Pagina 1 van 6

La rouille

BerichtGeplaatst: 21 dec 2013, 21:54
door Gino
Hoewel momenteel druk doende met een forumvreemd object, is de roest problematiek gelijk . :mrgreen:

De roest is met onze ouwe bakkies altijd aanwezig.
En welke aankoop ook gedaan is hier, roest is er altijd...

In dit draadje kan meegekeken worden hoe ik met roest omga, en repareer.

Kijk en huiver, eventueel leer ervan.
Maar opbouwende kritiek ook welkom hier, ik weet ook niet alles.... :mrgreen:
Hier constateer ik roest aan de onderkant van de dorpel, net boven de felsrand :


Afbeelding

De beste oplossing is het vergane plaat te verwijderen :

Afbeelding

Dat heb ik hier ook gedaan, met een haakse slijper met een doorslijpschijf.
Gewoon rond de roest in het goede plaat slijpen, dan is de roest weg.
Alleen in dit geval is er een nieuwe uitdaging : de onderliggende plaat is ook slecht.....

Dat moet er ook uit. Weliswaar uit het zicht, maar de roest gaat door.

Richting bumper is er ook roest te zien.
Bumperdeel eraf gehaald :

Afbeelding

In dit stadium gaat alles bergafwaards. Het wordt alleen maar lelijker . :D

Rond de tankdop is er ook flink aan het plaat geknabbeld door de roest.
Ook hier is het recept : de slijptol erin. en de slechte plaatdelen eruit slijpen.

Afbeelding

Het is hier dubbel plaatwerk dus voorzichtig werken. !
Zeker in deze locatie vlakbij de tankdop extra voorzichtig werken !

Dit is een voorzichtige inventarisatie van de klus.

Wordt vervolgd....

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 21 dec 2013, 23:19
door MarcoPeus
Ford Ka-NONNE wat een roestbak. Staan ze bekend om hè. Snap niet dat het Ford na zoveel decennia nog niet lukt om een auto af te leveren die niet roest binnen 5-8 jaar na aflevering.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 21 dec 2013, 23:26
door joospeugeot
zo'n ka is goed te gebruiken voor lascursus :mrgreen:
a-stijlen willen schijnbaar ook rot zijn, als je pech hebt mag je eerst de ruit eruit zagen :D

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 22 dec 2013, 00:07
door Harrie
geschikt ding om je laskunsten op te oefenen Gino,
en nadien aflakken met de kwast of spuitbus, meer hoeft niet voor zo'n f#rd. :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 22 dec 2013, 00:52
door 403diesel
Tsja, Gino.....

Vraag met dit soort dingen is, hoe goed wil je het hebben? Het gat in de dorpel zou je wat verder weg kunnen slijpen in beide richtingen. Vooral richting het scherm zal je nog best wat roest aan de binnendorpel treffen. Als ik het zo kan beoordelen kan je een stukje onder het verticale deel met de verstevigingsribben de boel wegzagen. Het stukje aangeroeste plaat wat er dan nog zit zal vliegroest zijn dus makkelijk schoon te maken. Het te vervangen stukje binnendorpel is dan makkelijk te zetten.
Je kunt ook met een staalborstel de roest zoveel mogelijk weghalen, de buitendorpel er tegenaan zetten en de dorpel van binnen vervolgens goed behanden met bijvoorbeeld RX5 en RX7 maar dat blijft een beetje een gok.
Als ik het zo zie is de hele auto een beetje een gok. Heb je met een scope in de balken gekeken hoe de rest eruit ziet?
Daar zou ik een beetje vanaf laten hangen hoe goed je deze plekken gaat doen. Als de rest ook al flink aangetast is ben je volgend jaar weer aan de beurt. En het jaar erop, etc.

Ik zou het of helemaal aanpakken of niet teveel werk/tijd/geld in steken en zoeken naar een betere auto die je dan direct goed conserveert.
Maar er kunnen natuurlijk ook vele andere overwegingen meespelen.
Ik heb eens een Ford courier gelast waarbij ik de eigenaar heb geadviseerd een andere auto te kopen omdat de ophangpunten van de achteras rot waren. Dan wordt het een ingrijpende operatie.

Ook achter de tankdop al aangetast. Een handig hulpmiddel met dit soort klussen is een straalketel met terugvang. Zijn niet heel duur meer tegenwoordig.

Staat nog steeds in de planning eens langs te komen. Ik was al een keer in de straat maar weet het huisnummer niet meer. Was de dag dat Rudie zijn telefoon verstopt had :mrgreen:

Groet, Serge

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 22 dec 2013, 13:58
door Gino
Dit Kaatje heb ik alleen op emotie gekocht.

Ik had er ( hoewel écht een meidenbakkie ) bij de introductie in 1996 al een stiekem verliefd oogje op.... :mrgreen:

Deze kostte me de prijs van een knappe spijkerbroek. Dus daar zéker geen pijn.

Ik wil met dit beestje mijn lasvaardigheden weer even aanscherpen. Dat deel ik hier zodat er meegekeken kan worden
en men er bij de 104 reparatie/restauratie hun voordeel mee kan doen.

Ik heb een hekel aan roest, en wat ijzer was moet ijzer blijven, vind ik ! :mrgreen:

Dus ik haal zoveel mogelijk slecht plaat weg, en las er goede stukken in. Pasmaken doe ik zoveel mogelijk zelf.

De roest rond de tankdop is redelijk. Rudie stelde voor om het hele paneel te vervangen, maar ik kies hier voor een deelreparatie.
De kleur is een uni kleur. Dus ( inderdaad Harrie :D ) met een spuitbus en uitpoetsen met de machine is een goed resultaat te halen.

De dorpel is in 2 lagen slecht. Had ik bij Féline, mijn 104, exact zo. Alleen daar bleek zelfs laag 3 ,de wielophanging, vrolijk mee te doen.
Ik graaf verder tot ik op solide plaat zit. Dan begint het herstel.

Wat ik tot op heden gevonden heb is slechts het begin. Aan de binnenzijde zit alleen de grondverf van het dompelbad, dus erg goed beschermd tegen roest is het allemaal niet. Dan zijn de 205jes een aanzienlijk stuk beter beschermd tegen roest.

Ik wil graag lekker lassen en bakken, dus ie een roestbakkie prima !

Gino :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013, 22:10
door Gino
De achterliggende plaat heb ik ontroest, was niet erg aangetast.
In de hammerite menie gezet :

Afbeelding

Nu de tankdopgat diameter opmeten ;
Weet ik wat voor cirkel ik moet maken : Ik heb een plastic emmertje gevonden met de goede diameter.
Kon ik mooi natekenen op mijn mal en plaatje.

Afbeelding

Nu met een stukje karton de mal voor het latere plaatwerk maken :

Afbeelding

De juiste radius uitsnijden met de electrische blikschaar :

Afbeelding

De totale contour van de plaat overtekenen op het plaatwerk.
Dit is ruwweg de maat.

Afbeelding

Er moet ook een aansluitrand opgelast worden. Hier sluit de manchet van de tankvuller tegenaan :

Afbeelding

Het randje heb ik omgezet : Naderhand na plaatsing werk ik dit met kit af.

Afbeelding

Ik heb de rand om het gat in de auto met schilderstape afgeplakt.
Ik leg het voorlopige plaatje erop. Ik teken het af op de schilderstape. Nu kan ik de verschillen op de tape terugtekenen op het plaatje.
Dan heb ik ( als het goed is... :mrgreen: ) de juiste afmeting van mijn plaatje.

Afbeelding

Eerste voorlopige passing : het begint ergens op te lijken. :D

Afbeelding

Nu knip ik kleine stripjes. Die las ik achter de rand van de herstelplek op de carrosserie.
Afbeelding

De gelaste stripjes rusten straks tegen mijn plaatje.
Dan zakt mijn plaatje niet weg voor en tijdens het lassen.
Het plaatje kan nu definitief geplaatst worden. De omgezette rand valt rond de rubber manchet.

Afbeelding

Het plaatje is nu met kleine hechtjes vastgezet.
Nu las ik het plaatje, nu het goed zit., rondom af.

Afbeelding

De plaat is rondom gelast, en de rand met een lamellenslijper vlak gemaakt .

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013, 22:14
door Harrie
netjes, Gino :wink:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 27 dec 2013, 22:43
door tout est beau avec une...
Ik deel je liefde voor de Ka niet met je, ik was voor de knappe spijkerbroek gegaan denk ik.
Maar mijn complimenten voor je laswerk! Je kan het wel.

M>Vr.Gr.Marco.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 20:51
door Gino
Met dit alle ( las) opknapwerk is het belangrijk goed licht te hebben.

Ik gebruik hier een LED bijzetlamp en een LED Bouwlamp. De bouwlamp klem ik op een stuk schroefdraad met een klem.
Mooi op hoogte instelbaar. :D

Afbeelding

De onderzijde van de dorpel, bij de achterste wielkast is een favoriete roestplek.
Zéker ook bij de 104.
Hier komen 2 kokers ( binnendorpel en buitenplaat van de dorpel) in aanraking met elkaar.
Met roest aan beide als gevolg. De buitenplaat had ik al weggeslepen, maar nu ook de binnenkant.

Afbeelding

De achterzijde van de dorpel is nog goed. Dikker plaatwerk. Ik verwijder nu de aangepuntlaste rand van de buiten
dorpel. En zo kan ik de goede delen ontroesten.

Afbeelding

Dat ontroesten is belangrijk. Alle roest die je laat zitten gaat verder. Hier gebruik ik een roterende staalborstel
op een boormachine. Boormachines knappen van dit soort werk niet op, maar voor dit klusje gebruik ik een
"gouwe ouwe" :mrgreen:

Afbeelding

Wellicht ten overvloede : gebruik goede bescherming !

De rondvliegende metaal/vuil/staalborstel deeltjes wil je niet in je ogen krijgen.
Ook het slijpen, e.d. maakt veel herrie. Gehoorbescherming is een must :

Afbeelding

Dit deel van het werk is uit het zicht. Als het effe gouw-gouw moet kun je stukjes overslaan. Maar ik wil toch mijn standpunt herhalen : wat ijzer was moet weer ijzer worden. :mrgreen:
Dus ook dit kleine stukje van de spatbordrand heel ik aan.

Afbeelding

Nu kan ik de buitenplaat herstellen. Omdat het niet in het zicht zit las ik dit stuk er "dakpansgewijs" in.
Op de buitenrand van de spatbordradius, maar onder de buitenplaat.

Afbeelding

Met een griptang positioneer ik mijn reparatiedeel. Zorg ervoor dat de buitenradius gelijk is, en dat de plaat gelijk
loopt met de buitenkant van de rand.
Dan vasthechten :

Afbeelding

Dit plaatje heb ik rondom vastgehecht met kleine lasjes.

Afbeelding

Met lassen gebruik ik graag de slotvanger van de deur als massa voor de massaklem.
Die is metaalhoudend gecoat ,en hoeft niet kaal gemaakt te worden voor contact.

Afbeelding

Omdat roest altijd erger is dan het lijkt heb ik het plekje bij de deur maar eens schoongeslepen :

Afbeelding

Daar ga ik dus royaal door de metaallaag heen.
Het slechte stuk haal ik geheel weg. Hiervoor gebruik ik een haakse slijper met een dunne doorslijpschijf.
Voor autoplaatwerk ruim voldoende :

Afbeelding

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 03 jan 2014, 22:52
door Harrie
netjes Gino !
inderdaad, altijd een zeer goede veiligheidsbril gebruiken, die rondom afsluit !

massa van lasapparaat kan prima zo , moet altijd zo dicht mogelijk bij de te lassen plek.
( dat scheelt enorm in laskwaliteit ) !
komt weer goed met de Ka, zie ik, je pekelcrosser. :D

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 04 jan 2014, 01:50
door tout est beau avec une...
Harrie schreef:massa van lasapparaat kan prima zo , moet altijd zo dicht mogelijk bij de te lassen plek.
( dat scheelt enorm in laskwaliteit ) !


Zelf maak ik ook veel gebruik van een griptang om de nieuwe plaat vast te klemmen.
Hier zet ik dan de massaklem van het lasapparaat op, dichter bij de las kan niet en altijd goed contact.
Werkt perfect.

M.Vr.Gr.Marco

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 20:46
door Gino
Tipje tussendoor :

Bij het pasmaken van de nieuwe plaatjes knip je altijd stukjes weg.
Die stukkies gooi ik in een la, want kleine stukjes heb ik ook regelmatig nodig voor
steuntjes, opvulling of wat dies meer zij.....

Ons ben zunig met blik. :mrgreen:

Afbeelding

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 21:14
door M. van der Meulen
Je hebt mijn volle aandacht, ook al gaat het hier even niet over een leeuwtje. Heel erg leerzaam en tussendoor talloze vakkundige tips en trucs, en veilig werken wordt ook niet overgeslagen. Zoals Barry Stevens steeds al zei "vooral doorgaan!" :D Groet, M.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 21:31
door Gino
Hoi Marcus,

De insteek is hier ook niet het Kaatje, maar het laswerk zelf.
Roest is universeel, en schept een band tussen alle automerken. :mrgreen:

Vr.gr.
Gino

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 21:40
door M. van der Meulen
+1

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 06 jan 2014, 22:50
door Harrie
Gino schreef:Roest is universeel, en schept een band tussen alle automerken. :mrgreen:

Vr.gr.
Gino
:D :D :D die kun je op een tegeltje laten zetten :mrgreen:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 00:25
door jan-03
Deze ka overklast een 104 wat betreft roest.. :D
gr jan

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 00:26
door M. van der Meulen
Wacht maar tot je de mijne ziet...... :lol:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 00:29
door jan-03
M. van der Meulen schreef:Wacht maar tot je de mijne ziet...... :lol:

De ka is ook veel jeugdiger.. :D
gr jan

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 00:47
door M. van der Meulen
Wil je misschien suggereren dat die eerder lelijk worden :?:

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 00:51
door jan-03
M. van der Meulen schreef:Wil je misschien suggereren dat die eerder lelijk worden :?:

In '96 geintroduceerd schrijft Gino..
max 18 jaar dus..
De Belg is nu 42.....
Maar lelijk zijn ze meteen al.. :mrgreen: Sorry Gino off topic..
On topic maar weer..
gr jan

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 01:02
door 403diesel
Kaatje is uit de periode waarin bij Ford erg weinig aan roestpreventie werd gedaan. Oudere mondeo's, latere escorts etc. kunnen ook erg goed roesten.

Je zou er haast zuinig op worden; over 10 jaar zijn ze allemaal verdwenen.... Behalve deze dan :mrgreen:

Speels autootje. Not my cup of tea, maar ik kan me voorstellen dat de Ka best in de smaak viel bij bepaalde doelgroepen.

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 17:54
door risky
sluit de modeo`s ook maar niet uit daar rotten de deuren ook uit en praat je over een auto van 2002/2006
en de focus kan ook niet blind kopen
Daar vallen de stukken dorpel bij een 2006 ook al uit :mrgreen:
Nee dat worden geen oldtimers :lol:
Maar idd je ziet de ka nog regelmatig rijden (ik wou zeggen voorbij komen maar dat gebeurt niet ha ha ha)
mvg

Re: La rouille

BerichtGeplaatst: 07 jan 2014, 19:12
door Gino
Mijn schatje is van 1999.
Ze werd in Spanje gebouwd, dus niet zoveel roestpreventie meegekregen.....

Maar let op : Katricia is straks, als het zo door gaat, 100% roestvrij. :mrgreen:

Gino