uitlaat 104

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 26 feb 2012, 14:55

Hallo,

Wie kan ons vertellen hoe de uitlaat bij een 104 aan het spruitstuk gemonteerd is? Bij ons zit met met een bout (of iets dergelijks) en een veer ertussen.
Nu moet hij los maar alles draaid mee. Ook kan ik de uitlaat ten opzichte van het spruitstuk gewoon bewegen. Momenteel staat de 104 dus stil omdat de voorpijp gescheurd is. Met de voorpijp vervang ik ook gelijk de middendemper want die heb ik toch nog.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: uitlaat 104

Berichtdoor tout est beau avec une... » 26 feb 2012, 15:06

De bevestiging is gewoon boutje moertje.
Dus gewoon beide kanten vasthouden.
De voorpijp moet kunnen bewegen ten opzichte van de motor om het kantelen van de motor op te vangen.
De afdichting wordt verzorgt door een conische ring van staaldraad met nog iets asbest-achtig spul erin (is alleen nu natuurlijk geen asbest meer)
De veren zorgen ervoor dat de uitlaat tegen deze ring aangeduwd wordt, de bouten kun je gewoon vast aandraaien.
Geen uitlaatafdichtingskit gebruiken omdat de verbinding dus beweegbaar blijft.

Succes!

M.Vr.Gr. Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 26 feb 2012, 15:17

Het lijkt of de bout verzonken is in de bevestiging. Kan hem daar dus niet losdraaien.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: uitlaat 104

Berichtdoor tout est beau avec une... » 26 feb 2012, 15:32

Nee, het zijn wat aparte bouten met een half bolletje dat in een holte in je spruitstuk valt.
Als het goed is zit er aan de bovenkant gewoon een zeskant waar een sleutel op past.
Ik dacht een vrij kleine maat van iets van 10 of zelfs 8 mm. of zo.
Anders slijp je gewoon het moertje door en gebruik je nieuwe bouten.
Op de veertjes staat niet veel spanning, je hoeft niet bang te zijn dat deze om je oren vliegen!
Dan wel weer deze speciale bouten gebruiken natuurlijk, en ook de conische ring aan het spruitstuk vervangen.

Succes, Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 26 feb 2012, 18:08

Ok, Ik dacht dat ik alles in huis had.
Waar kan ik deze bouten en conische ring nog krijgen denk je?
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 29 feb 2012, 20:56

Wat is eigenlijk de reden dat deze "speciale "bouten weer gebruikt moeten worden?
Wat doen deze bouten ten opzichte van gewone? (afgezien van de veer)
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: uitlaat 104

Berichtdoor tout est beau avec une... » 01 maart 2012, 00:28

Volgens mij kun je ze gewoon nog bij de automaterialenzaak krijgen.
Het halve bolletje in het kommetje zorgt ervoor dat de bouten ook kunnen meebewegen met de motor.
Bovendien hebben ze maar een klein stukje draad, zodat je de veren niet helemaal klem kunt draaien als je de bouten vastzet.
Een beetje moeilijk uit te leggen allemaal, maar zie maar eens of je de bouten kunt krijgen, dan wijst het voor zichzelf.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 01 maart 2012, 22:00

De bouten zijn inderdaad (ook met veertjes) gewoon bij brezan te halen. Heb ik dus ook gelijk maar gedaan en dan gaat van het weekend de zaag erin.
Ik hoop dat ik hier gemelde ring die er nu op zit nog kan hergebruiken. Deze hadden ze niet en ook op de tekeningen in de computer was hier niets over te vinden.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: uitlaat 104

Berichtdoor Randolph81 » 06 maart 2012, 19:50

Hehe,
De uitlaat zit eronder.
Echter, Als de motor kantelt dan piept de aansluiting bij het spruitstuk.
Zit de bevestiging dan de strak of te los?

Ik heb zoveel mogelijk de originele bevestiging proberen te houden maar dan lukte helaas niet omdat een aantal dingen niet aan te komen was.
De veren zitten er ook weer tussen.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag. Als hij te strak zit moet ik natuurlijk niet gaan rijden.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten