104 ZL van Bas2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 ZL verstopte remslang

Berichtdoor bas2 » 10 sep 2011, 23:00

Ik druk op het rempedaal en de zuiger komt niet naar buiten!
Oorzaak: De remslang zit verstopt. :? Remslangmateriaal kan opzwellen en door de canvas laag kan dat alleen naar binnen toe. De slang raakt verstopt, en daardoor blijft de rem hangen.
Slang er af schroeven, en met een beetje luchtdruk plopt de zuiger er zo uit. :mrgreen:
Afbeelding

Dit is een apk afkeurpunt, dus de nieuwe remslangen lagen toch al klaar.
Afbeelding

Meteen alles even uit elkaar en goed gangbaar maken. Nu kan ik er goed bij met een roterende staalborstel :wink:
Afbeelding

De zuiger en cilinder goed reinigen en insmeren met remmenvet. Let op de juiste positie van de zuiger t.o.v. de cilinder.
Afbeelding

Alle onderdelen weer in elkaar met kopervet op alle contactvlakken. Rempotje leegtrekken en doorspoelen met nieuwe remvloeistof voordat je de remleiding weer aansluit. :wink:
Afbeelding
De voorste remmen zijn weer prima gangbaar. De remblokjes mogen nog heel even, de wissel wordt zo meteen een makkie. :D
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 11 sep 2011, 17:12

hey Bas, Heb je de nieuwe draagarmen al gemonteerd ?
Doe je er nu DOT 5.1 in ?
Als je ooit een setje remblokken komt halen, meteen nieuwe pennen, veren e.d. er bij, dat lijkt zelfs op de foto BlingBling :mrgreen:
grt., Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 11 sep 2011, 17:51

De nieuwe draagarmen zijn gemonteerd. Als je goed kijkt in de laatste foto van mijn voorgaande berichtje zie je het stickertje zitten :D. De montage ging vrij vlot. Tip: De bouten en moeren van de wielophanging zet je pas vast zodra de wielen op de grond staan. Dat scheelt aanzienlijk in de levensduur van de rubbers.
Ik heb een nieuw flesje DOT5.1 gebruikt. Mijn oude voorraadje remolie gaat naar de gemeentewerf, dat spul is na opening niet zo lang houdbaar omdat het water opneemt.
Voor het ontluchten gebruik ik een Deens apparaat op luchtdruk. Wel zo handig wanneer je in je eentje bent, en je voorkomt daarmee dat je de hoofdremcilinder tot helemaal onderin zou kunnen trappen. :wink:
Groet, Bas.
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 11 sep 2011, 19:59

Sober interieur, maar vrijwel helemaal origineel. Zoekplaatje: Vind het niet originele onderdeel. :mrgreen:
Afbeelding
Goed geraden: De pookknop is eigenbouw. De originele is in stukken uit elkaar gevallen. Na onderhandelingen met de kids mocht ik uit de speelgoedbak deze golfbal (knipoog naar Volkswagen) gebruiken :wink: . Een sleufje er in gefreesd net iets kleiner dan de maat van de metalen stang, en het zit er nu muurvast op geklemd 8) .
Groet, Bas
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 17 sep 2011, 22:28

Weer een beetje opgeschoten met de 104ZL;
De voorruit heeft een groot aantal luchtbelletjes tussen de twee lagen. Notebene midden voor de bestuurder deze 6 cm grote ‘Barbapappa’. Behoorlijk irritant :oops: om mee te rijden, en beslist ook een apk aflkeurpunt.
Afbeelding
Via Harrie een andere ruit kunnen bemachtigen, waarvoor hartelijk dank :D :D :D .
De- en montage is in een half uurtje gereed, waarbij het schoonmaken het meeste werk is.
Werkwijze;
Ruitenwissers demonteren
Met een grote vlakke schroevendraaier druk je van binnenuit het rubber over de sponning. Begin in de bovenhoek. Werk gelijkmatig verdeeld naar het midden en naar beneden. Daarmee voorkom je dat de ruit barst.
Afbeelding
De nieuwe ruit schoon maken: je kunt nu makkelijker bij de binnenzijde en controleert de ruit op schade voordat hij in de auto gaat.
Rubber: Controleren op glassplinters en daarna inspuiten met vaselinespray.
Sponning: Hemelbekleding waar nodig opnieuw vastlijmen aan de sponning. Afvoergat links en recht onderin controleren. Hier gelukkig geen roest bij deze ZL :mrgreen: :D .
Spuit vaselinespray op de gleufzijde van het rubber.
Afbeelding
Plaats de ruit in het rubber.
Plaats een koord aan de onderzijde van de ruit: Goed onderin het rubber drukken (in de sponning-gleuf) en zo de hele ruit rondgaan.
Afbeelding
Laat de koordeinden een eindje overlappen, en plak de einden met tape op de binnenzijde van de ruit.
Afbeelding
Leg de ruit los op de sponning, goed in het midden plaatsen.
Afbeelding
Een tweede persoon licht op de buitenzijde van de ruit laten drukken, onderaan midden.
Trek nu aan de koorden, haaks op het rubber en vlak langs de ruit. Het rubber floept weer netjes om de sponning. Volg zo de hele ruit rond, Gelijkmatig links en recht omhoog. De tweede persoon is alleen bij het begin even nodig.
Klinkt ingewikkelder dan het is, eruit is 5 min werk, er in is 5 min werk. Dit bericht typen duurt veel langer :mrgreen: .
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 21 apr 2012, 20:25

Dat was een tijdje geleden dat de 104 ZL aandacht kreeg!
De carburateur geeft telkens problemen, slecht aanslaan, vlotterkamer rijdt leeg zonder aan te vullen, slechte acceleratie etc.
Tien jaar stilstaan is funest voor alles waar benzine doorheen gaat.
Vandaag eens goed aangepakt en alle onderdeeltjes gedemonteerd en in een ultrasoon reiniger geplaatst.
Het onderste deel waar de gasklep inzit én waar de de koelwaterslangetjes op zitten heb ik voor het gemak op de auto gelaten en met carburateurcleaner gereinigd. Alle overige delen zijn 10 minuten in het ultrasoonbad geweest en blinken weer als nieuw.
Daarna een leuke puzzel om alles weer te monteren, asjes smeren en op gevoel een beetje afstellen.
Resultaat: De motor loopt nu zoals het hoort, en de auto rijdt weer als de brandweer! :D
Foto's van het ultrasoon reinigen: In de theezeefjes zitten alle kleine deeltjes: schroefjes, ringetjes, sproeiertjes etc.
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 21 apr 2012, 23:00

Geweldig, goed werk Bas !
ik heb ook een ultrasoon-reiniger (veel kleiner).
Nu kun je weer genieten van de 104 zoals Peugeot het bedoeld heeft :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor jan-03 » 21 apr 2012, 23:02

Harrie schreef:Geweldig, goed werk Bas !
ik heb ook een ultrasoon-reiniger (veel kleiner).
Nu kun je weer genieten van de 104 zoals Peugeot het bedoeld heeft :D
grt, Harrie

Lijkt een frituurpan!! Maar wat is een Ultrasoon-reiniger?
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 apr 2012, 09:57

http://www.ultrasoonreiniger.com/informatie/ultrasoon-reinigen/

Lijkt me een prima methode voor een gevoelig onderdeel als een carburateur. Krijg je de kleine interne kanaaltjes er ook goed schoon mee, en verder alleen een kwestie van droog/door- blazen met perslucht?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 03 sep 2012, 18:13

De remmen van de 104 zijn behoorlijk roestig :( . In deze ZL (ook nog zonder rembekrachtiger) presteren ze niet al te goed omdat het remoppervlak zowel aan binnen als buitenzijde maar half gebruikt wordt.
Dikte genoeg om een keer te ‘tunen’ naar betere prestaties 8) . Dus dat gaan we doen.
Vandaag heb ik gelegenheid om van een hefbrug en een MAD machine gebruik te maken. De remschijven worden ontroest door een dun laagje materiaal af te nemen, tot net onder de roestlaag.
Daarna nieuwe remblokken, veertjes en pennen er in. Uiteraard allemaal geleverd door het PCN magazijn.
Proefritje: Nu gebeurt er tenminste iets wanneer ik op het rempedaal trap, zo had de fabriek het bedoeld.
Behoorlijke verbetering vergeleken met oude situatie :D .
Nog een ‘paar’ dingetjes, en dan kan deze ZL naar de APK-keuring.
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor SV605 » 03 sep 2012, 21:09

:idea:
Dat ziet er weer goed uit 8)
succes met de APK, gaat wel lukken zo te zien :wink:

groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Remco504coupe » 03 sep 2012, 21:29

:idea: Een MAD machine heet dat dus, mooi hoor.
Die heb ik ook eens nodig, hoeveel wordt er afgehaald?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 sep 2012, 21:42

Prima actie, en wel zo veilig. En succes met de APK uiteraard!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 03 sep 2012, 23:10

Remco504coupe schreef::idea: Een MAD machine heet dat dus, mooi hoor.

Nee, dat is het MERK.
MAD is vooral bekend van o.a. hulpveren e.d.

@ Bas: netjes ! en op deze manier is het trillingsvrij, hetgeen niet altijd gegarandeerd is
met afgedraaide schijven die op een draaibank zijn afgedraaid.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 04 sep 2012, 18:33

Remco504coupe schreef:Die heb ik ook eens nodig, hoeveel wordt er afgehaald?

Remco,
De beitelhouders zijn instelbaar in stapjes van 0.05 mm. Je stelt de beitelpunten in op ongeveer 0.05 mm onder de roestlaag of onder het diepst ingesleten stuk.
De remschijf wordt aan beide zijde tegelijk bewerkt :wink: , dus er gaat ongeveer 0.1 mm van de dikte af.
Wie belangstelling heeft: stuur me een pb.
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Matthijs » 04 sep 2012, 19:39

Hoi Bas,
Mijn stuur en rempedaal trillen en schokken wat bij het remmen. Helpt jouw apparaat daar ook bij?

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 04 sep 2012, 20:32

Matthijs schreef:Mijn stuur en rempedaal trillen en schokken wat bij het remmen. Helpt jouw apparaat daar ook bij?
Groet Matthijs

Goede kans dat je kromme remschijven hebt. Dat probleem wordt verholpen door de remschijven met de MAD machine te bewerken. Kijk ook of de remblokken, remzuigers en remklauwen goed gangbaar zijn.
Gaat het om je 104 ZL? Je kunt met een meetklok op een magneetvoet/zwenk-arm controleren of de remschijven krom zijn. Vanaf 0.03 mm slingering is voor de meeste automerken afkeur en merkbaar in het stuur.
Meet vooraf of de remschijven na bewerken niet onder de minimale dikte komen.
Harrie noemde het al even: Afdraaien op een draaibank kan remtrillingen veroorzaken omdat het wisselen van het aanlegvlak van de remschijf – eerst op de draaibank en daarna weer op de auto - onnauwkeurigheid veroorzaakt.
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 06 okt 2012, 15:06

Vandaag is de 104 ZL over naar een nieuwe eigenaar.
De auto komt in een echte Peugeot familie terecht tussen andere 104-en, 505-en etc.
De nieuwe bestuurder is erg enthousiast en hopelijk komt dat in woord en beeld nog eens terug op dit forum.
Dit topic mag worden gesloten :wink: . Wij gaan verder met andere leuke dingen.
Hieronder een plaatje van het afscheid.. :?
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor joospeugeot » 06 okt 2012, 16:27

of de volgende eigenaar gaat hier (hoppelijk) verder met posten

mooi dat ze goed terecht is gekomen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Vorige

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten