La rouille

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: La rouille

Berichtdoor jan-03 » 07 jan 2014, 21:15

Gino schreef:Mijn schatje is van 1999.
Ze werd in Spanje gebouwd, dus niet zoveel roestpreventie meegekregen.....

Maar let op : Katricia is straks, als het zo door gaat, 100% roestvrij. :mrgreen:

Gino

Je doet het geweldig goed en netjes Gino..
Een weekje naar Ulrum met je campertje dan staat daar een waardige voiture om te voorzien van fris las/ plaatwerk.... :mrgreen:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: La rouille

Berichtdoor risky » 07 jan 2014, 21:34

ik vind dat laswerk wel knap hoor :!:
bij mij blijft het bak en braad werk :roll:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: La rouille

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2014, 23:54

Jan schreef:

Je doet het geweldig goed en netjes Gino..
Een weekje naar Ulrum met je campertje dan staat daar een waardige voiture om te voorzien van fris las/ plaatwerk.... :mrgreen:


Dat was wel wat inderdaad, we hebben een SVR camping, aan het water nog wel, met zeer weids uitzicht, en er ligt vaak klein varend erfgoed in de buurt in de vorm van kleine opduwers uit begin 20e eeuw :idea: Jan zal bevestigen dat je royaal je hart kunt ophalen aan de S :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 08 jan 2014, 18:56

Ha, dat klinkt goed !

Een werkvakantie in Grun !

Meissie bakken in de zon aan het Suyderoogh, ik aan de S.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor jan-03 » 08 jan 2014, 21:37

Gino schreef:Ha, dat klinkt goed !

Een werkvakantie in Grun !

Meissie bakken in de zon aan het Suyderoogh, ik aan de S.

Nou nee, volgende week...
dan valt er sneeuw en kun je langlaufen... :mrgreen:
gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: La rouille

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jan 2014, 22:40

Een afdalinkje wil ook wel volgens mij, met al die wierden en dijken in de buurt :D En over lawinegevaar hoef je niet wakker te liggen :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 10 jan 2014, 17:25

Tip tijd :
Het op maat maken van de te lassen plaatdelen is ook een aandachtspunt :

Als je week hoe groot je reparatiedeel worden moet, dan moet het op maat geknipt
worden :
Dat kan eenvoudig met een blikschaar :
Afbeelding

Het nadeel van deze schaar is dat je je plaatwerk vervormd. Door het knippen buig je de delen krom.
Da's weer lastig als het vlak moet zijn. Het in model terugvouwen o.i.d. kan wel, maar mooi is het niet meer.
Zeker in zichtwerk is een vlak plaatje te verkiezen....... :mrgreen:

Ik gebruik dit apparaat voor rechttoe rechtaan knippen :
Afbeelding

Niet alledaags, neemt ook wel wat meer ruimte in. Dus kan niet op het aanrecht gebruikt worden, want anders wordt hare majesteit boos. :mrgreen:
Maar werkt perfect.

De haakse slijper kan ook prima, wel een dun doorslijpschijfje gebruiken.
Je plaatwerk is vaak maar 0,8-1mm dik.

Als het plaatwerk rondigen heeft, of anderszins wordt het lastiger.
Bovenstaande plaatschaar en haakse slijper kunnen géén andere kunstjes dat rechtuit.

Dit apparaat is een uitkomst :
Afbeelding

Ook niet alledaags, maar wel lekker handzaam. Hier kun je mooie grillige vormen mee maken.
Maar eigenlijk ook weer handig ( gezien de aanschafprijs) voor wat veelvuldiger gebruik.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor Harrie » 10 jan 2014, 19:07

hoi Gino, ik heb ook zo'n professionele Bosch plaatschaar: ideaal, maar qua nieuwprijs niet
voor iedere hobbyist weggelegd...
De hand-plaatschaar op jouw foto is een onding, Je kunt er niet verder mee knippen dan de bek lang is.
Beter is een goede plaatschaar, die heeft doorlopende ruimte onder het scharnierpunt,
waardoor je verder kunt knippen. Daarvoor moet je dan wel weer een linkse en rechtse uitvoering kopen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 10 jan 2014, 22:06

Hoi Harry,

Ik ben er trouwens wel van geschrokken wat deze Bosch nu kost....
Zo rond de 350 euro :shock:

Wat jaren terug bestelde ik ze voor op het werk, toen waren ze rond de 250 euro.
Wat ik op zich al een aardig stevig bedrag vind voor hobbymatig gebruik.

Gino :D

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor Harrie » 11 jan 2014, 01:03

de mijne is ouder, en véél robuuster, maar die kostte dan ook fl.1400,-
Maar wel een échte "blauwe" professionele :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: La rouille

Berichtdoor jan-03 » 11 jan 2014, 10:28

Ik heb ook een knabbelaar maar wat die zo koste?? Weet ik ff niet..
Ooit een keer aangeschaft om buitenbeplating bij een loods te kunnen " knabbelen " ... Komt nu goed van pas.. :wink:
De blikschaar zoals afgebeeld Harrie door Gino kan je ook gewoon mee doorknippen hoor...
Je moet hem wel goed om gebruiken anders wil het niet en voor buigzaam dun blik.. Plaat is net wat te stug...
Heb er ook jaren eentje gehad maar is ook ergens eens blijven liggen... Er zijn toch klanten die het niet melden als je wat achterlaat..
Je hebt ze ook in iets ander model en die hebben volgens mij een iets kortere bek... Kun je mee rond knippen..
De zinkwerkers ( loodgieters) in de bouw gebruikten deze gereedschappen..
De kleine doorslijpmachine ( flex ) met dunne 1 mm schijfjes zijn echt super handig voor dit werk..
Ik heb er eentje op elektrisch en eentje op een 18 volts accu..
Net alle 2 weer nieuw want de oude ( c.a 3 jaar) waren versleten..Ik gebruik ze in m,n werk..
Goed gereedschap is net als vroeger knap aan de prijs.. Tegenwoordig heb je wel goedkope alternatieven voor de hobby klusser..
Bij al deze gereedschappen telt: voor je begint eerst je vingers tellen en als je klaar bent nogmaals... :mrgreen:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 11 jan 2014, 21:52

Even een melding van mijn sponsor ..... :mrgreen:

Vandaag kreeg ik via de importeur een mooie logosticker, en een rallyposter. :wink:

Gino

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 jan 2014, 22:01

Moet je als tegenprestatie de Ka wel van z'n voordeligste kant laten zien natuurlijk, en niet uitgebreid de rotte stukken voor Jan en Alleman hier in de etalage zetten :lol:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 12 jan 2014, 13:44

Dit leuke plekje, onderaan de hoek van de deurdorpel, vereist een andere aanpak :

Afbeelding

Na dit hoekig uitgeslepen te hebben heb ik de steuntjes rondom met een klein lasje vastgezet.
Dit om als ik mijn plaatje stuikend ( tegen elkaar aanliggend, niet erop-of eronder dus) wil lassen heb ik een aanslagje,
én een beetje materiaaldikte.

Omdat dit een lastiger plekje is dan het lijkt ( 2 maal gebogen) maak ik de reparatie in 2 delen.
Eerst de voorzijde, gezien vanuit de geopende deur.
Afbeelding

Dit ingelegde stukje laat ik iets groter dan nodig aan de buitenkant. Ik kan, nu het niet als hoekstuk ineens gemaakt, makkelijk licht in de gewenste radius buigen.

Nu de zijkant. Deze moet rondom in mijn uitgeslepen gat vallen. De truc met het stukje karton. :mrgreen:

Afbeelding

Met het stukje pas gemaakt karton als mal knip ik mijn plaatje metaal in de gewenste maat :
Afbeelding

Dit plaatje laat ik tegen mijn eerder gelaste stripje vallen. Dit heeft ook een radius, van de buitenzijde.
Als ik dit vasthecht, zie je bij de schroevendraaier de overstekende rand.
Afbeelding

Die slijp ik weg, en dan heb ik een passend hoekplaatje, met 2 radiussen.

Mijn schoonheidsfoutjes ( zijn er gerust.... :mrgreen: ) kan ik wegwerken met plamuur. Zorg er wél voor dat het laswerk dieper ligt.
Anders kun je het niet wegsmokkelen met plamuur....... :mrgreen:
Afbeelding

De boel staat nu in de grondverf.

Ondertussen, zo'n 20 cm verderop naar links onder dezelfde balk : :D
Afbeelding

Ik ben nog niet uitgelast !

:mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor 403diesel » 13 jan 2014, 02:51

Gino schreef:Dit leuke plekje, onderaan de hoek van de deurdorpel, vereist een andere aanpak :

Afbeelding

Na dit hoekig uitgeslepen te hebben heb ik de steuntjes rondom met een klein lasje vastgezet.
Dit om als ik mijn plaatje stuikend ( tegen elkaar aanliggend, niet erop-of eronder dus) wil lassen heb ik een aanslagje,
én een beetje materiaaldikte.

Omdat dit een lastiger plekje is dan het lijkt ( 2 maal gebogen) maak ik de reparatie in 2 delen.
Eerst de voorzijde, gezien vanuit de geopende deur.



Het zou mooi zijn als je hier straks vanaf de binnenkant goed bij kunt om de stukje éénzijdig gelaste dubbele plaat (ik neem aan dat je de steuntjes niet later van binnenuit kunt verwijderen) tegen roest kunt beschermen door goed in deze naadjes te spuiten.
Ik probeer dit soort dingen te voorkomen omdat het in de toekomst weer roestproblemen kan geven.

Als voorbeeld hieronder de onderkant van een A-stijl. Dit deel is uit 2 delen opgebouwd maar heeft ook maar één holling. Een holling 2 kanten op gaat eigenlijk op dezelfde manier maar dan dien je het stuk uit 3 delen op te bouwen. Voor een bolling krimp je de plaat i.p.v. strekken.
Door het goed doorlassen van deze delen en vervolgens netjes vlak slijpen wordt het één deel zonder naadjes en putjes.
Voordeel hiervan is naar mijn idee dat je de steunstukjes niet meer nodig hebt en geen lasnaad in de hoek waarvan de buitenhoek gelast is. Tevens zal de hoek door een zetting er wat netter uitzien dan wanneer je de radius van de hoek met de slijptol moet modelleren.

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel meer werk. Bij dit soort dingen is altijd een beetje de vraag, hoe goed wil je het hebben? Misschien leuk eens te proberen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: La rouille

Berichtdoor jan-03 » 13 jan 2014, 07:57

Gino wat een puik stukje vakwerk... Mooie topic en zeeer leerzaam...
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: La rouille

Berichtdoor tout est beau avec une... » 13 jan 2014, 09:48

403diesel schreef:Afbeelding

Het is wel meer werk. Bij dit soort dingen is altijd een beetje de vraag, hoe goed wil je het hebben? Misschien leuk eens te proberen.


En laat ik dan zeggen dat dit helemaal een mooi stukje vakwerk is!

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 13 jan 2014, 19:01

@403diesel :

Da's ook een mooie benaderingswijze !
Mijn radius aan de buitenkant is idd een stuk scherper uitgevallen dan bij het origineel, of zoals jouw voorbeeld.
Weliswaar verlast en wat ronder geslepen, maar je voorbeeld zal bij mij tzt navolging vinden.

Mijn steunplaatjes blijven zitten. Maar om roestproblemen te voorkomen werk ik de binnenzijde na het slijpen,lassen etc. af met een ML
tectyl. De amberkleurige.
Zo ook hieronder : de reparatie van de kokerbalk.
Hier boor ik sowieso een blijvend gat in. Het lek/condens water kan weg, en ik kan dit gat ook gebruiken om de ML naar binnen te spuiten.

Afbeelding

Dat doe ik, waar mogelijk, overal. Desnoods boor ik een gaatje uit het zicht en werk dat naderhand af met een dopje.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 18 jan 2014, 21:26

Lasbescherming :

Om de oogjes ( en het gezicht) te beschermen gebruik ik een laskap. :D
De oude is door Rudie eerder al vervangen door deze :

Het is een prima hulp bij het lassen met een automatisch verduisterend vizier.

Afbeelding

:mrgreen: Omdat ( of dankzij) ik eigenwijs ben gebruik ik veelal iets anders : :mrgreen:

Afbeelding

ja, je hebt een hand minder met deze kap. Ja, dit is niet een zelfdimmende versie. Ja : maar ik heb het hiermee ooit geleerd.
Het nadeel van een laskap op het hoofd is dat je( bijvoorbeeld onder de auto) jezelf lelijk in de weg kan zitten.

Kortom : dit zijn beide prima oplossingen.
Je kan écht niet zonder.

Op lasogen zit niemand te wachten. Ik heb het een keer ervaren : da's écht geen pretje....
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor 403diesel » 18 jan 2014, 22:09

De bovenste laskap gebruik ik zelf ook. Goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Let wel op dat de meeste automatische laskappen met een accu en een zonnecel werken. Berg ze niet voor langere tijd op in het donker. Dan loopt de accu leeg en gaat kapot.

Bij Mig/Mag lassen aan autoplaat is controle niet heel belangrijk omdat je geen langere lassen legt. Bij dikker materiaal en langere lassen is het makkelijker 2 handen aan de toorts te hebben.
Met tiglassen is een automatische helm een must omdat je een hand nodig hebt voor toevoer van materiaal.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 19 jan 2014, 14:26

Tiggen zou ik ook wel willen beheersen.
Ik heb dat nog nooit gedaan.

Maar ik weet niet of het voor dun ( auto) plaatmateriaal geschikt is.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor 403diesel » 19 jan 2014, 15:29

Gino schreef:
Maar ik weet niet of het voor dun ( auto) plaatmateriaal geschikt is.


Je kunt op 5 ampere lassen met Tig. Of je de boel dan fatsoenlijk aan elkaar krijgt is een tweede.
Tig is juist voor dun materiaal geschikt. Wel meer kans op trekken.

Als je een keer wilt proberen; kom maar langs Gino.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: La rouille

Berichtdoor Gino » 22 jan 2014, 20:34

@ Serge :

Pas maar op, ik sta zó een keer voor de deur ! :mrgreen:

Hier wederom een stukje noeste arbeid :

Het plaatje is op maat gemaakt.

Afbeelding

Stuikend lassen zonder ondergrondsteuntje resulteert ( bij mij) vaak in wegbranden van de bestaande rand van de carrosserie.
Laag Amp.lassen levert opliggende propjes, iets meer pit en de Ford smelt weg.
Dus toch graag het achterliggend stripje, wat ook mijn hoogte aangeeft ! :mrgreen:

Afbeelding

Hier kan ik niet eenvoudig het stripje blik op zijn juiste plek houden. Ik heb hier een klein "handvatje" aangelast.
Zo gaat het positioneren makkelijker,
én ook zo erweer afgeslepen na bewezen diensten !

Afbeelding

Mijn fijne, lieve schattige Kaatje heeft af fabriek afwaterings gaatjes meegekregen : :mrgreen:

Afbeelding

Dit is gezien vanuit de onderzijde van de auto.
Mijn herstelplekje heeft ook zo'n afvoertje gehad.

In mijn plaatje maak ik een afdoend afvoerputje :

Afbeelding

Dit is simpel te maken door tussen het nieuwe plaatje en de behouden felsrand van de kokerbalk een schroevendraaier te zetten.
Op beide uiteinden van mijn "afvoerputje" sla ik ,met een andere schroevendraaier, er een verzetje in.

Uitstromend water verzekerd ! :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: La rouille

Berichtdoor MarcoPeus » 22 jan 2014, 20:42

Je begint een echter roestorateur te worden Gino. Plaatjes worden steeds strakker en scherper. Petje af hoor.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: La rouille

Berichtdoor joospeugeot » 22 jan 2014, 20:44

MarcoWetzels schreef:Je begint een echter roestorateur te worden Gino. Plaatjes worden steeds strakker en scherper. Petje af hoor.


alleen apk afkeur zo, als je zo last moet je 50 procent aflassen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron