past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor Bikkel73 » 09 nov 2012, 11:54

Hallo,
Ik zit te twijfelen of ik een 104 zl ga ombouwen met snellere motor!

ik heb hierover wat vragen;

1*Welke motor kiezen?
Ik heb 2 optie`s om een leuke motor te kunnen kopen voor in mijn 104.
een 1400cc citroen/talbot motor of een talbot rallye 1324cc motor.

2*Past dit er gemakkelijk in?
moet er nog veel verbouwd/veranderd worden?
(ik denk maar even aan het subframe, motorsteunen)

3*zijn er nog spullen voor te verkrijgen?
(voor welke motor het best?)

Ik hoor graag van jullie en hoop dat jullie die kennis met mij willen delen.
Avatar gebruiker
Bikkel73
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 sep 2011, 10:02

Re: past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor MarcoPeus » 09 nov 2012, 21:53

Ik zou zeggen, lees het rally topic van Rudie eens Bikkel73 (goed bouwjaar trouwens).
Een 104 kan niet zo 1-2-3 met alles worden omgebouwd heb ik mij laten vertellen. Niet zonder aanpassing van subframe/aandrijfassen enz.
In Frankrijk bij Serie04 heb ik deze week veel besteld en is veel leverbaar tegen redelijke prijzen. Mijn ervaring tot nu toe bij nederlandse automaterialen zaken/websites is zwaar negatief. Ze weten vaak niet wat een 104 is, onderdelen zijn niet of slecht leverbaar, als er iets leverbaar is, is het t verkeerde. Te veel verschillende systemen/maten/modellen.
Ook bij Franzose.de is er nog veel uit te halen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 nov 2012, 20:32

Een 80 pk van een 205 XS is denk ik nog het makkelijkst, daarboven wordt het erg lastig en wordt het echt zeuren, zou ik niet aan beginnen

Meestal zit er een 5 bak onder en dat is eigenlijk de lastigste aanpassing, heb je al een 5 bak dan is de rest eigelijk een kleinigheid. Ik heb in allerlei modellen van alles ingebouwd en het is op details eigenlijk allemaal plug and play

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor Harrie » 11 nov 2012, 23:29

idd, 5-bak in plaats van 4-bak kan prima, mits je ook een subframe voor 104 met 5-bak hebt.
Rechtsvoor in de motorruimte moet er een stukje blik onder de draagbalk weggehaald worden,
en dan past bijv. een 1172 cc met 5-bak probleemloos.
Een gevecht dat je daarná krijgt, is de telleraandrijving, want de
snelheidsmeter en km-teller gaan afwijken. Ik heb destijds een 1172 cc met 5-bak
uit een '83 coupé in een '78 SL gezet, ging prima. Maar wel de tellerunit uitgewisseld
met eentje uit een oud dashboard van Rudie, dit was op de gok en toevallig de juiste weergave nadien.
Tevens nog een worsteling: de km-tellerkabel, bij latere motoren is de maat v.h. vierkantje iets anders
en past de originele km=tellerkabel niet meer. het verschil is maar erg klein, maar erg essentieeel en vervelend.
effe afslijpen / afvijlen gaat niet, dan valt de binnenkabel uit elkaar. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2012, 20:16

Probeer het 1360 cc blok an sich zo compleet mogelijk te houden, inclusief subframe, ontsteking en carburateur(s). Zoals al aangegeven ben je in eerste instantie afhankelijk van het subframe. Gelukkig zijn de diverse uitvoeringen allemaal zonder probleem uitwisselbaar op de carrosserie, maar zoals Harrie al zegt moet bij de rechter wielkast een stukje plaatwerk uitgezaagd om de langere 5-bak kwijt te kunnen. Als je in gedachten alle raakpunten van de motor langsloopt ga je vanzelf letten op de electronica, het soms afwijkend koelcircuit rondom carburateur(s) en/of naar de kachel, retourleiding naar de tank, de gas- en chokebediening, wel of geen rembekrachtiging monteren enz. Onderstaande items zul je sowieso aandacht aan moeten besteden:

-type koppelingskabel en of de bestaande pedaalsteun daar geschikt voor is
-de "vinger" van de schakelvorkas (gelukkig zijn de beide tussenstangetjes in lengte verstelbaar), type lange selecteurhefboom naar de pook en kleine hefboom (elleboogje) op de bak
-combinatie van eindoverbrenging in het differentieel, kleur kabelbus en type kabel en teller
-flens van de uitlaatpijp op het spruitstuk en behuizing van de luchtvoorverwarming rond het spruitstuk

Kijk desnoods tevoren naar exacte bouwjaren en chassisnummers, zodat je weet wat er allemaal bij het gekozen 1360cc blok hoort, en waar je vervolgens een oplossing voor moet bedenken om het geheel netjes in de ZL te laten passen en functioneren. Ik heb geen ervaring met een 1360cc, kan je dus ook niet adviseren welk motortype (XY 6 B, XY 8, XY R) het best zou voldoen. Evenmin of je er goed aan doet om, met al die extra PK's, de voortrein mee te upgraden qua veren, schokbrekers, of een stijvere stabilo voor/achter. Succes met de upgrade! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: past een andere motor zonder al teveel aanpassingen?

Berichtdoor Bikkel73 » 16 nov 2012, 11:54

Dank voor alle reactie`s

Helaas het rallye blok is geen optie meer, dat is net voor me neus verkocht!
Gezien het werk wat er allemaal extra verricht moet worden stel ik het voorlopig uit.

Denk ik dat het dus voorlopig de orginele 1100cc blijft met 4 bak.(loopt ook geweldig, helaas niet veel power :wink: )
Avatar gebruiker
Bikkel73
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 sep 2011, 10:02


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten