Beige Peugeot 104 Geen Luxe :: Veer geknapt! p5::

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Beige Peugeot 104 Geen Luxe :: Veer geknapt! p5::

Berichtdoor Niels104 » 06 jul 2011, 12:09

Hoi mensen, liefhebbers,

Ik rijd al een aantal jaren in kleine personenwagen van Citroen, jaren 80. Nu is mijn oog gevallen op een 104tje.


Zijn tips, advies van jullie kant als ik bij een 104 ga kijken? Roest is een probleem van alle auto's in de jaren 80, maar wat moet ik specifiek op letten?

En motortechnisch, er ligt een achterovergekanteld blokje in, wat (kunnen) zijn daar de problemen van?
Laatst bijgewerkt door Niels104 op 29 maart 2012, 20:52, in totaal 4 keer bewerkt.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor jan-03 » 06 jul 2011, 12:36

Mijn 1e advies zou zijn neem iemand mee die weet waar die moet kijken, of koop van iemand die vertrouwd is zoals de forumleden die bij dit type aktief zijn.
Deze mannen doen dit uit liefde voor dit type auto en zullen je eerlijk vertellen hoe die er bij staat.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor risky » 06 jul 2011, 18:11

Niels104 schreef:Hoi mensen, liefhebbers,

Ik rijd al een aantal jaren in kleine personenwagen van Citroen, jaren 80. Nu is mijn oog gevallen op een 104tje.


Zijn tips, advies van jullie kant als ik bij een 104 ga kijken? Roest is een probleem van alle auto's in de jaren 80, maar wat moet ik specifiek op letten?

En motortechnisch, er ligt een achterovergekanteld blokje in, wat (kunnen) zijn daar de problemen van?


Eigenlijk overal als ik zo de mijne is bekijk :mrgreen:
Je moet zo`n 104 eigenlijk op de brug bekijken..
maar ik weet wel een paar punten:
dorpels,bodemplaten ( bij de voeten)
Kriksteunen,kokerbalken randen voorspatbord bevestiging
Schutbord bij de voorschokbrekers onder motorkap
ophanging achteras,achterbinnenwielbakken
onder de achterbank moet je echt ook kijken
Het is gewoon echt goed opletten je koopt zo een kat in de zak :shock:
Motortjes zijn prima kunnen alleen slecht tegen te warm worden te heet is kopakking :roll:
maar er zijn hier mensen die waarschijnlijk nog wel een paar punten kunnen opnoemen
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jul 2011, 19:05

Ik heb destijds voor mijn homepage een aankoopgids opgesteld :shock: . Die staat niet meer online maar kan hem als ZIP naar hem toesturen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Niels104 » 06 jul 2011, 19:11

Aha,

Ja dus voornamelijk roest. Ik heb het idee dat Peugeot kwalitatief iets beter zijn dan Citroen, Renault uit die jaren 80. Of is dat niet zo?

Ik heb wel wat auto aankoop ervaring, maar sommige punten bij 'andere' type auto's weten de liefhebbers daar veel van af.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor risky » 06 jul 2011, 20:03

Niels104 schreef:Aha,

Ja dus voornamelijk roest. Ik heb het idee dat Peugeot kwalitatief iets beter zijn dan Citroen, Renault uit die jaren 80. Of is dat niet zo?

Ik heb wel wat auto aankoop ervaring, maar sommige punten bij 'andere' type auto's weten de liefhebbers daar veel van af.


ja idd voornamelijk roest
maar ja ze zijn natuurlijk al een paar jaar oud :mrgreen:
rudie heeft laatst een punt gave verkocht
ze zijn er nog wel in zeer goede staat.
maar dat is wel zoeken
die van mij is van 1972 word bijna 40 dan kan je wel wat roest verwachten :wink:
mischien dat de latere types wel minder roestig zijn
het is gewoon zoeken..
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor LouisVerheij + » 07 jul 2011, 11:11

Roest is een probleem. Let ook op de koppakking.
Witte drap aan de onderkant van de oliedop kan op een lekke koppakking wijzen.
Je kunt eens kijken op http://www.marktplaats.nl
Er staan er nu wel een paar, maar wel prijzig.
http://www.autoscout24.nl staan af en toe ook redelijke betaalbare 104tjes.
Een voorbeeld :
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=ltpciizarhqp
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Niels104 » 10 jul 2011, 11:32

Hoi!

Nou ik ben een bezitter van een 104 GL uit 1982. Ik geloof dat er een 1.1 blokje in zit en een 4 bak. De kleur is volgens de RDW beige. Het lijkt op een donkere kleur bruin, haast bronsachtige kleur. Het is een metallic lak. Cosmetisch gezien 104 is niet heel veel meer, vandaar dat ik het met een leuk prijsje heb kunnen kopen. Het motortje loopt nog erg mooi. Ik ga kijken of de 104 nog zonder al te veel moeite door de apk kan gaan. Over 2 maanden loopt de apk af.

Wat moet er gebeuren:

Nieuwe APK
Het interieur moet wat opgefrist worden. De stoelhoezen wil ik vervangen. (of de stoelen + banken vervangen voor betere)
De bandjes zijn glad, dus die zullen vervangen moeten worden.
De velgen vertonen wat roest, dus die moet ik opknappen. (wat voor een kleur hebben de velgen eigenlijk?)
De voordeuren zijn verrot. D.w.z. alleen het deel wat tegen de A stijl zit.
Het oliedruk lampje begon flikkerend te branden (wat kan dat zijn?)
Roest achter de koker linksvoor dicht lassen

+ punt: de remmetjes doen het goed.

Voor de rest moet ik de auto nog helemaal goed van onder bekijken. Bij aankoop heb ik dit ook gedaan.

Foto's heb ik niet direct, die zal ik gaan maken.

Er is vast nog wel wat van de 104 te maken. Tips, onderdelen, advies: meer dan welkom!
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Gino » 10 jul 2011, 13:01

Hoi Niels,

Gefeliciteerd met het volledig kwijt zijn van al je vrije tijd ! :mrgreen:

Je kunt voorlopig aan de gang met je nieuwe aanwinst.
Leuke auto, zo te lezen.

Stoelbekleding : van de oude (eerste) type's is dat erg snel verweerd, valt uit elkaar. latere type's zijn beter qua materiaalkeuze.
Mooie stoelen vind je niet snel meer.

Banden : zijn gewoon nog te koop, nieuw of gebruikt op de autosloop.

Velgen : originele kleur is zilverkleurig. Goed resultaat krijg je met Hammerite verf.

Voordeuren : de plek die je noemt, daar zit in de deur een versteviging. Tussen de buitenplaat en de binnenversteviging gaat de boel roesten.
Het ziet er vaak erger uit dan het is. Remedie kan zijn : slijp de roest weg en las een plaatje op deze plek.

Olielampje : let op het olieniveau. De 104 heeft geen apart carter. De motorolie is ook smeermiddel voor de bak. Bij eventuele lekkage
(steekassen, oid) verlies je dus motorolie. De 104 heeft daar, eigenlijk met alle auto's :D , een hekel aan als er te weinig olie overblijft in het carter.

Roest in de dorpel : ja, da's een leuke. Daar zijn onze kleine autootjes goed in. Wees erop voorbereid dat je daar (veel) meer roest kunt vinden dan je verwacht.
Kijk hiervoor maar eens naar mijn draadje "het rode avontuur" en ook naar het begin van de "Benneton" draad.
De voorzijde van de dorpel is aangetast bij jou. De achterzijde (binnenkant) van deze balk is dan ook aangetast, en eventueel verder......

Mijn advies : pak het goed aan. Plakken en plamuren is een lapmiddel. Misschien leuk voor een éénmalige APK goedkeur. Maar géén afdoende remedie.

Voordat je gaat investeren : kijk of je het gehele project kunt behappen, qua mogelijkheden, tijd en geld. Laat eventueel een APK vóórkeuring doen.
Dan weet je of het een haalbare zaak voor je is.

In principe is alles te repareren, maken of na te maken. Maar dat heeft een kostenplaatje.

Ga je ervoor, succes !
Geloof me het is verslavend. Maar je kunt er ál je vrije tijd in kwijt............. :mrgreen:

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Niels104 » 10 jul 2011, 13:27

Kijk! Al heel veel antwoorden op mijn vragen. Dus zilverkleurig is het beste om op de velgen te spuiten. Het oliepeil is in orde, ik heb geen lekkages gezien. Misschien is een oliewissel wel verstandig. Ik denk dat er ook 20W50 inzit, omdat er oliefles in de peugeot zat waarop dat stond. Ik dacht dat er 15w40 in ging?

Wat is de banden maat?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Harrie » 10 jul 2011, 21:55

beste Niels,
15W40 is prima , beter zelfs omdat de nokkenas en kleptuimelaars goed gesmeeed moeten worden,
hetgeen erg belangrijk is deze motoren ! Dikkere olie ( 20W50 ) raad ik dus af.
bandenmaat staat op de banden, standaard is 135-13

succes met de voorbereidingen voor de APK.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 10 jul 2011, 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Bart104C » 10 jul 2011, 23:28

Als bestes Öl für alle Standard 104 ist 10W40 empfohlen.
Reifen für einen 104 GL 135 R 13 oder 145 R 13 (145/80 R13).
Peugeot 104 C Baujahr 10/1974
Peugeot 104 SL Baujahr 08/1976 (Nelly)
Peugeot 104 ZL Baujahr 05/1981
Peugeot 406 Break Platinum 210 Aut. Baujahr 06/2001
Peugeot 307 CC 2.0 16V Baujahr 05/2004
Peugeot 206 SW Quiksilver 1.6 16V Baujahr 04/2005
Avatar gebruiker
Bart104C
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 05 dec 2008, 00:14
Woonplaats: 42799 Leichlingen Duitsland

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor tout est beau avec une... » 11 jul 2011, 09:04

Hallo Niels,

Is het niet het lampje van je koeling dat gaat branden?

M.vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Gino » 11 jul 2011, 09:40

Hoi Niels,

Maak en plaats eens wat fotootjes van je bolide.

Ook wat detailplaatjes, dat zegt meer dan woorden.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor risky » 11 jul 2011, 20:58

tout est beau avec une... schreef:Hallo Niels,

Is het niet het lampje van je koeling dat gaat branden?

M.vr.Gr.Marco.


idd dat klopt een gecombineerd lampje olie en koeling
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104

Berichtdoor Niels104 » 11 jul 2011, 23:21

Hoi,

Het is een rood lampje met een oliekannetje erin. Ik neem aan dat dat oliedruk is? Al snap ik daar niet veel van. Oliepeil is op orde. Hij filkkerde soms. Misschien een draadbreuk zodat ie vals contact kan maken? Daar kan ik mij nog in vinden.

Morgen ga ik de peugeot verder bekijken. De foto camera neem ik mee. Ohja, het spatbord rechtsvoor is ook ooit een keer dichtgebakken. Wie doet dat nou?

Welterusten!

Ohja: deze foto's had ik al: Zie de foto van pookknop; daar moet even een andere op!!!!!! :shock: :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat betreft de raamslingers: die zijn verkleurd! Nu heb ik wel een 4tal bruine slinger, in precies dezelfde kleur, van een Visa.....
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 12 jul 2011, 20:57

Goed, een dagje gesleuteld. Begon met de 104 op de brug te zetten. Na een inspectie bleek er niet meer roest te zitten dan voor de koop gezien te hebben. De banden waren alle 4 droog. De rem rechtsachter liep aan. Toen maar even gekeken. Bleek dat de remcilinder lek is. De andere kant, linkachter, meteen ook bekeken. Was ook lek. Meteen nieuwe besteld. Komen donderdag aan. Wat ik opmerkelijk vond, en ook dacht te lezen ergens, is dat ik vond dat de moer op de naaf niet super stevig vast zit. De moer voor het lager in de trommel. Is daar iets bijzonders mee? Ik haalde de stofkap voor de moer en lager weg, draaide de moer er af. Zit daar nog een soort plaatje voor die niet geheel rond is. Die past precies om de naaf. Waar is dit voor? De moer kon ik zo met een ratel en dop er af draaien, op spierkracht.

De remmen voor zijn nog er goed. De remvoeringen in de trommels achter, zijn ook nog erg goed. Goed, de volgende klus was het opknappen van de velgen. Dit is aardig gelukt. Meteen 4 nieuwe banden er op gezet. Toen kwamik achter de rechterkoplamp een gapend gat tegen. Daar heb ik een paar platen voor gemaakt. Dit moet ik nog netjes dichtlassen. De motor heeft nieuwe oie + filter (met anti terug loop klep). Nieuwe bougies gingen er in, op de oude zaten nog plasticen pijpjes. Het luchtfilter wordt donderdag vervangen. Ik kwam er achter dat het remniveau lampje het niet doet. Ook niet met de stekkers op elkaar.
De oude stoel en bankhoezen heb ik eruit gemikt, die waren smerig. Het matje in de achterbak heb ik ook afscheid van genomen. Vol met vocht en stinkerij. Ik weet niet of ik de vloer maten bewaar. Ook nog de ruitenwissers vervangen, zaten veel te lange ruitenlappers op. De koppeling heb ik nog afgesteld.

Ook de 104 uitmesten was nog een klus. Ik kwam nog een kwartje (lees 25 guldencent) tegen!! :) Toen kwam ik ook nog een gat in de koffebak tegen, link in de hoek tegen de bank aan. Ik zag dat er ook geen antenne op zat. Hadden die 104tjes dat wel?

Een fijne klus dag, met werk waarvan je voldoening krijgt. Nu nog goede stoelhoezen vinden, of een gebruikte, betere vinden. Eventueel zoek ik nog een mattenzet. En anders maak ik er zelf een.

Goed nu de foto's, zegt meer dan woorden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tout est beau avec une... » 12 jul 2011, 21:25

Hallo Niels,

Je 104 heeft inderdaad op de bekende plekken roest.
Gewoon van tijd tot tijd een plekje aanpakken.
Kijk wel uit dat je hem niet helemaal uit elkaar trekt, dan wordt het gauw onoverzichtelijk.
Je zal niet de eerste zijn die enthousiast begint te slopen om vervolgens na een aantal maanden in onderdelen afscheid van hem te nemen.
Houd hem rijdbaar!

Je achteraslagers zijn conische lagers die juist niet te vast moeten worden aangedraait.
Ik stel ze altijd af met een waterpomptang, dus niet eens met een sleutel.
Met de tang de moer aandraaien tot hij "vast" zit. vervolgens de moer iets terug draaien tot hij nog iets weerstand geeft, is nog geen kwartslag.
Vervolgens afborgen door de rand in te tikken, kun je wel zien aan hoe hij gemonteerd zat.
De ring met de platte kant eraan zit tussen het lager en de moer om te voorkomen dat het lager tijdens het rijden door de draaiende beweging van het lager de moer losdraait.

Een 104 heeft volgens mij standaard nooit een antenne gehad, die van mij heeft geen radio en dus ook geen antenne.

Succes met je 104!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 12 jul 2011, 21:34

Goed opknapbaar autootje, hoor Niels.

Het valt mij althans erg mee.

Je moet elke deelraparatie als een project(je) zien.
Stuk voor stuk afwerken, en zult zien hoe je je aan zo'n 104 kunt gaan hechten....... :mrgreen:

Gino

P.s. wat een mooie oude grijze snoek staat daar buiten.........
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor jan-03 » 12 jul 2011, 21:52

Je hebt al een mooi gat de klussen geslagen Niels, je weet van aanpakken. En het mooie eraan is dat er meer mee is te doen dan alleen maar poetsen..
Je hoort het wel van mensen, ik ga even met de auto bezig!! Staat er een gloednieuwe in de garage onderhouden auto..
Techniek kun je zelf al helemaal niks mee, dus poetsen blijft over. En dat doen ze dan ook na elke regenbui staan ze er weer met een doekje.. :mrgreen:
Zo te zien op de foto's valt dit wagentje niet tegen en is het te overzien...
Succes met de verdere klussen.
gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor risky » 13 jul 2011, 00:21

Nou dat is zeker te doen valt mij 100% mee
idd wel bekende plekken,maar niet allemaal gelukkig
anders was je nog wel ff bezig :mrgreen:
lekker foto`s blijven maken van de vorderingen .
zodat wij lekker mee kunnen genieten :D
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 jul 2011, 19:16

Zucht :?

"Deja vu" na het zien van deze foto's. Ik heb bij je auto nog geen plekje gezien waarvan ik zeg "Goh das nieuw voor me" :mrgreen:

Had ik me maar adviezen als hierboven gekregen :cry:

Pak plekje voor plekje aan anders wordt het zo onoverzichtelijk....Ik ben gaan zagen totdat de auto bijna uit elkaar viel, er bleef niets meer over :shock:
Goede raad dus :wink:

Nog een goede raad: heb je goed gekeken of de achterveerschotels nog "goed" zijn? Zowel aan carrosserie zijde als aan de schokbrekerkant. Die willen nogwel eens een "klein beetje kroky" zijn.

Misschien al bekend, maar er zijn twee soorten achterremcilinders: DBA en Girling, niet uitwisselbaar en bij Brezan kreeg ik telkens maar 1 soort ( en dus in 50% van de gevallen de verkeerde :evil: ).

Over de matten: de rubberen matten moet je voorzichtig mee zijn, die trek je snel stuk. Dat kartonnen spul met dat geluiddempende spul eraan dat vol met vocht zit is meestal compleet vergaan. De vloermat aan de bovenkant, mocht je daar nog een net exemplaar van zoeken, ik heb nog hele mooie bruine voor je. Als je iets specifieks zoekt moet je dat maar ff PB'en.

Nog een raad, kijk uit: het is een virus een 104-rus :P zeker voor iemand met twee rechter handen

Veel 104-plezier :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 13 jul 2011, 21:59

Hoi, dank voor jullie reacties.

Over de achterwielremcilinders, ik kon kiezen uit bendix en nog een merk die ik niet meer weet. Bij het laten zien van de remcilinder werd mij verteld dat het de bendix was. Over het vast zetten van de moer: dus handvast is ook goed, dan bedoel ik met een ratel + dop? Als je met een luchttol de boel vast zet dan verniel je het lager? Dit systeem heb ik verder nog nooit ergens gezien :)

Morgen ga ik verder met de remmerij en het laswerk. Tevens het luchtfiltertje vervangen. Zit er trouwens wel een radio aansluiting in een 104? Vreemd, dat die auto's dat niet hadden.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 13 jul 2011, 23:24

Niels104 schreef:Hoi, dank voor jullie reacties.

Over de achterwielremcilinders, ik kon kiezen uit bendix en nog een merk die ik niet meer weet. Bij het laten zien van de remcilinder werd mij verteld dat het de bendix was. Over het vast zetten van de moer: dus handvast is ook goed, dan bedoel ik met een ratel + dop? Als je met een luchttol de boel vast zet dan verniel je het lager? Dit systeem heb ik verder nog nooit ergens gezien :)

Morgen ga ik verder met de remmerij en het laswerk. Tevens het luchtfiltertje vervangen. Zit er trouwens wel een radio aansluiting in een 104? Vreemd, dat die auto's dat niet hadden.

STOP ! naafmoer is een specifieke afstelling :!: :!: anders gaan ke lagers subiet naar de filistijnen !
er is een speciaal gereedschap voor, maar dat werkt omslachtig.
Moer vastdraaien zodat alles zich zet ( let er op, dat de grote onderlegring goed zit met nokje in de gleuf ! )
Dan de grote moer weer 1/2 slag los en handvast aandraaien terwijl je met een grote schroevedraaier de dikke plaat
heen en weer schuift, die moet nog net stroef heen en weer kunnen, dan de grote moer borgen !
Haal ook de roestranden uit de trommels.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tout est beau avec une... » 13 jul 2011, 23:40

Sluit ik me bij aan, Harrie.

@ Niels: zoals ik je ook al schreef geen sleutel, dus ook geen ratel met dop gebruiken!
Ik doe het dus met een waterpomptang. Deze dus niet met twee handen gebruiken om even lekker kracht te zetten.
Tang met 1 hand gebruiken, aandraaien en vervolgens weer "lossen" totdat hij nog iets weerstand geeft.
Harrie omschrijft / doet het iets anders maar volgens mij komt het eindresultaat op hetzelfde neer.
Kan ook haast niet anders, volgens mij hebben we allebei onze uurtjes in de garages wel gemaakt.

Succes! Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten