Beige Peugeot 104 Geen Luxe :: Veer geknapt! p5::

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 14 jul 2011, 23:10

Hoi

Ik zal morgen de trommel er af halen. Ik heb ze dan iets te vast gezet. Met ratel en dop, maar echter op gevoel. Dus ik denk dat ze net iets te strak heb gezet. Morgen kijk ik weer, verander ik dat even.

Vandaag veel gelast. En de mat er weer in gelegd. Het begint weer op een auto te lijken :)

Wel te rusten!
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 16 jul 2011, 15:21

Ikheb de trommels / lager vast gezet zoals jullie beschreven hebben. Ik kwam er achter dat ik ook te maken heb met een lekkage. Als het regent, dan ligt er een laagje water voor de bestuurdersstoel. Het water komt achter het dashboard weg. Het roestplekje onder het raam heb ik dichtgemaakt. Ik heb in de parafan bak gekeken (waar de ruitenwissermotor in ligt) maar geen gaten te bekennen. Totdat ik mij richtte op de ruitenwissers-as-rubbers. Daar zat een rubber onder die er niet hoort (denk ik). Er zit namelijk een uitsparing in dat gat waar ik vermoed een rubber hoort te zitten. Nu zit er een veel te klein rubbertje onder. Dat heb ik dicht gemaakt, kijken of de auto nu ook vol loopt als het regent. Door al dat vocht 'stinkt' die auto wat. Als het mooi weer, een tijd lang dus alle ramen open zetten!

Ik ben nu bezig met het schoonmaken van de hoedenplank. Er zitten wat beschadigingen op. Hoe kan ik die mooi weg krijgen? Inwrijven met lijnolie? (Hoorde ik een keer als tip).

De uitlaat heeft het ook begeven voor de voorste demper. Ik ben nu opzoek naar een demper + pijp, als het even kan dan neem ik direct de achterdemper mee. Zo zie je maar dat er steeds meer kapot kan gaan... das minder. Maargoed, eerst weekend, daarna heb ik (weer meer) zin.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 16 jul 2011, 17:13

Het hebben van stromend water binnen heeft niet zoveel met een ruitewisserarmrubber te maken, vrees ik.

Zelfs al zou dit 100% afdichten : kijk eens wat er via het rooster tussen de wisserarmen in de parafanbak terecht kan komen..... :shock:

Er zal heus meer aan de hand zijn : afwatering dicht of toch een (roest) gat.

Hoedeplank in de lijnolie zetten ? Je kunt hem beter schilderen, het kunststof is verweerd door het UV in het zonlicht.

Uitlaten liggen niet zovel meer voor het grijpen. Hij is lek vóór de voorste demper: kun je hem niet dichtlassen ?

Ik vrees dat het is begonnen : het 104 virus. Je kunt nooit zóveel repareren, of er gaat ergens anders weer wat stuk...... :mrgreen:

Leuk, hé ?

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 16 jul 2011, 17:38

Ja ik ben er niet echt uit waar het water wegkomt. In de parafan bak kon ik niets ontdekken. Misschien moet ik het lager zoeken.

De uitlaat heb ik nu gelast, voor nood, maar ik houd meer van alles in orde te hebben. Zul je zien dat de achterdemper over 1 a 2 maand er af ligt.

Ik heb via internet een uitlaatje besteld, is best voordelig.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 jul 2011, 19:51

Ik gok op het raamrubber, als je goed kijkt tussen het raam aan de binnenkant en het dashboard dan kan je de straaltjes zien lopen.

Er is een heel apart boekje verschenen over de waterlekkage, leuk he :mrgreen:

Er zijn heel veel plaatsen waar het bij een 104 naar binnen kan komen, gewoon volhouden, zoeken en afdichten. Het heeft mij ook veel moeite gekost, maar hij is nu zo dicht dat als ik te water ga ik er nog een duikboot van kan maken :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 17 jul 2011, 14:29

Wat bedoel je met een aanzetting?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 17 jul 2011, 18:52

Gino schreef:Uitlaten liggen niet zovel meer voor het grijpen. Hij is lek vóór de voorste demper: kun je hem niet dichtlassen ?
Grrtz, Gino

hoeveel wil je er hebben ?
grt, de magazijnmeester
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 17 jul 2011, 19:11

:oops:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor risky » 18 jul 2011, 00:31

topic schoongemaakt om hem duidelijk te houden
Er waren diverse stukken in gewist helaas.
volgende keer graag niet meer er tussen uit wissen
ook als deze niet van toepassing zijn of verkeerd.
nu is alles voor iedereen weer duidelijk
dus vandaar mijn aktie
mvg
en weer ontopic :D
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 20 jul 2011, 21:08

Zo, ik heb de peugeot een keer mee gehad om mee te rijden. Ik moet zeggen, ik ben trage auto gewend, vind het niet erg. Maar mijn 104 is niet vooruit te branden! Nu puft de uitlaat ook, de nieuwe komt morgen binnen, dus omwille van het geluid rijd ik niet zo hard. Echter, ik heb ooit een BX 1.4 met dezelfde motor gehad, en die was een stukje feller. Komt ook omdat het een 1.4 is natuurlijk. Echter, de 104 is veel lichter.

Maargoed, ik vermoed dat de klepjes ook gesteld mogen worden, aangezien ik niet echt een fijn (soort) getik van de kleppen hoor. Of de punten nog goed zijn weet ik ook niet. Kleppen stellen heb ik al eens gedaan bij een dergelijk blok. Ik las 0.10 mm speling op inlaat, 0.25 mm speling op uitlaatkleppen. Hoe zit het met de punten. Hoeveel ruimte mag daar maximaal tussen zitten?

Het rijden met een 104 is voor mij natuurlijk nog erg 'vreemd' en 'nieuw', wel grappig. Ik vind dat het blok best veel lage toerentallen aankan in een hoge versnelling. Ik had gedacht veel zo'n blokje in de toeren te moeten jagen. :D

Het lekkage probleem is opgelost, ik vermoed dat het roestplekje onder raam de boosdoener was. Van binnen heb ik de 104 opgeknapt. Ziet er allemaal weer fris uit!
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 20 jul 2011, 22:33

contactpunt-afstand is 0,40 mm , maar exact meten doet men met een contacthoekmeter.
Dat gaat niet ( gemakkelijk... ) bij 104. Als de aluminium bovenbrug er weer op hebt, de rotor,
de verdelerkap etc.,. kun je de motor pas laten lopen voor een contacthoekmeter.
DUS: secuur op 0,40 mm afstellen. Puntjes braamvrij en gaaf. Dan is de contacthoek meteen goed.
Bij latere types waren de puntjes van buitenaf met een imbus-sleuteltje te verstellen, da's een stuk gemakkelijker
én precieser ( met kontakthokemeter ). Nadeel was destijds al, dat er gemakshalve niet meer naar de puntjes zelf werd gekeken,
bijstellen, klaar ! ... :roll: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor 403diesel » 21 jul 2011, 01:17

Harrie schreef:Dat gaat niet ( gemakkelijk... ) bij 104. Als de aluminium bovenbrug er weer op hebt, de rotor,
de verdelerkap etc.,. kun je de motor pas laten lopen voor een contacthoekmeter.


Hoi Harrie,

Ik stel met contacthoekmeter altijd af met de verdeelkap er af.
Moet je wel met z'n tween zijn, ééntje starten en de ander stellen op de meter. Ik leg dan wel de bobine aan massa zodat die z'n lading kwijt kan. Is eigenlijk altijd goed gegaan of is er risico iets op te blazen?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 21 jul 2011, 12:44

403diesel schreef:
Harrie schreef:Dat gaat niet ( gemakkelijk... ) bij 104. Als de aluminium bovenbrug er weer op hebt, de rotor,
de verdelerkap etc.,. kun je de motor pas laten lopen voor een contacthoekmeter.

Hoi Harrie, Ik stel met contacthoekmeter altijd af met de verdeelkap er af.
Moet je wel met z'n tween zijn, ééntje starten en de ander stellen op de meter. Ik leg dan wel de bobine aan massa zodat die z'n lading kwijt kan. Is eigenlijk altijd goed gegaan of is er risico iets op te blazen?

bobine moet je aangesloten laten, gewoon de bobinekabel er uit, óf uit de verdelerkap ergens bij massa leggen.
wel opletten tegen brandgevaar.
Ja, jij stelt altijd met een kontakthoekmeter af? bij welke auto ? vast niet bij 104...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor 403diesel » 21 jul 2011, 15:48

403diesel schreef:Ja, jij stelt altijd met een kontakthoekmeter af? bij welke auto ? vast niet bij 104...

Nee, bij mijn Rover 2300 en een fiesta die ik ooit eens gehad heb. Moet wel zeggen dat de ontsteking helemaal voorin zit. Alle ruimte. Bedenk me nu dat bij de 104 ZL die een maatje van mij vroeger had de motor voor zover ik me kan herinneren helemaal achterover gekanteld met de klepdeksel tegen het schutbord lag. Of ben ik in de war?

403diesel schreef:bobine moet je aangesloten laten, gewoon de bobinekabel er uit, óf uit de verdelerkap ergens bij massa leggen.


Ja, bedoelde ik ook.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 21 jul 2011, 20:36

Wat is de juiste contacthoek? In werkelijkheid gaat het toch zo: je haalt het dekseltje van de gradenmeter boven het vliegwiel eraf. Zo zet je cilinder 1 op tijd. Staat er dan een merkje op het vliegwiel, en is dat altijd wel te lezen, ivm met viezigheid? Je meet met een voelermaat de speling tussen de punten. Dat moet 0.40 mm zijn. De contacthoek is dan meteen goed.

Btw: ik heb trouwens ook een 104 leer 'm kennen handboekje van Kluwer, jaren geleden gekocht, komt nu van te pas.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 21 jul 2011, 23:07

contacthoek is 57 graden, +/- 3 graden
Dat is de TIJD dat de contactpunten gesloten zijn , en er lading opgebouwd wordt in de condensator.
57 graden komt overeen met 0,40 mm puntafstand, gemeten als de puntjes maxiamaal geopend staan ( op de top van 1 van de 4 nokken ).

Het vliegwiel heeft daar niks mee te maken !

op het vliegwiel zie je in het rechthoekige gat, een gradenboogje, die is voor het ontstekingstijdstip
de motor draait tegen de klok in , vanaf links gezien, dus moet met stroboscoop het onstekingstijdstip
bij stationair toerental bij het kerfje van 6 graden staan, het rechter kerfje dus.
afstelling 6 graden voorontsteking met aangesloten vacuümslang. ( soms moet voor die afstelling
de vacuümslang los van de vervroegingsdoos op de verdeler, afhankeijk van type, motor en ontsteking ).

Als de oude afstelling O.K. was, hoef je alleen de puntjes goed te zetten, want een verdeler verloop nooit !
dan is het ontstekingtijdstip meteen weer goed. ( geldt voor elke klassieke auto met klassieke ontsteking ! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 23 jul 2011, 20:32

Gisteren de klepjes en de ontsteking gesteld. Kleppen stonden op zich goed, alleen de inlaat kleppen stonden wat te ruim. De contactpunten waren aardig in orde, maar stonden te dicht op elkaar. Met het boutje netjes gesteld, is erg fijn dat zoiets is ingebouwd. De peugeot trekt nu veel beter! Het V snaartje nog vervangen, is niet veel werk.

Vandaag de uitlaat er onder gezet, is ook weer mooi voor elkaar. Echter, onder het rijden hoorde ik tikke tikke tik.. en toen viel de snelheidmeternaald helemaal naar beneden. Ik vermoed dat de km teler kabel erachter weg is gevallen. Misschien heb ik te veel gerommeld in het vooronder tijdens het kleppen - onsteking stellen, zodat de kabel wat werd aangetrokken.

Maargoed, hoe haal ik het instrumentengeheel los? Weet iemand hoe dat moet?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 23 jul 2011, 21:18

meestal breekt de binnenkabel van de KM-tellerkabel.
Die kun je vernieuwen. Instrumentarium hoeft er volgens mij niet uit, je kunt er van onder zo bij.
Kabel zit met een wartelmoer achterop de snelheidsmeter vast. Moer los, kabel er uit trekken.
Bij de bak is het lastig, daar kun je moeilijk bij...
Contramoertje van het kleine boutje lossen en dat kleine boutje +/- 1,2 cm uit draaien. Kabel er uit trekken, aandrijfunit kan blijven zitten.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 25 jul 2011, 20:08

Nog wat foto's van de laatste tijd:

Afbeelding
Zelf gefabriceerde vloermat

Afbeelding

Waar dienen deze stekkers voor?

Afbeelding

En waarvoor zijn deze 'contact' punten?

Afbeelding

De hoedenplank opgeknapt


Afbeelding

Dit lijkt ook weer wat frisser, al zijn het maar hoezen

Afbeelding

Het autootje kan er weer een tijdje tegen aan!

Afbeelding

Mede dankzij een nieuwe uitlaat !
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor jan-03 » 25 jul 2011, 20:15

Hj staat er inderdaad weer mooi bij Niels, mooie auto hoor!!
Jij hebt er ook een beste bus staan zie ik, hetzelfde merk als de mijne waar ik ook heeeel tevreden over ben...
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 25 jul 2011, 22:23

de contacten geven de spanning en massa door naar de achterruit-verwarming in de achterklep.
zie je het blokje met contactvlakjes op de achterklep ? als de klep dicht is, wordt het zo doorgegeven.

ziet er netjes uit Niels. veel plezier met de klusjes aan je een-nul-vier :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 26 jul 2011, 10:41

En die losse stekkers, te zien op een foto daar boven?

Ik ben blij met de 104, het is een vreemde eend in de bijt. Je ziet ze echt nooit meer! Ik heb ook nog een Visa, die zie je nog meer dan die 104tjes. Het is grappig sturen in een 104, het gaat niet zo hard, je moet de tijd nemen om te schakelen. De knoppen vind ik leuk bedacht, en het werkt ook nog. Minder vind ik dat er geen interval op de ruitenwisser zit. En ik mis de radio een beetje. Nu de km. teller stuk is, gok ik een beetje hoe hard ik rijd. Ik heb wat last van mijn rug, dus onder het dashboard kruipen doe ik eerst niet om de tellerkabel te vervangen cq. te repareren.

Binnenkort klassiek verzekeren en wegenbelastingvrij rijden. Daar doen wij het voor! En de oude Franse wagentjes op de weg houden is ook een uitdaging.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor lionceau » 26 jul 2011, 12:34

De losse stekkers zijn voor de achterruitwisser.
Daar zijn ook de zwarte dop in de klep en rechts naast de klep voor.

Suc6 met het 104tje!
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 30 jul 2011, 16:34

Ik heb de km teller kabel eruit gehaald. Opzich goed te doen. Er zit een kink in de kabel, de binnenkabel lag in 2 stukken. Ik zoek dus nu een km teller kabel. Wie o wie?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 04 aug 2011, 18:58

Een nieuwe APK heeft de 104 nog net niet. Een remschakelaartje heb ik vervangen, en er zat wat laswerk aan de bodem, die ik niet had gezien.

Vandaag ging het temperatuurlampje op de snelweg branden, ik stoppen bij de pomp, gelukkig was die dichtbij! Het koelwater was al aan de kook :shock: Hopelijk is er niet veel schade aan de motor nu. Ik vermoed (!) van niet, want de auto deed het nog goed.

Trouwens, toen ik de 104 had gekocht ging op de terugweg op de snelweg het lampje ook al flikkeren. Is er een bekende 104 koelprobleem waar ik niet vanaf weet?

Ik heb de fan doorgelust zodat ie altijd blaast. Het stuk terug naar huis ging zonder problemen! Ik vermoed een niet zo'n frisse temp-sensor voor de fan. De thermostaat lijkt mij het wel te doen: de kachel wordt lekker warm! Ik zal morgen uit voorzorg het koelwater/thermostaat en temp-sensor voor de fan vervangen, tenminste, als dat een beetje te krijgen is.

Genoeg avontuur met de 104 dus!
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten