historie en restauratie van mijn 104

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Matthijs » 20 jan 2012, 17:17

Ooit was ik eens begonnen met een stukje te schrijven over de historie van mijn 104. Maar toen was de harde schijf stuk en het bestand weg. Daarom maar eens hier begonnen.

Het begon allemaal in 1988 toen ik en mijn vriendin (nu vrouw) Annelies nog gewoon thuis woonden. Ik studeerde nog en zij werkte al in de verpleging. Met haar geld gingen we een auto zoeken in Nieuwegein. Bij een Peugeotdealer stond een 104 5-deurs buiten, maar die had een deuk in een achterdeur. Een Ford Fiësta was bijna f10.000,-- en toch wat duur. Uiteindelijk bij de Renaultdealer in IJsselstein stond er in de showroom een driedeurs 104 ZL, juli 1983, 73.000 km en f7500,--. Hij zag er goed uit. We waren wel wat naief nog, want niet proef gereden en de auto was deels overgespoten. Maar er zat wel een jaar garantie op.
Geld kon je toen nog niet zo makkelijk overal opnemen. Dus in Amsterdam waar ik woonde het geld opgehaald en toen naar IJsselstein.
Afbeelding
Ik kreeg de sleutels en mijn vrouw de bloemen. Vrouw beetje boos want het was haar geld.

De jaren daarna ermee op vakantie naar Ardennen en Frankrijk.
Ardennen
Afbeelding
Ardeche
Afbeelding
Cevennen
Afbeelding
Alpes de Haute Provence
Afbeelding

We zijn er ook mee naar Zwitserland geweest.

Bank plat, laden tot aan de voorstoelen radio met casettespeler erop en rijden. Over autoroute en autobahn altijd volgas. Helling af haalden we dan het einde van de teller.

Toen kwam in 1995 ons eerste kind Jelle, welbekend bij de 104 rijders. Een coupe is dan wel erg klein met kind en ouderwetse kinderwagen. We konden de auto van mijn schoonmoeder overnemen en de 104 ging de stalling van de baas van mijn vrouw in. Drie jaar gestaan en nooit naar gekeken. Tot ik ander werk kreeg en een tweede auto handig zou zijn. 104 op een trailer opgehaald. Zou wel nooit meer rijden zeiden mensen, maar nieuwe accu en startte meteen na wat benzine direct in de carburateur. Bij de keuring en grote beurt moest wel veel remdelen vernieuwd worden. Veel geld: f1711,40

De 104 voor carpoolen van Nieuwegein naar Lelystad ingezet. Soms met 4 volwassenen zelfs en dat ging nog best. Dus zo klein is een coupe nu ook weer niet. Mijn vrouw reed in de Xsara. Collega's van haar vroegen wel eens: waar rijdt je man dan wel niet in. Een 104 dus.

Totdat mijn schoonmoeder kanker kreeg en helaas te vroeg overleed. We namen haar nog als nieuwe 106 over voor mijn vrouw. De 104 ging met pensioen, maar niet weg.

Restaureren was nu mogelijk, want niet meer elke dag nodig. In de loop der jaren wel eens wat laten lassen: nieuwe dorpel rechts, nieuwe kriksteunen en stukje dorpel links. Ook al een tweedehands motorkap bij Jonkhart gehaald en zelf gespoten. Deur en spatbord ook al eens zelf gespoten. Nu zelf aan de slag met lassen. Cursus bij Rustbusters en een goed lasapparaat daar gekocht.

Van een afstand zag het er nog wel goed uit:
Afbeelding
Maar van dichtbij zag je de gaten ontstaan in de spatborden:
Afbeelding
Afbeelding

wordt vervolgd.

Groet Matthijs
Laatst bijgewerkt door Matthijs op 23 jan 2012, 20:43, in totaal 1 keer bewerkt.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor jan-03 » 20 jan 2012, 18:11

Wat een mooie historie, kon de 104 maar praten!! Zo'n auto houdt je toch voor het leven!!!
Zelfs een lascursus gevolgd!! Het komt vast weer helemaal goed met de 104..
Mooie foto's ook van cash guldens en prachtige nostaligische plekken..
Hopelijk ga je de restauratie ook hier bijhouden..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Gilletti » 20 jan 2012, 19:33

Wat een leuke introductie. :D
Die 104 is een blijvertje. Vol met herinneringen en dus qua emotie onbetaalbaar!
Ben benieuwd.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Matthijs » 23 jan 2012, 21:03

Sommigen gekken bewaren niet alleen auto´s maar ook alle rekeningen en benzinetankbeurten

Wat kost zo'n 104 dan van februari 1988 tot februari 2012 en zelf 161.000 km gereden, alles in euro's:
aanschaf 3403,35
onderhoud 7075,65
banden 989,47
laten lassen 621,54
materiaal 1441,53
bekleden 750,00
spuiten 1100,00
lasapparaat+toebehoor 850,00
Wegenbelasting 2449,68
Verzekering 3592,33

Eindtotaal 22273,55

Zonder benzine is dat 14 cent per kilometer.

In totaal 10177,37 liter benzine getankt
Verbruik over jaren en de maanden:

Afbeelding

Zomer en winter scheelt zo maar iets meer dan 1,5 km per liter

Foto´s van de restauratie van alweer 6,5 jaar geleden volgen een volgende keer.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor jan-03 » 23 jan 2012, 22:43

:shock: Nou dat vindt ik heel bijzonder, ik weet niet eens meer wat ik vorige week getankt heb.. :roll: ..
Ik kan het beter ook allemaal niet weten want dan ga ik fietsen waarschijnlijk.. :lol:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Matthijs » 25 jan 2012, 20:51

Zoals beloofd nog wat foto's van de restauratie.

Mijn ervaring van ontroesten zonder lassen startte al toen ik nog thuis woonde en mijn ouders een daf 66 1300 Marathon stationcar hadden. Die wilde wel roesten. Toen nog gaten dichten met glasvezel en plamuur. Later nog een Volkswagen Derby van mijn zwager. Die schrok flink toen ik de gaten in de spatborden maakte door verroest metaal weg te halen. Daarna nog de Volvo 343 van mijn moeder bijgehouden.

Nu dus het echte werk zelf doen: lassen.

Start in juni 2005 met spatborden eraf halen. Kit doorsnijden met een vleesmes en het ging er makkelijk af.
Afbeelding

Deuren eruit
Afbeelding

Pulken aan bodembescherming levert vervelend grote gaten, waarvan je dan niet meteen weet hoe ze weer dicht te krijgen

Afbeelding

Vele kleine stukjes maakt weer één geheel

Afbeelding
Afbeelding

Kleine gaatjes

Afbeelding

snel weer dicht
Afbeelding

Ook de dorpel aan een kant nieuwe stukken in.
Een deel was al door een bedrijf gelast, maar deels over oude plaat heen en dat roestte al weer
Dus alles eraf gehaald en enkel stotend gelast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De tankophanging hing bijna los
Afbeelding
alles weg en weer nieuwe plaat erin
Afbeelding

De rotte binnenspatborden eraf geslepen en een nieuwe erin. Die waren toen nog via Warny te krijgen
Afbeelding
Afbeelding

Een raamhoek met onderliggende ventialatiekanaal was ook grotendeels weg
Voor het wegslijpen eerst in karton de ronding gemaakt en als plaatjes los ingelast
Afbeelding
Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Wat op zich wel een mooi eindresultaat oplevert is plamuren met lood:
Afbeelding
Afbeelding

En toen was hij klaar voor de spuiter
Afbeelding

Plamuren, gronden en schuren deed uiteindelijk de spuiter zelf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan het spuiten
Afbeelding

Half maart 2006, 8,5 maand na het begin het eindresultaat met velgen van Rudie, maar nog de oude bekleding

Afbeelding
Afbeelding

Nu 6,5 jaar later roest hij nog steeds niet op de aangepakte plaatsen en ook vrijwel nergens anders.
Werkwijze was rot materiaal met haakse slijper en dremel netje recht wegsnijden, precies passend het metaal maken. Na lassen nog een Fertan behandeling en in de grondverf of zinkverf, daarna pas eventueel plamuren

Later nog opnieuw laten bekleden
Afbeelding
Afbeelding
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Gino » 25 jan 2012, 21:26

Leuk dat je zoveel info bewaard hebt van je 104.
Absoluut gezien gaat er een boel geld om in het fenomeen autorijden, maar gezien de verstreken tijd is het niet veel.

Er zijn auto's die jouw totaalberag afschrijven in een paar jaar.........

Qua roest heb je een raszuivere 104 ! :mrgreen:
Mooi dat de roest nu wegblijft van de herstelde plekken. Dus goed behandeld !
Ik ga ervan uit dat dit exemplaar binnen woont ?

Grrtz, gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor SV605 » 25 jan 2012, 23:45

Wat een mooi verslag Matthijs !

Prachtig dat je je eerste eigen auto nog steeds hebt en ook al die inspanningen gedaan hebt en nog steeds doet om haar op de weg te houden ; echt geweldig; ( en ons ook laat meegenieten met zo'n verhaal 8) )
ik denk dat veel mensen daar best een beetje positief jaloers op zijn :D

Mijn eerste auto was een mooie rode DAF 66 ( met i.d.d. roestige spatborden, vervangen door kunststof en toen opnieuw laten spuiten ), best jammer dat degene aan wie ik hem verkocht heb hem ondersteboven in een weiland gezet heeft :cry:

Ik hoop dat je nog heeeeeeeeeeeeeeeel lang van je 104 ZL geniet :D :D

groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2012, 18:42

Ja, mooi dat je uit je gehele "eigenaarschap" allerlei documentatie, rekeningen etc bewaart, want met wat foto's erbij van reparaties, ermee afgelegde vakantieritten enzovoort gaat het verhaal (én zo'n 104!) echt leven. Ben zelf ook nogal bewaarderig wat dat betreft, maar moet op een regenachtige dag langzamerhand toch eens de doos met alle nota's, bonnetjes (verkeersboetes :mrgreen: ) uitsorteren van de diverse auto's. Zou alles per wagen eigenlijk in een stevige RADO of LEITZ ordner moeten stoppen. Leuk voor later.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor jan-03 » 26 jan 2012, 23:30

De manco's zijn toch wel heel verschillend, De A Stijl zag ik door het gat in de dorpel was toen nog gaaf.. Hopelijk nu nog! :D
Deze was bij mij deels weggerot..
Net zo als de binnenkant van de dorpels en de dorpels..
Maar de deuren en rondom de ruit is bij mij veel minder slecht.. Wel de schermen die zijn hier en daar ook slecht maar nog wel te herstellen..
En dat ga ik ook proberen.. :wink:
Knap ook dat het na de restauratie nog allemaal goed is..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Matthijs » 28 jan 2012, 17:24

De roest in mijn 104 was vooral door steenslagcoating die water doorlaat bij scheurtjes op de randen. In zijn leven heeft hij ook wel wat tectyl gehad. De ergste roest was de binnenspatbordrand, kopse kanten van de dorpel en bij het raam. Precies daar waar je niet bij kan roest het door. Kopse kanten van de deuren waren ook door. Is daar dubbel metaal. Dus vrij eenvoudig de buitenste wegslijpen en er een nieuwe inzetten.

De 104 staat overigens onder een carport, dus niet helemaal droog maar wel lekker luchtig.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: historie en restauratie van mijn 104

Berichtdoor Harrie » 29 jan 2012, 00:30

droge, luchtige stalling is juist het beste ! :wink:
een natte, koude auto in een verwarmde garage zetten is slecht, vanwege condensvorming...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten