104 Matthijs: wel en wee: zoonlief ook aan de peugeot

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 Matthijs: wel en wee: zoonlief ook aan de peugeot

Berichtdoor Matthijs » 07 apr 2012, 11:22

Gisteren heeft de 104 weer eens een grote beurt gehad bij de garage. Natuurlijk weer goedgekeurd, maar toch nog wat reparaties nodig:

1. De auto sloeg rechtsaf bij stuur loslaten. Rechterremklauw voor zat dus nogal vast. Garage heeft het weer gangbaar gemaakt. Moeten nu wel nog nieuwe rubbertjes etc op. De klauw was al aardig door roest aangetast. Wat is nu het beste: een nieuwe klauw of een revisiesetje (zo heten die dingen toch). Ik heb ooit langgeleden zelf de klauwen al eens vervangen en dat is erg makkelijk te doen.

2. De rubbers bij de bevestiging van de stabilisatorstang zijn nu wel heel erg ver heen. Waar kan je die bestellen en kan ik dat makkelijk zelf doen?

Graag jullie adviezen. Of misschien maar eens met Rudie afspreken? Kan ik hem helpen en hij misschien mij.

Bedankt alvast voor de reacties.

Groet Matthijs
Laatst bijgewerkt door Matthijs op 14 maart 2020, 12:44, in totaal 11 keer bewerkt.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 apr 2012, 17:14

Hi Matthijs,

Of de remklauw nog te reviseren is zal nog moeten blijken. Als de remcilinder zelf putjes heeft, dan is het vaak nog lastiger om het te herstellen en dan is een nieuwe klauw misschien nog niet zo gek. Ik heb laatst ook nieuwe klauwen gekocht op Ebay.
Revisie setjes zal je denk ik bij Peugeot ook niet meer kunnen krijgen, dus ook daar ben je waarschijnlijk op Ebay aangewezen.
Die rubbertjes bij de stabilisatorstang zijn denk ik hier nog te krijgen:

http://www.serie04.com/fr/104-104

Of ze ze in het PCN magazijn nog hebben weet ik niet ( ik heb in het verleden de voorraad daar aardig opgekocht :lol: ik had er toen ook nog aardig wat rondrijden)

Succes :!:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 10 apr 2012, 08:24

Hoi Rudie,

Die rubbers zullen deze dan wel zijn:

http://www.serie04.com/fr/train/9284-ro ... tique.html

Als ik het goed heb zijn er daar 4 van nodig. Met €1,98 per stuk word je daar niet echt arm van.

De klauw had volgens de garagist al aardig wat putjes. Voor de nieuwe dus maar gaan.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor lionceau » 10 apr 2012, 12:22

Ik heb laatst nog gereviceerde remklauwen gekocht via de lockale automaterialen zaak.
Ik geloof voor een eurotje of 70 per stuk.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 12 mei 2012, 09:02

In Frankrijk rubber ringen kopen voor de bevestiging van de stabilisator leek zo goedkoop, maar dan komen er nog verzendkosten en betalingskosten bij. Uiteindelijk kwam ik boven de €30,-- uit. Dus maar even verder zoeken. Ook in Duitsland zijn ze te bestellen, maar er is ook een importeur van het daar geleverde merk in Nederland. Tot ik in google opeens het forum zag langs komen met een bericht over die ringen. Ze zijn gewoon bij de dealer te bestellen. Eerste stel lag nog in Nederland, tweede moest uit Frankrijk komen. Waren per ring wat duurder: €4,--. Gisteren aan de gang gegaan. Alle bouten gingen relatief makkelijk los en de stabilisator eraf. Zat wel veel roest tussen de rubbers en de grote ring en de wielophanging. Alles schoongekrabt en er weer opgezet. Zouden eigenlijk nieuwe stalen ringen opmoeten, maar die had ik niet. Misschien maar in de toekomst nog eens doen.
Van Rudie ooit eens gehoord of gelezen dat je de stabiliator op spanning kan zetten met een spanband. Ik heb alleen een goedkope, dus een punt op de straat, duwen en spanband aantrekken. Eenmaal op spanning gaat hij er zo weer in. De 104 op bokjes en met een krik onder de wielophanging kon ik alles zo positioneren dat de stabilisator ook aan de voorkant weer vastgezet kan worden. Moet alles echt met een aanhaalkoppel vast gezet worden, of is vast gewoon vast?

Foto's voor:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's na:
Afbeelding
Afbeelding

De oude ringen:
Afbeelding

Nu nog nieuwe remklauw(en).

Groet Matthijs
Laatst bijgewerkt door Matthijs op 12 mei 2012, 14:04, in totaal 1 keer bewerkt.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor tout est beau avec une... » 12 mei 2012, 09:54

Ziet er weer goed uit Matthijs.
De moer is afgeborgd met de borgveer dus gewoon vastzetten, hoeft niet op moment.
Je hebt alleen de borgveer te ver doorgedrukt, je bent de helft te ver.
Op zich is het vervangen van de remklauwen niet moeilijker dan deze reparatie, ga je dit nu ook zelf doen?

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 12 mei 2012, 14:11

Bedankt voor het opmerken van te ver doorgetikte borgpennen. Remklauwen al eens zelf vervangen op mijn 104, maar dan 20 jaar geleden. Zal nu dus ook wel weer lukken. Nog even uitzoeken waar ik ze het beste kan open. Onlangs kwam ik als goedkoopste uit op remshop.nl voor €85,-- per stuk. 20 jaar geleden kostte die overigens f167,--, dus niet veel duurder geworden.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 09 nov 2012, 17:12

Ik moet nog altijd de remklauw rechtsvoor vervangen. Ik dacht even een nieuwe te bestellen via internet. Niet dus. Niet te leveren en dus geld weer retour. Dus verder zoeken en maar eerst even bellen. Resultaat: ook al staat hij vaak in de catalogus, leveren is weer een ander verhaal. Iemand nog een adres waar er een te koop is? Alternatief is nog het antwoord van één bedrijf: remklauw afgeven ter revisie. Kost ook €80 à €100 dus net zo veel als een nieuwe. Kan reviseren overigens ook bij een remklauw met al wat putjes?
Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 nov 2012, 19:07

Matthijs,

Als ik je laatste foto's (van de stabilisatorstang) bekijk, gaat om de DBA Bendix. Klopt dat? Daar heb ik er eentje van, in goede staat, remslang, wartels, sluitblokjes, veren, pennen idem dito, maar zonder remblokjes. Volgens mij de linker. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 10 nov 2012, 13:20

Hoi Marcus,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaag het juiste type, al noemen ze het ook wel bosch/bendix volgens mij. Alleen moet ik er één voor rechtsvoor hebben. Net even op e-bay gezocht en gevonden in duitsland, inclusief verzendkosten nog goedkoper ook dan wat ik tot nu toe gevonden had in Nederland, maar vervolgens toch niet geleverd kon worden. Hopelijk gaat dit wel goed.

Overigens staan alle onderdeelnummer van klassieke peugeots zonder wachtwoord op: http://public.servicebox.peugeot.com/classic/ Best gemakkelijk iets op te zoeken, al gaat het bladeren niet al te snel.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Peu 604 » 10 nov 2012, 22:00

Matthijs schreef:Hoi Marcus,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaag het juiste type, al noemen ze het ook wel bosch/bendix volgens mij. Alleen moet ik er één voor rechtsvoor hebben. Net even op e-bay gezocht en gevonden in duitsland, inclusief verzendkosten nog goedkoper ook dan wat ik tot nu toe gevonden had in Nederland, maar vervolgens toch niet geleverd kon worden. Hopelijk gaat dit wel goed.

Overigens staan alle onderdeelnummer van klassieke peugeots zonder wachtwoord op: http://public.servicebox.peugeot.com/classic/ Best gemakkelijk iets op te zoeken, al gaat het bladeren niet al te snel.

Groet Matthijs

Hoi Matthijs.
Ik heb er nog een nieuwe origineel liggen rechts voor maar is volgens mij de eerste serie weet dit niet zeker het onderdeel nummer is 4401-46.
Groet Lucas.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 11 nov 2012, 18:49

Beste Lucas,

Volgens de site die ik hierboven noemde is het onderdeelnummer 4401.50.
Toch bedankt voor je bericht
Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 nov 2012, 21:08

Ik heb nog wat gevonden:

Afbeelding

Dit zijn de enige DBA die ik nog heb, ik stik van de andere types (Teves), misschien moet je die eronder zetten :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 16 dec 2012, 15:40

Op een andere plek al gemeld dat bij het bezoek aan Rudie en de vervanging van een remklauw bleek dat de hoofdremcylinder lekt. Vandaag even op Internet wezen zoeken. Bij mijnauto-onderdelen.nl 3 merken gevonden: LPR voor €51,54, TRW voor €69,77 en Bosch voor €92,60. Zit er veel verschil tussen deze merken afgezien van de prijs? Of kan ik gewoon voor de goedkoopste gaan. Graag jullie advies.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor lionceau » 16 dec 2012, 20:51

LPR nooit van gehoord?????????

TRW is een gewoon een goed merk.

Gr.

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 01 jan 2013, 14:59

Vorige week heb ik de hoofdremcilinder binnen gekregen:
Afbeelding

Op de foto is te zien dat er een gat extra in zit met schroefdraad erin. Op de oude zit hier een knobbel. Is dit nog ergens voor nodig?

Heb ik verder nog iets nodig om hem weer te kunnen installeren? Graag maak ik weer een afspraak met Rudie om onder zijn deskundige leiding hem te vervangen. Kan ik hem daarna weer helpen met opruimen. Dat is waar ik dan weer goed in ben.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties

Berichtdoor tout est beau avec une... » 01 jan 2013, 15:15

Er zullen typen zijn waarmee je hier je reservoir mee vastzet of zoiets, als het een blind gat is, en dat zal het zijn denk ik, kun je de cilinder gewoon monteren.

Voor de rest: van zelf doen wordt je handig.
Rudi zal er denk ik geen probleem mee hebben om je voort te helpen, maar de beste monteurs hebben het ook geleerd door dingen zelf te doen.
Ga je later gewoon een keer bij hem langs om een bakje te doen en op te ruimen.
Als een hoofdremcilinder vervangt moet je deze eerst vullen met vloeistof door deze te ontluchten bij de leidingaansluitingen op de hoofdrem cilinder.
Denk er aan dat je niet alles onder de remvloeistof smeert.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: kleine reparaties

Berichtdoor Matthijs » 15 feb 2013, 21:23

Na alle natte weken in december en alle sneeuw en ijs in januari, maar eens begonnen met de hoofdremcilinder vervangen. Eerst met slang en fles op remklauw aftappen en toen alles loshalen. Net als alle bouten, moeren etc. op mijn auto, ging alles snel en makkelijk los.
Zoek de verschillen:
Afbeelding

Niet zo gek dat er remolie lekte
Afbeelding

Dot vet en isolatiemateriaal zat erin vast
Afbeelding

Is deze nog van belang? of alleen maar bescherming voor de verf
Afbeelding

Beetje oppervlakkige roest weggewerkt
Afbeelding

Als alles weer in de verf staat, gaat de nieuwe cilinder er weer op
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor MarcoPeus » 16 feb 2013, 14:02

Phoe, dat werd tijd Matthijs. Geen risico me nemen met de HRC en overig remsysteem. Ik heb t gisteren ook gemerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor Matthijs » 17 feb 2013, 17:01

Marco, wat heb je gemerkt??

Van de winter een keer de accu leeg gestart toen het koud was. Dacht hem gisteren aan het infuus van de Ford meteen even te starten. Was kennelijk allemaal wat erg nat. Na het verwijderen van de hoofdremcilinder alles even met de slang schoon gespoeld en niet gedroogd. Gaf werkelijk geen enkel teken van leven. Vanmorgen even de ontsteking goed gedroogd en ingespoten. Rare was dat alle stekkers aan de verdeler blinkend schoon waren, behalve die tussen bobine en verdeler, die waren wat gecorrodeerd. Wat vochtverdrijver er ingespoten en startte weer als vanouds. Laagje verf weer op de plekjes en volgende week alles weer erin.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor MarcoPeus » 17 feb 2013, 17:31

Bij mijn Fiat Cinquecento waren enkele delen van het remsysteem zwaar vervuild en vastzittend. Geen risico nemen dus en alles vervangen/gangbaar maken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor Matthijs » 08 maart 2013, 19:56

Vorige week vrijdag de hoofdremcilinder er weer in. Ontluchten in eerste instantie wat lastig door te veel lucht.

Afbeelding

Van voor naar achteren weer doorgespoeld en nieuwe datum op het vaatje.

Afbeelding

Dacht van de week met het mooie weer met de 104 naar het werk te gaan, maar de accu is definitief op.
Vandaag een nieuwe gekocht. Dus nu alles weer op orde.

Jelle wilde wel even proefrijden en was meteen 20 minuten weg. Ik had tenslotte gezegd dat korte ritjes slecht voor de auto zijn.

Moet nog wel een keer ontluchten denk ik want hij remt wel goed maar pas na diep indrukken van het rempedaal.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 maart 2013, 20:42

Je hebt ook verschillende remcilinders en sommigen hebben een langere slag. Weet je zeker dat je de goede hebt?

Lucht in het remsysteem geeft een zachte pedaaldruk en bij herhaaldelijk pompend remmen wordt hij steeds harder. Na een tijdje krijg je weer dat zachte pedaaldruk terug en dan weet je dat er nog lucht in zit.Is de pedaaldruk steeds hard maar is de pedaalslag te groot dan denk ik toch dat je een verkeerde remcilinder hebt.
Een witte band op je oude remcilinder betekent een girling remcilinder maar kan het het werkplaatshandboek niet halen welke nu wat voor slag heeft

Heb je een Werkplaatshandboek, kan dan even in hoofdstuk 10 pagina 8 en 67
Helaas mist een stukje text bij mijn gescande versie, zal morgen in origineel kijken



GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: kleine reparaties: de hoofdremcilinder

Berichtdoor Matthijs » 09 maart 2013, 16:49

net even de oude onderuit de vuilnisbak gehaald. Daar staat inderdaad girling op.

Dit staat er in het WP

Afbeelding

Van de tekst met tekening wordt ik niet veel wijzer

Hoe kom ik erachter wat slag is van gekochte cilinder. Ik had gezocht op bendix/dba
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

kleine reparaties: lekkend pijpje

Berichtdoor Matthijs » 22 maart 2013, 20:51

Nogmaals ontluchten vorige week heeft de rem goed gedaan.

Een jaar geleden melde de garage al dat er wat olie lekt, maar dat doet elke 104. Ik heb echter nog nooit tussendoor hoeven bij te vullen. Rudie zei dat het wel van de versnellingpookingang zou zijn. Ik dacht echter aldoor al dat het koelvloeistof moest zijn. Afgelopen week een teiltje eronder ter controle: toch druppels koelvloeistof. Na goed zoeken kwam ik bij een pijpje uit waarop de leiding naar de verwarming zit en dat in het blok zit. Is hier eenvoudig wat aan te doen?

Tot morgen en groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten