Beige Peugeot 104 Geen Luxe :: Veer geknapt! p5::

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 20 okt 2011, 22:26

Tja Niels,

Als je dat zoekt, moet je aan een "D" Kadett beginnen.....
Die zijn simpel, qua koppelingvervanging.

Bij een 104 speel je eredivisie........ :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 20 okt 2011, 22:57

de krukas-draairichting wordt ook nog eens omgekeerd middels tandwielen met een tussentandwiel.
Die zit aan de uiterste linkerkant, achter dat langwerpige ovale deksel.
Er valt dus nogal wat te sleutelen... !
En idd, de motor moet in de takels: ER UIT !
kijk maar eens in de topic's van Rudie, dan zie je hoe e.e.a. in elkaar zit.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor joospeugeot » 21 okt 2011, 00:41

Gino schreef:Tja Niels,

Als je dat zoekt, moet je aan een "D" Kadett beginnen.....
Die zijn simpel, qua koppelingvervanging.

Bij een 104 speel je eredivisie........ :mrgreen:


bij een 205 met deze motor hoeft er de motor niet uit. accubak eruit en alle schroefjes los, wel eerst olie aftappen :mrgreen:

als je een koppakking bij deze motor wil doen dan heb er echt helemaal eredivisie overigens :shock:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 okt 2011, 18:16

Misschien dat een 205 voldoende ruimte heeft tussen de kop en het schutbord om dat te doen, een 104 beslist niet. De motor eruit bespaart je in elk geval een hernia van het urenlang kromhangen over de motor :lol:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 21 okt 2011, 22:11

zowel voor koppakking vernieuwen als voor koppelingrevisie moet de motor er bij 104 UIT.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Gino » 22 okt 2011, 11:01

Zoals ik al eens eerder aangaf : je kunt al je vrije tijd in een 104 kwijt........ :mrgreen:

Sleutelvriendelijk zijn deze autootjes écht niet.
Zo ook met een koppelingwissel : veel zijn er in het verleden gestrand op de kosten van het wisselen door de garage van de koppeling.
Onderdelen, zijn niet abnormaal geprijsd, maar het arbeidsloon voor deze klus is de killer.

Succes,

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 okt 2011, 15:20

Dat laatste zal er mede voor gezorgd hebben dat veel 104tjes voortijdig aan een roemloos einde kwamen :( Met een beetje gezond verstand, en door de tijdrovendste klussen zelf te doen, kun je dat grotendeels binnen de perken houden. Met de bescheiden tot zeer ruime ervaring op dit forum, de WPH's, een onderdelenboek en microfiches achter de hand, is (stapsgewijs) allerlei advies-op-afstand beschikbaar, dus laat maar weten wat je gaat doen. Prima manier om de 104 tot in detail te leren kennen, mooie gelegenheid ook ander preventief onderhoud te plegen, of om bv de leeggekomen motorruimte onderhanden te nemen als dat nodig mocht zijn. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor risky » 22 okt 2011, 18:33

Die motor ligt er met een groot uurtje uit .
De aandrijfassen vallen er vanzelf uit met omhoog takelen van de motor
dus hoef je niet eens los te halen bij de wielen
Let er wel op dat je alle boutjes los draaidt van het koppelings huis er zit er 1 heel goed verborgen :mrgreen:
en probeer de pakking van het koppelinghuis heel te houden daar is niet makkelijk meer aan te komen :roll:
ik denk dat het met de meeste nieuwere auto`s een stuk meer werk is.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 22 okt 2011, 23:25

risky schreef:Die motor ligt er met een groot uurtje uit .
De aandrijfassen vallen er vanzelf uit met omhoog takelen van de motor
dus hoef je niet eens los te halen bij de wielen.<knip> mvg
nou, dat wil nog wel eens tegenvallen...
dus na 15 a 20 cm takelen even netjes de aandrijfassen uit het differentieel trekken met de hand is de allerbeste optie !!
vooraf is de olie al afgetapt natuurlijk, en de koelvloeistof ook.. en..en..
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 okt 2011, 11:07

Inderdaad, het op de aandrijfassen na losse blok beurtelings voorzichtig naar links en rechts duwen om aan de tegenoverliggende kant de as eruit te nemen, beschadig je ook de stofhoezen niet. Dat is trouwens ook de reden om de verdeelkap en rotor er tevoren af te halen. Voor het hijsen nog de kapsteun onderaan losnemen en de motorkap zover mogelijk openzetten en tijdelijk vastbinden, zonder dat de achterste rand de wissers kapot drukt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor risky » 23 okt 2011, 18:48

ik haal gewoon de motorkap eraf dat werkt een stuk gemakkelijker :wink:
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 30 okt 2011, 14:16

First things first; gisteren een setje contactpunten gehaald en de oude vervangen. Is wel een priegelwerkje. Vandaag het zaakje inbouwen. De ouwe waren goed ingebrand!

Over de koppeling: dat is mij een erg grote klus. Waar ik niet de gereedschap en hulpmiddelen voor heb. Een garage het laten doen... kost vast genoeg!

Ik ben best bereid dit iemand van hier te laten doen tegen een vergoeding.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 16 nov 2011, 22:04

Ook met het koude weer doet de Peugeot het aardig. Ik zeg aardig, start e.d. gaat allemaal prima, maar ik meen het volgende:

Zodra ik behoorlijk wil optrekken dan houdt de peugeot in. Dit wordt opgeheven als ik de choke verder open trek. Laat ik de auto dan stationair lopen maakt ie 2000 toeren. Ik heb nl een toerentellertje in de 104. Dat is te gek, zelf met koude start. Is de 104 lekker warm trekt ie al beter. Ik dacht, de co moet niet goed staan. Echter, deze stond goed. Volgens de methode stationair de stationair-stelschroef terug draaien totdat de motor net niet lekker loopt (dus weinig toeren maakt). En dan de co zo verdraaien dat het toerental omhoog gaat. Eventueel de stationairstelschroef zo verzetten dat de auto mooi 900-800 toeren maakt. Ook kijk ik of er geen kringetjes uit de uitlaatpijp komt zetten, wat duidt op n te rijk mengsel. Dit allemaal doe ik uiteraard met een warme motor. Door flink de gasklep te openen, dus gas te geven, kijk ik of de motor niet inhoud. Conclusie: de co staat dan goed.
Dat is dus allemaal goed. Of zie ik iets over het hoofd?

Punten zijn netjes gesteld en vervangen, of moeten die nagesteld worden? Kan een defecte condensator voor hiervoor zorgen? Ik had verwacht dat die bij het setje nieuwe punten zo zitten: niet dus. Eerder had ik hier niet zoveel last van. Dus voor het punten stellen. Het vacuum slangetje is ook nog heel. Klepjes zijn netjes gesteld. De carburateur kan natuurlijk ook vies zijn. Ik heb de luchtfilter tussen de winter- en zomerstand staan.

Dus ja, wat is wijsheid.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 17 nov 2011, 00:57

condensator zit nooit bij een setje contactpuntjes...

is de afstelling van ontstekingstijdstip gecontroleerd ( en afgesteld ) ná het vernieuwen van de contactpuntjes ?

en volgens mij moet e.e.a. aan de carburateur ook eens gecontroleerd worden...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 nov 2011, 09:31

Inhouden bij het accelereren....hmmmm misschien de acceleratiepomp 8)

Een iets minder aannemelijkere mogelijkheid is het zeefje achter de aansluitnippel van de benzineslang van de carburateur

Maar ik gok op de acceleratiepomp, die balgjes zijn vaak lek, of de sproeier zelf zit verstopt, er moet echt een flinke straal uit komen en iet zo een van ee oud mannetje met prostaatproblemen die staat te druppelen :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 17 nov 2011, 12:24

Als ik het luchtfilter er af haal dan kijk ik op de sproeier. Kan ik die er gewoon uitdraaien? Ik ben daar nooit zo happig op. Carburateur zijn gevoelige en nauwluisterende apparaten. En helemaal als het 30 jaar oud is.

Ik weet dat ik bij mijn bx met het zelfde motorblokje een magneetafsluiter had. Af en toe moest ik die schoonmaken, de sproeier kon je er uit trekken zeg maar.

Het acceleratiepompje, waar kan ik die vinden?

btw: eerder reageerde de motor beter op het afstellen van de stationairschroef. Nu minder: vuiligheid?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 17 nov 2011, 12:26

Harrie schreef:condensator zit nooit bij een setje contactpuntjes...

is de afstelling van ontstekingstijdstip gecontroleerd ( en afgesteld ) ná het vernieuwen van de contactpuntjes ?

en volgens mij moet e.e.a. aan de carburateur ook eens gecontroleerd worden...
grt, Harrie


Ik heb het tijdstip afgesteld na het vernieuwen van de contactpunten. Echter, zonder contacthoekmeter apparaat.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 nov 2011, 14:47

Als je bij nieuwe contactpuntjes de afstand instelt op 0.4 mm zou dat voldoende nauwkeurig moeten zijn. Zo kritisch is dat niet.

De acceleratiepomp sproeit de benzine via een krom gebogen koperen buisje de mengbuis is.

Niet gelijk beginnen te slopen, maar eerst kijken of deze z'n werk doet of niet. Als hij niets doet, dan kan je kijken of het rubberen balgje lek is, deze kan je vanaf de buitenkant met 4 kruiskopjes losdraaien en controleren.

Is deze nog goed, maar alleen vuil dan gewoon schoonmaken. Is het redelijk schoon en na montage werkt het nog niet, dan zou het sproeibuisje verstopt kunnen zijn. Je moet dan de bovenkant van de carburateur losschroeven, ik geloof 6 schroefjes, als je de bovenkant los hebt moet je volgens mij het buisje zo uit de carb. kunnen trekken, zit alleen met een Oringetje afgedicht. Schoonblazen en alles in omgekeerde richting weer monteren ( zo geeft Olyslager het ook altijd aan :wink: )

Het is allemaal een beetje kriptisch beschreven, maar ik ga uit van een beetje achtergrondkennis.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 17 nov 2011, 19:05

toevoegingkje: als je de bovendeksel van de carburateur haalt, doe dat zeer voorzichtig
om de pakking te sparen ( mits je een nieuwe hebt..).
idem met het dekseltje van het membraampje / balgje: voorzichtig loshalen nadat de schroefjes er uit zijn.
Er zal altijd wat benzine uitknoeien, en als de bovendeksel er af is, kijk je in de vlotterkamer: vol benzine, dus voorzichtig met vonken en vuur.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 27 nov 2011, 15:13

Hoi!

Ik heb de carburateur schoongemaakt, maar niet losgeschroefd. Als de pakking het begeeft dan zit ik. De acceleratiepomp doet het geloof ik goed. Als ik het luchtfilter er af pak en handmatig gas geef dan zie ik dat het pompje er een straal benzine in piest. Het valt mij op dat na het steeds beter afstellen en controleren dat auto keurig netjes loopt en reageert, maar na een dag stilstand de auto weer hikt met koude motor.

Vreemd blijft dat de auto 's ochtends niet lekker op acceleratie reageert. Met de choke ver uit getrokken reageert de peugeot prima, maar als eerder beschreven loopt ie dan veel te hoog stationair. Staat ie een uur stil, moet ik de 104 starten dan hoef ik een klein beetje de choke te gebruiken en dan kan ie direct weer in gedrukt wodren. Eenmaal warm loopt ie als een zonnetje, maar reageert toch bij acceleratie niet fijn.

Gecheckt zijn: vacuumslang, sproeier op vuiligheid, acceleratiepomp. Punten zijn nieuw, kleppen gesteld.

boosdoener kan zijn: valse lucht? Verkeerde co, versleten carburateur, condensator defect .. ?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor tout est beau avec une... » 29 nov 2011, 00:24

Hallo Niels,

Hoe kun je nou een carburateur schoonmaken zonder hem los te schroeven?
Dan weet je toch nog steeds niets!
Goed diagnose stellen is uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Je bent al aardig op weg, nu nog even de condensator vervangen, kost bijna niets en weer iets uitgesloten.
Al nieuwe bougies geprobeerd? Verdelerkap, bougiekabels?
Als het niet nieuw is zou ik het gewoon vervangen.
Werkt je vacuümvervroeging wel? (controleren met een ontstekingsafstellamp)
Je kunt het vacuümbalgje controleren door eraan te zuigen.
En toch de carburateur loshalen.
Met uitgetrokken choke is het toerental natuurlijk altijd hoog.
Warm loopt hij goed maar heb je alleen het probleem met het accelereren.
Volgens mij moet je met het bovenstaande een heel eind kunnen komen.

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2011, 00:42

Bougies: 5961-44 ( oude nummer ) , met conische zitting,
maximale aanhaalkoppel 2 Kgm. oftwel handvast ( bij koude motor ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 nov 2011, 19:39

Voor allerlei carburateurs zijn nog volop revisiesetjes te koop, kosten vaak maar een habbekrats. Magazijn zal ze vast ook hebben, elke garage kan ze voor je regelen, en anders lukt het met wat geduld via internet wel. Zorg dat je de juiste documentatie krijgt zodat je weet hoe zo'n ding in elkaar zit.

Als je het niet vertrouwt om de hele carburateur eraf te halen (vanwege de koelslangen bv) kun je hem tóch losschroeven, en van onderaf de kleine kruiskoppen losdraaien. Tevoren de gas- en chokekabel losmaken, dan hou je hem iets schuin omhoog en dan kun je erbij. Bij gebrek aan luchtgereedschap kun je de losse carb zó meenemen om een monteur het voor je te laten doen. Beetje doorzetten Niels, je rijplezier gaat daarna met sprongen omhoog, 100% 104en :!: 8)
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Aankoop tips 104 :: foto's! ::

Berichtdoor Niels104 » 30 nov 2011, 21:53

Harrie schreef:Bougies: 5961-44 ( oude nummer ) , met conische zitting,
maximale aanhaalkoppel 2 Kgm. oftwel handvast ( bij koude motor ).
grt, Harrie


Ik heb in de zomer de bougies vervangen, of zijn dit betere?


Ja ik zet natuurlijk door om dat 104tje goed te krijgen. Gisteren heeft het gas open getrapt op de snelweg. Ik ging toch even 140 km/h. Nooit gedacht dat ie dat kon. Betekend wel dat het motortje aardig gezond is.

Ik zag vandaag in de gauwigheid voor ik na het werk ging dat er wat speling zit op het mechaniekje, asje van de choke. Daardoor schommelt het toerental geregeld. Allemaal aanwijzingen dat het nog niet helemaal in orde is.
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: Beige Peugeot 104 Geen Luxe

Berichtdoor Niels104 » 08 maart 2012, 23:49

Update-je

Hoi Peugeot rijders,

Even een update-je. Ik meende het al gepost te hebben, maar het hikken is voorbij doordat er een slang vol sludge zat. Die slang loopt van de oliebijvuldop naar de carburateurvoet. De peugeot loopt tegenwoordig weer als een zonnetje! Een nieuw rammeltje is er wel bijgekomen. Ik vermoed dat de kilometertellerkabel ergens tegen aan resoneert of van binnen uit rammelt. Ene keer wel, andere keer niet, zo''n rammel is het. Misschien eens een drupje olie in de kabel gieten? Of zal het bij de aansluiting op het klokkenspel zitten?

Ik heb geen 12 volt sigarettenaansteker in de auto. Nu wil ik die zelf inbouwen, geen punt. Maar hoe kun je de kabel naar de aansteker op een goede manier trekken? Ergens moet ik een + aftappen, de - kan van de massa. Maar ik wil geen '' blokje '' ertussen zitten, je weet wel, dit:
Afbeelding

Ik vind zo iets altijd een "zozo'' oplossing.

Er is geen lasdoosje beschikbaar in de autowereld?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten