Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jul 2013, 19:27

Laatst de boxpallet met versnellingsbakken uit zitten zoeken en al een deel weggegooid, maar er zaten ook assen bij met nog goede synchromesh ringen. Die wilde ik dus nog NIET weggooien.

Afbeelding

Vandaag maar eens aan het slopen gegaan ( er was op het werk bijna niemand meer en een collega had me subtiel laten weten dat die assen nog steeds in de weg lagen :mrgreen: )
Opstelling gefabriekt en de pers er maar op los gelaten ( geen partij voor dat ding :lol: )

Nu zit ik te twijfelen of ik alleen de ringen zal bewaren of ook de tandwielen die grenzen aan de ringen. Die zijn toch een beetje op elkaar in gesleten, liefst flikker ik zoveel mogelijk weg en bewaar alleen het belangrijkste. Als de ringen nieuw zijn is dat niet zo'n probleem dan hebben ze wel wat ruimte om in te slijten en ik ga er ook vanuit dat die geharde schalen waarin de ringen lopen niet of nauwelijks slijten ( toch?)
Bewaar ik dit?
Afbeelding
of alleen de ring
Afbeelding
Let ook op die markeringen op de verbindingsstangetjes. De ringen van de 1/2 en 3/4 hebben een verschillend Peugeot nummer, maar ze zijn echt IDENTIEK, ik heb ze op de assen gehad en ze omgewisseld, maar alles past perfect, volgens mij zijn ze onderling uitwisselbaar ( of gaat het ergens toch mis :x ).
Ik heb een keer een bak in elkaar gezet waarin ik dit heb geprobeerd :lol: Helaas weet ik niet meer welke dat is geweest, het zou best kunnen zijn dat ik dit geprobeerd heb met de Rally, maar ik heb dat in mijn (digitale) aantekeningen niet meer terug kunnen vinden :oops: Ik heb ook een bak in elkaar gezet voor de reserve Rallymotor, ik zal morgen eens kijken want je dan DAT dus ook van bovenaf zien.

Het ging me ook een beetje om het toplager, die zijn volgens mij ook niet meer te krijgen, helaas moet je ze wel van de as af persen en hergebruiken van afgeperste lagers, hmmm tegen de regels in hè. Ze kunnen toch wel WAT hebben, toch? Als de keus hebt tussen nieuwe kopen en hergebruik dan weet ik het natuurlijk wel, maar als je ze niet meer kan kopen.....Ik moet ook wel bekennen dat ik nog nooit een bak heb gehad waarbij dat lager versleten was ( wat zeur ik dan.... :oops: )
Afbeelding

Ik heb 1 ring gevonden die echt helemaal weg was (rechts)
Afbeelding
Je ziet dan dat de ring veel dieper in de kom valt, je kan dus redelijk goed behoordelen of de ringen nog goed zijn zonder de bak open te halen. Door de gleuven in de bovenkant van de bak ( zitten precies boven de ringen) kan je goed zien welke aan vervanging toe zijn
Links de goede
Afbeelding
Rechts de slechte:
Afbeelding


Iemand ervaring met het hergebruik van oude ringen?
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 jul 2013, 09:03

Heb gisteren nog even op Microfiche gekeken en er zijn slechts twee verschillende uitvoeringen:

Voor de 1e en 2e versnelling: 2323.44
Voor de 3e en 4e versnelling: 2323.39
Dat valt dus weer mee, geen verschil met de 4 en 5 bak, en ook niet voor oud of nieuw model. Wat het onderlinge verschil is tussen de 1/2 en 3/4 staat natuurlijk NIET vermeld :x

Ik heb de reserve rally-bak nog even bekeken en daar zitten toch nog de originele verschillende synchromesh ringen in dus je hebt grote kans dat ik met de rally nu al rij met een ring van de 3/4 op de plaats van de 1/2. Ik moet binnenkort toch die motor er weer uit halen en dan zal ik het wel zien :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 aug 2013, 09:10

Ik heb inmiddels van iemand op het franse forum gehoord dat je de synchros van 1/2 kan uitwisselen met die van 3/4
Das heel mooi!
Nu de volgende vraag of de kom waarin de synchromesh loopt noemenswaardig slijt of dat puur en alleen de ribbels op de synchromesh. Ik denk het laatste.
Ik heb nog een hele bak met die dingen en ga ze een onderling wisselen en dan kijken of ik verschillen zie in hoe diep de ring in de kom valt
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor 403diesel » 15 aug 2013, 09:23

Ik heb altijd begrepen dat je de ringen en de kommen bij elkaar moet houden en in geval van vernieuwe beide moet vervangen.
Of dit een commercieel praatje van de versnellingbakken boer is weet ik niet.
Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 aug 2013, 12:10

Ja ik begrijp dat dit de beste oplossing is, vermijd al de risicos en dan krijg je geen gezeur mer de klant. Maar ik ben geen garage en ben mijn eigen klant. Als ik de construktie bekijk is de ring het slijtdeel en de kom niet.
Als je de kom ook moet vervangen moet je ook het tandwiel op de primaire as vervangen ja zo raak je van de regen in de drup, de primaire assen zijn inmiddels al in de hoogovens beland.
Ik kan me voorstellen dat je een miewe ring nog wel in een oude kom kan plaatsen, dat durf ik wel aan. Een gebruikte... hmmmm, twijfel gevalletje.
Als ik moest kiezen voor niet bij elkaar passende ring en kom of tandwielen die niet bij elkaar passen (en gaan "zingen" ), dan kies ik voor de eerste.

Gelukkig heb ik nog een aantal komplete bakken liggen, die zal ik dan ook netjes bij elkaar gaan houden.

De vierbakken hebben andere tandwielen en ik ga geen 4bakken meer rijden dus daar bewaar ik alleen de ringen van.
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Harrie » 15 aug 2013, 21:31

Rudie_Krämer schreef:<>. Als ik de construktie bekijk is de ring het slijtdeel en de kom niet.

klopt Rudie, die de toppen van die groefjes moeten voldoende hoog, en scherp zijn, die moeten
tijdens het schakelen de oliefilm doorsnijden en dan via de kom het tandwiel op dezelfde snelheid brengen.
Dat is de weerstand die men voelt tijdens het schakelen, hetgeen ook even tijd nodig heeft.
Rudie_Krämer schreef:Ik kan me voorstellen dat je een nieuwe ring nog wel in een oude kom kan plaatsen, dat durf ik wel aan. Een gebruikte... hmmmm, twijfel gevalletje.
Als ik moest kiezen voor niet bij elkaar passende ring en kom of tandwielen die niet bij elkaar passen (en gaan "zingen" ), dan kies ik voor de eerste.
GrR
Als de kom nog netjes is, kun je dat gewoon toepassen, ze zijn niet op elkaar ingeslepen of bij elkaar gezocht in de fabricage.
Losse delen kun je idd. goed en compact bewaren, komt wel weer van pas.
Kogellager: als je niet perst of trekt met axiale druk op de kogels, kun je het lager hergebruiken.
Als je de maten neemt, kan SKF dan niet zoiets leveren ? Lijkt mij een eenvoudig kogellager (?)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Synchromesh ringen: wat bewaar ik?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 aug 2013, 22:35

Lager moet je er afpersen helaas en is wel speciaalager, zit zo'n borgring aan buitenkant, toch denk ik dat je hem wel kan hergebruiken, er is niet erg veel kracht voor nodig om hem eraf te krijgen.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten