Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 403diesel » 22 jan 2015, 01:51

M. van der Meulen schreef: Ik weet echter niet of aan die kant aan de wielkuip zelf ook nog een soortgelijke uitholling moet komen voor de bak en z'n subframesteun.


Bij de Benetton is alleen een stukje uit die plaat geslepen. Het binnenscherm is voor de conversie naar het 5-bak subframe niet uitgeklopt. Wel moet je misschien de steun voor de remleiding verplaatsen omdat daar de steun voor het subframe (plaat met gat erin) tegen het binnenscherm wordt gelast. Is natuurlijk net weer het stukje waar ik geen foto van heb genomen.

Ik weet niet of Rudie naderhand nog aanpassingen hieraan gedaan heeft.

Ik moet zeggen dat 104-tjes lastige karretjes zijn qua onderdelen. Je GL heeft weer andere binnenschermen dan de 2 varianten die ik al gezien had; met ingeperste verstevigingsribben in de langsrichting.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 jan 2015, 17:49

Lastig :?: :?: Welneeeee joh :mrgreen:

Er blijkt in Rudie's topic onderweg zelfs eentje van mezelf tussen te zitten :oops: Tenminste, het komt er dichtbij:

http://i43.photobucket.com/albums/e362/ ... cc163c.jpg

In het WPH ter zake slechts dit ene stukje tekst gevonden uit SB 345 van december '81, zuinig genoeg geheel zonder afbeeldingen :evil:

Afbeelding

Mijn WPH loopt met z'n aanvullingen door tot uiterlijk voorjaar '83 meen ik. Een specifiek stuk over de introductie van de XY8 motor in de C37 (SB 419 van november '82) behandelt, naast een paar foto's en tekeningen, alleen afstellingen en info over een aangepast brandstofsysteem. Onbekend van welk bouwjaar mijn blok en subframe is, komt bij Rudie vandaan (what else 8 :mrgreen: ) en ik kan dus ook niet zeggen of de jongelui in Mulhouse na december '81 hier nog iets mee uitgevreten hebben. De constructie bekijkend lijkt-ie het me prima zonder een extra steun in het binnenscherm te kunnen stellen. Komt ook maar extra lawaai naar de koets van zou ik denken :idea:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 22 jan 2015, 23:38

hoi Marcus, kijk eens naar de verschillen ( effe voor het idee ) :

Afbeelding
( rechter binnenscherm is onder dicht )

Afbeelding
( rechter binnenscherm is open tot aan de balk )

Als je het voorste gedeelte weghaalt, tot waar de chassisbalk begint ( skischans ) en 5-bak subframe toepast, past het
( ik zal eens zoeken of ik daar nog een foto van heb...)
Ik heb dat met onze (ex-) 104 SL 1978 gedaan, 1124cc met 4-bak er uit, en een 1124cc motor van een StyleZ coupé 1983
( met electronische ontsteking en 5-bak ) er in gezet, compleet met 5-bak subframe : past perfect.
Als jij de uitlaat overzet, en de km-tellerkabel ( vierkante uiteinde is IETS dunner.. ! ) en het instrumentarium,
zul je geen problemen ondervinden ( ik neem aan, dat je ook de kabelboom e.d. overzet ).

ik vind het overigens wel vreemd, dat er ook een stuk van de chassisbalk af is bij de S, hebben de aandrijfassen zó veel uitslag..? :roll:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 23 jan 2015, 11:07

Nou, Marcus...

Hier groeit een mooi project !

Op dit moment trek jij de kar voor heel 104 minnend Nederland.
Het is rustig op het forum.

Tja, voor mij geldt dat Féline verplicht uit de openbaarheid moet blijven ivm de MRB voor oldtimers.
Zo zullen er wel meer zijn, nu.

Maar jij gaat onverdroten verder.

Ik zeg : respect. :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 23 jan 2015, 14:24

Ja die van mij staan ook op stal. Ben wel wat onderdelen aan het verzamelen om de Rallye onderhandel te kunnen nemen.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 jan 2015, 20:42

Marcus' trotseert de kou om aan z'n 104 te knutselen en bewonder je doorzettingsvermogen :wink:

Ik ben vorige week met de Benetton naar Lexmonfpd gereden en ik voelde me de enige oldtimer op de weg :shock:

Een dikke BMW reed me vorbij en ik kreeg van de vrouwelijke passagier een dikke duim omhoog :mrgreen:

Dat deed me toch wel erg veel goed kan ik je melden, ik was zo trots als een pauw :lol:

Zo beleeft een ieder zo zijn plezier aan z'n oldtimertje :D

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 jan 2015, 20:53

@ Harrie: bij een S van de 1e serie zit het standaard net als bij de GL, dus ongeschikt om er zonder wijzigingen aan het horizontale plaatje (en eventueel de wielkast) een blok met 5-bak in te lepelen. Dat bedoeld plaatje er (voor het grootste deel) uit moet voor een overstap op welk blok dan ook met 5-bak is bekend, maar verder :?:

Afbeelding

Ik heb te weinig foto's van de S met de motor er nog in, maar deze van beide samen geven misschien een beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Dat de beugel voor remleidingmontage bij de GL wat hoger zit is niet zo'n probleem omdat-ie rechts deels toch al van de plaat getrokken is en herstelwerk behoeft. De voorste remslangen van de S worden bewaard, die van de GL waren na de koppelingen helaas afgesneden. Wellicht goed om in dat verband alvast rekening te houden met slangen van een andere lengte als de beugels vanwege zaagwerk verplaatst moeten worden.

Afbeelding

Ik streef ernaar om de hele aankleding van de S voor de volle 100% op de GL over te zetten, maar wil tegelijkertijd alles proberen om de bestaande XW3S aandrijflijn met 4-bak uit te wisselen tegen het XY8 blok + subframe met 5-bak, mits ik met dit deel van de opbouw niet op onoverkomelijke problemen stuit. Van het zwaardere blok moet sowieso het spruitstuk omgewisseld worden om de compleet nieuwe uitlaat in z'n originele S-configuratie te kunnen toepassen, inclusief warmtecollector rond het uitlaatspruitstuk. Bij Série-04 daartoe deze week een nieuwe hoefijzervormige beugel besteld. De originele verloor bij het slopen z'n beide tapeinden. De doosvormige collector is nog wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het GL-blok zit als laatste redmiddel nog een prima collector, maar de vraag is of die past. De XY8 machine is gekocht zonder z'n collector, maar misschien heeft Rudie nog wat in z'n voorraad zitten. Als ik ervan uitga dat het spruitstuk er toch af moet omdat ik anders de gewenste uitlaat niet kan monteren is er niks aan de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nog uitzoeken welk type tellerbus en kabel van origine op het XY8 differentieel thuishoort, en of die qua vertanding en overbrenging wel te combineren is met de bestaande tellerkabel en aansluiting op het klokje van de S. De bedrading heb ik van beide aanwezig, en daar moet ik met goed nadenken denk ik wel een veilig werkend geheel van kunnen maken, waarvan zelfs alle draadnummers kloppen 8)

@ Gino: Deze legpuzzel heeft zoals je ziet nogal wat stukjes, in dit geval twee soorten door elkaar ook nog, maar door taai blijven goochelen met alle onderdeeltjes moet het toch een keer lukken, hoop ik :lol: De aanhouder wint :!:

@ Rudie: pas sinds vannacht is het behoorlijk koud geworden, maar zo dichtbij zee valt het nog reuze mee moet ik zeggen :D
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 23 jan 2015, 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 jan 2015, 21:21

Nog even over de montage tegen de wielkast; zoals ik al opmerkte lijkt het geheel van de XY8 me sterk genoeg om het zonder die bevestiging te stellen. Er zit dunkt mij hiervoor echter wel een boutgat op de opstaande beugel van het subframe :roll: De wielkast is heeft er nu geen voorziening voor...

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 23 jan 2015, 23:01

voor de montage van een 5 bak subframe moet je inderdaad het horizontale plaatje in het motor compartiment wegzagen.
in de wielkast zit origineel voor de bevestiging van het subframe een dikke versterkingsplaat.
de onderstaande foto (van een samba rallye) kan je hem zien zitten.
deze plaat is niet los te koop. bij mijn Rallye hebben we hier zelf een plaat voor gemaakt.
Het mooiste zou zijn om er een uit een sloop auto te zagen.

http://i64.servimg.com/u/f64/13/24/76/76/p1010510.jpg
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 jan 2015, 08:47

Lijkt me best groot die plaat. Ik heb geprobeerd info hierover te vinden op de site van Philippe Boursin (ZS2 & Rally) maar helaas niets kunnen ontdekken.

Ik vermoed dat het geen kwestie is van slechts een bout met aan wielzijde een onderlegring er tussen, maar ook iets van een silentbloc tussen plaatwerk en de steun. Dit om onwelkome resonanties naar de koets te onderdrukken?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 24 jan 2015, 09:07

Dat zit direct op elkaar gebout zonder rubber er tussen net als de rest van de subframe bouten.
Gr. Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 jan 2015, 13:03

OK. Vanmorgen al vroeg op. Na het ontbijt eerst 5cm sneeuw van het achterplaatsje gebezemd, en toen de garage in. Begonnen met het verder schoonmaken van het subframe van de S, daarna het hondje met de XY8 machine tevoorschijn getrokken, er een pallet naast gelegd en het geheel voorover gekanteld waarna ik vlot het frame kon losmaken. Dat kon ook een stevige reiniging gebruiken. Blok zelf terug op het hondje en weer onder de trap geschoven.

Na de koffie de beide subframes bij elkaar gelegd om ze te vergelijken. Dit zijn ze samen, die voor de XY8 duidelijk sterker en dus ook zwaarder. Op de tweede foto beide frames met de rechter montageplek voor de draagarm precies op de pallet rand. Het verschil is duidelijk. Het XY8-frame onder het chassis leggend kon ik mezelf ervan overtuigen dat er met wegzagen van het vlakke plaatje voldoende ruimte ontstaat om het frame te monteren, zonder tevoren ook nog een strookje uit de wielkast zelf te moeten slijpen.

Afbeelding

Afbeelding

Weet nog niet of ik vandaag al de slijptol zal pakken om het plaatje weg te zagen. Beter denk ik om aan de hand van de verschillende boringen de nodige ruimte eerst maar eens op te meten en af te tekenen, vooral om er zeker van te zijn dat de laspunten in de voorste chassis-hoek kunnen blijven zitten, of dat ze onverhoopt toch geofferd moeten worden. De subframes van de GL en S zijn identiek, die van de GL heeft een iets bescheidener sleepoog, maar wel van dikker staal.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2015, 13:04

Vanmorgen de koe maar bij de hoorns gevat, oftewel vanaf de voorste boring voor het subframe de minimale ruimte opgemeten waar de rechter motorsteun van onderen af doorheen zou moeten passen. Aan weerskanten wat extra ruimte afgetekend om het monteren te vergemakkelijken, en met de slijptol overdwars de eerste inkepingen gemaakt. Toen van onderen af in de lengte de zaag erin om vervolgens de dwarse sneden door te trekken. De hoekjes nog wat bijgewerkt, en alle scherpe randen bijgevijld. Met de HSS borstel op de slijptol aan weerskanten de roest rond de steun voor de remleiding verwijderd. De steun zelf laat ik voorlopig zitten, totdat duidelijk is waar die opnieuw geplaatst moet worden. Na dit klusje rondom de zaak ontvet, met de föhn voorverwarmd, en voorzien van een laagje zinkspray.

Helaas kon ik, om een ongehinderde werkruimte te scheppen, aan de linkerkant de stabilisatorstang nog niet uit de draagarm krijgen. Wel aan beide kanten de splitpen en de moer. Met het wiel helemaal naar links gedraaid eerst maar aan de kant geschoven. Ik heb ergens nog een set nieuwe draagarmen liggen, maar moet nog bekijken of ik ze qua type kan inzetten voor dit project. Bij de bestaande armen zijn in elk geval de bussen op het subframe niet best meer, en de dempingsrubbers aan weerskanten uitgedroogd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het beoogde subframe onderhanden genomen. Gister dus al schoongemaakt, want rondom had zich in de loop van de jaren nogal wat teerzand verzameld. Op een paar plekken rond de beugels voor de motorsteunen, de frontbalk en montageplekken voor de stabilisatorstang nu ook ontroest, om later vandaag te voorzien van een laagje zink. Mooiste is als het geval er weer uit komt te zien als nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 jan 2015, 14:23

Marcus,

Een 5-bak subframe heeft wel een verstevigingsplaat aan de buitenkant nodig, anders hou je een zwakke plek over. Misschien heb ik nog zo'n plaat, maar weet niet zeker want ik heb er voor de Benetton ook een moeten gebruiken omdat die van mij krom gereden was.

Ik heb nog wel ergens een scan...ah gevonden:

Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2015, 17:25

Ah, dat geeft wat meer een idee :wink: Zo te zien met het stukje binnenscherm zó uit een carrosserie gesneden? Leuk ook dat de steun voor de koppeling in de remleiding te zien is :!:

Om de middag ook nuttig te besteden heb ik de onder- en voorkant van het subframe voor de XY8 verder behandeld. Ontroest, oude lagen BITAC eraf, ontvet, en na de primer en zinklaag met de föhn gedroogd te hebben deze vlakken een eerste dunne laag satijnzwart gegeven.

Afbeelding

Opnieuw de föhn gehanteerd, en ook een tweede laag kunnen opbrengen, en nog eens geholpen met het droogproces. Best tevreden over het resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat andere vlakken aan de beurt zijn, ben ik al gauw een weekend verder denk ik, maar misschien kan ik woensdag er nog een keer mee aan de slag.

Na de thee nog eens een poging gedaan om de stabilisatorstang te scheiden van de linker draagarm. Dat lukte pas na flink voorverwarmen, en ook alleen onder meenemen van de bus van het silentbloc :evil: Als je ziet hoe ver dit onderdeel verslonst is de laatste jaren is dat niet verwonderlijk...Ik ben al blij dat de bus zich zonder verdere schade met de waterpomptang liet loswrikken. Door al dat getimmer is de neus voor het draadeind wel een beetje platgeslagen vrees ik... :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder het losse materiaal rondom de draagarm. Droge en deels gescheurde rubber dempingsringen waar de roest dik aan vast plakt, en de ook nogal roestige stalen schijven. Verder de bevestigingsbeugels van de voorzijde en de kurkdroge rubber lagers die erin zaten. Dit allemaal opknappen wordt een eerstvolgende klus, samen met de bijbehorende bouten en rechthoekige plaatjes welke onder de beugels het rubber lager moeten opsluiten tegen het subframe.

Afbeelding

Tot slot de stabilo zelf aangepakt en met de HSS borstel helemaal schoongemaakt en ontroest. Goed besteed weekend zo, en me dunkt voldoende bijgetankt om morgenvroeg de harde werkelijkheid van een nieuwe werkweek weer aan te kunnen :!: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2015, 18:52

Eerder schreef ik over nieuwe draagarmen in de voorraad. Ben op z'n minst nieuwe silentblocs voor de stabilisatorstang nodig nu het linker exemplaar bij demontage gesneuveld is. Ben niet meteen onthand als er iets stuk gaat, maar de vraag is altijd: pást het ook. In een doosje vond ik er vier, maar van de elastische ringen slechts ééntje, in een ander doosje de twee draagarmen. Voor een Style Z staat erop, maar zeker ben er ik niet van. Wel compleet met alle silentblocs en fusee-pennen.

Afbeelding

Nieuwsgierig genoeg of de draagarmen fatsoenlijk op de stabilo zouden passen deze uit de garage gehaald, en aan één kant een setje samengesteld. De bussen & silentblocs van beide armen passen precies moet ik zeggen, dus misschien heb ik geluk. Nog wél drie nieuwe elastische ringen en eventueel de stalen schijven scoren om alles perfect te maken, en desnoods de stalen ringen opknappen als dat nog te doen is.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2015, 18:09

Vanmiddag het XY8 subframe even op een schoon stuk karton gelegd, de beide draagarmen er losjes aan bevestigd en de stabilisatorstang er doorheen gestoken. De zaak lijkt aan weerskanten perfect te passen geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de set met ernaast het bevestigingsmateriaal, en losse delen van de voorste lagers rond de stabilisatorstang. Nu nog zonder de vier elastische ringen 5093.04 en hun grote stalen opsluitringen 5023.09.

Afbeelding

De ringen blijken na afborstelen vooral aan rubberzijde nogal uitgesleten. Het lijken wel ontbijtbordjes met een gat erin :cry:

Afbeelding

Op de op zolder liggende dikke stabilisatorstang zaten nog vier stuks, en één elastische ring. Ik had even de hoop dat deze van betere kwaliteit zouden zijn, maar helaas bijna net zo slecht. Ik kan ze natuurlijk binnenste buiten zetten, maar is geen fraaie oplossing.

Voor de onderstaande rubber bus lagers vooraan zal ook wat beters moeten komen...

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2015, 18:44

Van die grote ringen heb ik nog wel een paar mooie. Opnieuw gegalvaniseerde voor je.
De wieldraagarmen van een 3deurs zijn iets anders dan die van een 5deurs of je dat in de praktijk merkt vraag ik mij af.
Het caster van je wielen is geloof ik iets anders. Dit is in de werkplaats handboeken wel te vinden.
De rubber ringen en stabilisatorstang rubbers staan wel eens op ebay en serie04 heeft ze
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Peugeot371 » 26 jan 2015, 20:44

Die grote ringen zullen ook wel bij jouw overburen zijn, die met verschillende maten wielen voor en achter. Ik ga ook wel eens naar de smid voor andere grote maten.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Matthijs » 26 jan 2015, 20:51

Twee jaar geleden de rubber ringen voor de stabilisator gewoon bij de dealer besteld. Waren toen €4 per stuk. In Frankrijk bestellen kan ook maar dan heb je flinke verzendkosten erbij.

Foto's voor:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's na:
Afbeelding
Afbeelding


Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2015, 21:24

Ook hier heb ik er genoeg van in lexmond :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jan 2015, 18:21

Na de laatste bestelling bij Série-04 (vandaag verzonden begrijp ik) opnieuw in hun voorraad gekeken, maar met al dit aanbod wacht ik eerst de visite van de 7e maar af dan 8) Voorste rubber lagers hebben ze niet in de goede maat (23mm), maar wel kleinere. Op Ebay vond ik de goede in Engeland, maar voordat ik dergelijke bedragen besteed (101,61) :shock: zoek ik wel wat langer. De goedkopere kleine versies staan er voor heel andere democratischer vraagprijs op gelukkig.

http://www.ebay.fr/sch/i.html?_odkw=Peu ... sacat=9800

De Servicebox en het WPH geven voor de S-draagarmen verschillende nummers op. Het WPH vermeld het speciaal in SB 158 van maart '79, dus ik verwacht dat die het correct hebben. Ik heb ze vergeleken. De kromming naar voren, dikte van de bussen en ook de lengte is gelijk. Op die van de Style Z totaal geen merktekens. Vreemd...
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 27 jan 2015, 21:32

Geen merktekens op de draagbaren betekent dat ze aftermarket zijn :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor risky » 27 jan 2015, 23:12

Ik volg al een tijdje je topic maar petje af hoor.
Wat een klus zeg.Ik ben al een tijdje Peugeot loos op de J9 na.
Ik ben zelf met een ander merk druk in de weer :)
Maar ik lees het 104 verhaal met veel plezier.
mvg
Dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 jan 2015, 15:55

:wink: Nogal een project idd, maar voor een goed doel, en dankzij z'n eenvoudige montage (en met voldoende documentatie en niet te vergeten de opbouwende commentaren op het topic) zelfs voor een amateur als ik nog redelijk te overzien :D

Vandaag nogal herfstig hier in het noorden, maar beslist niet te koud om even weer in de garage te duiken. Vanmorgen de overige vlakken van het subframe schoongemaakt en ontvet, toen de stabilisatorstang, en beide delen met zinkspray ingespoten. Met een beetje geluk kan ik straks ook nog twee lagen matzwarte lak erop aanbrengen om het af te maken.

Afbeelding

Afbeelding

De beschikbare Style Z draagarmen zien er, met name de elastische lager-bussen, veel frisser uit als welke nu nog aan de fusee vastzitten. Ook de stofcups van de fuseepennen nog helemaal gaaf. Op de bestaande zit nogal wat rubber van de dempingsringen vastgekoekt, en links is-tie dus na mijn laatste sloopactie z'n bus kwijt. Moet nog een fuseetrekker zien te scoren om de armen uit te kunnen wisselen. Ik hoop dat ik 'm binnenkort aan de voorkant weer op z'n wielen kan zetten, inclusief het behandelde subframe en met nieuwe dempingsrubbers en de grote stalen ringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten