e of 4e cilinder wil lukken probeer dan de 2e ( ik geloof dat er een beide kanten een streepje staat) ik meen bij mijn rally ook een zelfde probleem was ( maar weet niet meer zeker :oops: )

Pas als je de ontsteking hebt gehad beginnen aan die carburateur. Afstellen is sowieso een vak apart en als het niet echt noodzakelijk is dan kan je er maar beter afblijven.

Je verteld dat de motor te veel benzine krijgt.... Hoe weet je dat? Als de auto koud is dan staat de choke helemaal dicht en zal de auto inderdaad veel te rijk lopen, maar is dat ook zo als de motor warm is en de choke klep helemaal open staat?

De CO schroef is de schroef 1 en daar kan je wel aan draaien ( onthou hoeveel slagen naar links of naar rechts je draait en kijk wat het effect is. Als je weet hoe deze heeft gestaan kan je daar niet veel kwaad mee doen.
Die afstelling van de choke zal het probleem van te rijk of te arm niet veel veranderen, zou daar ook van afblijven! Heb je ook een speciaal calibertje voor nodig en die vind je niet zo snel.

Succes

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 16 feb 2016, 21:44

Rudie_Krämer schreef:Als de motor te hoog stationair loopt zou ik daar eerst mee beginnen.

De ontsteking moet wel goed staan en als dat streepje niet te zien is moet daar eerst iets aan gedaan worden. De ontsteking goed afstellen, misschien staat ze zo ver van tijd of dat je hem niet meer ziet. FF draaien aan ontsteking tot je de hele verstelling hebt doorlope.. Als het niet op de 1e of 4e cilinder wil lukken probeer dan de 2e ( ik geloof dat er een beide kanten een streepje staat) ik meen bij mijn rally ook een zelfde probleem was ( maar weet niet meer zeker :oops: )

Pas als je de ontsteking hebt gehad beginnen aan die carburateur. Afstellen is sowieso een vak apart en als het niet echt noodzakelijk is dan kan je er maar beter afblijven.

Je verteld dat de motor te veel benzine krijgt.... Hoe weet je dat? Als de auto koud is dan staat de choke helemaal dicht en zal de auto inderdaad veel te rijk lopen, maar is dat ook zo als de motor warm is en de choke klep helemaal open staat?

De CO schroef is de schroef 1 en daar kan je wel aan draaien ( onthou hoeveel slagen naar links of naar rechts je draait en kijk wat het effect is. Als je weet hoe deze heeft gestaan kan je daar niet veel kwaad mee doen.
Die afstelling van de choke zal het probleem van te rijk of te arm niet veel veranderen, zou daar ook van afblijven! Heb je ook een speciaal calibertje voor nodig en die vind je niet zo snel.

Succes

GrR


Ontsteking ga ik dan inderdaad eerst doen, waarschijnlijk heb ik het verkeerde streepje gemarkeerd :oops:

Afstelling heb ik al aardig verdraaid, auto liep voor geen meter dus moest toch wat. Hij verzoop continu, momenteel loopt ie beter maar ik houd vol tot ie goed loopt :D

Choke is momenteel goed dus daar zal ik niet aankomen. Nu eerst de ontsteking op tijd zetten en dan de carburateur.

In het boek staat een aantal graden met de vacuumslang eraf en afgedicht en gradental met volgens mij een stationair draaiende motor, welke moet ik aanhouden?
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 21 maart 2016, 21:51

Vorige week even bij de keurmeester geweest, alles viel reuze mee, er zijn maar enkele punten uitgekomen.
De keurmeesters stonden versteld van de eigenlijk nog best goede Samba 8)

    Wis/Was installatie repareren
    Uitlaat dichtmaken
    Wiellagers links en rechtsvoor vervangen

en achter een setje andere banden, de huidige zijn van een goedkoop Japans merk ofzo, totaal uitgedroogd...

Op de brug heb ik gezien dat er een plekje zit op de dorpel en een plek linksvoor bij de kriksteun, verder is ie keihard.
Hopelijk deze week de lagers "even" vervangen en dan afmelden :D
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 maart 2016, 08:27

Voor de voorlagers heb je wel een stukje speciaal gereedschap nodig :wink: anders kan de dat "even" wel schrappen :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 22 maart 2016, 09:32

Rudie_Krämer schreef:Voor de voorlagers heb je wel een stukje speciaal gereedschap nodig :wink: anders kan de dat "even" wel schrappen :mrgreen:

GrR


Hallo Rudie, waar doel je dan op? Een pers en stuk metaal om de stuur stangen etc te ontkoppelen?

Toen ik bij garage werkte heb ik het wel eens gedaan dus moet lukken volgens mij...
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 maart 2016, 19:24

Om het lager eruit te trekken!

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 28 maart 2016, 21:48

Rudie_Krämer schreef:Om het lager eruit te trekken!

GrR

Daar is een trucje voor, binnenste lagerbussen eruit tikken/persen, dan een dikke lasrups in de achter blijvende schaal leggen. Deze krimpt en valt er zo uit. De oude lager schaal kan dan ook weer gebruikt worden om de nieuwe erin te persen ;) geleerd van mijn plaatselijke garage :mrgreen:


Nog een vraagje: weet iemand misschien op welk aanhaal moment de aandrijf as moer moet?
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Martijn_vK » 29 maart 2016, 13:05

Mooie truc! Ik ben benieuwd.

Duidt dat 1997 in je gebruikersnaam overigens op je geboortejaar? In dat geval: erg leuk dat de jongeren nog steeds zo goed vertegenwoordigd blijven! Ik ben inmiddels 31 maar ook al jaaaren actief in de oude-hokken-wereld.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 29 maart 2016, 14:53

Martijn_vK schreef:Mooie truc! Ik ben benieuwd.

Duidt dat 1997 in je gebruikersnaam overigens op je geboortejaar? In dat geval: erg leuk dat de jongeren nog steeds zo goed vertegenwoordigd blijven! Ik ben inmiddels 31 maar ook al jaaaren actief in de oude-hokken-wereld.

Vond ik ook al, daarom deel ik em graag! Ben inderdaad momenteel 18 jaar en graag aan het sleutelen ;)
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 01 apr 2016, 22:21

Ondertussen de wiel lagers op bijrijders kant al vervangen, redelijk makkelijk en vlot gegaan. Nu had ik vandaag nog wat tijd over dus met de bestuurder kant begonnen. Alleen het eerste probleem, ik krijg de aandrijfas moer niet los. Dit is toch geen andere draad, linksom is los neem ik aan? Omdat de velgen dicht zijn kan ik de as eigenlijk niet blokkeren door middel van het wiel. Remmen of in de versnelling lijkt mij een beun manier, of is dit gebruikelijk? Ik heb ook al geprobeerd met de lucht sleutel maar krijg er geen beweging in...
Onderstaand nog een foto van de situatie:
Afbeelding
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 apr 2016, 07:06

Niet zo'n vreemd probleem, komt vaker voor.

Ik heb een hele grote bahco en die zet ik met het ook vast op een wielbout met de wielmoer, draai de as de goede richting op totdat de steel tegen de tweede wielbout aan komt, die heb ik dan wel beschermd met een volgende wielmoer. De bahco rust dan op de grond en met een goede kwaliteit wielsleutel of ander Tstuk met een pijp erop draai ik hem los.

GAAT LUKKEN :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor jacqabe » 02 apr 2016, 07:30

Precies wat Rudie zegt, gewoon klem zetten tegen de grond tussen de wielbouten. Ik heb een grote oude bandenlepel waarmee ik dit altijd doe. Ook bij mijn 403 onlangs de wiellagers vernieuwd en daar had ik hetzelfde "probleem".
Volgens mij wonen wij niet zover uit elkaar dus mocht het niet lukken dan geef je maar een gil.

Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 03 apr 2016, 00:35

Ik dacht dat de draadeinden niet tegen zijwaartse krachten konden, maar met een sterke as er tussen de moer zo los. Niets beschadigd en prima te doen :)

Nu van de week eerst even een vierkante bit maken voor de olie aftap plug ;)
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 14 apr 2016, 21:10

Ondertussen zitten de nieuwe wiellagers er al weer in tijdje op, heb ondertussen al weer wat kilometers gemaakt. Maar afgelopen maandag verliep de APK en moest die toch echt afgemeld worden. Gelukkig had de garage vandaag tijd en kon ie zonder problemen afgemeld worden:)
Afbeelding
Ik had alle bovenstaande punten al gerepareerd dus was zo klaar :D

Qua APK kan ik nu dus twee jaar vooruit. Wel wil ik nog wat dingen verbeteren:
-Nieuwe profielen maken voor de cabriokap en deze thermisch verzinken
-Kapje voor vliegwielopening 3D-printen
-dorpel ontroesten en nieuw stuk inlassen
-waarschuwingsschakelaar van de handrem repareren, soms doet deze het en soms niet, iemand enig idee waar de schakelaar zou kunnen zitten, het werkplaatsboek verteld er niets over :-|
-eventueel nog motorkap en achterklep spuiten

Bedankt voor alle hulp, dit heeft me heel wat tijd bespaart, qua ontstekingswerk... De laatste punten zal ik niet in een heel hoog tempo gaan oplossen, ik maak namelijk niet heel veel kilometers (is de bedoeling :lol: )
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor jacqabe » 14 apr 2016, 21:54

Lekker bezig man! Heb je en adresje in de buurt voor dat 3D printen?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 22 apr 2016, 17:49

jacqabe schreef:Lekker bezig man! Heb je en adresje in de buurt voor dat 3D printen?

Jazeker, mijn baas heeft onlangs een aangeschaft :D
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor jacqabe » 23 apr 2016, 09:18

Dan mag je de mogelijkheid wel eens onderzoeken om een stuurkapje voor mijn 403 sedan te printen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 29 jun 2016, 23:24

Ondertussen niet heel veel gedaan, ik was druk met de laatste dingen voor school afronden. Wel ben ik bezig met nieuwe profielen voor de cabriokap en het afstellen van de motor, dit schiet aardig op.
Vandaag had ik een plekje gezien op het rechter spatbord, voor nader onderzoek de bumper gedemonteerd, toen vond ik ook een plek op het linker spatbord. Omdat ik altijd al vermoedde dat hier iets niet helemaal goed ging maar gedemonteerd, toen kwam ik heel wat tegen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er is een hoek van de paravaanbak verrot, een hoek in het motorruim en de plaat tegen de bekleding van binnen. Allemaal lastige hoeken, dus ik ben maar gelijk begonnen. Ruimte maken, roest fixeer en daarna platen inlassen. Hoop dat het allemaal gaat lukken. Ik weet bijna zeker dat het dashboard eruit moet, dit lijkt me een enorme klus, iemand ervaring?

Maar ik zet even door zodat de Samba weer lang goed blijft, de achterzijde is namelijk recent erg goed aangepakt, moet nog te redden zijn dus...
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor jacqabe » 03 jul 2016, 12:01

Ga zo door, kom je binnenkort wel eens tegen op de dijk.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Talbot Samba Cabriolet terug op de weg

Berichtdoor Fredrik1997 » 13 jan 2017, 20:25

Na een tijdje niet actief te zijn geweest nu het bericht dat de Samba verkocht mag worden... Het was helemaal niet het plan om de Samba te verkopen maar omdat ik geschikt een Matra Murena kan kopen ben ik toch overgehaald.

Meer informatie staat in de advertentie: http://www.speurders.nl/overzicht/talbo ... lbot+samba

Met echte liefhebbers kan uiteraard geonderhandeld worden!
Talbot Samba Cabriolet 1983
Fredrik1997
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 07 jan 2016, 11:47
Woonplaats: Nij Altoenae


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten