104 loopt niet lekker

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 loopt niet lekker

Berichtdoor StefanB » 25 mei 2013, 22:28

Hallo allemaal,

Ik vond dat mijn 104 nogal langzaam was, zelfs voor een 1000cc. Dit was mij al opgevallen, maar dacht dat t aan de motorisering lag, heb namelijk ook proefgereden in een 1100. Nu viel een vriend het ook op, die heeft erin gereden en viel het inhouden hem ook op.
Hij heeft vaak nogal moeite met accelereren, dit levert soms gevaarlijke situaties op bij invoegen omdat ik niet op tijd een acceptabele snelheid heb.
Tevens ligt het benzineverbruik aan de hoge kant vind ik, ik haal met moeite 1 op 10 a 11, nou snap ik wel dat niet op 1 op 20 hoef te rekenen, maar had wel iets beter verwacht. Maar het zal er ook aan liggen dat ik wat vaker wat meer gas moet geven om mee te komen.

Waar kan het aan liggen en belangrijker, wat kan ik er aan doen om het op te lossen? Naar mijn idee heeft het vast iets met de carburateur te maken, maar heb daar zelf weinig kaas van gegeten. Ik durf niet lukraak iets uit elkaar te halen.
Als er mensen zijn die mij daar (uiteraard tegen vergoeding) mee willen helpen hoor ik het graag. Woon zelf in Friesland maar ik vind het niet erg om een stukje te rijden.

Groeten, Stefan
StefanB
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2013, 10:37

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor svanderplas » 25 mei 2013, 22:37

Stationair en gas respons zijn wel oke?
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor MarcoPeus » 25 mei 2013, 23:07

Uitlaat spruitstuk pakking? Zelf ook gehad op mijn 309. Liep slecht, zoop enz.
Afstelling van carb? Staat ontsteking goed?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 mei 2013, 08:30

Stefan, het kan zowel aan de ontsteking als aan de carburateur liggen, maar je klachten zijn niet nauwkeurig genoeg beschreven om een goede diagnose te stellen.

Ik zou beginnen met de onsteking te controleren of deze op tijd staat. Controleer dan ook even of de vacuumvervroeging niet lek is ( slangetje bij carburateur los halen en even aan de mond hangen en vacuumzuigen, tong op gaatje houden en voelen of het vacuum op de tong blijft staan, hmmm dirty talk op de zondag morgen :P ).
Als je dan toch bij de ontsteking bent controleer de staat van de rotorkap en rotor neem gelijk de bougies mee.
Mocht je geen afstel spullen hebben, dan het volgend advies: rij de motor een beetje warm, draai de moertjes van de ontsteking los en start de motor
Bedien met de hand de gasklep en maak wat meer toeren, draai met de andere hand aan de onsteking totdat deze meer toeren gaat maken, als je verder draait merk je vanzelf dat de motor slechter begint te draaien. Als je dan het optimale toerental hebt, dan geef je nog meer gas en stelt de onsteking weer af op het beste toerental.
Ben je bij het optimum, gaaf dan vol gas en kijkt of hij lekker hoog in de toeren komt. Als je durft dan kan je het truckje ook bij hele hoge toeren proberen te optimaliseren :lol:
Beetje spelen dus :wink:

Als dat niet veel heeft geholpen, dan kom ja al gauw bij de carburateur,
achter de benzine aansluiting zit soms een klein filtertje in de carburateur, deze kan verstopt zitten. Als deze verstopt zit dan loopt de motor nog wel stationair, maar bij gas geven neemt het acceleratie vermogen al snel af en hoge toeren dan wil dan al helemaal niet meer.
Controleer of de mengsel schroef niet los is getrild. Als dat niet het geval is en er is niet aan gedraaid en toch is de motor slechter gaan lopen dan verwacht ik niet dat dit het probleem is, maar ja daar heb je een CO meter voor nodig om dat goed te controleren.

Merk je nog verschil als je onder het rijden de choke uittrekt? Gaat die dan beter of nog slechter lopen?

Zuigt de motor geen valse lucht aan door bv een gescheurde slang van de carterontuchting? ( niet da ik denk dat het daar aan ligt want dit geeft een groter probleem bij stationair lopen)

Zit de luchtfilter niet verstopt? Schuimpie ff controleren en desnoods er even uit halen en proberen of dat beter gaat)

Inhouden wil ook wel voorkomen doordat de acceleratiepomp niet goed werkt ( resonantiepot eraf halen, met de hand ff gasklep bedienen en dan moet je een straaltje benzine uit dat koperen buisje zien komen)

Ik zou zeggen, aan de gang dan maar :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor StefanB » 27 mei 2013, 00:18

Bedankt voor de reacties :D

Stationair en gas respons zijn opzich wel oke, alleen koud rijden is heel erg veel spelen met de choke. Maar dit is misschien bekend. Bij de twee Japanners die ik met choke heb gehad was dit makkelijker af te stellen met het pookje. Verder merk ik bij een warme motor weinig verschil, heb het gevoel dat hij met choke uit dan zelfs iets slechter loopt bij een kruissnelheid van 100. Ik ging namelijk laatst vrij vlot de snelweg op een klein stukje en was de choke vergeten in te doen.

Rudie, ik zal al die stappen nalopen, als het daarmee niet verholpen is kan ik naar de uitlaatspruitstuk pakking kijken wat Marco zegt. Ben eerst nog bezig met het uit elkaar halen van m'n huidige auto (economisch totall), als dat klaar is zal ik mij richten op de 104. Ik gebruik hem niet dagelijks (zou wat zijn :P) maar het is wel m'n enige auto. Zal binnenkort eens een filmpje maken, misschien dat jullie wijzer kunnen worden van de acceleratie in combinatie met motorgeluid. Het is in dit geval wel lastig zonder toerenteller want het is lastig in te schatten hoe de motor klimt en terugvalt in toeren. Natuurlijk kun je veel op het gehoor doen maar toch.
StefanB
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2013, 10:37

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor lionceau » 29 mei 2013, 11:07

Ik heb wel eens gehad dat de hele carburateur los zat op de cilinderkop. (alle moeren waren los getrild) :shock:
Hij loopt dan wel maar zuigt erg veel valse lucht aan.

Je kan wel eens even bij mij langs rijden. Ik ben een van de dichtstbijzijnde 104 liefhebbers denk ik.

Gr. T
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor jan-03 » 29 mei 2013, 16:20

lionceau schreef:Ik heb wel eens gehad dat de hele carburateur los zat op de cilinderkop. (alle moeren waren los getrild) :shock:
Hij loopt dan wel maar zuigt erg veel valse lucht aan.

Je kan wel eens even bij mij langs rijden. Ik ben een van de dichtstbijzijnde 104 liefhebbers denk ik.

Gr. T

De andere ben ik dan zeker.. :lol: Harlingen-Sneek zal Harlingen-Workum... Zal er om spannen..
Mijn kennis is nog beperkt van de 104 dus is Sneek een betere optie Stefan al heb ik wel het een en ander liggen..
Hopelijk is het makkelijk te verhelpen...
gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor lionceau » 03 jun 2013, 08:41

104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor StefanB » 17 jun 2013, 22:58

Dat klopt, tijdje niet geweest hier. Voel me er soortvan schuldig over :P
Er is niet echt een 'klik', na 2 maanden 104 gereden te hebben kom ik tot de conclusie dat ze mij als liefhebber niet echt grijpen zoals mijn vorige Starletjes dat wel konden. Daarom stap ik nu ook weer over naar een Japanner. Misschien zullen jullie dat niet begrijpen :lol: maar in combinatie door het teveel gebruik is dat een reden om haar weg te doen.

Omdat ik graag wil dat ze naar een liefhebber gaat, en ik in een vergevorderd stadium ben in de aanschaf naar een nieuwe auto wil ik haar aan een liefhebber op het forum verkopen voor 500 euro. Ik wil ook nog wel graag een verkooptopic maken maar weet niet of dat kan gezien mijn beperkt aantal posts.
StefanB
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 apr 2013, 10:37

Re: 104 loopt niet lekker

Berichtdoor jan-03 » 17 jun 2013, 23:05

StefanB schreef:Dat klopt, tijdje niet geweest hier. Voel me er soortvan schuldig over :P
Er is niet echt een 'klik', na 2 maanden 104 gereden te hebben kom ik tot de conclusie dat ze mij als liefhebber niet echt grijpen zoals mijn vorige Starletjes dat wel konden. Daarom stap ik nu ook weer over naar een Japanner. Misschien zullen jullie dat niet begrijpen :lol: maar in combinatie door het teveel gebruik is dat een reden om haar weg te doen.

Omdat ik graag wil dat ze naar een liefhebber gaat, en ik in een vergevorderd stadium ben in de aanschaf naar een nieuwe auto wil ik haar aan een liefhebber op het forum verkopen voor 500 euro. Ik wil ook nog wel graag een verkooptopic maken maar weet niet of dat kan gezien mijn beperkt aantal posts.

Jammer dat je haar weg moet doen Stefan.
Hopelijk komt een liefhebber zich melden.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten