koelingsproblemen 104

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koelingsproblemen 104

Berichtdoor Harrie » 29 sep 2010, 22:02

onderstaande werd mij afglopen zaterdag verteld door een oud-Peugeot-dealer:

Bij de eerste 104's gingen de koppakkingen aan de lopende band defect, ook na vernieuwing...
Deze dealer was van mening dat het koelsysteem van de 104 niet goed ontwikkeld was.
Onderzoek door deze dealer bracht iets geks aan het licht:
Hij liet de motor minimaal 50 seconden op +/- 2500 toeren draaien.
Dan zag je, dat de dikke radiateurslang werd dicht"geknepen" :shock:
Er ontstond een onderdruk in het koelsysteem !
De doorstroming in het koelsysteem is onvoldoende !
Door de onderdruk verlaagd het kookpunt, en gaat de koelvloeistof koken.
Een lekke koppakking was dan een kwestie van korte tijd..
De technische man van de importeur nam het ter kennisgeving aan.
Een tijd later kregen de dealers een Bulletin Service over koelsysteem 104 ,
en kwamer er ombouw-pakketten beschikbaar, een doos met héél veel slangen, waarmee het
koelsysteem van 104 moest worden gemodificeerd.
De motorruimte was nadien een wirwar van slangen...

Résumé :
controleer het koelsysteem van je 104 goed, met bovenbeschreven methode:
- laat de reeds warme motor onbelast 50 seconden op 2500 toeren draaien .
kijk of de radiateurslang ( naar waterpomp ) samengeknepen wordt.
Zo ja, zorg dat het systeem betere doorstroming krijgt.

De latere 104 motoren zijn weliswaar licht gemodificeerd, maar waren nooit vrij van deze koel- en koppakkings-problemen..

grt, Harrie
technisch commissaris PCN
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor CCP » 29 sep 2010, 22:42

Zou het ook vaker komen door het niet verversen van kvs,
het niet eens in de zooveel tijd goed doorspoelen van het
systeem en dergelijke zaken? Je kan hoe dan ook een van
de toevoegingen voor kvs gebruiken die de temperatuur
lager houden
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Harrie » 29 sep 2010, 22:54

het betrof hier nieuwe / z.g.a.n. 104's , nog onder garantie, in de jaren na introductie.

middeltjes toevoegen die de temp. laag houden ? daar geloof ik niet in.. :cry:
chemische troep , paardemiddel !
altijd de oorzaak verhelpen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor CCP » 29 sep 2010, 22:56

Harrie schreef:altijd de oorzaak verhelpen.


Dat is dan in dit geval een aardige slangenklus ;-)
Misschien een idee eens uit te zoeken hoe dat pakket
in elkaar zat en heel misschien is het na te maken?
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Harrie » 29 sep 2010, 23:11

dan praten we over 1972..1973.,.
als al die slangen er in zitten, zie je de motor niet meer
en past het reservewiel niet meer....
Dat is dus geen optie voor tegenwoordige tijd.
eind jaren '70 kwamen er o.a. ontluchtingskraantjes in het koelsysteem bij 104,
vooral bij de cyl-kop,
en was ondertussen al e.e.a. gewijzigd.
maar of het door Peugeot echt goed opgelost is?
in de jaren 80 pas, want in de 205 hebben de XW-XY motoren weinig problemen meer.
misschien wel door de grotere radiateur ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bert » 30 sep 2010, 14:26

dit probleem werd ook wel eens opgelost door van bv. lasdraad een spiraal in de waterslang te maken waardoor hij niet kon vervormen en zo zijn doorstroming behield.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 sep 2010, 19:56

Mijn werkplaatshandboek bevat geen Servicebulletin over de operatie die Harrie beschrijft. Voor degene die geen WPH heeft, laat staan aanvullingen of Servicebulletins, wil ik het volgende nog noemen uit Bulletin 10 van maart 1977:

"Het is gebleken dat bij het vervangen van een koppakking van alle typen 104, de verschillende aanwijzingen die in de service-documentatie zijn gegeven, niet altijd worden opgevolgd".

1) Controleer - de toestand van het pakkingvlak (beschadigingen, stoten, krassen, enz). Afwijking op het vlak mag maximaal 0,05mm zijn.

2) Controleer hoever de cylinderbussen boven het blok uitsteken (minimaal 0,07mm, maximaal 0,18mm*)

*Bij montage van nieuwe onderpakkingen moeten de bussen 0,11 tot 0,18mm boven het blok uitsteken.

-Het gemiddelde van drie metingen bij één cylinderbus mag maximaal 0,05mm bedragen.

-Het hoogteverschil tussen twee aangrenzende bussen mag op de plek waar zij het dichtst bij elkaar liggen maximaal 0,04mm bedragen.

3) aantrekkoppel van de kopbouten in voorgeschreven volgorde: de eerste maal met 4 m.daN, definitief met 6 mdaN* **

-nadat de staat van de kopbouten is gecontroleerd (schroefdraad enz)
-de schroefdraad en sluitring van elke kopbout met olie is gesmeerd

* Het natrekken van de kopbouten dient te gebeuren nadat de motor zo warm is gedraaid dat de ventilateur zich inschakelt. Daarna moet de motor nog minstens twee uur afkoelen.

** Wellicht ten overvloede: het aantrekken begint van binnen uit, eerst de middelste aan de inlaatzijde, dan die aan de uitlaatzijde, en vervolgens met de klok mee naar buiten werken, om te eindigen bij nr 10, bij het distributiedeksel aan de uitlaatzijde. De meesten zullen de afbeeldingen kennen uit Vraagbaak of een ander technisch handboek.

Vervolgens een algemene controle van het hele systeem inclusief de slangen, en de ruimte die de afvoerslang van de radiateur heeft t.o.v. de naastgelegen poelie. De meeste wagens zullen overigens uitgerust zijn met een haak welke voorkomt dat de dikke slang in aanraking komt met de poelie. De dop van het reservoir moet nog afsluiten als deze tegen de tweede nok staat. Wagens van vóór serienummer 5 238 030 hebben geen automatische ontluchting. Deze dient alsnog gemonteerd volgens beschrijving in SB 180. (in mijn WPH niet aanwezig)

Uit SB 32 van juli 1977:
Spoel een aluminium radiateur nooit met middelen waarin een bijtende zoutoplossing (caustic soda) zit of een alkalisch reinigingsmiddel

Uit SB 240 van maart 1980:
Vanaf model 1980 hebben motortypen XW3, XZ5 en XY6B rubber O-ringen als onderpakking i.p.v. papieren in verschillende diktes, in combinatie met een gewijzigde koppakking. De onderdeelnummers van de verschillende koppakkingen:

voor de XV3 en XV5 nr 0203.84,
voor de WX3S en XW3 tot model '80 nr 0203.74,
voor de XW3 van na 1980 0203.10,
voor de XZ5 0203.08,
voor de XY6B 0203.12

Verwisselbaarheid: pakkingen met nrs 0203.74 en 0203.10 voor de XW3 motor hebben een identiek merkteken, maar zijn niet uitwisselbaar! Verschil zit 'm in de gaten in de pakking, voor modellen vanaf '80 zijn deze groter.

Moet van een wagen van vóór 1980 de kop uitgebouwd dienen bouten gemonteerd van klasse 10.9 op motoren die hiermee nog niet zijn uitgerust. Deze bouten dienen te worden aangetrokken 1e fase met 5 m.daN en nagetrokken met 7,75 m.daN

Vraag: Als je aan de slangen van het circuit op zich niks bijzonders ziet, kan een gebrek aan doorstroming ontstaan binnenin het blok / kop / spruitstuk / carburateur / kachelradiator door aankoeken van kalk of andere vuiligheid? Ik herinner me het verhaal van Rudie aangaande het als het ware van binnenuit oplossen van de slangen bij Nellie. Die troep zal ook ergens bezinken / neerslaan, vooral als een motor lang stilstaat :?: :roll:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 30 sep 2010, 22:40

Bert schreef:dit probleem werd ook wel eens opgelost door van bv. lasdraad een spiraal in de waterslang te maken waardoor hij niet kon vervormen en zo zijn doorstroming behield.

klopt, dat deed die dealer ook. lasdraad ( 0.8 of 0.9 mm lijkt me te slap )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 30 sep 2010, 22:43

M. van der Meulen schreef:Mijn werkplaatshandboek bevat geen Servicebulletin over de operatie die Harrie beschrijft. Voor degene die geen WPH heeft, laat staan aanvullingen of Servicebulletins, wil ik het volgende nog noemen uit Bulletin 10 van maart 1977:

"Het is gebleken dat bij het vervangen van een koppakking van alle typen 104, de verschillende aanwijzingen die in de service-documentatie zijn gegeven, niet altijd worden opgevolgd".

er werden heel veel koppakking-reparaties voor garantie geclaimed
dit was een reaktie van Nefkens om dat gemakkelijker af te kunnen schepen: " eigen schuld van de dealer " :roll:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 okt 2010, 18:51

Het stukje over de koppakkingen van latere jaartallen ( na 1980, waarvan de gaten veel groter zijn)

Dat verbetert de doorstroming natuurlijk aanzienlijk. Iets om op te letten bij vervanging. Ik heb nog een aantal koppakkingen liggen, ga eens kijken naar verschillen ( maak ik wel foto's van :wink: )

Het blok van mij is van na die datum en van dat blok is de koppakking waarschijnlijk nog niet vervangen ( had net 50dkm gelopen).
Ik ga wel extra aandacht besteden aan het koelsysteem.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 okt 2010, 20:11

Ik wil op m'n microfiche nog eens kijken of er met de pakkingen vanaf een bepaald chassisnummer gewerkt is, dan weet je precies waar je aan toe bent, tenminste als je over het originele blok beschikt, danwel de geschiedenis ervan kent, dus minimaal het chassisnummer van de wagen van herkomst.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 okt 2010, 20:43

Het blok uit de Benetton komt uit een
NK-87-HG ( volgens mij een 85tiger Comfort 1124cc 5 bak)

Of mogelijk uit de:
JN-86-GD

Het blok dat erin gaat is van Harrie geweest:
Ook de motor, een 1124 cc met 5-bak met elektronische ontsteking uit
een 104 Style Z 1983

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9606&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Ik ga er vanuit dat er tussen deze twee geen verschil zit, dit waren een van de laatste sessies 104tjes :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 okt 2010, 22:31

Vanaf het microfiche wat zaken op een rij. Ik tel voor 8 verschillende motortypen evenveel verschillende koppakkingen, te onderscheiden in dikte en de doorsnee van de uitsparingen voor de verschillende centreerpennen tussen kop en blok. In tegenstelling tot het slangencircuit zijn bijbehorende data, zoals ik ze lees, eigenlijk puur toegespitst op motortype, deels op bouwjaar, en een enkele keer ook op land van levering. Bij het slangencircuit (hoofdstuk 13 op het microfiche) is dit juist weer wél afhankelijk van chassisnummers.

XV3:
pakking 0203.84 (dikte 1,34mm) op centreerpen 6968.35 (16mm)
pakking 0209.46 (dikte 1,34mm) op centreerpen 6869.43 (14mm)
pakking 0203.22 (dikte 1,46mm) op centreerpen 6968.35 (16mm)
pakking 0209.52 (dikte 1,40mm) op centreerpen 6968.43 (14mm)

Het XV5 blok gebruikt van bovenstaande alleen die pakkingen welke corresponderen met 16mm centreerpennen.

Het XV8 blok behoeft dezelfde set als de XV3, waarbij geldt dat tot 11-'85 de 16mm centreerpennen gebruikt zijn, vanaf november '85 pennen van 14mm.

XW3 / XW5

Beide onderstaande pakkingen op pennen van 16mm. Kop is uitgerust met een thermocontact 0242.36.

pakking 0209.12 (dikte 1,33mm)
pakking 0203.23 (dikte 1,46mm)

Het XW3S blok is wat pakkingen en thermocontact betreft identiek uitgerust als die van XW3 en XW5

XW7

Uitgerust met cylinderkop nr 0200.35 (behalve Zwitserland&Zweden), thermocontact 0242.36, en een "thermistance" nr 0242.14 op 5-bak modellen vanaf '85.

pakking 0209.12 (dikte 1,33mm) op centreerpen 16mm
pakking 0209.47 (dikte 1,34mm) op centreerpen 14mm
pakking 0203.23 (dikte 1,46mm) op centreerpen 16mm
pakking 0209.53 (dikte 1,40mm) op centreerpen 14mm

XZ5

Dit blok gebruikt dezelfde pakking als die welke bij de XW7 op 16mm centeerpennen passen.

XY6B en XY8

Uitgerust met cylinderkop 0200.24 (Zwitserse en Zweedse modellen uitgezonderd) en tevens thermocontact 0242.36. Pakkingen identiek aan die van de XZ5, en beide dus op 16mm centreerpennen.

Wat me niet helemaal duidelijk is: als je bij een blok qua pennen keus hebt uit twee pakkingen met verschillende diktes, welke moet je dan kiezen, en waarom?

Een Style Z (104 C 17, vanaf chassisnr D 6 243 108) heeft per oktober '82 het XW7 blok (109F i.p.v 109.9) met ontsteking M146E.

Modellen '83 van dit type verschijnen vanaf chassisnummer VF 3 104 C17 D 6 210 001 met een gewijzigd koelvloeistofcircuit, mogelijk heeft dit te maken met toepassing van een vlotter in het reservoir?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 02 okt 2010, 22:44

bedankt voor je uitgebreide aanvullingen ! :wink:
M. van der Meulen schreef:Vanaf het microfiche wat zaken op een rij. Ik tel voor 8 verschillende motortypen evenveel verschillende koppakkingen, te onderscheiden in dikte en de doorsnee van de uitsparingen voor de verschillende centreerpennen tussen kop en blok. <knip>Wat me niet helemaal duidelijk is: als je bij een blok qua pennen keus hebt uit twee pakkingen met verschillende diktes, welke moet je dan kiezen, en waarom?

als de kop afgevlakt is, komen de kleppen dichter bij de zuiger als die max. open staan,
én de compressie wordt hoger. Dus: kop afgevlakt: dikkere koppakking.
( je kunt daar ook 'gebruik' van maken: mijn eerste 304 had een gereviseerde, gevlakte, lpg-geschikte cylinderkop,
en liep met normale koppakking als een speer door de iets hogere compressie :mrgreen: )dit kan niet altijd :!: let op de lichthoogte v.d. kleppen !
M. van der Meulen schreef:Modellen '83 van dit type verschijnen vanaf chassisnummer VF 3 104 C17 D 6 210 001 met een gewijzigd koelvloeistofcircuit,
mogelijk heeft dit te maken met toepassing van een vlotter in het reservoir?
dat zou heel misschien zo kunnen zijn,
als er een vlotter voor signalering voor te laag niveau in het expansievat zit,
mag het niet te veel borrelen en klotsten in het expansievat, dan zou het koelvloeistoflampje op het dashboard telkens knipperen....
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 okt 2010, 23:21

Dan ben ik reuzeblij dat het revisiebedrijf in 2005, met de beperkte documentatie waar ik destijds over beschikte (een Vraagbaak en een RTA), er kennelijk in geslaagd is bij mijn 104 de zaak netjes voor elkaar te krijgen. Juist ook omdat het blok als het ware een cross-over is tussen XW3 en XW7. Afwijkende cylinderkop en inlaatspruitstuk, afwijkende ontsteking en carburateur. Enigste koelprobleem tot dusver heb ik ondervonden tijdens filerijden in bloedheet weer, bij de 104-rit vanuit Esbeek. Het reservewiel op de motor helpt in die omstandigheden ook al niet, al snel loop je vapourlock op in de brandstofvoorziening, starten kost dan soms nogal wat moeite :(
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 02 okt 2010, 23:39

dan met echt warm weer het reservewiel maar tijdelijk in de kofferbak leggen.
of een kooi maken onder de kofferbakbodem, die reservewiel-kooien zijn verkrijgbaar op sloop of in het PCN-magazijn,
effe zelf iets knutselen qua ophangpunten: klaar :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 okt 2010, 19:40

Daar is met die enorme 35-liter tank en demper weinig plek voor, in mijn geval ook nog een trekhaak :wink:

Om op het koelverhaal terug te komen: In Rudie's bericht lees ik niks over koelvloeistoflekkage naar het carter, tenminste niks over dikke sludge in de vuldop of aan de peilstok. Wel een zoet geurende pluim uit de uitlaat, wat doet vermoeden dat de koppakking lekt. Ik weet uit Rudoe's lange topic niet meer of van Benneton's blok de kop ooit gevlakt is, maar voorgaande maakt duidelijk dat het erg nauw steekt welke pakking je vervolgens kiest.

Qua leeftijd lijkt het me er eentje met O-ringen (in één maat) rond de cylinderbussen i.p.v. de vroegere papieren ringen in verschillende diktes. Daarmee wordt voorkomen dat er meet/rekenfouten gemaakt worden als we het hebben over de passing van de bussen boven het blok. Zaak is uiteraard wel om het aanlegvlak brandschoon te hebben, en zonder beschadigingen of bramen. En dat de O-ringen ongedraaid worden aangebracht, anders werkt het net als met elastiek, het uitgerekte gedeelte wordt dunner, de ring dicht vervolgens ongelijkmatig af.

Over de koppakking nog het volgende uit SB 240: Vanaf modeljaar '80 worden genoemde O-ringen ingevoerd, in combinatie met een pakking welke aan één zijde (welke?) een gewijzigde felsrand heeft van 0,20mm dikte, in plaats van 2 x 0,12mm. Tegelijkertijd gewijzigde aantrekkoppels voor de kopbouten (klasse 10.9) zijn al genoemd. Deze gelden ook voor oudere wagens welke een koprevisie moeten ondergaan. 1e fase 5daNm, natrekken op 7,75daNm.

Wat nog zou overblijven is een kop die na behandeling niet voldoet aan de gestelde criteria, in het ergste geval een scheur.

In RTA "104 depuis 1980" staan twee plaatjes welke vanaf augustus '80 de wijziging moeten aangeven in het koelcircuit. Daarop is te zien dat de onderste kachelslang is aangesloten boven achterop de cylinderkop. Een dunnere bovenaansluiting vanaf hetzelfde punt loopt naar de linkerkant van de carburateur. In de nieuwe situatie is de onderste kachelslang aangesloten op een krom buisje dat zijlings onder de thermostaat in de kop geperst/gedraaid zit. De carburateuraansluiting blijft hierbij op de oude plek gehandhaafd. Helaas heb ik geen scanner om ze te laten zien. Hoe het circuit ter hoogte van het reservoir eruit hoort te zien wordt niet getoond, daar zijn van oudsher meerdere koppelstukken voor gebruikt. Welke layout de beste doorstroming geeft???? Ik durf het niet te zeggen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 okt 2010, 20:54

Mijn blok is uit 1985, heeft dus de gewijzigde slang voor de kachel.

De koppakking is waarschijnlijk nooit vervangen, het blok had slechts 50dkm gelopen.

Er komt bij mij geen koelvloeistof in de olie :!: Maar het slecht starten op 3 poten lopen in de morgen geeft wel aan dat er koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt die de bougie nat maakt. Na korte tijd loopt de motor weer normaal.

Na de laatste gescheurde slang heb ik dat ochtend humeur nog niet weer gehad.

Een scheurtje in de kop dat zich bij warme motor weer sluit? Bij afkoelen af en toe een druppeltje in de verbrandingsruimte laat vallen?
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 okt 2010, 21:47

Technisch te weinig onderlegd, lijkt me niet onmogelijk, maar m'n gevoel zegt dat er dan ook olielekkage zou optreden, of intern wegvallende druk/valse lucht? :roll:

Pakking van de carburateur of inlaatspruitstuk, of een intern scheurtje in het inlaatspruitstuk, kan dat ook nog?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 04 okt 2010, 22:39

Rudie_Krämer schreef:Mijn blok is uit 1985, heeft dus de gewijzigde slang voor de kachel.
De koppakking is waarschijnlijk nooit vervangen, het blok had slechts 50dkm gelopen.
Er komt bij mij geen koelvloeistof in de olie :!: Maar het slecht starten op 3 poten lopen in de morgen geeft wel aan dat er koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt die de bougie nat maakt. Na korte tijd loopt de motor weer normaal.
Na de laatste gescheurde slang heb ik dat ochtend humeur nog niet weer gehad.
Een scheurtje in de kop dat zich bij warme motor weer sluit? Bij afkoelen af en toe een druppeltje in de verbrandingsruimte laat vallen?
ehr, je hebt het over de Benneton?
is de LPG-verdamper perfect? die willen wel eens een defect membraam krijgen.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten