Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 jan 2014, 19:15

Op aanraden van één onzer moderatoren maakt ik van dit project, in elk geval tot de afronding ervan, maar een apart topic. De klus is er uitgebreid genoeg voor. Ben er, gelet op wat allemaal al gepasseerd is, wel een beetje te laat aan begonnen, mijn excuus hiervoor.

Tot nu toe staat zo'n beetje alles omtrent de aankoop, ervaringen en klussen aan de S onder "Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan", mocht je dit gemist hebben.

Na het gemelde opknappen van alle portieren lag aan de onderkant nog één en ander op me te wachten, maar op de verbindingen met de pook en de teller-kabel na is alles aan de onderzijde van de motor nu uitgebouwd. Vanmiddag de lange remleiding en het voorste stuk van de uitlaat kunnen verwijderen. Goed dat de flensbouten een dag of vier in de kruipolie hebben kunnen sudderen, want met een kleine tik kwam er nu heel vlot beweging in. De hoefijzervormige beugel waar de warmtecollector op vast zit lijkt helaas niet meer bruikbaar, maar verder bleef alles heel.
Wel heb ik het hitteschild eraf moeten halen om genoemde collector ver genoeg naar achteren te kunnen te schuiven om zo voldoende werkruimte te hebben voor de bouten van de uitlaat. De wartel van de remleiding, zelf in prima staat, kwam ook gemakkelijk los, dus dit materiaal kan na een borstelbeurt best weer dienst doen.

Toen nog een uurtje aan de bovenzijde van het blok besteed met uitbouw van de koel-vin, dynamo, draagbeugel van het reservewiel, claxon, spanningswisselaar, bobine en de verdeelkap met rotor en bougiekabels.
Meteen de motorruimte door het schutbord heen ook maar helemaal draadloos gemaakt. Van diverse aansluitingen tevoren een foto genomen zodat later hopelijk geen verwarrende puzzel ontstaat, want bij de SL zit alles weer heel anders (vooral minder) in elkaar :lol: Voor nu is het genoeg, anders gaat het op werk lijken :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor joospeugeot » 12 jan 2014, 19:28

wat is dat voor een motortje wat erin ligt?
zie ik daar nu een automatische choke op zitten ?
en wat is dat voor een carbarateur ?
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 12 jan 2014, 19:45

Beter zo een aparte Topic..
Ja Joos goed gezien een automatische choke..
Marcus heeft het straks zeer comfortabel.. :mrgreen:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 jan 2014, 20:14

Met een verbruik van 1 op 10 zeker..... :lol:

De motor is type XW3S (121), de 66 pk uit 1124cc, standaard een 4-bak. Carburateur is de Solex 32 TIMMIA, idd met automatische choke. Wat er ervan weet is dat het waxelement daarvan niet eeuwig meegaat, blijft afwachten wat ermee moet gebeuren.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 12 jan 2014, 20:18

Mooi zo een apart topic voor deze klus.
Hoef ik niet meer zo te zoeken! 8)
Je schiet mooi en pakt het grondig aan. Ik lees het dagelijks met veel plezier.
Succes !

Groet Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 jan 2014, 23:36

Gelet op de kwaliteit van het casco dat vandaag vanuit het midden-zuiden naar het hoge noorden verhuisd is kan ik moeilijk beweren dat ik hieraan een miskoop heb begaan :lol: Het trof allemaal wel heel bijzonder dat ik op deze druilerige vrije woensdag in de gelegenheid was om samen met Jan deze verre trip te maken, en met een volle bus en het casco op de trailer heel veel spullen een nieuwe bestemming kan geven, dan wel de talloze meegekomen onderdelen aan het persoonlijk magazijn toevoegen.

Wél een lange en intensieve dag :!: Al om 5:00u op om op tijd in Workum te zijn. Na een lekkere kop koffie aldaar iets na achten vertrokken, en hoewel je met zo'n combinatie geen 130 kunt rijden tufte het overal lekker door. Met een korte stop onderweg arriveerden we rond 10:30u in Bruchem, iets onder Zaltbommel ligt dat. Met hulp van de buren en een heftruck is het casco en het motorblok met aanverwanten aan boord gebracht. Daarna met z'n drieën de overige losse spullen in de bus gestouwd, ervoor zorgend dat kwetsbare zaken voldoende beschermd zouden blijven tijdens de terugreis.

Na een kop koffie en het bewonderen van de net aangeschafte groene104 SL konden we rond het middaguur weer op pad. Ook nu bij een pompstation even een stop ingelast. Ik meen dat we om 15:30u weer in Workum waren, waar op het motorblok na de hele inhoud gelost is. Daarbij de stukken bestemd voor Ulrum apart gelegd in de kofferbak van de 306. Het ging hier om een set wielen met banden, de afdekplaat rechtsonder naast de achterbank, een voorruit, de hoedenplank, en een achterportier vanwege de prima ruitstrip en aanverwanten. En uiteraard het casco, want daar was voor mij deze hele onderneming vooral om begonnen. Met het slechte weer een inspannende rit vanaf Workum in het donker, maar ik ben met wat geduld om 18:30u netjes thuisgekomen, waarna de trailer met casco zo snel mogelijk onder de carport geparkeerd is.

Dat casco blijken nog talloze onderdelen op te zitten die mij als het ware smeken om allemaal gered te worden :lol: En terecht, want heel veel materiaal is nog prima bruikbaar om in te zetten bij zowel de SL als de S, of om zoals gezegd in het persoonlijk magazijn bewaard te worden. Het gaat daarbij vooral om het bevestigingsmateriaal, bekleding van de dorpels, de zaken op / onder het dashboard, bedrading, zonnekleppen, binnenspiegel, de kunststof sierstrippen langs de dakrail, het hemeltje en de bekleding van de A-stijlen, rubber en plastic dopjes en wat niet al :!: Te gek gewoon, en dan heb ik het nog niet over het casco zelf.

Het lijkt er namelijk op, nadat ik met wat oude handdoeken de bodem e.d. drooggemaakt heb, en kletsnatte restanten van de isolatiemat verwijderd, dat ik geen moeite zal hebben om met uit te zagen plaatwerkdelen zo'n beetje ALLE te vervangen rotte plekken van de S te vernieuwen, ook al zit bij de rechterdorpel achter een knik in het chassis. Buiten deze schadeplek is de hele bodemplaat in prima staat, achterste wielkasten, spatborden, kofferbodem, achter-paneel, paravan en dorpels idem dito.

Kortom erg tevreden, en zéér content dat dit nu juist op dit moment zo samenviel, en niet te vergeten dat Jan de moed had snel te reageren op deze voor mij bijzondere opportunity zal ik maar zeggen. Dankjewel Jan, en Martin natuurlijk ook :!: En in hiele dei Frysk prate is ek ol weris noflik, tige gesellig :mrgreen: Je rolgordels, in prima staat, heb ik als eerste uitgebouwd, zodat alles, voor zover vochtig geworden met dit shitweer, op de kachel goed kan drogen. Ik hoop dat het past in één van je eigen 104tjes, altijd beter dan de oude losse gordels. Alles is compleet, en kwam gemakkelijk los.

Van het geheel nu 37 plaatjes gemaakt, waarvan ik jullie de onderstaande niet wil onthouden :!: Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 15 jan 2014, 23:50, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor eas1964 » 15 jan 2014, 23:50

absoluut niet slecht !
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 16 jan 2014, 00:09

Je hebt nog hard gewerkt na zo'n lange dag Marcus...
Een ook nog een mooi fotoverslag gemaakt.. Dat word morgenochtend met zeer kleine oogjes opstaan... :D
Blij dat alles ook goed in ulrum is aangekomen..
Dit casco is een perfecte donor voor de S haar slechte plekken..
Restauratie door transplantatie!!!!! :D
Kunnen zowel Martin als ik ook een klein beetje meehelpen aan de wederopstanding..
Alle drie gelukkig..
Ik weet zeker dat het goed gaat komen..
De rit visaversa en naar Ulrum is goed verlopen al had het weer wel beter gekund...
Maar nu was de dag heel goed besteed want als het mooi weer was geweest dan had ik misschien thuis verder kunnen bouwen aan m,n sleutelpaleisje..
gr jan..
Laatst bijgewerkt door jan-03 op 16 jan 2014, 13:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 jan 2014, 03:41

Dat van die kleine oogjes valt wel tegen :lol: Gevolg van alle opwinding is dat ik nu de slaap niet kan vatten en alvast met, heel toepasselijk, een gloeiend hete kop echte Ostfriesischer Schietwettertee (uit Greetsiel), en een vroeg bammetje kaas achter de laptop zit :oops:

Deze aanschaf is idd helemaal niet slecht. Zelfs in die mate dat ik me straks moet schamen als ik de zaag zet in zo'n prima koets.....Moet 'm nog eens goed bekijken bij daglicht, met name de onderkant, maar wat ik ervan kon zien is bijzonder gaaf bewaard. 't Is dat er een bijzonder exemplaar van de S 1e type mee opgeknapt moet worden, maar anders zou je, met herstel van de dorpel en reparatie van het stukje vloer ernaast, er bij beschikbaarheid van de overige onderdelen in feite vrij moeiteloos een "lookalike" van elke willekeurige berline van na herfst '76 van kunnen maken 8) En dat lijkt me makkelijker als de S weer in goede orde herstellen :lol:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 jan 2014, 08:35

Ik geniet van dit topic :mrgreen:

Gaat een mooie S worden

Ps 1:10 ga je niet redden hoor :lol: het is een dubbele carburateur en voor een 1124cc met 66pk is ze behoorlijk hitsig :P
De 72 pk versie heeft een twee traps en heeft daardoor een rustig karakter, maar bij plank gas gaat de tweede trap open en veranderd ze in een beest :twisted:
Ik had alleen wel erg veel last van pingelen ( is de CR bij de 1124 ook niet iets hoger?)

Mooi hè zo'n 104 :!:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 jan 2014, 17:22

Rudie schreef:

( is de CR bij de 1124 ook niet iets hoger?)


Ik weet redelijk wat van de 104, maar die afkorting staat voor..... Compression Ratio misschien :?: Die is bij de XW3 S 9,2 : 1, gelijk aan de XW3. Bij de XW7 10,2 : 1, maar per april '82 verlaagd naar 9,7 : 1. Van de XY6 B is-tie 9,3 : 1, evenals bij de XY8. Van de XYR weer de hoge van 10,2 : 1.

Verbruik kan bij de wat zwaardere carburateurs i.c.m. een gewichtige rechter voet fors oplopen had ik al begrepen :lol: desondanks bij mijn gebruik geen reden om aan een gastank te denken. Beetje zonde van de kofferbakruimte ook.

Zojuist bij de overburen van landbouwmechanisatie Bakker New Holland de afspraak gemaakt dat één van de medewerkers morgenmiddag na drieën de caisse met de heftruck van de trailer tilt en dicht tegen de garagedeur op twee balken of een paar oude banden gaat zetten, dan kan zaterdagmorgen de trailer retour naar de rechtmatige eigenaar :wink: Heeft Jan interesse voor de kachel en blower uit de GL, en voor het wissermechanisme misschien ook? Dan demonteer ik de stukken tevoren even netjes, inclusief de bevestiging en bedrading ervan. Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 16 jan 2014, 17:32, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 16 jan 2014, 17:30

Daar heb je een mooie donor aan!
Ik heb destijds ook veel plezier van mijn donor LNA gehad. Plaatwerk transplanteren is een stuk makkelijker dan alles zelf maken. Ik zag dat de komplete versnellingspook en stangen er ook nog in zitten. Die kan jan misschien weer gebruiken om zijn 5 de versnelling van de Belg werkend te krijgen.
Die van hem heeft het eerste systeem met de enkele stang. Ik vraag mij af of je daar ooit de juiste slag mee kunt maken. Het is er in iedergeval nooit voor ontworpen geweest.

Gr. Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 jan 2014, 17:39

Best mogelijk, alleen stond in Martins berichten dat er iets mis was met de verbindingen, pennetje weg of zoiets? Ik zal kijken wat er aan de onderkant nog aan vast zit, desnoods ligt op zolder nog een stuurhuis waar ook één en ander op zit.

Dit materiaal is gaaf én al gevormd. Scheelt natuurlijk enorm in de kosten en de tijd die je, met zoeken (op internet of PCN) alleen al, en verder het passen en meten kwijt bent. En dan moet je ook nog geen fouten maken. Voor mij wordt dit de eerste keer, en dan weet je 't wel. Als het mij wat te vaak mis gaat bederft dat de pret nogal...
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 16 jan 2014, 18:43

De kachel en blower heb ik niet direkt nodig Marcus dus doe maar wat je het beste uitkomt..
Ik moet thuis verder en kan misschien nog wel de blauwe 104 door de apk loodsen maar dan is het voorlopig gedaan met sleutelen helaas.
Als het weer warmer word kan ik natuurlijk thuis niks meer doen want dan moet er geld verdient worden..
Als het ff uitkomt om wat te doen dan alleen wat moet..
Vandaag mooi opgeschoten overigens..
De onderdelen nog niet opgeruimd maar dat heeft ook geen urgentie..
De versnelling van de Belg is inderdaad nog niet voor elkaar..
Nu was ik de achteruit kwijt toen ik de Belg even naar buiten moest rijden..
Het makkelijkst is misschien de orginele samenstelling van pook en bedieningsstangen te monteren..
Ik heb hier het blok wat uit het casco van Marcus komt en dacht er aan om deze in de Belg te sleutelen..
Toch als het me zou lukken de schakeling in orde te krijgen dan laat ik het blok hangen..
Maar voorlopig nog niet aan toe...
Ik wil ook tijd over houden voor m,n bezoekjes aan andere sleutelaars want dat vind ik nou juist het mooie van de gezamelijke hobby..
En rijden natuurlijk....
We kijken wel even wanneer de transporter retour kan, hoef hem nog niet te gebruiken..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 jan 2014, 20:37

Dit is alles wat er van over is:

Afbeelding

Pookstang met kromming door de vloer, en onderaan een kogelgewricht. De bovenste stang ervan, door de tunnel vooraan, is kromgetrokken en afgeslepen. Mogelijk dat er nog iets op de bak zit, dus ik zou zeggen laat er maar eens een foto van zien, eventueel van een stuurhuis als dat ook meegekomen is, of dat de onderste stang tussen de losse spullen ligt. Kans dat er nog wat aan is blijven hangen, maar ik kan het me niet specifiek herinneren, de bus lag zó vol :lol: Manchet en bevestiging zijn in orde, zijn er nu afgeschroefd.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 16 jan 2014, 22:54

Ik zal er op letten Marcus maar kan me het zo niet herrinneren.. Ik weet wel dat de motor kompleet is met subframe, stuurhuis..
Hoe dit verder uitgebouwt is weet ik niet..
Maar houd dit maar wel even apart voor me voor het geval ik het nodig mocht zijn..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 jan 2014, 06:47

De pook bewaar ik, maar die afgeslepen stang daar heb je weinig aan.

Gister wat meegebrachte onderdelen schoongemaakt, waaronder de ruit. Die staat in z'n rubber nu een op veilige plek. Verder het gedeukte portier gestript van al z'n losse onderdelen. Eén klem aan de ruitstrip blijkt helaas nog rotter als die van de S, maar het rubber ervan kan ik goed gebruiken.

Vandaag rustig verder met het verwijderen van de nog aanwezige zaken, waaronder bedrading, kachel + aanjager en het wissermechanisme.

Weet iemand hoe je de spanners van het hemeltje aanpakt zonder de houdertjes en het doek kapot te scheuren? Langs de carrosserieranden hangt-ie al helemaal los, maar die spanners zitten bijzonder strak. In het midden voorzichtig omhoog duwen misschien, zodat aan één kant de speling groot genoeg wordt om die grijze houdertjes uit de rand te pulken?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 18 jan 2014, 09:43

De andere helft van de afgeslepen stang zit aan het stuurhuis... :cry: ..
Kan hem natuurlijk weer aan elkaar lassen want er komen ook niet heel veel krachten op.. Als het goed is tenminste..
Maar misschien heb ik ook wel ergens een passende maar dat weet ik zo niet.. dus nog ff niet bij de oud ijzer stapel..
Hemel verwijderen is voor fluwelen handjes lijkt me... Kwetsbaar klusje..
Zo weet je straks wel hoe dit bevestigd zit Marcus... :wink:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 jan 2014, 12:09

Ik doe 'm maar niet weg dan.

Ik ben al bijna klaar met strippen, en blij dat er nog zoveel bruikbaars overblijft. Was al om half vijf op, en na het ontbijt, zo tegen zessen, meteen begonnen. Héél zachtjes om tijdens het sleutelen de buren niet wakker te maken :mrgreen:

Kan nu met veel materiaal bij zowel de S als de SL een aantal mindere onderdelen uitwisselen of aanvullen, en heb mooi, buiten de geredde aanjager en complete kachel met bruin radiofrontje, het wissersysteem, en een heel nest bedrading met goede stekkerverbindingen, talloze dopjes, rubbertjes, boutjes, moertjes, ringetjes en schroefjes op voorraad :D

Zonet, bij wijze van lunchpauze :mrgreen: even de moeite genomen een serie foto's te maken van de bij elke 104 kwetsbare plekken, en speciaal van de schade rechtsachter. Ik ben een leek op dit gebied, maar het lijkt me vrij eenvoudig te herstellen allemaal, net als de aangevreten spatbordranden rechtsvoor en rechtsachter, de hoek links- en rechtsvoor en de oortjes van de frontplaat. Onder-hoek van het achterspatbord rechts is lang zo ernstig niet aangevreten als bij de S. Ook de halfronde schermen in de voorspatborden, hoewel rechts een beetje vervormd, zijn nog prima. Onderkant van de kriksteunen met de voorbalken zijn zo op de trailervloer niet goed te beoordelen, maar die lijken me zeer de moeite waard om te bewaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ieder maakt z'n eigen keuzes, maar persoonlijk zou ik de opgelopen schade hersteld hebben. Casco's in deze puike staat moet je volgens mij met een lampje zoeken :shock: Als geheel is de koets op een paar plekken zeker niet 100%, maar die items moeten blijkens bijgaande foto's gemakkelijk te repareren zijn, helemaal voor iemand met ervaring in het carrosseriewerk. Daarom schreef ik eerder dat mij een schuldig gevoel bekruipt hier de zaag in te zetten :( Op één plek is er eerder laswerk geweest, n.l. de rand tussen kofferbak en bodemplaat onder de achterbank, en dat lijkt me netjes gedaan. Verder wat roestschade bij de wielkast linksachter, de dorpel rechtsvoor, deukje in de vloer bij de linker kriksteun, bij het linker pijpje van de handremkabel, en een roestplekje onder de paravan links. Erboven ligt wat rommel in die hoek, waardoor het er te lang nat blijft, net als op de plek voor het sproeiertankje.

Wat nu nog rest zijn de stukken remleiding in de motorruimte, het hemeltje, en het hitteschild boven de achter-demper. Daar zit ook nog een ophangpunt voor de uitlaat. Verder hier en daar wat carrosserie doppen en dat soort dingen, dan is-tie helemaal kaal.

Vanmorgen ook een blik geworpen op de constructie van kofferbodem, wielkasten en de steunen van de draagarmen. Mogelijk hoeft er helemaal niet gesneden te worden, maar lukt het om b.v. de steunplaten samen met de achter-traverse los te krijgen door de laspunten uit te boren en met een platte beitel het plaatwerk te scheiden. De bussen voor de draagarmbevestiging binnenin lijken met heel netjes nog. Voorzichtig ontleden lijkt me op andere plekken ook mogelijk, zodat resterend materiaal, dat voor de reconstructie van de S niet (meteen) gebruikt hoeft te worden, evenzogoed behouden blijft. Op die manier kan ik misschien een aantal delen zelf op voorraad houden, of iemand anders er blij mee maken :?:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 18 jan 2014, 13:18

Deze carrosserie valt inderdaad (voor een 104) best mee afgezien van een paar punten. T lijkt er op dat men de dorpels met een vorkheftruck o.i.d. heeft "behandelt" anders waren ze nog recht en roestvrij.
Mijn 104 zag er slechter uit voor de herstelwerkzaamheden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 jan 2014, 18:29

Daarom, en ook hoe beter ik 'm leer kennen nu, bekruipt mij steeds heviger het bezwaarlijke gevoel om 'm te gaan vernielen :oops: De schade die je ziet komt door een ongelukkige aanraking met, naar ik begrepen heb, een verkeersbord met een omhoog stekend grondanker. Dat heeft net naast de dorpel de vloer doorboord, maar, zoals ik al aangaf, bepaald niet onherstelbaar. Wel even een slag om de arm hierbij, want ik ben ook maar een welwillende amateur :lol:

Het restant stond bij aankoop op de grond, en is voor transport met spanbanden onder het dak door zonder schade netjes op de trailer gezet.

Ik wil nog niet zover gaan dat ik mijn oorspronkelijke plan (een uitzonderlijke Nederlandse S met Comfort Pakket en schuifdak met behulp van deze GL weer op de weg brengen) nu al in de prullenbak wil gooien, maar ik moet bekennen dat die gedachte onderhand wel een beetje begint te wurmen in de bovenkamer :roll: Dat had ik tevoren uiteraard ook niet zo bedacht, maar de uitstekende staat van dit casco geeft daar alle aanleiding toe. Iedereen die zich wat intensiever met 104tjes bezighoudt, en op forum- en andere gelegenheden de kwaliteit heeft gezien wat er nu aan 104tjes nog rondrijdt, of de verschillende berichten erover heeft gelezen, zal dat direct moeten toegeven.

Voor vandaag is het wel weer genoeg geweest. Met eerst loshalen van de voorste spanner, toen de tweede, vervolgens de achterste, en als laatste die tegen de verstevigingslat onder het dak, is het me gelukt het hemeltje er heel uit te krijgen, net als de voetjes ervan. Het doek is door het slechte weer van woensdag knap vochtig geworden, daarom hangt het nu een tijdje te drogen. Het dempingsmateriaal tegen het dak is ook vochtig, geen wonder ook want zonder ramen en deuren kon alle regen en opspattende nevel achter de bus er vrij doorheen jagen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle kleine materiaal wat er nog op zat is nu verwijderd. Was ook niet zo veel meer: remleidingen vóór, de klemmetjes ervan en wat dopjes, de uitschuifbare antenne, slotvangers van de portieren, en van restanten van de koplampbevestiging en drager van het sproeiertankje de popnagels uitgeboord. Onder de vloer zit nog het hitteschild en twee ophangpunten voor de uitlaat. Tenminste, voor zover ik er zicht op heb.

De open koets heeft een tijdje zo buiten gestaan geloof ik, daarom heb als laatste actie van vandaag alle vuiligheid uit de paravanbak, de flink smerige rothoekjes onder de koplampen en onder de scharnieren van de motorkap schoongeborsteld. Toen nog met de stofzuiger erlangs, net als bij de naden tegen de traversen bij de voorstoelen en onder de achterbank en de beugel van de rolgordels aan weerskanten. Met een doekje benzine wat plakkerige vlekken op het plaatwerk schoongemaakt.

Resultaat mag er zijn, maar dat helpt ook al niet als de keus zich aandient of ik deze GL met weinig moeite (en kosten) zal "upgraden" naar het niveau van een S, of tóch slopen en de doodzieke S ermee redden :lol: Bij de laatste foto denk ik: de ene z'n dood is de ander z'n brood :( Nog maar eens stevig over nadenken :!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 18 jan 2014, 22:13

Tja, Marcus.....

Da's een lastige !

Ikzelf ben nogal gecharmeerd van de witte carrosserie. Mede door de kleur. Ik vind dit een mooie, klassieke kleur.
De zilveren kleur is zo alledaags. Zeker tegenwoordig.

Maar los van de kleur van de roestbescherming :mrgreen: : de witte is beter, qua roest. Het op orde krijgen van beide
koetsjes is redelijk tot aardig wat werk. Dus dat is sowieso aan de orde.
Dan het kenteken : is dat nog bij de witte ? Dan heb je een géén S op het kenteken. Dat is te vertalen uit de chassisnummering.

De witte met het zilveren kenteken : is mogelijk, maar wat gladder ijs.

Tja, wijsheid met de beslissingen ! :D

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 18 jan 2014, 23:02

Die witte is nog buitengewoon gaaf, zo te zien.
jammer van die schade... en die is groter dan dat je met het ook kunt zien.
sterkte met de beslissing, Marcus. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 00:11

Ik heb mezelf voorgehouden dat die ene unieke Nederlandse S, vooral met de luxe accessoires, het waard is om gered te worden, maar zoals Harrie eerder al memoreerde, niet tot elke prijs. En als je ziet hoe goed deze donor is begin je je toch af te vragen of het niet verstandiger zou zijn om de plannen radicaal bij te stellen. Niet uit gemakzucht, want ook bij de tweede optie zal het nog moeite genoeg kosten er weer een veilige en goed rijdende 104 van te maken, look-a-like of niet.

Kenteken is er niet bij, maar voor zover ik weet nog wel aanwezig bij de vorige eigenaar. Hoe dat bij de RDW werkt met een al ter sloop aangemelde wagen is mij niet bekend.

Kleur is volgens mij dezelfde als mijn eerdere '83 GL, beige, maar de correcte naam is mij niet bekend nog. Op de frontbalk is vaag de combinatie 1618 SO te lezen, maar ik kan daarmee geen match maken op een van de kleurkaarten.

De koets is door de schade niet echt kromgetrokken, maar de dorpel is wel iets omhoog geduwd, waardoor het portier vermoedelijk ook wat klem gezeten heeft. De zaak zal wel wat op spanning staan. De modderlijst is er het ergst aan toe, samen met het gat in de vloer. Een nieuwe dorpel moet mogelijk zijn, een hersteller zou eenvoudig de aangrenzende bodem kunnen repareren en alles weer goed in verband brengen. Deuk achter de linker kriksteun is ook weg te werken, net als de oppervlakkige roest op andere plekken. Ik zag vanmiddag met schoonmaken dat de steunbalk links bij het gedeelte grenzend aan het schutbord en zwakke plek heeft. Frontplaat en spatbordranden voor en achter is een ander verhaal, maar moet ook te doen zijn.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 19 jan 2014, 00:23

Die witte koets krijg je heel goed in vorm terug !

Letterlijk en figuurlijk. :mrgreen:

De spatbordrand en lampring kunnen zonder probleem gerepareerd worden. Dorpel ben ik ook niet zo bang voor.

Als het kenteken van de witte nog aanwezig is, is dat géén probleem, vanzelf.
Is het kenteken terug naar de RDW gestuurd is het volgens mij lastig om dat terug te krijgen.
Dan moet de auto ter keuring aangeboden worden om te zien of deze (weer) aan de eisen voldoet.

Doenlijk, maar een extra hobbel. Wél weer een avontuur....
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten