104 ZL van Bas2

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 26 jun 2011, 22:26

Peugeot transport 8) .
Afgelopen zaterdag de 104 ZL opgehaald in hartje Amsterdam. Door een tip van Martijn gered van de sloop :D .
Uiteraard een paar foto’s gemaakt voor het forum, zie onder.
Prachtige combinatie samengesteld die voldoet aan de voorwaarden: Peugeot 807 2.0 met 4-bak automaat. Die mag 1675 kg trekken. Hapert F2700 kantelaanhanger, weegt 686 en mag 2014 kg laden. De ZL weeg 750 kg: ik heb te slepen 686 + 750 = 1436 kg. Volkomen legaal dus, met in theorie 239 kg reserve. NB: Daarom niet de 505 gebruikt, die mag maar 1300 kg trekken :? .
Er zijn nog voldoende leuke uitdagingen; de104 ZL staat in een parkeergarage met een steile hellingbaan.
De auto loopt niet en de hoogte van de parkeergarage is geschikt voor auto’s tot 1.90 m.
De lichtblauwe ZL is 1.34 m hoog, de aanhanger ongeveer 0.50 m. Moet kunnen :mrgreen: .
Alles verloopt prima, alleen het manoevreren lukte niet meteen, omdat de draai uit de parkeergarage alleen geschikt is voor ‘losse’ auto’s. Aanhanger achteruit de hellingbaan in gestuurd. Afkoppelen, aanhanger metertje met de hand naar achteren. 807 er weer recht voor zetten, aankoppelen en dan verder achteruit de hellingbaan af de garage in. De 104 op de aanhanger lieren is een makkie. Alles stevig vast en dan weer met hetzelfde kunst en vliegwerk de parkeergarage uit. Via de Prinsengracht weer op pad naar de A2 en vanaf daar met 90 op de cruise control naar Veenendaal. In de 807 merk je haast niet dat er een aanhanger achter hangt. Prima auto voor dit werk, vooral met die automatische versnellingsbak. De 104 is binnen, nu eerst maar eens inventariseren wat er aan moet gebeuren :wink: .
Groet, Bas.
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 26 jun 2011, 22:31

mooie "Rescue"- actie Bas !

We blijven je werk aan de 104 ZL met belangstelling volgen, de start is al erg leuk om te lezen ( en zien ) :wink:

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

She is alive!

Berichtdoor bas2 » 28 jun 2011, 21:28

Deze 104 ZL heeft heel lang stil gestaan. Ik ben benieuwd of ze gaat lopen :?
Oliepeil is o.k. Koelvloeistofpeil is o.k. Eerst de motor voorzichtig met de hand rond draaien. Dat gaat prima.
Nieuwe accu er in. Startmotor werkt? O.k.!
Bougies? Verdorie, geen geschikte dop voor diepliggende smalle bougies. Kan iemand me de maat vertellen… :?:
Carburateur deksel lichten: Vlotterkamer is leeg en schoon. Tank: Helemaal leeg, geen rotte plekken te zien. Benzineslangen zien er goed uit. En de brandslang is onder handbereik :mrgreen: .
Jerrycan benzine in de tank, vlotterkamer volgieten. Even onder de auto kijken: Geen lekkage te zien.
Startpoging…hmmm. Verder kijken: Er ligt een bougiekabel los bij de verdeler en en ik zie geen benzine in het doorzichtige filtertje. Even de slang vervangen door een lange doorzichtige, beetje zuigen tot er benzine in zicht is en dan het uiteinde in een leeg flesje zetten. Starten…de benzinepomp is in orde. Benzineslangen weer aansluiten. Startpoging….hmmm. Geen 1 keer ook maar minste teken van aanslaan. Ik ruik geen benzine, eerst maar eens bij de carburateur op zoek. Carburateurdeksel er af. Sproeiers er uit. Carburateur cleaner in alle gaatjes en sproeiers en met het luchtpistool er achteraan.
Startpoging…ja…nee…ja…nee…ja! She is alive!!!! :D :D :D
O.k. ze loopt alleen stationair, maar dat krijgen we ook wel voor elkaar. Balletje in de acceleratiesproeier zit vastgekleefd. Dat is zo verholpen. Starten…hmmm. Loopt stationair als een zonnnetje 8) , maar klimt nauwelijks in toeren. De acceleratiesproeier geeft geen druppel. Waarschijnlijk is het buisje ook verstopt of het membraampje lek. Het onweer barst los. Andere keer weer verder :D.
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Marinus » 28 jun 2011, 21:34

Mooi dat motor loopt. Succes met vervolg. Lekker weer inderdaad. De lucht is hier donkergroen met forse windstoten.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor joospeugeot » 28 jun 2011, 22:38

de bougiesleutel is een speciale sleutel, nl een lange holle 16 mm sleutel. ik heb er nl ergens eentje liggen.

weer mooi dat zel weer loopt. de rest zal ook nog wel goedkomen.

succes
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 104 ZL van Bas2: de motor LOOPT !

Berichtdoor Harrie » 28 jun 2011, 23:24

heej Bas !
fijn dat de motor loopt ! :D
rustig aan verder werken.
kom zaterdag maar effe een bougiesleutel halen in Woudenberg, nieuw oliefilter en luchtfilter,
en na inloopperiode wederom olieverversen en nieuw filter is mijn advies.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: She is alive!

Berichtdoor JD » 29 jun 2011, 00:21

Mooi dat ie weer loopt! Altijd spannend of hij aanslaat.
Maar,
bas2 schreef:... Benzineslangen zien er goed uit. En de brandslang is onder handbereik :mrgreen: .
Jerrycan benzine in de tank, vlotterkamer volgieten. Even onder de auto kijken: Geen lekkage te zien...

Als je bang bent dat er benzine lekt moet je bij brand NOOIT met water blussen. 1) Benzine drijft op water en blijft daar gewoon branden. 2) Benzine op water verspreidt zich razendsnel.
Benzine blussen met water is dan ook de ideale manier om van een klein brandje een grote brand te maken. :cry:

Veel plezier met de 104.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor 305 friesland » 29 jun 2011, 07:22

Mooi dat hij het weer doet ,dat vind ik altijd het mooiste van een oude auto ophalen ,kijken hoe snel hij weer in leven is.
Bij benzineauto,s pak ik altijd een jerrycan met benzine los naast de motor, dan weet je zeker dat er geen rotzooi uit de tank de motor in gaat.
ZAl vast allemaal wel goedkomen. :lol: :lol:
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor ton » 29 jun 2011, 10:11

Mooi bas !

Ik ga dit topic weer met belangstelling volgen!

Succes met de verdere reddingsoperatie :-)
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 jun 2011, 18:50

Ik ben gisteren naar EHBO geweest en moet denken aan : REANIMATIE 104 :mrgreen:

Belangrijke tip! De auto heeft lang niet gelopen en ze zal straks best wel weer goed lopen, maar de grootste zorg is altijd de koeling. Kijk of de koelvloeistof schoon is en als de thermostaatklep open gaat er niet als nog een grote smurriebende ontstaat. Controleer alsjeblieft of de koelventillator het doet en aanslaat bij het warm worden.
Het is van vitaal belang dat je dit goed gecontroleerd hebt voordat je er een goede testrit mee maakt.

Koeling niet in orde = heetloper = einde koppakking of einde motor.

Veel 104 plezier :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 29 jun 2011, 23:19

inderdaad Rudie, koeling is bij 104 zéér essentieel !
Vooral het systeem goe ontlucht krijgen is erg lastig, maar ERG belangrijk !
luchtbellen in de cylinderkop = einde koppakking.
in de jaren 70 was het lopende-band werk: koppakking vervangen bij 104, motor er uit...
de 1e types vanaf 1973 hadden er allemaal last van. Peugeot kwam met een reparatiepakket:
een grote doos vol slangen die extra gemonteerd moesten worden omdat de doorstroming onvoldoende was.
Eenmaal al die slangen gemonteerd, kon het reservewiel er niet meer in..., flut-oplossing dus... :roll:
pas begin jaren 80 werd het beter met deze motoren. en met de komst van ontluchtingsschroefjes in de slangen
was het ontluchtingsprobleem ook eindelijk opgelost...
Gelukkig is deze 104 ZL van de jongere en betere generatie 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor 305 friesland » 29 jun 2011, 23:25

Toch is dat nog heel lang gebleven , de 205 had ook 3 ontluchtingen en volgens mij de 306 ook nog .
de expert is makkelijker ,tankje boven de motor en de nodige ontluchtingsslangetjes er op.
reken maar dat er in het verleden en nu nog zelfs veel fout gegaan is door alleen al niet goed ontluchten.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 01 jul 2011, 18:53

Gisteren en vandaag bezig geweest met een actielijstje voor de 104 ZL en het viel me eigenlijk reuze mee. :D
Belangrijkste punt is het laswerk;
- kofferbakbodem links en rechts vooraan
- frontpaneel in de linker en rechter bovenhoek achter de koplampen
- twee gaten in het schutbord
De carrosserie is verder roestvrij, maar rondom voorzien van allerlei lichte schades.
- de voorruit heeft gasbellen tussen de lagen, de grootste midden in het gezichtveld. :shock:
Kan iemand mij helpen aan een voorruit, in de zoektocht is het handig om te weten of de 104 voorruit hetzelfde bestelnummer heeft als de voorruit van een 5-deurs 104. Iemand hier die dat weet?
- de stabilisatorstangrubbers moeten vervangen worden.
- de remschijven zijn roestig, maar hebben nog ruim voldoende dikte om te kunnen afdraaien op de auto.
- de pooknop viel in 10 stukken uit elkaar :mrgreen:
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Jineuf » 01 jul 2011, 19:48

Ha die Bas, ik ben geen 104 expert (meer) maar ik weet 100% zeker dat de voorruiten uitwiselbaar zijn.
Let wel op de kleur en soort, gehard of gelaagd.
Die laatsten zijn veiliger maar scheuren nogal eens bij het monteren.
Wat betrft de krokante plekjes ziet het er bekend uit.
Ik zou ook nog goed onder de vloermatten kijken, daar zit ook vaak rottigheid.

de experts op dit gebied zijn natuurlijk Harrie, lionceau en Rudie!

Groet Wirtjo
Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 01 jul 2011, 20:41

Wirtjo,
Bedankt voor je reactie! De kans om een goede ruit te vinden wordt daarmee weer wat groter. Ik had al navraag gedaan bij Carglass, maar die kunnen de voorruit niet meer leveren.
De ruit is blank en gelaagd.
Nogmaals gekeken: Dit autootje heeft geen narigheid verstopt onder de vloermatten.
De carburateur is ook weer in orde, de acceleratiesproeier zat nog verstopt. :D
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 16 aug 2011, 22:17

Heerlijk op vakantie geweest! Nu is de 104 ZL weer aan de beurt.
Bovenaan het lijstje beginnen: In de kofferbak links en rechts zit een flink gat geroest.
Eerst de achterbekleding er volledig uit. Daarna hang ik een oude deken tussen beide portieropeningen om te zorgen dat er geen stof naar de voorzijde gaat. De achterramen plak ik af, zodat daar geen las- of slijpspetters op komen. 8)
Aan de voorzijde van de kofferbak zit het plaatwerk -van de voetenbodem- over een breedte van 20 mm over de kofferbakbodem gezet. Daar boor/frees ik eerst de puntlassen uit. Dan zet ik de 20 mm recht omhoog zodat ik alle roest er onder kan verwijderen. Nu eerst ruim om de roest heen, twee min of meer rechthoekige gaten tekenen en netjes er uit slijpen. Daarna uit karton de vorm van de gaten knippen. Deze mal overnemen op plaat 0.8 mm en met de plaatschaar uitknippen. Met een ruwe borstel op de haakse slijper verwijder ik alle laatste roestvlekjes en maak een centimeter rondom vrij van lak.
Ik spuit de vlakken die zo dadelijk niet meer bereikbaar zijn met een spuitbus lasbare grondlak. Ook de plaatjes die ik er in las spuit ik met hetzelfde spul aan de onderzijde. Het plaatwerk zit hier op sommige plaatsen in drie lagen vlak op elkaar. Geen wonder dat de auto hier roest :o . Naderhand kan ik er van de onderzijde bij om roestwerende maatregelen te nemen. :wink:
Het lassen is minder werk dan de voorbereiding. Aan de voorzijde van de plaatjes komt een serie proplassen en de kofferbakbodem las ik stomp tegen de nieuwe platen aan. In no time staat het werk netjes in de grondlak.
Groet, Bas

Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 aug 2011, 22:29

Lekker he om na de vakantie weer lekker aan de gang te gaan.

Ziet er weer netjes uit. Toch altijd weer leuk om te zien dat er toch knutselaars zijn die weer een 104 de weg op proberen te krijgen :wink:

Lukt het nog om ermee op de volgenden 104 meeting te komen :?:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 16 aug 2011, 23:46

Grondig , Bas ! :wink:
tja , het is een van de bekende zwakke plekken bij 104, deze plekken trouwens altijd bij coupé...
er zit af fabriek amper of geen bescherming op, en 2 dubbel of 3-dubbel roest maar al te graag,
er onstaat een capillaire werking tussen 2 plaatdelen.
Je hebt op de juiste wijze gerepareerd, en eenmaal goed afgewerkt gaat het decennia mee ! :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 27 aug 2011, 17:46

De stabilisatorstang en de onderste draagarmen zijn er af omdat de rubbers in de draagarmen kapot zijn.
Even bij de PrimaParts geweest: Alleen leverbaar inclusief de draagarmen.
Niet al te duur, en super dat het gewoon nog te krijgen is voor een 104, maar toch vind ik het een zonde om een paar goede draagarmen en fuseekogels weg te gooien :-| .
Ik snap ook wel dat een garage niet kostendekkend de oude rubbers er uit krijgt, maar de lol van repareren gaat er wel een beetje af wannneer je alleen maar units mag vervangen :mrgreen: .
Kan er iemand vertellen of deze rubbers ook los nog ergens liggen (Woudenberg?). Gaat dus om twee rubbers die aan draagarm-subframe ziten, en twee rubbers die aan draagarm-stabilisatorstang zitten.
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor edwin ss50 » 27 aug 2011, 18:30

tijdje geleden nog gewoon bij een automaterialen zaak gekocht voor 4 euro p/s
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 27 aug 2011, 18:43

bas2 schreef:De stabilisatorstang en de onderste draagarmen zijn er af omdat de rubbers in de draagarmen kapot zijn.
Even bij de PrimaParts geweest: Alleen leverbaar inclusief de draagarmen.
Niet al te duur, en super dat het gewoon nog te krijgen is voor een 104, maar toch vind ik het een zonde om een paar goede draagarmen en fuseekogels weg te gooien :-| .
Ik snap ook wel dat een garage niet kostendekkend de oude rubbers er uit krijgt, maar de lol van repareren gaat er wel een beetje af wannneer je alleen maar units mag vervangen :mrgreen: .
Kan er iemand vertellen of deze rubbers ook los nog ergens liggen (Woudenberg?). Gaat dus om twee rubbers die aan draagarm-subframe ziten, en twee rubbers die aan draagarm-stabilisatorstang zitten.
Groet, Bas
Natuurlijk, Bas, bákken vol :wink:
kom je a.s. zat. 3 sept. ? Dan svp diameter stabi opmeten en oude stab-rubbers meenemen. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 27 aug 2011, 18:54

Bedankt voor de tip Edwin en Harrie, dat gaat goed komen met die rubbers! Deze week pers ik de oude er uit :evil: , ik kom naar Woudenberg voor nieuwe.
Nog een vraagje, over de carburateur van de104ZL;
De acceleratiesproeier werkte niet. Na schoonmaken van het dingetje in de onderste twee foto's gaf de acceleratiesproeier een zeer klein straaltje, niet echt overtuigend.
Het dingetje is een schroef met daarin een koperkleurig busje en een stalen kogeltje. Zit onderin de vlotterkamer. Nu zitten het koperkleurig busje en een stalen kogeltje allebei los er in, klopt dat? :?:
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor Harrie » 27 aug 2011, 22:59

hoi Bas, dat kogeltje hoort 'los' te zitten, anders heeft die geen nut.
Zo'n sproeier slijt niet, kan wel vervuilt of verstopt worden.
is de vlotterhoogte o.k. ? een vlotternaald kan wel inslijten door inslaan van de zitting ( voornamelijk bij auto's met carbur.; op LPG ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 27 aug 2011, 23:04

Harrie,
Vergelijk de tweede foto met de derde foto: er zit behalve een los kogeltje ook een los busje in. Ik kan me daar geen functie bij voorstellen. Heeft iemand enig idee, of is het misschien een losgeraakt iets dat nu de werking van de accelaratiesproeier blokkeert?
Groet, Bas
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Re: 104 ZL van Bas2

Berichtdoor bas2 » 29 aug 2011, 17:45

De rubber bussen uit de draagarmen geperst. De kleine, zitten aan de binnenzijde aan het subframe, zien er nog redelijk goed uit. De grote, waar alle remkracht (en aandrijfkracht :mrgreen: :mrgreen: ) op komt, zijn kapot. Rondom is het rubber losgeroest van zowel de binnenste als de buitenste stalen bus.
Het magazijn in Woudenberg kan ze los leveren, de oude gaan a.s. zaterdag mee voor de juiste maat. 8)
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijk zonder Peugeot
Avatar gebruiker
bas2
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 10 apr 2010, 19:10
Woonplaats: Veenendaal

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron