Pagina 1 van 4

Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011, 20:15
door Gino
We zouden hem bijna vergeten : mijn groene 104 uit 1979.

Afbeelding

Maakt alweer bijna 8 jaar deel uit van mijn automotieve leven.

Er ging de laatste tijd veel aandacht naar Feline ( het rode avontuur),
wat ervoor zorgde dat deze groene een beetje uit beeld verdween. Vooral omdat ze eigenlijk de
laatste tijd geen bijzonderheden vertoonde, eigenlijk alleen maar als dagelijkse auto fungeert.

Maar hoewel een zeer fijn rijdend beestje, weet ze me toch weer aandacht te ontlokken.

De APK : weliswaar om de 2 jaar, maar nu toch, dan.......... :mrgreen:

Afkeurpunten : 2 remleidingen achter te roestig, verschil in remkracht vóór, maar 1 remlicht,en een verroeste kriksteun.

Och, daar is mee te leven.
De remverschillen voor zijn te wijten aan een vastzittende remtang links voor.
Dat vandaag maar eens van dichtbij bekeken :

De remtang, en de blokken klemmen.

Afbeelding
De zijkant van de blokken zijn opgeroest, en klemmen in de remtang.

Afbeelding

Ik ga ervan uit dat de zuiger van de remtang goed is, gezien de klemmende rest.

De boel met het zonnetje erbij maar eens gangbaar gemaakt met wat kopervet.

Afbeelding

Dat is weer prima, ook de andere kant heb ik op dezelfde manier geserviced.

Volgende aktie : de verroeste kriksteun link voor.

Afbeelding

De rechterkant voor heb ik vlak na de aankoop al eens vervangen. Da's al bijna acht jaar terug, maar die is nog goed.

Er wordt voor de rest van de week een onbestendig weerbeeld verwacht, dus dit klusje wil ik graag binnen
doen.
Fijn dat mijn maatje een sleutelruimte heeft........... :mrgreen:

Wordt vervolgd.

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011, 21:25
door 403diesel
Mooi klusje, zo'n kriksteun vernieuwen. Zijn hiervoor nog plaatwerkdelen te koop?
Ik heb bij andere merken ook wel dergelijke constructies gezien waar nog behoorlijke verassingen uit kwamen onder de plaat. Ik hoop dat het mee valt.

Succes.

Groet, Serge

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011, 22:42
door Harrie
403diesel schreef:Mooi klusje, zo'n kriksteun vernieuwen. Zijn hiervoor nog plaatwerkdelen te koop?
Ik heb bij andere merken ook wel dergelijke constructies gezien waar nog behoorlijke verassingen uit kwamen onder de plaat. Ik hoop dat het mee valt.
Succes. Groet, Serge
dat wordt boetseren, maar dat is Gino wel toevertrouwd.
De rechthoekige buis zou je bijkans van een standaard "handelsprofiel" kunnen zagen..

het is een zeer bekend euvel bij 104.
grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 jul 2011, 23:05
door Gino
Yep....... :mrgreen:

Meestal is de vierkante buis het enige deel dat de roest tot het laatst de baas blijft.

De schaal aan de onderzijde is wel als overzetplaatwerk in de handel geweest, maar ik denk dat die nu niet meer
zo makkelijk te vinden is.
Of Harrie moet nog iets hebben liggen................ :mrgreen: ( ik leer snel :mrgreen: ).

Ook de eigenlijke bodemplaat kan wat van de roest meegekregen hebben, dus ik heb nog een mooi klusje te gaan.

Ik hoop hier wat plaatjes van te schieten als het herstel wordt ingezet.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 20 jul 2011, 00:38
door 403diesel
Is overzetplaatwerk niet de ergste vorm van ontkenning? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Heb wel eens bij een G-klasse een gedubbelde wielkast gefatsoeneerd. Was 3 jaar daarvoor een behoorlijk deel overheen gezet en lekker met polyester vezelplamuur afgewerkt. Van het metaal was bijna niets meer over. Goed spul die polyester :D
Die krikbuis, zit daar bij de 104 nog een kooi omheen gelast?

Ben benieuwd naar de foto's. Succes

Groet, Serge

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 20 jul 2011, 10:26
door Gino
Ik probeer bij het herstel van roest zo weinig mogelijk met plamuur en polyester te werken.

Dichtplakken is ook niet sterk. Om plaatwerk strak te maken is dit super, maar wat ijzer was moet ijzer blijven.
De "ontkenningsfase" is dan wel uit het zicht, maar roest lekker door als je er niets aan doet.
Ik zaag zoveel mogelijk roest weg voor ik aan de reconstructie begin.

De 104 kriksteun is een vierkante holle buis die onder tegen de bodemplaat zit . Daar onder is er een bak
gezet wat de zaak stevigheid en afwerking geeft.

Is dubbel plaatwerk, dus grote kans op roest bij de 104.

Maar eind van de week hoop ik meer te weten. :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 20:58
door Rudie_Krämer
Volgens mij had Risky ook al zo'n moeite met die kriksteun plaar :mrgreen:

Hoe is dat afgelopen???

GrR

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 06:59
door risky
euh niet :mrgreen:
ik heb hem wegelaten maar die van mij heeft daar ook geen kriksteun
die zit in het midden v/d dorpel
mvg

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 21:39
door Gino
Dat was een tegenvaller................ :-)

Vandaag de plaatwerkherstelslag ingezet :

Even warmdraaien, een klein gaatje in de linker wielkuip :

Afbeelding

Niet ernstig, maar het viel me op, dus meteen even herstellen.
Afbeelding

Beetje tectyl in de net afgesloten balk. Daarvoor had ik een gat ik het metalen plaatje geboord.

Toen mijn hoofdprobleem : de kriksteun LV.

Afbeelding

Dat viel niet zo mee: citaat Rudie "roest vanlt bij de 104 NOOIT mee"............... :mrgreen:
Van binnen uit gezien was het weer een mooi deel wat weggeroest was.

Afbeelding

Zo ook van onderaf gezien : dit was écht erger als dat ik verwacht had.
Met het weghalen van de verroeste plaatwerkstukken blééf ik zagen.............
Dat ging langer duren dan ik verwachtte.

De zaak moest redelijk grondig aangepakt worden, dus ik ging vol goede moed aan het slijpen zagen en schuren......

Afbeelding

Dit patchwork is de reparatie van binnenuit gezien. De vloer is weer dicht en stevig !

Afbeelding

Wat heeft een mens een hoop nodig voor een dagje lassen aan de 104 !

Afbeelding

Uiteindelijk is dit de onderkant van de bodem geworden.
Ik heb Rudie zijn advies gevolgd, en de kriksteun laten vervallen. Ik gebruik hem toch niet en het is alleen maar een mooie
plek om weer te gaan roesten.

Afbeelding

Er zat een coatinglaag van PVC aan de onderzijde van de autobodem. Daar heb ik een mooie vervanger voor :
Kit om autoruiten mee te verlijmen. Weliswaar over datum, maar voor dit doel prima !

Afbeelding

Lekker kliederen met een oude handschoen, maar ik vind het prima zo !

Afbeelding

Van binnen ook maar even afwerken :


Afbeelding

Zo moet het maar weer een tijdje kunnnen, denk ik.
Ik bemerkte wél dat ik wat lekkage aan boord heb. Dat heeft aan de roestschade wel bijgedragen. Moet ik ook maar eens
een aktiepunt van maken............

Dit bleef er over van wat vroeger een mooie 104 vloer was......

Afbeelding

Zo blijf je bezig met een 104....... :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 21:49
door Rudie_Krämer
Een volleerd plaatwerken :wink:

Alleen had het lasapparaat nogal kuren met dat op de kop lassen :evil:

Gino vroeg nog vandaag: hoe lang kan een 104 meegaan? Op deze wijze kan een 104 oneindig lang mee :P

GrR

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 22 jul 2011, 22:52
door Harrie
die PU -ruitenkit is een PRIMA oplossing Gino !!
véél beter dan de PVC-laag die er af fabriek op zit... die is erg verraderlijk...
het kan er netjes uitzien, terwijl er een grote roestplaat onder zit...
effe steken of krabben en je hebt plots een groot gat.... :roll:

lekkage kan vanaf parvanbak of voorruitrubber komen.
grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 25 jul 2011, 16:50
door Gino
Ja Harrie,

Inderdaad de parafanbak.

Ik ben eerst met een gieter gericht aan het gieten geweest, ik verdacht eerst mijn deurrubbers.

Toen ik de gieter in de parafanbak leegde zag ik water binnendruppelen.

De afdekplaat er maar eens even uit :

Afbeelding

Er zat een hoop rommel in. Dat er eerst maar eens uit. De afvoer loopt nu goed door.

Op de tast voelde ik een verdacht roestplekje.
Er bleek een lek in een hoek te zitten. Dit kon ik zien met behulp van een zaklamp en een
make-up spiegeltje van mijn echtgenote............. :mrgreen:

Dit gat heb ik gedicht met een mooi kitje wat ik nog had liggen. Dat plakt aan alles, mijn handen, gereedschap,
poetsdoek, en de spiegel van mijn meissie.
Maar die spiegel is schoon, géén mot met me meissie, anders zijn de rapen gaar ! :mrgreen:

Ik wacht even af of dit de lekkage verholpen heeft.

Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 25 jul 2011, 22:30
door Harrie
o.k. Gino !
ik zou zo'n gaatje in de paravanbak ook met bijv.PU-kit o.i.d. dicht maken.
voor een lasklus aan de onderzijde van die paravanbak moet minimaal het dashboard en matten er uit.
( matten etc., vanwege brandgevaar door lasspetters.. )
grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 02 aug 2011, 18:21
door Gino
Vandaag maar eens gekeken of mijn kit aktie succesvol is geweest.

@ Harrie : dit is idd geen plek om eens lekker te gaan lassen. Je kunt er niet bij en ik moet er de hele
auto praktisch voor slopen.
En lekker ondersteboven lassen onder de stuurkolom is ook geen feest.
Dan zou ik nog liever de voorkant van de parafanbak ( links naast het inspectieluik, dus achter het ruitensproeierreservoir ) eruit zagen, de boel lassen en dan weer de parafanbak herstellen.

Maar het kitwerk doorstond de slagregentest : :mrgreen:

Afbeelding

Ik heb 2 gietervullingen in de parafanbak gekieperd, en met het gewenste resultaat : geen lekkage meer.

Nu kan de isolatie geplaatst worden. Dit materiaal is een soort geperst poetskatoen.
Eenmaal nat is het bijna niet droog te krijgen. Het nat geworden materiaal heb ik dus maar weggegooid.
Bij mijn vaste leverancier ( autosloperij) een stukje bruikbaar materiaal gehaald. Het moet ook wel nieuw te koop zijn, maar ik weet zo 123 niet waar.

Afbeelding

Een beetje in de vorm knippen, en het is weer als nieuw. Ik plaats dit goedje graag terug. De 104 is niet zo'n goed geisoleerde automobiel, en dit dempt toch de machinekamergeluiden......

Afbeelding

Zo, het is weer net zo mooi als toen dit autootje in 1979 de fabriek verliet ! :mrgreen:

Afbeelding

De originele vloerbedekking, én een matje er weer overheen. Als nieuw !
Het is wel erg ondankbaar werk, bodemherstel. Het is een hoop werk, en als je het af hebt, zie je er niets van !

Maar het is wel een goed gevoel weer vaste grond onder mijn voeten te voelen............

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 02 aug 2011, 23:02
door Harrie
mooi ! Gino !

Dat "dempingsmateriaal" kan men kopen bij Autobekleedbedrijven, zo van de rol !

inderdaad: oud nat dempingsmateriaal nooit hergebruiken, zeker niet als er remvloeistof in is gekomen...!

grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 03 aug 2011, 00:25
door risky
Netjes gemaakt zo kan de 104 weer mee :D
mvg

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 22 aug 2011, 19:37
door Gino
Vandaag het "groene avontuur "weer opgehaald van de garage.

De APK keuring is met goed gevolg gedaan.

Ze kan tot 08-10-2013 wegblijven, want tot die datum goedgekeurd.

Wel 3 nieuwe remleidingen, maar dat is een kleinigheidje in de kosten, maar wel zo veilig....... :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 10 sep 2011, 20:21
door Gino
Ik vergeet deze groene steeds een beetje onderhoud te geven....... :oops:

Dit beestje doet altijd probleemloos zijn best, en raakt dan een beetje onzichtbaar bij het onderhoud.

Zoals ook vandaag : hoewel Féline zoals altijd de aandacht krijgt, bedacht ik me dat ik de groene al zo'n 5 jaar geen nieuwe bougie's
gegeven heb. :shock:

Afbeelding

Da's dan ook wel te zien. Ze rijdt er niet beter of minder om ,maar een vers setje is toch nooit weg.

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 17 sep 2011, 20:08
door Gino
Wat al een tijd erg vervelend is :

Mijn linker voorraam heeft kuren. Als ik het opendraaI, dan kantelt het.
Lastig, want ik kan nooit onder het rijden het raam opendraaien, of ik moet stoppen langs de weg om het raam weer met 2 handen in
fatsoen te brengen......... :shock:

Afbeelding

Dus vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken, en een onderzoekje ingesteld :

Afbeelding

De geleiderail is verroest, en het raam is daardoor instabiel.

Het raam verwijderen is ook nog niet zo makkelijk : de verroeste rail is dikker geworden, en loopt klem in de deur.

Afbeelding

Maar uiteindelijk is het gelukt. Rudie had nog een mooi ruitje op voorraad, met een prima rail!
Het is een rookglas tint, maar ik vind het prachtig ! :mrgreen:

Afbeelding

Wat een genot ! Eindelijk weer gewoon raampje opendraaien !

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de binnenzijde van de deur te tectyleren.

Grrtz, Gino

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 24 sep 2011, 17:40
door Gino
Vandaag werd er niet gesleuteld, we hebben dit weekeind een logé.

Ons neefje Ruben van 4 is bij ons.

Dus vandaag maar een toertje met de 104 gemaakt :

De eerste keer dat er een kinderzitje in de groene staat....... :D
Afbeelding

De toer ging naar de sloop. Je moet het sleutelen zo snel mogelijk leren, vind ik. :mrgreen:

Afbeelding

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 24 sep 2011, 21:35
door Rudie_Krämer
Volgende keer dan toch maar naar de sleutelruimte :P

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 17 okt 2011, 18:07
door Gino
Ja, zo links en rechts worden onze 104 tjes weer gecheckt op tectyl- en roestschade.
Dit met het oog op de naderende winter

Ik heb niet de indruk dat we ooit zonder roest op onze modellen zullen zitten.............. :mrgreen:

Féline is onder verscherpt toezicht, qua roest, en ook mijn groene 104 heeft binnen afzienbare tijd nog wel
weer wat aandacht op dit vlak nodig.

Dus ik heb maar eens wat voorzorgsmaatregelen getroffen :

Afbeelding

Op mijn werk heb ik een plaat van 2 vierkante meter ijzer ( 0,8mm ) geregeld.
Hier kan ik, zoals ik het nu inschat, wel weer even voort met roestschadeherstel........ :mrgreen:

Gino :mrgreen: :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 18 okt 2011, 18:19
door Harrie
Gino schreef:Ja, zo links en rechts worden onze 104 tjes weer gecheckt op tectyl- en roestschade.
Dit met het oog op de naderende winter
Ik heb niet de indruk dat we ooit zonder roest op onze modellen zullen zitten.............. :mrgreen:
Féline is onder verscherpt toezicht, qua roest, en ook mijn groene 104 heeft binnen afzienbare tijd nog wel
weer wat aandacht op dit vlak nodig.
Dus ik heb maar eens wat voorzorgsmaatregelen getroffen :
Op mijn werk heb ik een plaat van 2 vierkante meter ijzer ( 0,8mm ) geregeld.
Hier kan ik, zoals ik het nu inschat, wel weer even voort met roestschadeherstel........ :mrgreen: Gino :mrgreen: :mrgreen:
mooi ! "Zincor", oftwel 'electrolytisch verzinkt' , prima basis-materiaal !
Wel de randjes die je moet lassen blank maken, anders spetterd het enorm, soms gaten tot gevolg.
Aangezien je een lasnaad toch moet afwerken, is dat geen bezwaar. grt, Harrie

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 19 okt 2011, 18:42
door Gino
Hoi Harrie,

Heb je nu óók al verstand van plaatijzer....... :mrgreen:

Ja, ik ben hier gelukkig mee. IJzer is goedkoop geworden,

Dit kostte me zo'n 12,50 euro per m2 (inkoop ex.BTW).

Kun je nog eens een stukkie voor lassen aan de 104.

Gin :mrgreen:

Re: Het groene avontuur

BerichtGeplaatst: 03 dec 2011, 15:39
door Gino
Er is wat radiostilte de laatste tijd. Veel anderssoortige klusjes gedaan.

En niet te vergeten : de consternatie in de sleutelruimte.
Ik hoop er volgende week een voorzichtig kijkje te gaan nemen, hoogstwaarschijnlijk met Rudie zelf.
De geur van olie en roest zal het herstel ongetwijfeld versnellen.......

Maar een 104 blijft natuurlijk een 104............. :mrgreen:

Dit probleempje valt me eigenlijk zó uit de lucht :

De achterklep blijft niet meer open staan.

Afbeelding

Van de een op de andere keer dat ik de klep wil openen werken de gasveren niet meer.

Afbeelding

Ik zie er geen olielekkage aan, alles ziet er droog uit. Maar er zal toch wel iets gesneuveld zijn in de strijd tegen de tand des tijds...... :mrgreen:

Dus laat ik de klep nu maar even op mijn kokosnoot steunen, als ik iets moet pakken. :mrgreen:

Komt wel weer een oplossing voor.

Gin :mrgreen: