Opnieuw met mijn 104 bezig.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor MarcoPeus » 19 maart 2014, 21:53

Krijgt misschien te weinig brandstof? Pompje defect/versleten? Tank verstopt, misschien trekt je tank vacuum?
Carb heb je zelf al aangegeven, ook nakijken dan maar.
Verdeelkap nog goed?
Lopen je remmen niet aan?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 19 maart 2014, 22:01

Daar zal ik morgen dan ook drekt naar kijken. Bedankt alvast voor het mee denken wan je kan zo iets vergeten.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 maart 2014, 22:14

Ik zat gelet op de slechte vermogen ook aan een geblokkeerde luchttoevoer of lekkage van het vacuüm te denken. Hangende remmen (of een manco aan de handremkabels) moet je toch meteen voelen bij ontkoppeld uitrollen of aan scheef trekken? Reageert de motor wel vlot op ontkoppeld plankgas geven :?:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 19 maart 2014, 22:22

De motor komt in de vrij wel snel op toeren. Soms hapert of stotterend. Maar in de vrij komt die hoger in de toeren dan in welke versnelling ook. Als de motor inhoud in de vrij of rijdend is dit meestal bij 2500 toeren ongeveer. Maar ontkoppeld trekt die toch mooier en veel sneller de toeren in.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 maart 2014, 22:51

In dat geval kan het probleem meerdere oorzaken hebben. Als we het over de verbranding hebben: "ademnood" door een smerig luchtfilter, stotterende motor door onvoldoende aanzuiging vanuit de tank (verstopte filters en leidingen, of zelfs iets simpels als een verkeerde tankdop), of onvoldoende pompwerking.
Aan ontstekingskant: onvoldoende vacuüm door lekke slangen of een mankement aan het vacuümdoosje op de ontsteking, of afstelling van de ontsteking zelf.
Bij de carburateur kan het verrijkingssysteem voor volle belasting versleten zijn. Dat bestaat bij de meest gebruikte carburateurs uit een membraam in een klein rond kamertje aan de achter- of linker zijkant van de carburateur, bediend door de gashevel. Onderlinge afstelling moet ook in orde zijn, net als tussen gas- en chokehevel trouwens. Welk type carburateur zit er eigenlijk op?
Als de 104 rijdend gewoon niet op gang komt loont het de moeite de gewone en handremwerking en de speling op de wiellagers te controleren, dus of bij opkrikken alle wielen wel vrij draaien. Succes met je zoektocht!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 19 maart 2014, 23:06

er zit een solex 32 pbisa 11 carburateur op. Ik zal eens alle punten bekijken hoewel de auto makkelijk te duwen is lijkt mij het niet aan de remmen te liggen. Maar met zo'n dikke 1 liter merk je wel sneller verschil met alles natuurlijk.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 maart 2014, 23:26

Heb je een WPH? In hoofdstuk 1 staat op blad F1.201 een explosietekening en de onderdelen. Deze carburateur heeft het verrijkingssysteem aan de achterkant. Tussen dekseltje en veer zie je het genoemde membraam, bediend door het stangetje in een veer vanaf de gasklep-as. Zo'n membraam gaat niet eeuwig mee, misschien tijd voor een gedeeltelijke revisie of schoonmaakbeurt.
Na lang stilstaan werkt benzine in op de gebruikte materialen, waardoor in het genoemde ronde pompkamertje zilverachtig gruis kan blijven liggen, wat vervolgens een verstopping van de interne kanaaltjes en/of sproeiers kan veroorzaken.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 19 maart 2014, 23:41

Ik heb net de andere carburateur bekeken en dat ronde pompkamertje zit een hoop bagger in. Ook heb ik toch regelmatie die sproeies verstop ondanks dat er een filter voor de carburateur zit.

Dus ik weet bijna wel zeker dat dit bij die op de auto zit ook niet 100 is. Maar hoe krijg ik dat het beste schoon?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 maart 2014, 05:45

Met perslucht gereedschap, bijvoorbeeld in je reguliere garage, om alle sproeiers en interne kanaaltjes vrij te laten blazen.
Overigens, per carburateur-type zijn revisiesetjes te verkrijgen met verschillende pakkingen, ringetjes en membranen, mocht blijken dat het genoemd membraan versleten is.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 17:10

Ik heb dat pompje los gehaald en er kwam geen benzine uit. Pas toen ik alles had schoon geblazen kwam er benzine. Het membraam lijk nog goed. Ik heb toen ook gelijk de sproeiers en co schroef eruit gehaald en alles doorgeblazen. Daarna weer alles terug gebouwd en tijdens het terugbouwen merkte ik dat de onderste 2 delen wat los zaten. Dus toch een vaciuum lek?

Enven toen alles terug was opnieuw afgesteld volgens boekje. In de vrij gaat die nog sneller de toeren in. Bij langzaam gas geven zit er soms nog een hikje in, maar de motor is nog niet echt warm geworden dus misschien is dat dan over?.

Luchtfilter is schoon en alle remmen zaten los. Straks met 1.5 uur probeer ik hem weer te starten en ga dan ook proberen de 104 km per uur te halen. De auto doet het wel steeds beter, maar misschien kan een flesje reiniger geen kwaad bij de benzine.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 maart 2014, 18:25

Onderop carburateurvoet horen twee kruiskopschroeven het geheel bij elkaar te houden. Op de tekening staat er eentje afgebeeld. Tussen de drie delen horen pakkingen te zitten. Steekt nogal nauw hoe je de ruitvormige met grote ronde opening tussen de vrij platte carburateurvoet en het vlotterhuis plaatst, wil je de kanaaltjes tussen het ene en het andere deel niet onbedoeld afsluiten.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 19:08

Die pakking zat inderdaad wat los. Ik heb net weer geprobeerd en de motor starte wel iets moeilijk maar naar even gas te hebben gegeven liep die wel weer goed. Bij het test rijden kon ik toch de 90 halen en trok die ook al beter. Nu stottert die wel nog zo nu en dan, wat dat is weet ik niet.

Maar mij viel ook op dat het dode punt bij het langzaam op toeren komen een stukje hoger lijkt te zitten. Als dat dooie punt bij 5000 toeren komt heb je ook nergens meer last van, zo hoog kom ik toch niet.

Morgen maar een ander brandstoffiltertje erop zetten. Dan toch een busje reiniger erbij of is dat weggegooid geld?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 20 maart 2014, 19:53

Brandstof toevoer, bobine? Hopelijk lukt het om dit manco te teckkelen...
Ze moet richting 130 willen... :D
Gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 20:36

Als ik 8n de vrij naar de contacthoek kijk gaat die van 57 graden, net als in het boekje naar 50 graden in de toeren. Is dat goed of niet? Staat niet in het boekje. Anders iets met dat spul achter de contactpunt?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 21:49

Ze moet richting 130 willen... :D
Volgens de man van we ik hem kocht heeft die nooit harder dan 110 gehaald, en bij mij ook niet. Wel klopt de teller heel precies.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor 305 friesland » 20 maart 2014, 22:36

Ik heb dit verhaal even gelezen ,maar zo je schrijft is het na de koppakking te hebben vervngen begonnen met beperkt vermogen .
Staat de nokkenas wel op tijd? een tandje hoef je nog niet direct te horen maar geeft gelijk wel een heel ander beeld voor de vulling van de cilinders en het laten verdwijnen van de uitlaatgassen en zo het beperkte vermogen en gesputter.
Ik neem aan dat de goede dikte van de koppakking er wel tussen zit.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 20 maart 2014, 22:57

oh nou dan zou ik compressie ook nog checken.. De 2 rijdbare 104 die ik heb halen het wel.. Zelfs de 1 liter..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 22:58

Het probleem was er al voor dat ik de koppaking verving. De ketting staat goed dat weet ik zeker. Ook is de compressie goed, dus de kleppen ook?. Ik heb wel het gevoel dat het jaren terug is dat die goed liep.
Wel heb ik het idee dat naar mate die meer rijd beter loopt, alleen in de 4 niet.

De benzine zit tussen de 2 en 3 jaar al in de tank een bodempje weliswaar.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 20 maart 2014, 23:14

Bij mijn grasmaaier werkt verse peut ook beter. En ik kom toch eigenlijk alleen op b wegen en in plaatsen zonder stoplichten haastige mensen en andere narigheden. Lastige haastige mensen halen niet in maar rijden irritant achter je.

Wat ik wou zeggen het is maar een boodschappen auto. Als ik haast heb pak ik de v6 wel.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 29 maart 2014, 00:09

Vandaag met de 104 goed warm gereden. Op super benzine met reiniger van wynns. De auto lijkt een stuk(je) vlotter te rijden. Ook heb ik een top van 100 km per uur gehaald, nog 4 km te gaan 8) . Het brandstof verbruik lijkt ook wat minder te zijn geworden. Wel vervang ik morgen de bougies en ga ik de acceleratie sproeier weer schoonmaken. Ook veranderd het stationair toerental van 900 naar 1200 toeren hoe dat nou weer kan? heb ik wel weer terug gezet.

Dus mijn top lag vandaag op 100 per uur en met wind mee en tegen kon ik continu 90 per uur.
Binnen kort maar eens nieuwe vaste en flexibele brandstof leidingen leggen, heb ik al wel liggen.

Ik heb nog wel een bewijs foto en een natuur foto van de auto gemaakt. Maar ik kan / snap niet hoe dat moet. Ik kan die wel naar iemand toe mailen.
Die natuur foto is speciaal voor 104 plaatjes mooi.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 29 maart 2014, 00:40

stuur maar naar jan-04@hotmail.nl
Altijd leuk een plaatje..
Afbeelding

Afbeelding
Mooi HenkJan..!!
Toch moet ze veel sneller willen.. Heb jij ook transistor ontsteking of puntjes?..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor MarcoPeus » 29 maart 2014, 09:27

Leuke KM stand ook, 104.xxx km :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 maart 2014, 14:09

Vervelend, zo'n hardnekkige storing :evil: Ik hoop dat je vlot een oplossing vind, vooral met dit prachtige weekend, dat flink uitnodigt voor een heerlijke toertocht :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 29 maart 2014, 15:48

Ik heb contact puntjes.

Ik heb vanmorgen de bougies vervangen en zagen er volgens de kleur en zo'n tabel bij normale kleur.
Ook heb ik de acceleratiepomp nog bekeken maar was netjes schoon.
De top blijft rond de 100 per uur liggen maar ook met een dikke tegenwind haal ik continu 90 a 95.
Ik kan mijn gaspedaal wel verder naar beneden duwen maar dat heeft geen zin lijkt het. Maar het rijd al wel een stuk mooier als een paar weken terug.

Ik had alleen gehoopt dat er een bougie versleten (want er gaat nooit wat stuk aan een 104) was.
Toch maar nieuwe brandstofleidingen leggen?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 29 maart 2014, 18:16

Luchtinlaat moet voldoende zijn, ontsteking op tijd, brandstof uiteraard in orde, afstelling carb goed, voldoende compressie, en klepjes gesteld..
Wat je kan doen om de brandstof aanvoer te testen is de slang na de pomp voor de carb eraf trekken en starten...
Slang uiteraard even in een fles hangen anders vliegt de brandstof rond..
Als die goed aanvoert ligt het niet aan je leidingen en ook niet aan de brandstofpomp..
Nog maar 104D gelopen dus nog maar net ingereden..
Ze moet willen branden.. :D
Nu hoef je ook niet hard te rijden dat weet ik maar ze loopt niet zoals het hoort en dan heeft een oorzaak en ook gevolgen misschien..
Je kunt haar makkelijk voorruit duwen als ze niet in de versnelling staat en handrem los?..
Weerstand door een rem die wat hangen blijft kan ook natuurlijk. Maar zou je moeten merken..
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten