Pagina 2 van 4

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 04 dec 2011, 00:22
door Harrie
Gino schreef:Er is wat radiostilte de laatste tijd. Veel anderssoortige klusjes gedaan.
Dit probleempje valt me eigenlijk zó uit de lucht : De achterklep blijft niet meer open staan.
Van de een op de andere keer dat ik de klep wil openen werken de gasveren niet meer.
Ik zie er geen olielekkage aan, alles ziet er droog uit. Maar er zal toch wel iets gesneuveld zijn in de strijd tegen de tand des tijds...... :mrgreen:
Dus laat ik de klep nu maar even op mijn kokosnoot steunen, als ik iets moet pakken. :mrgreen: Komt wel weer een oplossing voor. Gin :mrgreen:
hahahaaa Gino, túúrlijk zie je geen olielekkage, het zijn gasveren.
en doe maar een kussentje op je hoofd, en neem een bezemsteel mee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: amicalement, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 04 dec 2011, 09:53
door Rudie_Krämer
Heb dat ook wel eens gehad, lekke gasveer, bezemsteel en ja hoor bezemsteel weggestoten en kreeg die klep toch met een noodgang op m'n flikker :x

Je wil niet weten hoe zwaar zo'n achterklep is, gewoon een andere op zetten, ik zal er nog wel een hebben liggen, kan je 'hm zaterdag gelijk vervangen :wink:

GrR

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 04 dec 2011, 13:22
door Gino
Hoi Harrie....

Ik ben blij dat er iemand wakker is ! :mrgreen:

Ik had er in mijn hoofd een soort van schokbreker van gemaakt, van die gasveer.


Grrtz, Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 10 dec 2011, 20:44
door Gino
Vandaag met Rudie naar de sleutelruimte.

Beetje een tutteldagje. Rudie rommelt een beetje in de rondte, en ik ging de groene zijn gasveerprobleem proberen te tackelen.

Ik heb een greep gedaan in de 104 voorraad, Rudie heeft er nog wel wat. Ik bemerkte dat er tussen de coupé en de 5 deurs verschil in lengte
zit in de gasveren.
Ook is er op de gasveren een waarde in Newton gezet. Dit geeft de "tilkracht"aan. Ik vond een héle sterke, van zo'n 500 N, maar die was van een
Citroen Visa. En die heeft maar één gasveer aan de achterklep.
Als ik die monteer op de groene, dan krijg ik bij openen van de achterklep een kopstoot ........... :mrgreen:

De 104 heeft er 2, en de tilkracht is zo'n 320 N.
Hier heb ik wat goede geselecteerd.
Afbeelding

Na démontage van de linker gasveer zag ik de oorzaak van het probleem : bij de 104 roest alles, dus ook de gasveren.......
Mijne is gewoonweg doorgeroest :
Afbeelding

Ook het kogeltje wat de gasveer laat scharnieren was aangetast. Het verbaast me dat de gasveer er nog niet afgeschoten was !
Afbeelding

Ik had eerst een exemplaar geplaatst met een druk van zo'n 300 N. Die aarzelde nogal in de hoogste stand, dus dat vertrouwde ik niet zo.
Een ander exemplaar van 340 N gaf me meer vertrouwen.
De achterklep kan nu zijn rek- en strekoefeningen weer doen !

Afbeelding
Ik blijf wel gaan voor het originele bouwjaar. :mrgreen:
Rudie had dit exemplaar gelabeld, en deze gasveer was afkomstig van een 1979 SL, dus in mijn
geval 100% typeproof en "period".

Gin :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 10 dec 2011, 21:15
door Rudie_Krämer
Gino,

Ik zal het je nog sterker vertellen, die SL kwam uit Eindhoven, had Kenteken KH-09-BL. Ik heb hem precies 3 dagen gehad: 25-07-03 t/m 28-03-03 :mrgreen:

Ik heb nog even verder gezocht en als ik me niet vergis is hij geweest van Elwin Hus :P
Een ze was nog dezelfde kleur ook :shock:

Ja Ruudje heeft z'n archief aardig in orden :mrgreen:

Heb er helaas geen foto's van :cry:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 19:25
door Gino
Ik vond dit plaatje terug.......

Wél toepasselijk !

Fijne en zinvolle Kerstdagen !

Afbeelding

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 30 dec 2011, 21:37
door Gino
Vandaag heb ik bij Féline de rechter achterdeur gelast.
Op een vreemde plek ( zijkant bij achterruitje). Zie "het rode avontuur".

Minder mooi is dat de groene een achterportier heeft met ditzelfde probleem........

Dus binnenkort in dit theater :

Roestherstel linker achterdeur van de groene 104 !

Het blijft feest met de 104 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 04 jan 2012, 18:58
door Gino
Na een (naar ik dacht afdoende) strijd tegen het stromende water in de groene heb ik toch weer een probleem. :shock:

Vrijwel meteen na de aanschaf ( zo'n 8 jaar geleden) heb ik het fabrieks open-dak afgekit. Dit dakje sloot niet waterdicht meer af, en de
verwoestende roestwerking aan mijn bodemplaat is deels hieraan te wijten geweest.
Ik heb toentertijd een zwarte automotive-kit gebruikt , maar nu na een jaar of acht is deze kit wat gaan loslaten, met vochtigheid binnen als gevolg.

Het lekt niet met liters tegelijk, maar ik had nu toch na deze regenperiode een natte bestuurdersstoel.

Dus maar weer een plan de campagne gemaakt :

Ik heb de oude kitlaag gereinigd en ontvet met een Teroson cleaner. Toen met tape de contouren van mijn werkgebied aangegeven :
Afbeelding

Dit is mijn "gouden duo" de cleaner en primer van Teroson. Wordt eigenlijk gebruikt om het plakken van autoruiten voor te bereiden, dus dan zal het
voor mijn doel ook wel kunnen............. :mrgreen:
Afbeelding

Na de oude kitlaag geprimerd te hebben kon ik een nieuwe laag aanbrengen. Ik heb dit op mijn werk ( ik word hier met liefde gesponsored :mrgreen: ) gedaan, dus ik kon ook gebruik maken van de kitspuit op luchtdruk. Dat is bij deze kit wel prettig, want wat lastig te verwerken.
Afbeelding

Nu werk ik de laag af met een afstrijkhoutje. Hierbij moet ik zorgen dat de gehele onderlaag bedekt is.
Afbeelding

Deze kit is goed bestand tegen UV en weersinvloeden, da's wel zo prettig.......... :mrgreen:
Afbeelding

Met het restant uit deze kitworst heb ik deze zijruit ingeplakt :
Dus voor de stevigheid en waterbestendigheid zit het wel goed met dit product.
Afbeelding

Kortom : ik hoop weer een tijd van lekkage door het dak af te zijn. De nu gebruikte kit is volgens mij afdoende genoeg.

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 00:48
door Harrie
heej Gino de kitter ! :D

maar nu? kan nu het schuifdak niet meer open ? :-|

grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 18:46
door Gino
Yep, Harrie.

Het dak kan niet meer open.
Ik heb vlak na de aankoop het dak al dichtgemaakt. Er was bij aanvang al zo'n hoop werk aan de groene,
dat ik toen géén zin had om me in dit wespennest te steken...... :mrgreen:

Volgens mij was de bediening niet jofel, dus ik vond het toen wel goed.

Grrtz, Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 13:17
door Gino
SNEAK PREVIEW:

Waar ik de strijd tegen de roest van Féline aangegaan ben aan de portieren, daar laat de groene zich ook gelden.....
Afbeelding

Op dezelfde plek is er ook werk aan de winkel. Ik waag hier toch te spreken van een bedenkelijke constructie..... :shock:
Het water kan zó in de deur lopen via de raamomlijsting.
Ook het driehoekige ruitje heeft een manco :
Het water wat tussen het rubber en het portier kan raken geeft hier ook roestproblemen.
Afbeelding

De andere kant ( rechts achter ) is iets minder erg.
Maar ook hier is de 34 jaar Hollandse regen niet zonder sporen voorbij gegaan......... :mrgreen:
Afbeelding

Het gaat er steeds meer op lijken dat mijn bijdrages aan het forum voornamelijk roestherstel is......
Maar zo is het nu maar.
Het wordt een steeds inniger relatie......

Haat of liefde, wie het weet mag het zeggen......... :mrgreen:

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 14:22
door chr.
he Gino,
Je zou haast denken; een andere deur. Is dat geen snellere optie.
Succes met het herstellen :wink:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 16:42
door jan-03
Ik kan me er niet aan ontrekken van het vermoeden dat de iemand er belang bij heeft dat er werk blijft Gino!!
Is niet iemand met wat remvloeistof om de auto heen gelopen?? :lol: Alle gekheid maar ik geloof niet dat mijn snelle rode belg dit zó erg heeft!! :roll:
Heeft minder van de buitenlucht "genoten" waarschijnlijk..
Ga je dit "Groentje" ook restaureren zoals Felline?? ... Ik heb de deuren nog niet echt goed bekeken waarom die nou roestgevoeliger zijn dan andere..
Een minimum aan lak en een maximum aan vocht wat niet makkelijk weer afgevoerd word!!
Na herstel zal er ook nogal wat aan verduurzaming nodig zijn anders blijf je lassen!! :roll:
gr Jan.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 17:27
door M. van der Meulen
Nou zijn 104tjes echt niet de enige, maar ze kunnen er inderdaad niet zo best tegen om voortdurend onder de blote hemel te verkeren. Lijkt wel of ze zienderogen worden opgevreten. Vocht kruipt onder overlappend plaatwerk en naden, en blijft ook te lang staan onder de rubbers van de achterste zijruitjes, en van de voorruit en het kofferdeksel. Zolang de uitlopen onderaan de portieren open blijven (en voldoende beschermd uiteraard) valt het langs de ondernaden ervan nog wel mee. Plekken als op de foto's raken vrij snel aangetast, en zijn door de vorm maar moeilijk te repareren. Ik had voor nieuwere deuren gekozen denk ik, voor je 't weet kruipt vlak naast de reparatie de roestduivel weer tevoorschijn.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 19:51
door Rudie_Krämer
das niets voor Gino, dat is te makkelijk en bovendien heeft ie dat al moeten doen voor mijn auto :mrgreen: . Hij vindt het heerlijk om plaatjes te vouwen, te timmeren en in de vorm te bakken. Bovendien is het toch mooier om de originele deuren te behouden :lol:

Laat hem maar goed oefenen, kan altijd goed van pas komen :wink:

En uiteindelijk is er geen 104 spul nieuw meer te krijgen en zal je toch het ouwe spul moeten kunnen repareren. Een vakman is onbetaalbaar :wink:

The 104 for ever :P

GrR

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012, 21:01
door Gino
Idd, Rudie......

Ik heb nog wel wat 104 deuren op voorraad, maar opknappen van de originele is zéker leuker........ :mrgreen:

Bijkomend probleem : als ik een andere deur zou plaatsen, dan heeft die een andere kleur.
Een rondje deuren plus rest is zo maar 5 verschillende kleuren.

Dan gaat het een Benneton lookalike woren.
Dat doe ik in uiterste nood, bij schade, ofzo.
En dan noem ik de groene de "rainbow warrior"......... :D

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 14 jan 2012, 21:12
door Gino
Affijn,

Mijn linker achterdeur, daar begon het vandaag mee :
Afbeelding

Ik ga de slechte plekken weghalen, en houd niets over.......
Alleen het raamrubber houdt de deur in model.
Afbeelding

Ik ga eerst een klein stukje in de deur lassen, dan heb ik weer onderling verband.
Afbeelding

Het stukje in de vorm gebracht, nu is de deur weer een geheel met de raamomlijsting.
Afbeelding

Ik kan nu de deur weer aanhelen met stukjes plaat. Eigenlijk net zo als met de RA deur van Féline.
Afbeelding

Tja, dan repareer ik de binnenkant, en dan valt er aan de buitenkant weer wat uit...... :mrgreen:
Dat dan ook meteen maar even repareren, ik ben nu toch bezig.....
Afbeelding

Zelfde recept : ook hier puzzelen met kleine stukjes. Ook de buitenkant van de raamomlijsting is
aan herstel toe.
Afbeelding

Toen dat af was, viel mijn oog op een slechte plek in de linkerachter spatbordrand : zucht.... :shock:
Ook maar even maken.
Afbeelding

Nu dacht ik dat ik klaar was.
Even mijn deurrubber goed leggen in de felsrand van de carrosserie.
Oei, daar zit wat roest.
Het zal toch niet............ :?
Afbeelding

Ja, hoor. Wéér een slechte plek. Ik ben nu toch bezig, meteen maar even repareren.......
Afbeelding

Ik wordt er soms moedeloos van.
Maar het is weer voor elkaar. Ik vind het lassen geen vervelend werk, maar soms denk ik weleens :
ik koop een Trabant, die is van kunststof....... :mrgreen:

Ik beschouw vandaag als een oefenrondje. Want de Rally van Rudie heeft ook een verrassing :
Afbeelding

Daar is ook nog wel wat aan te bakken !

Zo'n 104 is net de Eiffeltoren, als je denkt dat je er bent, dan begin je gewoon opnieuw met onderhoud.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012, 10:40
door jan-03
Hallo Gino, petje af voor je!! :D Toch een vraag!! waarom deze ruit er eerst niet uit?? Te risicovol of te veel arbeid.??
Er zal wel meer roest onder dat raamrubber wonen!! Of gaat de roest tot aan het gummi en is het daarachter acceptabel??
gr Jan.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 15 jan 2012, 14:00
door Gino
Ruitje hoeft er voor deze behandeling niet uit.

Ik ga tzt het U profiel waar het raampje inzit herstellen. Dan haal ik het raam er wel uit.
De rest van de deur onder het rubber is dan ook goed te beoordelen.

Deze specifieke delen van de 104 achterdeuren zijn door een contructiefout roestgevoelig :
Afbeelding

Het water kan langs de raamomlijsting in de deur terecht komen.
De stijl zit in de deur. Daar begint de roest dan.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 16 jan 2012, 00:06
door Harrie
dus ? AFKITTEN in die hoek , bij elke 104 !
andere types hebben soortgelijke verbindingen en dezelfde roestproblemen,
dus na herstel: afkitten en nadien aflakken.
@janbachee: je nieuwe 104 portieren dus voorafgaande aan het spuiten goed preventief behandelen !! :wink:
grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 16 jan 2012, 00:19
door jan-03
Ik denk dat ik dezelfde route bewandel als Gino!! Eerst de oude goed en als het heeeel echt nodig is, de nieuwe gebruiken.. :roll:
Ik durf de mijne niet te vervangen als ik kijk naar die van Gino!! :mrgreen:
Maar de mijne mag ook alleen buiten spelen als het acceptabel weer is..
Succes verder Gino met de instandhoudwerkzaamheden!! Is een goede bij 3 x woordwaarde..
gr Jan.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 jan 2012, 23:57
door Gino
Als ik een roestherstelaktie heb uitgevoerd, dan ga ik altijd royaal met een roestwerend midddel aan de slag.
Afhankelijk waar ik de de lasklus gedaan heb gebruik ik een ander beschermmiddel.

De bodem werk ik af met kit ( dat heeft een steenslagwerende werking ) , en overschilderbare tectyl. Dat blijft niet zo plakkerig als gewone tectyl.
Zichtwerk : daar gebruik ik menie, of een andere ( Fertan) roestweerder.
Binnenkant : Holraumspray van Teroson. Stopt ook de nog aanwezige roest, althans vertraagt het.

Belangrijk : altijd zoveel mogelijk de roest- en slijpdeeltjes die los in de carrosserie liggen verwijderen.
Want dat nalaten is vragen om méér werk in de toekomst.

Maar de beste remedie is zoveel mogelijk het geroeste plaatwerk te verwijderen.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 29 jan 2012, 10:28
door jan-03
En dan Gino?? aan de buitenkant werk je lak met een kwastje bij of een spuitbusje in de kleur met een laklaag erover??
Jullie wonen niet al te ver van de kust volgens mij en hebben waarschijnlijk last van het zoute zeewater wat overwaait!! :mrgreen:
Wel handig hoor zo'n online cursus over herstel/ reparatie laswerk!! :D m,n Eega komt ook uit die hoek, Wijk aan/zee , Hillegom, Bennebroek enz dus komen wij daar nu en dan wel eens, dus ga ik dan de route een beetje stiekum iets aanpassen en misschien dat ik dan wel een 104tje langs de route zie staan... :mrgreen:
gr Jan.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 29 jan 2012, 13:18
door Gino
Hoi Jan,

Zichtwerk werk ik af met een beetje plamuur, en dan in de kleur.
Maar plamuren is niet zo mjn ding, maar het is de enige manier om het netjes te krijgen.

Ik wil plamuur alleen gebruiken als afwerking. Geen gaten volstorten, wat ijzer was moet ijzer blijven, vind ik . :mrgreen:

Mijn groene 104 is meestal te bewonderen in Vogelenzang.
Dus bij de plaatsen die je noemde in de buurt.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 05 feb 2012, 13:18
door Gino
Wegens barre weers- en temperatuursomstandigheden even géén nieuws ! :mrgreen:

Ik wás gisteren even op de sloop :
Afbeelding

Maar ook weer snel achter een warm bakkie koffie !

Hulde aan de dóórbuffelaars !

Gino