Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jan 2014, 21:59

Ik hoorde gisteren dat het blok van Humpie Dumpie aardig had gelekt, ik had er wel twee kartonnen platen onder gelegd, maar dit bleek niet genoeg, dus ik kon eerst poetsen :x

Daarna de hydraulische stapelaar aan moeten pakken want die lekt ook al een tijd olie, helaas kon ik geen aftapping vinden en ook heb ik een speciale sleutel nodig om de bovenkant van de cilinder te verwijderen. Hier liep ik dus vast, volgende keer verder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen aftapplug te bekennen :x
Afbeelding


De stelling verder vast gezet, ik had een prototype beugel gemaakt, maar dit was niet stevig genoeg naar mijn mening, heb er dus nog een beugeltje bij gezet, maar ja dit verdient helaas de schoonheidsprijs niet de schoonheidsprijs. Nog maar eens kijken of er een beter idee naar boven komt drijven. Stevig is het wel, die kant krijg je niet meer om en daar gaat het om.
Afbeelding


Verder nog wat Pictogrammen opgehangen, Gino was al begonnen en ik heb nog een aantal stickers uitgeprint en driftig aan het plakken geweest :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Sommigen brandblussers zijn zo groot die zie je toch niet over het hoofd :lol: Nee dat klopt maar ze moeten ook wel een vaste plaats houden en dat is Onder het pictogram zodat je in paniek situaties niet mis grijpt. Dus alles netjes hoort netjes op z'n S5 plaats terug :wink:
Mooie spin off van Gino's werk :mrgreen: Mooi he
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor jan-03 » 19 jan 2014, 23:42

Het zou misschien ook goed zijn om een afdekkleed( die niet brandbaar is.) daar bij te hangen.. Dan kun je bij een beginnend brandje deze erover heen gooien om de vlam te doven.
Als dan blijkt dat dit niet voldoende is heb je inmiddels de brandblusser spuitklaar..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 20 jan 2014, 20:55

Sinds de 5S en de ARBO op hwet werk worden we steeds bewuster van de veiligheid van onze werkplekken !

Het is eigenlijk raar dat op het werk alles goed en duidelijk moet voor de veiligheid. En als we gaan hobbyen dan zou het
opeens niet meer uitmaken ?

Nee, dat gaat zo de goede kant op met ons ! :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor MarcoPeus » 20 jan 2014, 21:01

Dan gooi ik ook maar even de knuppel in t hoenderhok. Hebben jullie de brug ook gekeurd? Afgelopen zaterdag is namelijk hier in Sittard iemand bedolven onder een auto die van een brug af donderde toen hij de brug liet zakken. Man is in t ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. Is geen bang makerij maar wel iets om even bij stil te staan. Ik heb 'm ook niet gekeurd maar kijk nu wel anders tegen t gebruik van mijn brug aan. 1000 kg is een heel gewicht.
Wel goed dat jullie al goede pictogrammen hanteren en PBM's "verplicht" stellen. Een ongelukje gaat heel snel en zit in een klein hoekje, mijn linker oog kan je daar van alles over vertellen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jan 2014, 21:34

Ouw, die knuppel doet pijn :lol:

Nee. de brug is niet gekeurd, volgens officiële garage normen komt hij er ook niet doorheen. Dit type is speciaal voor de hobby gemaakt en het blokkeringssyteem is van dien aard dat hij er dan voor de branche niet doorkomt (weet niet meer waarom dat niet goed is, maar weet niet wat de "echte brug" daar voor eisen heeft).

OK rondom de brug valt ook nog het een en ander te verbeteren :wink:

Het blijft natuurlijk nog steeds een hobby, maar de intentie moet goed zijn en we zijn op de goede weg maar op en aanmerkingen zijn altijd welkom, kunnen we van leren

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jan 2014, 22:18

Veiligheid kan ook in heel kleine dingen zitten. Steeds na elke werkdag je gereedschap, onderdelen, restanten en afval netjes opruimen bijvoorbeeld bevordert de veiligheid ook. Bovendien ligt alles wat je nodig bent bij voortzetting of aanvang van een nieuwe klus steeds op je vertrouwde en meest handig plek, zodat je op elke sleutel-dag je tijd ook zo rendabel mogelijk kunt besteden.

Een verhuurder stelt misschien ook bepaalde eisen. Met jullie recente verhuizingen ondervind je aan den lijve de prettige gevolgen van je eigen discipline (of gebrek daaraan) op dit gebied wel heel in het bijzonder denk ik :idea:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jan 2014, 22:32

Verhuurder stelt helemaal geen eisen, we hebben het in eigen hand, we zijn dan ook zelf verantwoordelijk :wink:

Ik denk dat we alle drie op ons werk het goede voorbeeld krijgen en we doen ons best om er een veilige hobby ruimte van te maken!

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor jan-03 » 21 jan 2014, 00:21

@ Marco
Bij het laten zakken van de brug?
De oude van mij kon je blokkeren als die op hoogte stond..
Hij hangt dan in de veiligheid als de oliedruk weg zou vallen of staalkabelbreuk..
Om de brug te bedienen moet je dan er bij weg lopen om de pallen te ontgrendelen en te laten zakken..
Dus dan sta jezelf veilig.. Maar een sleutelmaat die in de buurt blijft staan zou bij een rampscenario geraakt kunnen worden..
Dus altijd zeker zijn dat die er ver genoeg vanaf staat..
Maar iedere brug heeft ook geen blokkering meer volgens mij zoals mijn oude.. Hoe dit zit weet ik eigenlijk niet..
Ik wil mettertijd wel weer graag een brug maar dan een 2 kollommer..
Maar ik wil wel eentje waarvan ik zeker ben dat die niet naar beneden kan vallen..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor joospeugeot » 21 jan 2014, 02:46

jan, ik denk dat je in de war bent met een spindelbrug. die kun je niet blokkeren.
zover ik weet een hydrolische brug wel. vroeger moest je de blokkering er wel handmatig op zetten. tegenwoordig gaat dat automatisch en oudere bruggen worden omgebouwd op kabelbreuk en ook dat als de brug weer beneden is de vergrendeling automatisch geactiveerd is.
bij oude bruggen kon je ook t handeltje vastklikken zodat deze automatisch naar onderen ging. dat mag dus ook al niet meer.
zo moet er ook een hoofd of nootschakelaar op de brug zitten zodat de brug potentiaal vrij is (met een stekker mag meen ik ook, maar de meesten zitten vast aan t net)
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jan 2014, 07:15

Jan, het was inderdaad bij het laten zakken van de brug. Vraag me niet precies hoe en wat. Stond gisteren in de krant.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor jan-03 » 21 jan 2014, 09:55

MarcoWetzels schreef:Jan, het was inderdaad bij het laten zakken van de brug. Vraag me niet precies hoe en wat. Stond gisteren in de krant.

Bij m,n oude brug moest je wel de ontgrendeling goed afstellen..
Als 1 kant blijft hangen dan zakt de brug scheef natuurlijk en als de auto dan los staat rijd die eraf natuurlijk..
Maar goed, het is tragisch en ongelukken zijn vaak een samenloop van omstandigheden..
Mijn oprechte deelneming voor de nabestaanden van het slachtoffer in ieder geval....
Wij liggen allemaal regelmatig onder de bevallige dame te sleutelen en een ongeluk kun je nooit helemaal uitsluiten..
Wees dus voorzichtig allemaal..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 21 jan 2014, 19:33

De brug die wij gebruiken heeft een terugloopbeveiliging.
In de poten zit een vertanding waar de brug bij omhooggaan langsratelt.

Bij het laten zakken vallen de vergrendelingen in de vertanding, als je niet de vergrendeling handmatig ontgrendeld.

Wellicht is "onze"brug niet goedgekeurd omdat de laagste stand niet voet-proof is ( ARBO eis).

Wél hebben we de brug rondom 50 cm vrij staan. ( ook ARBO).
Kun je tenminste met brancard weggehaald worden....

Maar zoals gezegd : het is een hobby configuratie.

Maar wél met voorzichtigheid.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2014, 00:50

Veiligheid voorop: Bravo ! :-)
en LEAN en S5, bordjes, markeringen , het lijkt op een modern, gesmeerd lopend bedrijf :D
jullie hebben het tip-top voor elkaar :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Jineuf » 29 jan 2014, 01:46

Wat en goed inititief. Opveigheid moet je niet bezuinigen maar voor de hobby moeten de kosten natuurlijk niet te hoog oplopen.
Met simpele middelen hebben jullie zo ook voor de minder frequente bezoekers duidelijkheid geschapen.



Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 30 jan 2014, 21:04

Tja, als je postzegels of suikerzakjes verzameld zijn je risico's niet
zo groot in de hobby...... :mrgreen:

Maar met "garagetje" spelen of "metaalwerkplaatsie" imiteren zijn de letsels als
het fout gaat duidelijk wat groter.

Deze wil niemand op zijn hoofd krijgen :
Afbeelding

Gewoon een beetje oppassen, dus.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2014, 23:26

is dat een kantelaar voor bussen ?


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 01 feb 2014, 21:49

Omdat mijn metaalbewerkingshoek ambachtelijk is : :mrgreen:
Heb ik me een ambachtelijke bankschroef geregeld.

Dit is een antieke staartbankschroef, daar kan ik op timmeren, want dit is smeedijzer, en geen
Chinese gesmoltenfietsenschuim gietijzer.

Afbeelding

De andere bankschroef heb ik verplaatst naar de voorkant, bij de kolomboor.

Afbeelding

Jarno is happy in zijn hoekie :
Afbeelding

Rudie niet : ruzie maken met de stapelaar.
Afbeelding


Zo verging het ons vandaag in de sleutelruimte.
Laatst bijgewerkt door Gino op 02 feb 2014, 14:28, in totaal 1 keer bewerkt.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 feb 2014, 10:07

Ik had een hoop op de planning staan :mrgreen:
De stapelaar maken, ff de o ringen aan de bovenkant vervangen ging dus niet, het probleem zat onderin de cilinders. Die moesten er dus uit. De zuigers eruit tillen dan maar....nou dat ging dus echt niet. Daarom maar de hele cilinders gedemonteerd en dat viel dus dik tegen, Jarno en ik zijn daar de hele middag mee bezig geweest.
Door gebrek aan ervaring wist ik niet goed welke volgorde er aangehouden moest worden en aangezien alles behoorlijk zwaar is en de olie al was afgetapt was het nogal puzzelen. Met krik en houten blokken telkens het schot met de lepels omhoog en omlaag om weer ergens bij te kunnen, nee ik sleutel liever aan mijn 104. Ook daar kan je niet altijd even goed bij maar daar heb ik WEL ervaring mee :mrgreen:

Ook de compressor lekt nogal dus die heeft ook aandacht nodig, ik heb er nog even naar gekeken, maar gelukkig lekte hij niet meer (alle olie is er inmiddels uitgelekt :shock: ) ik ben er ook verder niet meer aan toegekomen)

De leukste klus die ik in mijn hoofd had was de nieuw motor testen, ik heb in Frankrijk twee nieuwe waterslangen gekocht (bedankt Tjard voor die mooie tip :wink: ) die wilde ik monteren zodat ik het blok kon laten lopen.
Je raad het al.....ook niet aan toe gekomen :mrgreen:

Gelukkig is Humpie Dumpie nu WEL lekdicht en heb ik haar van de kantelaar gehaald, er rest nog een ding en dat is de stoel. Ik moet daar een nieuwe geleide rails op zien te maken, deze die er nu op zit is staal op staal en die is gaan vreten en gaat daardoor steeds zwaarder. Ik moet de stoel wel verstelbaar hebben, als ik uitstap moet de stoel helemaal naar achteren anders kom ik niet uit die racestoel. Als ik ga scheuren moet hij helemaal naar voren, maar ik men nog tot april de tijd...
Ik zeg al jaren dat ik in April het circuit op ga....en dat ga ik ook (ooit :lol: )

Dat was weer een zaterdagse teuten :mrgreen: (gelukkig heeft Gino nog wat leuke foto's gemaakt :wink: )
Ik heb er nog 1 van Jarno gemaakt
Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 feb 2014, 18:47

Rudie schreef: Chinees gesmoltenfietsenschuim gietijzer


:mrgreen: Da's een goeie :!:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 03 feb 2014, 19:05

Nou, en het is ook zo.... :mrgreen:

Een knappe Heuer bankschroef kost met een beetje bekmaat al gauw 250 euro.

Een Chinees stuk gesmolten rommel met dezelfe maat 65 euro.
Maar die laatste sla je aan scherven alsof het aardewerk is.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 feb 2014, 19:09

Heb je gelijk aan. Soms kun je er nog nieuwe "voeringen" bij krijgen als die versleten zijn. Zo te zien bij deze niet, en misschien helemaal niet nodig ook.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 08 feb 2014, 22:42

Zo lekker aan het teuten met het nieuwe motortje : :mrgreen:

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 feb 2014, 23:15

Lekker geteut :mrgreen:

De motor weer onder het kleed vandaan gehaald en de nieuwe slangen gemonteerd, contactslot aangesloten, uitlaat gemonteerd en de motor is bijna klaar om gestart te worden.

Helaas moest ik het expansie vaatje dat Jan laatst voor me had meegenomen gebruiken voor de Benetton want daar was de tuut van afgebroken :evil:

Volgende week komt het niet van sleutelen dus dat wordt pas over twee weken dat ik hem echt kan gaan starten. Ik ben heel benieuwd.

Ook mijn nieuwe gereedschapskar in gebruik genomen en daar ben ik heel blij mee, mooie kar moet ik zeggen

Afbeelding

Met een voldaan gevoel de dag weer afgesloten
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 09 feb 2014, 22:26

zo, de vakman heeft een échte gereedschapwagen, Facom nog wel.
Daar zul je héél veel gemak van hebben, je grijpt nu niet meer mis.
En als er een mist in een vakje, zie je dat meteen. Heel mooi, Rudie :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 22 feb 2014, 20:13

Ik heb concurrentie gekregen........ :mrgreen:

Er is nóg een bakker in onze sleutelruimte.

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten