Pagina 5 van 6

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 10 maart 2014, 20:30
door Gino
Ja, Serge da's idd de Sierra.
Kunststof hamers zal ik me eens aanschaffen. :D

Via het weggezaagde voorscherm kijk ik op de dorpel/A stijl hoek. De slechte stukken heb ik hier al grotendeels weggehaald.

Afbeelding

Deze hoek tussen dorpel en A stijl heb ik hersteld. Lastig stuk om na te maken, dus uit stukjes gedaan.
Daarna meteen in de menie. Gat in mijn reparatiewerk zodat ik de binnenzijde kan tectyleren.

Afbeelding

Nu het onderste deel van het spatscherm aanhelen.
Ik heb een merktekentje in de linker bovenhoek gezet. Als ik met mijn plaatje heen en weer loop, raak ik wellicht in de war. :mrgreen:

Afbeelding

Het deel dat aan de voordeur grenst is omgezet door de fabriek. Dat moet ik dan imiteren :
Met 2 hoeklijnen in de bankschroef kan ik het recht omzetten.

Afbeelding

Met een houten blok ertussen kan ik de hoek scherp omzetten. Als ik met de hamer direct op het plaat sla
maak ik er deukjes in.

Afbeelding

Nu met de hamer voorzichtig het omzetje door de haak tikken.
De plaat leg ik klem tegen de bankschroef tegen het wegschuiven. Hierna kan ik de omzet verder zetten met de bankschroef.

Afbeelding

Nu is het scherm uitgerust met een welving. Die maak ik na door de plaat tussen de bankschroef iets om te zetten op de juiste hoogte.
Daarna, een klein stukje daaronder weer de andere kant op zetten.

Afbeelding

De plaat vasthechten. Hoe is het mogelijk : past ook nog..... :mrgreen:

Afbeelding


Nu is het afbakken geblazen, lassen wegslijpen.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 10 maart 2014, 20:35
door Rudie_Krämer
Handige jongen, die Gino :wink:

GrR

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 10 maart 2014, 20:52
door Gino
:mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 21:19
door Gino
Nu ben ik er achter waarom het voorscherm zo roest.

De reparatie van het voorscherm is een deelreparatie geweest indertijd.
Het originele ( getectyleerde) stuk is duidelijk te onderscheiden van de 12 jaar geleden gedane herstelling.
Dit deel heeft alleen de grondverflaag. Dat wil wel roesten........ :mrgreen:

Afbeelding

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 23:12
door 403diesel
Dergelijke dingen zie je helaas wel vaker. Ongegrijpelijk eigenlijk. Wielkasten in de tectyl zetten is 10 minuten werk en 10 euro materiaal als er geen roest op zit. Holle ruimten nemen wel veel meer tijd in beslag.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 16 maart 2014, 19:57
door Gino
Yep !

Maar als ik er een poitieve draai aan wil geven ( en dat wil ik :mrgreen: ) dan valt het me nog mee
na zo'n 12+ jaar in weer en wind in een onbeschermde wielkast.

Gino

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 23 maart 2014, 14:23
door Gino
Er is vuil en schoon werk.
Dus uit het zicht en "zichtwerk"..... :mrgreen:

Dit is zo'n "uit het zicht" gevalletje :

De binnenzijde van de bumpersteun is zover aangetast door roest dat de stevigheid weg is .

Afbeelding

Dit is geen gewichtig onderdeel, alleen de positie van het gat is van belang.

Dus hier heb ik ook geen bijzondere en tijdrovende restauratie werkzaamheden aan gewaagd.
Even simpel als doeltreffend : de roest weggehaald. Nu is het verband uit de steun, dus ik heb de bumper (nog) laten zitten.
Hieraan kan ik de positie bepalen.
Een stukje plaat erop gelast. Wel heb ik een klein randje omgezet hier en daar. Dit geeft stevigheid genoeg.

Afbeelding.

Nog een stiekum plekje roest wat na het loshalen van de bumper tevoorschijn raakte :

Afbeelding

Hoewel dit stukje overhangroest voor de APK over het algemeen niet zo ernstig is heb ik het toch gemaakt.
Ik word onrustig van roest :mrgreen: .
Én bij een auto met trekhaak mag de overhang achter het achterwiel niet téveel aangetast zijn.

De Sierra is nu gesaneerd verklaard....
Terug naar de (Ka) corebusiness.

Gino

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 01 jun 2014, 21:47
door Gino
Dit weekeind was ik bij mijn favoriete grossier in onderdelen.

De sloop... :mrgreen:

In het verleden is er op mijn fijne, lieve KAatje flink afgegeven omdat ze een beetje roest..... :mrgreen:

Ik heb de overtreffende trap gevonden :

Afbeelding

Deze Ka is écht rot.

Het feit dat de dorpel niet geheel weggerot is aan de achterzijde van de deur is gelegen in het feit dat hier al eens eerder een plaat ingebakken is.
Maar deze Ka heeft doorgeleerd voor roesten voor gevorderden. Bodem, balken alles is bladerdeeg.
Dit had een écht mooi las project geweest. :mrgreen:

Afbeelding

Jammer dat er geen kenteken meer bij zit. :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 01 jun 2014, 22:46
door MarcoPeus
Je weet wat ze zeggen he. Ford Onderdelen Roesten Doorlopend

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 02 jun 2014, 07:43
door tout est beau avec une...
Deze foto zegt natuurlijk niets.
Afbeelding
We weten niet hoe oud deze Ka is, misschien is hij wel van 2009 of zelfs 2008.
Dan is de hoeveelheid roest niet meer dan normaal.

M.Vr.Gr.Marco

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 02 jun 2014, 12:29
door MarcoPeus
:mrgreen: :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 04 jun 2014, 19:52
door Gino
Zo was ik gisteren voor mijn werk in Valenciennes ( FR).
Hier staat de Sevel Nord fabriek.

Hier wordt o.a. de Peugeot Expert, en de 508 gebouwd.


Afbeelding

Het is wel eens verfrissend om auto's GEBOUWD te zien worden.

Afbeelding

Meestal zie ik auto's aan het eind van hun bestaan.
En dan de roest na een werkzaam leven te verwijderen........ :mrgreen:

Afbeelding

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 04 jun 2014, 19:58
door Rudie_Krämer
En ook weer eens wat anders dan een Bus uit elkaar moeten trekken :mrgreen:

Mooi man, maar dat je daar mocht fotograferen :shock:

GrR

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 04 jun 2014, 21:16
door Gino
Nou.... dat mocht ook niet. :mrgreen:

Ik heb de kans ook niet gehad, telkens Fransozen in de aanslag.

Deze plaatjes heb ik van het internet.
Maar op die lopende band heb ik toch even kunnen snuffelen..........

Gino

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 21:27
door Gino
Ook met Féline ben ik op weg naar een 100% roestvrije carrosserie :

In de kofferbak zit een roestplek.

Afbeelding

Op deze hoogte zit aan de wielkuipkant de tankophanging.
Tussen kuip en steun gaat het roesten.

Ik heb de roest via de binnenzijde verwijderd. Het plaatwerk van de kuip is dunner dan dat van de steun.

Dus las ik er van binnenuit een plaatje in.
Via geboorde gaten las ik de steun aan mijn verse blik.
Afbeelding

Iets verderop gaat het ook mis :

Afbeelding

Ook hier liggen 2 stukken plaat op elkaar. Dit is iets verder in de kofferbak, onder de rugleuning.
Het dunnere bodemblik is slecht. dat slijp ik weg. De onderliggende plaat is beter, dus daar kan op mijn reparatiedeeltje op vastlassen in het centrum.

Afbeelding

Eerst de buitencontouren vastlassen. Dan sla ik met een bout de reparatieplaat tegen het originele plaatwerk. Om het goed vast te kunnen lassen moet oud en nieuw tegen elkaar aanliggen.

Afbeelding

Nu kan ik de lassen in het cenrum doen.

Afbeelding

Even alles in de menie, en later afkitten. Ook aan de onderzijde !

Afbeelding

Artist impression ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 23:16
door joospeugeot
\

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 23:31
door Gino
Als het dragende delen zijn wel. :D

Dit is dat niet.

BTW, de tanksteun en de plaat/plaat reparatie zijn origineel in de fabriek gepuntlast.
En dat met veel grotere tussenruimten.
Dat zie je ook op de foto.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 23:34
door joospeugeot
\

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 23:45
door Gino
Ja, hoor.

Een gecombineerde zelfs.
Maar in dit specifieke geval diende ik de gaatjes in het centrum te boren, daar kon mijn ponstang niet bij.

:mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 28 jun 2014, 23:59
door Gino
Onderstaand quootje heb ik geleend uit de APK eisen ten aanzien van roest.

Gezien de grootte van de roestschade ( E waarde) is herstel niet eens noodzakelijk voor de APK, zoals gezegd.
Dit specifieke herstel is door mij is dus niet onder APK eisen te rekenen.

:wink:



Artikel 2.2.6 - Sectieverdeling roestschade-omvang bodemplaat
Voor de bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte wordt de
bodemplaat in secties verdeeld, zoals weergegeven in figuur 2, waarna elke sectie afzonderlijk wordt
beoordeeld.
De secties worden gevormd door de volgende sectielijnen:
Sectielijn 1: de middenkoker of de lengtehartlijn.
Sectielijn 2: het begin van de vlakke bodemplaat.
Sectielijn 3: de dwarsligger ter plaatse van de voorzijde van de voorste zitplaatsen of indien ter
plaatse geen dwarsligger aanwezig is de voorzijde van de voorste zitplaatsen in de
achterste gebruiksstand.
Sectielijn 4: elke voorzijde van de achter de voorste rij zitplaatsen (achter elkaar) gelegen
zitplaatsen in de achterste gebruiksstand.
Sectielijn 5: het einde van de bodemplaat onder de personenruimte.
rijrichting
1
1
4
3
5
2 Figuur 2 Sectieverdeling bodemplaat personenruimte
APK Regeling Permanente Eisen

Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Aanvulling 13 versie12-2007
8

Artikel 2.2.7 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang bodemplaat
1. De bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte geschiedt aan
de hand van de volgende beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak van de sectie en het
gehele oppervlak van de sectie, en de verhouding tussen de lengte van de schade aan de
randen van de sectie en de totale randlengte van de sectie.
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen van de sectie en de totale
randlengte van de sectie.
2. Roestschade die doorloopt in verschillende secties moet worden beoordeeld als schade die
aanwezig is in de grootste van de betrokken secties.
3. Bij dubbele bodemplaten wordt de bovenste plaat beoordeeld zoals is aangegeven in het eerste
lid; de onderste plaat wordt beoordeeld als één grote sectie.
4. Indien een gedeelte van de bodemplaat tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger
(koker), moet dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de
randlengte.

Artikel 2.2.8 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang wielkasten
De bepaling van de roestschade-omvang van wielkasten geschiedt aan de hand van de volgende
beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak,
en
b. de verhouding tussen de totale lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte, en
c. de verhouding tussen de lengte van de schade per zijde van de wielkast en de bevestigingslengte
van die zijde aan een ander onderdeel.

Artikel 2.2.9 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang plaatdelen
1. De bepaling van de roestschade-omvang van plaatdelen, met uitzondering van de bodemplaat en
de wielkasten, geschiedt aan de hand van de volgende beoordelingsprincipes waarbij het hoogste
percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele
oppervlak, en
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte.
2. Indien een gedeelte van een plaatdeel tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger (koker),
moet dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de
randlengte.

Artikel 2.2.10 - Bepaling roestschade-omvang
1. De roestschade-omvang van de bevestiging van onderdelen, met uitzondering van de bevestiging
van plaatdelen en wielkasten, wordt bepaald door een schatting te maken omtrent de afname in
procenten van de sterkte van de bevestiging van het ene onderdeel aan het andere, in het gebied
dat wordt omsloten door een denkbeeldige lijn gelegen op een afstand van 100 mm rondom de
bevestiging.
2. De roestschade in het gebied buiten de denkbeeldige lijn wordt buiten beschouwing gelaten.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 29 jun 2014, 00:37
door joospeugeot
\

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 29 jun 2014, 08:30
door Rudie_Krämer
Gino en ik hebben al aardig wat kilometers gelast :mrgreen:
En Gino, hoeveel auto's hebben we de afgelopen jaren naar de APK gebracht :?:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit maar een opmerking heb gehad over ons laswerk. Het mag dan wel heel mooi beschreven staan, maar de APK meester is ook iemand die de regels interpreteert, een plaatje in de dorpel dat eigenlijk al geen APK aandachtspunt is zal niet worden afgekeurd omdat er al kit overheen zit.
Bovendien, een APK is nu 20-30 euro en weet je dan hoe snel ze om je auto heen moeten lopen :lol:
Matten optillen zit er dan niet meer in en moet je wel erg duidelijk je laswerk verprutsen wil je afkeur krijgen.

Ik heb mijn Benetton bijna geheel overgelast :mrgreen: en al het laswerk weer netjes in de kit gezet en geen enkele opmerking gehad, kreeg zelfs complimenten gekregen.

Moraal van het verhaal: valt nogal mee hoe streng ze naar dit soort laswerk kijken :wink:

Gino, binnenkort weer een nieuwe gasfles halen en gewoon verder gaan met lassen :lol:

GrR

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 29 jun 2014, 13:42
door Gino
@ Rudie,

Tuurlijk bakken we verder, no worries ! :mrgreen:

@ Joospeugeot :

Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom. Dat is ook mede de insteek van dit draadje.
Ik vind het juist prima dat er meegedacht wordt.

Daar leren we allemaal van. :D

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 sep 2014, 19:56
door Gino
Is er zomaar weer even tijd voor het Kaatje :

Dit is een vreemde roestplek : wel op een dragend punt, qua ondersteuning van de achterwielophanging.

Afbeelding

Afbeelding

Na het wegslijpen van de roest lijkt het mee te vallen.
Hier heeft de fabriek een verstevigingsdeel( dikte zo'n 2mm) in de balk (dikte zo'n goede 1mm),gelast, is vocht tussen gekomen en de balk zelf is hier doorgeroest.

Het binnen verstevigingsdeel zelf is nog prima.

Afbeelding

Volgende keer maar eens een mooi stukkie in lassen. :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 02 mei 2015, 17:28
door Gino
Eindelijk dat stukkie er in gelast.

Afbeelding

Omdat er hier dun plaat over dik zit ( er zit af fabriek hier een versteviging in) heb ik in het midden het lasapparaat hoog gezet en zo een door en door las gemaakt.

Scheutig met verf is de fabriek niet geweest. Dus maar even met de meniekwast wat bescherming aanbrengen.

Afbeelding