Bougies vast

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Bougies vast

Berichtdoor Walkabouts » 23 aug 2012, 20:26

Hi forumleden,

ik richt mij eventjes tot jullie voor het volgende. Afgelopen maandag heb ik een kleine beurt gegeven aan mijn 205, oliewissel, luchtfilter, oliefilter vervangen en ook de bougies. Nu wilde ik vandaag hetzelfde gaan doen bij de 104, alleen....ik krijg de bougies niet uit het blok. :-| Ik heb de bougiesleutel gebruikt die zit onder de motorkap (deze was dus aanwezig bij mijn 104), maar muur en muurvast en geen beweging in te krijgen. Ingespoten met WD40 en laten intrekken, ook geen succes!

Wie heeft een idee wat ik nog kan proberen?
Walkabouts
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 jun 2011, 10:34

Re: Bougies vast

Berichtdoor svanderplas » 23 aug 2012, 20:50

Ratel of zo'n verleng stokje erop, moet los te krijgen zijn
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: Bougies vast

Berichtdoor knutsul » 23 aug 2012, 21:06

probeer het eens met een warme motor, meestal gaat het dan beter, daarna bij warme motor bougies niet te strak vastzetten.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Re: Bougies vast

Berichtdoor joospeugeot » 23 aug 2012, 22:01

waarschijnlijk zitten daar nog conische bougie's in. en als die vaster zijn gezet dan t voorgeschreven koppel kan t nog wel eens problematisch worden. een bougie kan wel eens afbreken als je pech hebt.
ik zou eens proberen wat knutsel zegt. met warme motor. en dan weer vastdraaien als de motor koud is en wel op t voorgeschreven aandraaimoment.

succes
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Bougies vast

Berichtdoor MarcoPeus » 23 aug 2012, 23:24

Voorzichtig met verlengstukken en lange ratels. Een bougie kan makkelijk knakken en dan ben je echt zuur.
Warme motor is een goeie of laten schrikken door een (voorzichtige) tik van een hamer op de bougiesleutel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Bougies vast

Berichtdoor Harrie » 24 aug 2012, 00:07

Daar zitten inderdaad bougies in met conische zitting.
Die mogen ( koud gemonteerd ) slechts met 2 KgM worden vastgezet.
Waarschijnlijk zijn ze met te veel koppel vastgedraaid.
Er is een risico dat de bougie afbreekt, en dan alleen het sokje met de schroefdraad
in de cylinderkop blijt zitten..... :roll:
Voordat je in grotere problemen komt: koop een goede bougiedop voor deze bougiemaat,
en een goede ratel. De WD40 doet ondertussen al z'n werk.

De nieuwe bougies dus niet te vast, 2 Kgm. max !
Met warme motor gaan ze dan nog vaster zitten.
succes :!: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Bougies vast

Berichtdoor Walkabouts » 24 aug 2012, 11:05

Heren,

allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb net eventjes de motor warm gereden en geprobeerd de bougies te verwijderen. Helaas geen succes, ook niet met eventjes een klein tikje geven. :(

@Harrie Goede bougiesleutel had ik al, alleen werkt deze niet met de 104. Geen probleem met de 205, dezelfde maat volgens de handleidingen.

Alleen heb ik nog eventjes gekeken naar de nota's van de vorige eigenaar. In 2007 zijn bougies vervangen voor 30,50 euro en bij een kilometerstand van 113768. Daarna zijn de bougies weer vervangen in 2011 voor 17,60 euro en bij een kilometerstand van 115348. Twee dingen die mij opvallen is dat er bij 2000 kilometer al bougies vervangen zijn en verschil in de prijs? Tweede keer verkeerde bougies gebruikt? Het was dezelfde garage in 2007 en 2011.

Ook nog wat opvalt is dat het starten nu perfect gaat met ingespoten bougies met WD40. Ik denk dat ik de bougies maar eventjes nog laat zitten?
Walkabouts
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 jun 2011, 10:34

Re: Bougies vast

Berichtdoor tjark63 » 24 aug 2012, 12:13

Kennelijk had je last van doorslaande of slecht afdichtende bougiedoppen, WD40 is in de grond een vochtverdrijver. Als een bougie er beslist niet uit wil: gewoon laten zitten.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Bougies vast

Berichtdoor jan-03 » 24 aug 2012, 15:40

Ja als je ze niet los krijgt heb je ook weinig andere optie's dan laten zitten.... Ja of de kop eraf dan kan geen risico dat er brokstukken op de zuiger vallen.
Misschien dat dit toch het overwegen waard is.. Bougies kunnen wel aardig lang mee is mijn ervaring maar je kan ze ook niet meer even schoon borstelen en opnieuw op de juiste maat afstellen.. Maar vaak is het zo dat er 1 of hooguit 2 het vertikken.. Dat nu alle 4 er niet uit willen?
Je zou misschien ook nog naar de garage kunnen rijden die ze er 2 x al uit heeft gehaald en ze waarschijnlijk ook nu te zwaar heeft vast gezet..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Bougies vast

Berichtdoor Walkabouts » 24 aug 2012, 20:40

Ik laat de bougies maar lekker zitten, 2000 kilometers gereden zijn ze denk ik gewoon nog goed?
Ik laat ze dan wel tijdens de apk keuring bij mijn garage in Barneveld verwijderen. Weten het beter om deze bougies zonder problemen te verwijderen.

2 september ga ik ook naar de 104 dag, wellicht heeft iemand daar meer ervaring/beter gereedschap om ze los te krijgen?

Dus wordt vervolgd.....maar op een laag pitje. :D
Walkabouts
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 jun 2011, 10:34

Re: Bougies vast

Berichtdoor tjark63 » 30 aug 2012, 17:17

Als ze er beslist uitmoeten: niet domweg doordraaien maar een luchtmoersleutel gebruiken, op de laagste koppel stand. Deze laat ze steeds schrikken en dat werkt beter dan continu kracht zetten.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Bougies vast

Berichtdoor joospeugeot » 30 aug 2012, 20:16

ik zou ff wachten tot na 2 september... mocht er iets gaan afbreken dan kun je ook niet meer rijden.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten