Beige Peugeot 104 Geen Luxe :: Veer geknapt! p5::

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tout est beau avec une... » 04 aug 2011, 23:21

Temperatuurschakelaar voor de koelvin heb ik ook al eens gehad met de 104.
Was een jaar geleden nog gewoon te bestellen bij de dealer.
Prijs viel wel een beetje tegen, ik meen iets van € 30,-
Daarna geen problemen meer gehad!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tjark63 » 04 aug 2011, 23:38

Niels104 schreef:Een nieuwe APK heeft de 104 nog net niet. Een remschakelaartje heb ik vervangen, en er zat wat laswerk aan de bodem, die ik niet had gezien.

Vandaag ging het temperatuurlampje op de snelweg branden, ik stoppen bij de pomp, gelukkig was die dichtbij! Het koelwater was al aan de kook :shock: Hopelijk is er niet veel schade aan de motor nu. Ik vermoed (!) van niet, want de auto deed het nog goed.

Trouwens, toen ik de 104 had gekocht ging op de terugweg op de snelweg het lampje ook al flikkeren. Is er een bekende 104 koelprobleem waar ik niet vanaf weet?

Ik heb de fan doorgelust zodat ie altijd blaast. Het stuk terug naar huis ging zonder problemen! Ik vermoed een niet zo'n frisse temp-sensor voor de fan. De thermostaat lijkt mij het wel te doen: de kachel wordt lekker warm! Ik zal morgen uit voorzorg het koelwater/thermostaat en temp-sensor voor de fan vervangen, tenminste, als dat een beetje te krijgen is.

Genoeg avontuur met de 104 dus!


Als de motor aan de kook raakt op de snelweg ligt dat beslist niet aan de temperatuur schakelaar voor de fan. De fan hoort tijdens het rijden namelijk nooit aan te slaan (tenzij je constant volgas rijdt en het buiten 30 graden is), alleen in de file of bij stilstand. Dat de kachel lekker warm wordt zegt niets over de thermostaat, het kachelcircuit wordt namelijk niet door de thermostaat afgesloten. Advies: koelsysteem (laten) reinigen, en met name de radiateur die altijd de bottleneck is van het koelcircuit.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 04 aug 2011, 23:44

tjark63 schreef:Als de motor aan de kook raakt op de snelweg ligt dat beslist niet aan de temperatuur schakelaar voor de fan. De fan hoort tijdens het rijden namelijk nooit aan te slaan (tenzij je constant volgas rijdt en het buiten 30 graden is), alleen in de file of bij stilstand. Dat de kachel lekker warm wordt zegt niets over de thermostaat, het kachelcircuit wordt namelijk niet door de thermostaat afgesloten. Advies: koelsysteem (laten) reinigen, en met name de radiateur die altijd de bottleneck is van het koelcircuit.

Sorry, Tjark, da's NIET waar !
Fan slaat aan op temperatuur, door het koelercontact, dus OOK als je rijdt, op landweggetje of autobaan, maakt nix uit !
en thermostaat bepaalt WEL hoe snel je kachel warm wordt
als de kachel niet snel warm wordt, blijft de thermostaat open staan en koelt de koude motor te vroeg te snel af
doordat het al meteen door de radiateur stroomt. De thermostaat zorgt dat het koud even afgesloten blijft zodat de
motor z.s.m. opwarmt en ook de kachel snel warm is, dan opent de thermostaat en blijft vervolgens open.

op autobaan met 120 km/h zal 'ie minder vaak aanslaan vanwege rijwindkoeling, maar dat is geen stelregel.
grt, gediplomeerd 1e monteur Peugeot
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 07 aug 2011, 13:18

M.b.t de koelingsproblemen :

Heb je de koelvloeistof al eens vervangen ?
Als dit een hele tijd in een (stilstaande) auto zit kan er een verstopping plaatsvinden door vuiligheid in de koelvloeistof.
Dat ligt dan onderin de radiateur.

Dit geeft ook koelproblemen.
Mijn rode avontuur heb ik ook voorzien van nieuwe koelvloeistof. Dit na 2 keer spoelen.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 07 aug 2011, 19:56

en zeer goed ontluchten. Vooral bij de cylinderkop. Maak e.v.t. een onbtluchtingsnippel
op zo'n slang bij de cylinderkop, met behulp van een T-stukje. Haal zo'n ontluchtingsding
op de sloop uit 205, 106 , of andere auto.

104 heeft het beroerste koelsysteem van alle Peugeot's ooit gemaakt,
eind jaren '70 werden er verbeteringen doorgevoerd, en begin jaren '80 hadden ze de problemen onder de knie.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 07 aug 2011, 20:54

Ik heb de thermostaat en de coolfan sensor vervangen, ook koelwater. Ik ben benieuwd of dit helpt! Er kwam bruin water uit het koelsysteem = denk ik leidingwater wat roest? DUs dat men ooit leidingwater er in heeft gegooid? Netjes ontlucht en de fan sloeg aan.

So far so good, ben benieuwd wat het volgende is wat stuk gaat!
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 aug 2011, 23:00

Dat is het mooie aan een 104, je wordt niet zo snel teleur gesteld, er valt altijd wel wat te ´verbeteren´


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Gaat nooit vervelen, probleemloos rijden zoals de japanners :P nee niet bij een 104, geeft een perfectcte hobbie :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 22 sep 2011, 18:25

Jammer dat je deze 104 gaat verkopen als pekelbak........... :(

Geen blijvertje dus. :cry:

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tjark63 » 22 sep 2011, 18:40

Harrie schreef:
tjark63 schreef:Als de motor aan de kook raakt op de snelweg ligt dat beslist niet aan de temperatuur schakelaar voor de fan. De fan hoort tijdens het rijden namelijk nooit aan te slaan (tenzij je constant volgas rijdt en het buiten 30 graden is), alleen in de file of bij stilstand. Dat de kachel lekker warm wordt zegt niets over de thermostaat, het kachelcircuit wordt namelijk niet door de thermostaat afgesloten. Advies: koelsysteem (laten) reinigen, en met name de radiateur die altijd de bottleneck is van het koelcircuit.

Sorry, Tjark, da's NIET waar !
Fan slaat aan op temperatuur, door het koelercontact, dus OOK als je rijdt, op landweggetje of autobaan, maakt nix uit !
en thermostaat bepaalt WEL hoe snel je kachel warm wordt
als de kachel niet snel warm wordt, blijft de thermostaat open staan en koelt de koude motor te vroeg te snel af
doordat het al meteen door de radiateur stroomt. De thermostaat zorgt dat het koud even afgesloten blijft zodat de
motor z.s.m. opwarmt en ook de kachel snel warm is, dan opent de thermostaat en blijft vervolgens open.

op autobaan met 120 km/h zal 'ie minder vaak aanslaan vanwege rijwindkoeling, maar dat is geen stelregel.
grt, gediplomeerd 1e monteur Peugeot


Grappig, ik lees dit nu pas. Lees nog eens goed Harrie en je zult zien dat we precies hetzelfde bedoelen. Ik blijf er bij dat als het koelsysteem goed is gedimensioneerd en gereinigd, de fan tijdens het rijden met normale snelheid niet hoort aan te slaan. Een 104 doet dat misschien wel, dat zou kunnen. Verder ging het er om dat de kachel warm wordt, en niet hoe snel hij dat doet. Uiteraard duurt dat langer als de thermostaat open blijft staan maar daar ging het hier dus niet om. I rest my case :wink:
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 22 sep 2011, 18:50

Gino schreef:Jammer dat je deze 104 gaat verkopen als pekelbak........... :(

Geen blijvertje dus. :cry:

Grrtz, Gino


Tsja,

Ik heb 2 auto's. Een daarvan moet weg. Vooralsnog rijd ik er nog in hoor!

Dus als je een leuk 104tje zoekt...
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: vraagje ::

Berichtdoor Niels104 » 25 sep 2011, 20:54

Na een rit naar Utrecht op en neer vanuit Assen, is er een geluidje uit de machinekamer erbij gekomen. Ik heb ontdekt dat het de stroomverdeler is. In het asje, achter de rotor, heb ik wat siliconenspray gespoten. Ik kon er slecht bij, maar het lukte toch want het geluidje (een hoog gegil, maar niet oorverdovend) verdween.Na een halve minuut was het geluidje weer terug. Kortom: nog beter smeren? Kan ik daar beter het aluminium behuizing er ook af halen? En wat smeert het beste?

Iemand ervaring?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 sep 2011, 18:28

Welk type heb je erop? De stroomverdeler er helemaal af halen zal het beste zijn, bij gebrek aan werkruimte en zicht op wat je doet. Tevoren (met een verfstreep oid) wel de exacte montage markeren, tenminste als je tot dusver geen ontstekingsproblemen had. Misschien kent de as te veel speling, of is er iets anders mis binnenin. De zgn "meenemer" welke in de nokkenas valt laat zich vaak slecht verwijderen omdat de borgpen er niet uit wil, maar verder kun je qua demontage van de interne onderdelen een aardig eind komen. Gaat boven een tafel ook beter als je diverse miniscule borgringetjes niet kwijt wilt raken.

Alles goed kwasten en spoelen in petroleum, en de kleine centrifugaal gewichtjes op hun asjes voor zover nodig nieuw smeren, en nu je toch bezig bent eventueel een nieuwe onderbreker / condensator-set aanbrengen en afstellen. Een smeermiddel wordt in het WPH niet genoemd, maar genoemde gewichtjes met een tipje lagervet dacht ik, de centrale as bij de diverse ringen misschien met motorolie. Om snelle vervuiling te voorkomen vooral niet te royaal schat ik. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 27 sep 2011, 18:36

Dank voor je reactie. Ik zal het zaakje eens demonteren.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 03 okt 2011, 20:20

Hoi hoi,

Ik heb de stroomverdelerhuis eraf gehaald en met een druppeltje olie gesmeerd. Het geluidje is nu weg. Ik zag echter dat de punten aan vervanging toe zijn. Er zit ook een excentriekje met tandjes in het verdelerhuis. Die zit aan de vacuumvervroeger, zag ik al wel.

Wat doet dat excentriekje?
En waar kan ik aan contactpunten van een 104 komen?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 03 okt 2011, 23:26

Niels104 schreef:Ik heb de stroomverdelerhuis eraf gehaald en met een druppeltje olie gesmeerd. Het geluidje is nu weg. Ik zag echter dat de punten aan vervanging toe zijn. Er zit ook een excentriekje met tandjes in het verdelerhuis. Die zit aan de vacuumvervroeger, zag ik al wel.
Wat doet dat excentriekje?
En waar kan ik aan contactpunten van een 104 komen?

excentriekje met tandjes is een afstelling, NIET veranderen !!!!
nieuwe puntjes ? Woudenberg
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 06 okt 2011, 19:10

Woudenberg? En dat is een automaterialenzaak?

Heeft niet iemand de punten op de plank liggen?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 06 okt 2011, 19:34

Woudenberg is het PCN magazijn....

Deze contactpunten liggen niet overal meer op voorraad bij automaterialenshops, want het is een type waar weinig vraag meer naar is.

Kijk op de PCN site voor de openingstijden.

Succes, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 06 okt 2011, 23:07

Gino schreef:Woudenberg is het PCN magazijn....
Deze contactpunten liggen niet overal meer op voorraad bij automaterialenshops, want het is een type waar weinig vraag meer naar is.
Kijk op de PCN site voor de openingstijden. Succes, Gino

is toch een "begrip" onderhand? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
alleen verkoop aan leden ( van PCN, 404 Ver. en APH. ). grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 okt 2011, 18:33

Niels,

Ik zou het gewoon bij Brezan proberen, ik heb daar laatst ook de puntjes uit de SR vandaan gehaald. Op kenteken zoeken komen ze een heel eind, maar ik zou de losse contactpuntjes :wink: wel meenemen, dan kunnen ze het in het "grote contactpuntjesboek" opzoeken
Ik zou het heeeeel gek vinden als ze je niet konden helpen.

Succes

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 19 okt 2011, 21:22

Ik rijd nu een poosje in mijn andere auto, de peugeot is momenteel werkloos. Het lijkt er op dat mijn andere auto verkocht gaat worden. Ik heb contactpunten bij de brezan weg gehaald. Die gaat ik er nog inzetten. Nu iets anders. De koppeling werkt nog goed. Ik begin te merken dat wel een keer aan vervanging toe is. Druk ik het pedaal een beetje in, dan komt de koppeling al vrij. De koppeling staat goed afgesteld.

Nu begrijp ik dat zo'n koppeling goed zelf te vervangen is. De motor en bak kan blijven zitten of niet? Is er wel veel sleutelruimte? Of gaat het net? En wat heb je nodig? Een koppelingset, druklager, maar ook een busje en een pakking? Hoe zit dat met die bus? Vergeet ik nog iets? Ohja, waar haal ik dat vandaan?

Een hoop vragen, maar ik denk met de ervaring hier wel te beantwoorden? En is er misschien iemand die dit met mij wilt doen? Tegen een (kleine) vergoeding.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 19 okt 2011, 23:52

Niels104 schreef:Nu begrijp ik dat zo'n koppeling goed zelf te vervangen is. De motor en bak kan blijven zitten of niet? Is er wel veel sleutelruimte? Of gaat het net? En wat heb je nodig? Een koppelingset, druklager, maar ook een busje en een pakking? Hoe zit dat met die bus? Vergeet ik nog iets? Ohja, waar haal ik dat vandaan?

koppelingsplaat, werkplaatshandboek, etc. op het bovenvermelde adres. ik zeg nix meer... :cry:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 20 okt 2011, 13:52

Ook bij de brezan, ok. Maar ik geloof dat een pakking cq. bus, dat daar niet zo gemakkelijk meer aan te komen is? Mijn werkstijl is om van te voren zoveel mogelijk informatie te vergaren voordat ik ga beginnen. Dus vandaar al die vragen. Van een visa heb ik wel een werkplaatshandboek, maar om voor een 104 daarvoor ook weer 1 aan te schaffen.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 20 okt 2011, 17:50

Hoi Niels,

Ik denk dat Harrie gewoon het PCN magazijn bedoelt............ :!:

Hier is meer van je autootje te vinden dan bij Brezan.

Voor een koppelingswissel bij je 104 moet het motortje eruit, dat werkt het best.

Mooie klus, maar ik zou er pas aan beginnen als de koppeling écht op is : niet meer vrijkomen ( drukgroep)
of dat de platen beginnen te slippen.
Dan kun je ineens alles tegelijk doen, dus ook motor/versnellingsbak olie en koelvloeistof.

Gin :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 okt 2011, 18:28

Ter aanvulling: Om je uit de droom te helpen: voor verwisseling van de koppelingsplaat moet inderdaad de motor eruit, en heb je dus sowieso een motortakel nodig. Om een nieuwe plaat te zetten heb je een nieuwe pakking nodig tussen koppelingshuis en blok, en je moet de keerringen op de bak bij de aandrijf-assen vervangen. Als je de bak eronderuit haalt tevens de kleine oliering tussen bak en blok. Laten zitten geeft naderhand olielekkage en dan kun je opnieuw beginnen. De verbindingsbus tussen koppelingshuis en versnellingsbak vervang je in dezelfde oefening, dat bespaart je op termijn opnieuw een motorlichting. Kleppen stellen of de ontsteking afstellen / opfrissen is met verwijderde motor ook aan te raden, je kunt er stukken beter bij als in de wagen. In dat geval dus ook een klepdekselpakking.

Alle componenten die op de motor vast zitten als uitlaat, koelslangen, brandstoftoevoer, luchtfilter/luchtcollector, schakel-verbindingen, de tellerkabel, koppelingskabel, gaskabel, chokekabel , koelventilator, en electrische aansluitingen, accu, alles moet los / eraf! Dat is op zichzelf goed te doen, als je maar vastlegt hoe en met welk bevestigingsmateriaal de boel gemonteerd zat. Verder moeten motorolie en koelvloeistof afgetapt. De motor deelt namelijk z'n smeercircuit met de versnellingsbak bij dit type motor. Om het blok te kunnen hijsen moeten ook de claxon en smalle verbredingsplaat onder de accu verwijderd. Van de ontsteking de verdeelkap en rotor wil je die niet beschadigen. Voor het afdichten van bepaalde pakkingsvlakken heb je nog vloeibare pakking nodig, en voor het vastzetten van de bouten van de koppelingsplaat en motorsteunen een tube Loctite Frein Filet Normal.

Kan zijn dat ik wat details vergeten ben, of de "logistieke" volgorde verwaarloos, maar die zou je mbv de zoekknop van dit forum kunnen vinden op diverse 104 en 205 topics. Voor een aantal handelingen heb je trouwens speciaal gereedschap nodig, dus verkijk je er niet op. Neem bij je inkoop ook in acht dat niet alle materiaal geschikt is voor elk type 104-motor. Heel leerzaam om je vast in de details te verdiepen :!: Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 20 okt 2011, 21:33

Goeie grutten. Ik heb wel eens van andere auto's koppelingen vervangen, dat was altijd bak er afhalen en klaar is Kees. Ik meende dat juist dit soort motoren geroemd werden om het feit dat je de bak kon laten zitten als je de koppeling wilt vervangen.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten