Pagina 2 van 3

Re: kleine reparaties: lekkend pijpje

BerichtGeplaatst: 22 maart 2013, 21:17
door Rudie_Krämer
Dat buisje wat bij de cilinderkop naar buiten komt en waar ik dus een alternatieve oplossing voor heb moeten fabrieken. Bij mij was het opstaande tuutje doorgeroest en afgebroken

Dat buisje zit in de kop gepert en is niet makkelijk te vervangen.

Of is het de aansluiting aan de zijkant van de kop, waarbij een buisje om de onsteking heen omhoog loopt? Is het de slang die lekt of het buisje ( ik hoop het laaste)

De tuutjes rotten van binnenuit door als er in het verleden water is gebruikt ( tenminste dat heb ik al met meerdere motoren geconstateerd)

GrR

Re: kleine reparaties: lekkend pijpje

BerichtGeplaatst: 22 maart 2013, 21:23
door Matthijs
het is een haaks buisje als een L en volgens mij lekt het aan de onderkant van het buisje. Ik meende al ter herinneren dat jij (Rudie) dat ook al een keer had gehad. Ik had al gezocht en gevonden in het Benetton verhaal, maar geen uiteindelijke oplossing erbij. Ik zat al te denken om er een slang omheen te doen en die te klemmen.

Matthijs

Re: kleine reparaties: alles klaar?

BerichtGeplaatst: 14 apr 2013, 20:04
door Matthijs
inmiddels een jaar verder sinds het eerste bericht van dit topic: dus afgelopen vrijdag weer gekeurd en goed gekeurd. Alleen een ruitenwisser was stuk.

Ik had hem laten uitlijnen, maar bij het wegrijden van de garage sloeg hij nog steeds rechtsaf bij stuur loslaten. Kon ook aan de banden liggen zijn de garagehouder. Dus zelf maar voor- achter gewisseld en toen reed hij weer rechtuit. De banden zien er op zich niet raar uit, alleen de één is iets meer afgesleten dan de andere. Sla je dan meteen rechtsaf??

De lekkage bleek overigens twee weken terug toch van nog hoger te komen: de slang van radiateur naar het blok. Vanmorgen de slang losgehaald en stukje ingekort. Slangenklem ging natuurlijk stuk bij vastdraaien. Ik had zomaar een reserve liggen, terwijl ik eigenlijk geen voorraad onderdelen heb. Lijkt nu wel dicht te zijn.

104 Matthijs wel en wee

BerichtGeplaatst: 18 apr 2014, 09:14
door Matthijs
We zijn inmiddels weer een jaar verder. We hebben een nieuw huis gekocht met als groot pluspunt een dubbele garage. Van carport naar garage. Enige 'nadeel' is dat er nu twee auto's op de oprit staan en je niet even wegrijdt.
Vorige week vrijdag is de 104 weer goed gekeurd. Twee nieuwe banden achter, het loopvlak begon door ouderdom los te laten. Gisteren mee naar het werk gereden. Reed opeens als een dweil. Had het gevoel dat ik in een slip zou raken als ik even niet oplette. Weer thuis bleken banden op 4 bar te staan. Vindt hij kennelijk niet leuk.

Things to do volgens garage: nieuwe remslangen voor. Verder eindelijk eens het koelwaterlek verhelpen. Definitieve oorzaak is de pakking bij de thermostaat.

Door de hele verbouwing van huis en tuin niet echt tijd gehad voor de 104. Nu komt die tijd er weer aan.

Groet Matthijs

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 104 Matthijs: wel en wee

BerichtGeplaatst: 18 apr 2014, 17:26
door M. van der Meulen
Gefeliciteerd, in beider opzicht! Met alleen de inventaris van de garage heb je al een verhuiswagen vol lijkt me :wink: Groet, M.

Re: 104 Matthijs: wel en wee

BerichtGeplaatst: 18 apr 2014, 19:04
door Harrie
Gefeliciteerd met jullie nieuwe thuis en mooie garage :wink:
pakking is goed te doen, remslangen ook, dan kun je meteen ( deels ) remvloeistof verversen tijdens het ontluchten.
Remslangen kunnen inwendig opzwellen, zelfs zover dat ze ( bijna ) dicht zitten, dus geen risico nemen.
Veel plezier met de een-nul-vier :wink:

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 14:58
door Matthijs
en toen was de wartel rond....

Derde week van de vakantie gewoon thuis. Mooi moment om de remslangen voor te vervangen. Helaas, alles van mijn 104 gaat makkelijk los, maar niet de remslang. De wartel aan de remleiding was bijna meteen rond. Wat nu? Kan je de remleiding doorzagen en er een nieuwe wartel opzetten? De remleiding heeft nog wel wat lengte over. Graag jullie advies.

Groet Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014, 15:24
door MarcoPeus
Als die wartel rond is zou ik er een nieuwe opzetten. Grip tang er op en voorzichtig draaien. Misschien met een beetje WD2x20 er op proberen en dan maar draaien.
Als hij los is naar de automaterialenzaak en nieuwe halen.
De leiding kun je doorsnijden (niet zagen want dat geeft bramen en kan gruis in de leiding veroorzaken) en dan een kraag er aan persen NADAT je er eerst een wartel op hebt gezet. Ontluchten en klaar.

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014, 21:35
door Matthijs
Afspraak met Rudie gemaakt om zijn gereedschap te lenen voor de wartel. Mijn tegenprestatie is te zien bij humpie dumpie.

De sleutelruimte is voor mij vlakbij, kwartiertje rijden, maar helaas 3 kwartier als ze op elkaar gaan rijden.

Met griptang was alles toch vrij makkelijk los. De wartel maar laten zitten en gekeken of het ook weer goed lekdicht konden krijgen. Dat lukte:

Afbeelding

Thuis bedacht ik dat ik vergeten was om te kijken of de slang vrij blijft bij insturen van wiel. Één kant niet, dus nog even naar kijken.

Erg makkelijk werken op een brug:
Afbeelding

Zelfde foto als van Rudie bij Humpie Dumpie maar dan met mijn 104 op de voorgrond:
Afbeelding

Re: 104 Matthijs: wel en wee: thermostaat rubbers vervangen

BerichtGeplaatst: 21 feb 2015, 20:47
door Matthijs
Ze lagen al maanden op het dashboard te wachten: 2 rubberen ringen voor bij de thermostaat. Hij druppelde daar een heel klein beetje, een bodempje in een afwasteil in een jaar. Voor wat ruimte het reservewielrek eruit, dikke waterslang los en daarvoor natuurlijk even afwateren. Rubber was echt knoerthard en alleen met schroevendraaier eraf te pulken. Twee soepele rubbers er weer in, alles bevestigen en afvullen. Hopelijk blijft het nu overal droog. Opruimen erna was bijna nog het meeste werk.

De 104 wordt de laatste tijd steeds beter met de jaren.... Ik heb even niks meer te doen... Over een week mag hij weer buiten rijden.

Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: rubbers thermostaat vervangen

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 00:53
door M. van der Meulen
Ja, 1 maart is al dichtbij :D Ik ben van plan om binnenkort in een weekend met droog weer de SL van stal(ling) te halen, na 3 lange maanden logeren. Thuis in alle rust de boel wat nakijken, en er dan een mooi stukje meer te rijden dacht ik. Omdat mijn schuur nog te vol staat met het andere 104 project gaat-ie daarna wel efkes weer terug. Dat kan met het lopende contract nog tot 1 juni. Groet, M.

Re: 104 Matthijs: wel en wee: rubbers thermostaat vervangen

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 21:07
door lionceau
Goed bezig!
Ja 1 Maart komt dichterbij. Maar nu staat mijn coupe ingebouwd achter een muur van verhuisdozen. :(
Half april komt hij pas weer buiten om te verhuizen naar zijn nieuwe onderkomen waar ook de Rallye in komt. 8)

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 07:54
door Matthijs
gisteren dacht ik maar eens met de 104 naar het werk te gaan. Twee auto's de oprit af, 104 naar buiten gerold, starten en starten en starten. De accu begon er al moeite mee te krijgen. Zat werkelijk geen enkel leven in de motor. Dan maar met de dagelijkse auto. 's Avonds weer proberen. Geen brom of teken van leven. Dan maar luchttoevoer los, wasbenzine in de carburateur gegoten. Meteen bij de eerste slag van de startmotor gestart. Rondje gereden om de accu weer wat bij te laden. Wat was hier nu weer aan de hand?

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 11:08
door MarcoPeus
Benzine pomp membraan gescheurd? Zit er peut in t benzinefilter?

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 17:39
door Rudie_Krämer
Heel normaal 104-verschijnsel :mrgreen:

De benzinepomp zuigt de benzine niet aan en dan kan je starten totdat je accu leeg is.

Misschien benzineleiding poreus waardoor benzine terugloopt omdat er lucht in komt. Misschien helpt het om de rubberen benzineleidingen te vervangen ( stukje achter de pomp naar de vaste leiding toe en bij de tank zit ook nog een stukje, maar ik zou beginnen met die bij de pomp)

Het kan misschien ook in het membraam liggen, pompjes zijn niet zo duur.

GrR

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 20:53
door lionceau
Gewoon meer mee rijden. :D
Moet ik zeggen. Ik heb dit jaar nog geen 100 km met m'n autootjes gereden.
En toch een deuk gemaakt :cry: :oops:

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2015, 22:04
door Rudie_Krämer
Als het nu problemen blijft geven adviseer ik sterk een elektrisch pompje :wink:

Maar het probleem is ook op de klassieke manier op te lossen, ze heeft het al heel veel kilometers goed gedaan. Het systeem wordt wel wat onbetrouwbaarder als je er te weinig in gaat rijden.

Ik heb ook wel eens een gaatje geboord in de resonantie pot. Spuitflesje bij de hand en als ze weer eens geen zin had een plens benzine in de carburateur en dat moest ik dan wel eenpaar keer herhalen maar dan kwam de benzine weer los en ging het weer.

Karakter he :mrgreen:
GrR

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2015, 11:22
door Matthijs
Bedankt voor de reacties. De benzinepomp doet het uiteindelijk wel, ik heb er ten slotte gewoon nog mee gereden. Ik zal eens naar de benzineleidingen kijken. Nieuwe kan nooit kwaad. Zal niet meteen dit weekend zijn. Het lasapparaat wat gebruikt is voor de restauratie wordt nu ingezet voor een onderstel van een tafel. En dan geen 104-blok zoals ooit bij Rudie, maar vierkant buizen.

Groet Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

BerichtGeplaatst: 03 okt 2015, 20:20
door Matthijs
De auto piepte opeens bij het de garage uit duwen. Gisteren toch maar eens opkrikken om te horen welk wiel. Bleek rechtsachter nauwelijks meer rond te draaien. De boel open gemaakt en schoon gemaakt. Het bleek dat de hevel van de handrem niet terug kwam. Nu weer wel. Vandaag dacht ik even te gaan rijden, is de accu leeg. Ik heb helaas alleen slechte startkabels. Dus met 2 paar aangesloten ging het nog nauwelijks. Scheutje wasbenzine er dan maar in en hij startte weer. Na terugkomst van een ritje weer op gekrikt. Het wiel draait nu goed rond, maar piept nog wel wat. Is er nog verdere actie nodig?

Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: geslaagd voor APK

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 08:23
door Matthijs
Vrijdag weer op APK en geslaagd. Alleen wat roest op de remleidingen. De accu heeft er wel wat moeite mee. Je kan er wel op starten, maar zonder lopende motor doet de claxon het bijvoorbeeld niet. Heeft de accu toch een tik gehad van 3 maanden niet rijden. Na 3 maanden was de accu leeg. Met kabel startte hij wel normaal.

De 104 rijdt verder prima. Je krijgt ook steeds vaker complimenten als je ergens parkeert over wat een mooie auto tot nostalgische gevoelens. De garagist zei dat hij hem afgezien van bumpers en achterlichten hem er niet eens zo ouderwets vindt uitzien. Past goed tussen de moderne kleine auto's. En dat voor een model uit de 70-er jaren``

Groet Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016, 14:48
door Matthijs
Vrijdag tussen het werken aan de Rally van Rudie door is de linkerkant van mijn 104 van een nieuwe remschijf, blokken en lagers voorzien. Remmen was door een kromme schijf al heel lang een schokkende gebeurtenis, maar de laatste tijd kwam er ook een bonkend geluid bij op ongelijke ondergrond. Bleek speling op voorwiel te zijn. Gelukkig was de reparatie onder deskundige leiding en groot deel uitvoering van Rudie. Ik was meer de dommekracht om Rudie zijn polsen te ontzien. We hadden ook het speciaal gereedschap weer terug geleend van Martijn. Is overigens best veel werk, ook al ging gelukkig alles wel snel en makkelijk los. Het ophangingsdeel waar de lager weer in moest was lang geleden door mijn vorige garage mishandeld, zaten hele groeven in. Rudie had gelukkig zijn oud ijzer nog niet opgeruimd, dus er daar eentje tussenuit gezocht.

Domme kracht in werking met speciaal gereedschap
Afbeelding

Inpersen van de nieuwe lagers
Afbeelding

Mooie nieuwe lagers
Afbeelding

Alles weer compleet en mooi
Afbeelding

Op weg terug reed het nu al ongekend. Geen gerammel en zeer soepel remmend tot stilstand komen. Nu de andere kant nog.

Matthijs

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016, 15:17
door Rudie_Krämer
Je hebt de slag weer te pakken, de rechterkant zal een stuk soepeler gaan.

Ik zal van mijn werk de politieker meenemen, en nu maar hopen dat de rechterkant wat netter is behandeld dan de linkerkant. De zitting van het lager was behoorlijk beschadigd waardoor we een andere naaf hebben moeten monteren.

Wordt vervolgd

GrR

Re: 104 Matthijs: wel en wee: still going strong

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 08:20
door Matthijs
Rudie was in ander draadje bang dat er niet veel meer gebeurt, maar mijn 104 rijdt gewoon door richting de 250.000. Niet zo snel met de aantallen ritjes, maar toch... Afgelopen jaren met Rudie ook de andere kant voorzien van nieuwe schijfrem en lager. Daarnaast een stukje gespoten rond het gat van de ruitenwisser, daar zat wat roest onder de lak in het kommetje. Verder een verse accu na de winterstop. Die was al wat lam geslagen na eerdere winterstops, maar nu echt op. Verder Dunlop velgdoppen gekocht in Frankrijk en de velgen helemaal geschuurd en gespoten. Het enige wat mij zorgen baart is een harde klonk bij het opkomen van de koppeling in 1 en 2. Je hoort het niet als je een wiel opkrikt. Rudie had eerder ook niet meteen een oorzaak. Iemand anders een idee?

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 08:32
door Matthijs
Overigens bleek na de eerste vervanging van schijfrem etc, dat de sporing in één keer niet meer klopte. Blijken 3 en 5-deurs niet dezelfde fuseestukken te hebben. Scheelt maar een centimeter of zo. Mijn oude daarom weer mooi glad gemaakt. En weer omgewisseld. Lukte gelukkig om keerringen onbeschadigd eruit te krijgen.

In dezelfde tijd ook thuis beide stuurstangkogels vervangen. Zat ook flinke speling op. Sporing gesteld met een touwtje vanaf het achterwiel en een meetlint. Niet zo nauwkeurig natuurlijk. Moet nog eens laten controleren. Spoort wel goed op de weg. Dan ook de velgen laten balanceren.

Re: 104 Matthijs: wel en wee: still going strong

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 08:46
door Rudie_Krämer
Lijkt zo kort geleden dat we die lagers hebben vervangen, zie ik dat dit al uit 2016 is :shock:

Wordt de bonk erger of blijft het op zelfde nivo?

GrR