Het rode avontuur.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Reïncarnatie P104

Berichtdoor Paull en Paulla » 29 sep 2010, 23:18

Geweldig, wat een prestatie.

Je kunt wel zien dat Peugeot 1 :D 4 en Peugeot 6 :lol: 4 in meerdere
opzichten familie is. :wink:

Chapeau dat jullie zoveel moeite doen erfgoed rijdend te houden.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Gino » 16 okt 2010, 20:30

Het feestje met Feline gaat verder :

Ze was nogal lastig in de omgang.
Bokken , niet stationair lopen, kortom wat problematisch reageren.

Het onderdruk membraam ( bij de ontsteking ) is goed. Als daar een lek in zit, trekt de auto valse lucht, dat kan dit soort klachten als resultaat hebben.

Dan maar eens wat creatief met de luchtomloopschroef, CO regelschroef en stationairschroef gaan draaien. :mrgreen:

Op gehoor leek het wat beter te worden.
Rudie heeft een CO tester , die erop gezet.
Met wat trial en error ging het al beter. Een testcruise gaf aan dat het een aanzienlijk stuk beter ging.

Afbeelding

Nieuwe bougies erin. De oude hebben een vreemde kleur : ROOD !?

Afbeelding

Heb ik nog nooit gezien, zo'n kleur. :shock:
Een exemplaar van de bougie's zat los. Goed dat dit nu ontdekt werd, als de bougie nog verder losloopt, dan kan dat schade aan de schroefdraad van de kop tot gevolg hebben.

Ik wilde ook nog even de geur van laswerk ruiken ! :mrgreen:

Ik was al met de spatbordrand RA bezig geweest. Waar de rand aansluit op de dorpel.
Maar in het midden zat ook nog een "vuiltje".

Afbeelding

Het beproefde recept : wegzagen de roest, en dan kan de reconstruktie beginnen.

De "binnenrand" herstellen : een stukje plaat in een hoek omzetten. Dan de rand inzagen, om wat flexibeler te zijn. Zo kan ik de originele vorm benaderen en de strip in de rand lassen.

Afbeelding

Dan een strip, als buitenkant. Met de ponstang heb ik gaatjes in deze rand gemaakt. Deze las ik op de net ingelaste hoekstrip. Zo kan ik alles weer in model brengen.

Afbeelding

Het is een hoop gepriegel, maar ik wil zoveel mogelijk metaal gebruiken bij het roestschadeherstel.

Plamuur wil ik alleen gebruiken om het laswerk af te werken. Ik heb een hekel aan volstorten met plamuur om een roestplek aan het oog te onttrekken. :x

Afbeelding

Plamuren is niet mijn ding, maar het moet nu toch even !

Na het schuren heb ik de rand in de grondverf gezet. Het is al bijna strak genoeg voor de definitieve afwerking in de kleur.

Afbeelding

Het ziet er goed uit, al zeg ik het zelf........ :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor FLYING DUCKMAN » 16 okt 2010, 20:56

JE was lekker aan het bakken vanmiddag in ieder geval! :wink:
Groeten Flying Duckman

Mooie foto van je auto?
http://www.bloemendal-fotografie.nl

Solex 3800
Peugeot wielrenner 3x jaren 70 en dames sportfiets jaren 70
Peugeot 106 met een accent 1996
Citroen 2CV6 1982
Citroen C1 2007
Avatar gebruiker
FLYING DUCKMAN
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 15 feb 2008, 10:49
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Gino » 05 feb 2011, 21:07

Zo, na de winterstop, en een griebje maar weer eens verder met Féline...

Er is nog een slechte plek in de wielkast rechts. Niet ernstig, maar ik wil de dorpel behoeden voor het water wat zó in de dorpel geslingerd kan worden door het achterwiel.

Afbeelding

De losse roest en kit weggehaald, het totaal valt mee.... :mrgreen:

Afbeelding

Het vertrouwde recept : plaatje in de vorm maken, en erin lassen.

Afbeelding

Het eindresultaat. Ik houd een klein gaatje in de plaat. Dit gaatje zit er origineel ook. Zo kan ik de dorpel nog eens goed behandelen met tectyl.

Afbeelding

Tijd voor een happie. Rudie leert het cateren nog wel........ :mrgreen:

Er is goed voor de inwendige mens gezorgd !

Afbeelding

Nog een probleempje om te tackelen : Féline is nogal nukkig 's ochtends.
Niet starten dus. Er is benzine zat, vonk ook, maar geen aanslaande motor...

Na een onderzoekje bleek dat de chokeklep niet geheel sluit. Dat zou de boosdoener kunnen zijn.

Afbeelding

Een afdoende remedie : chokeklep eruit gehaald : asje opgeschuurd, want dit draaide te zwaar !

Afbeelding

Wederom gemonteerd : nu is de chokeklep volledig gesloten.
Ik denk dat dit de startproblemen wel opgelost heeft.

Weer een goed bestede dag, wordt vervolgd.....

Grrrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 feb 2011, 21:49

Geeft altijd een tevreden gevoel als je weer wat gevorderd bent :D Tip: misschien tijd de bovenpakking van de carb te vervangen? Deze lijkt me nogal wat ruimte te hebben voor valse lucht :roll:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 08 feb 2011, 22:42

M. van der Meulen schreef:Geeft altijd een tevreden gevoel als je weer wat gevorderd bent :D
Tip: misschien tijd de bovenpakking van de carb te vervangen? Deze lijkt me nogal wat ruimte te hebben voor valse lucht :roll:
Aan de inlaatzijde ( luchtfilteraanvoer ) maakt dat niks uit.

Gino schreef:Er is nog een slechte plek in de wielkast rechts. Niet ernstig, maar ik wil de dorpel behoeden voor het water wat zó in de dorpel geslingerd kan worden door het achterwiel.

volgens mij is dit links, plaatwerkertje :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor A.BRANDHORST » 08 feb 2011, 23:53

Haha Harrie, kijk je vanuit de positie achter de auto , dan is het wel rechts.

Als je ervoor staat, is het links... :wink:
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Harrie » 08 feb 2011, 23:58

A.BRANDHORST schreef:Haha Harrie, kijk je vanuit de positie achter de auto , dan is het wel rechts.
Als je ervoor staat, is het links... :wink:

Nee, zo werkt dat niet ! een auto heeft een vaste linkerkant en een rechterkant.
ongeacht of je nu vóór, achter, naast de auto staat, of er onder ligt /staat.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor A.BRANDHORST » 09 feb 2011, 00:12

O. Was mij niet bekend...

Maar niet iedereen weet dat , zie je, want ik wist het dus ook niet...

Dus de bestuurderskant is altijd link, en de bijrijderskant rechts?
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Harrie » 09 feb 2011, 00:36

tja, wat is bij jouw 505 het linkervoorscherm ?
simpel toch ?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor A.BRANDHORST » 09 feb 2011, 02:00

Ja... uiteraard... :oops:
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 feb 2011, 09:20

Herstel: ongefilterde lucht :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gino » 09 feb 2011, 20:30

Jaja........ :mrgreen:

Het is inderdaad de LINKERkant............. :shock:

Ik heb Rudie een een goede pakking tussen carburateur en luchtfilterhuis afhandig gemaakt, op de foto staat de oude nog......

Ook heb ik de afdichting op het luchtfilterhuis in oude luister hersteld, dus de aanhechting carb-luchtfilterhuis moet 100% zijn........
Dit is inderdaad niet critisch, maar als ik Parijs-Dakar ga rijden houdt deze afdichting een hoop stof buiten de sapmenger.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 feb 2011, 22:01

Gino schreef:Ik heb Rudie een een goede pakking tussen carburateur en luchtfilterhuis afhandig gemaakt, op de foto staat de oude nog......


:evil: Daar raakt mijn sleutelruimte nou niet echt leeg van :mrgreen:

Zijn eigen carburateur heeft hij ook al zelf gemaakt dus die kon ik ook al niet aan hem kwijt :x
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 09 feb 2011, 22:07

wie wat bewaart, heeft wat :wink:
maar Rudie heeft KRATTEN vol.... :mrgreen: :mrgreen:

goed gedaan Gino, wanneer ga je Paris-Dakar rijden ? :D :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gino » 05 maart 2011, 21:23

Een dag met een gaatje.........

De dag begon goed. :(
Rudie maakte ook al vanalles mee, vandaag. Maar dat meldt hij zelf wel....

Ik heb een kadootje gehad van een @#$%#@ chauffeur.
Achterlicht aan splinters gereden terwijl ik geparkeerd stond. Geen briefje :
Afbeelding

Affijn, achterlichie is er nog wel in het B&R magazijn van Rudie.

Féline loopt nog steeds slecht. Ik wilde nog wat gaan lassen, maar de nukken waren zó erg met rijden dat ik maar anders besloot.

Starten doet ze goed, maar stationair lopen : ho maar.....
Erg irritant in het verkeer.

Ik had al eens aan de carburateur gedraaid, en toen liep ze redelijk.
Het plan was een sapmenger uitwisseling.
Een andere ( uit mijn groene 104) erop gezet:

Afbeelding

Dat maakte niets uit. Dit is een 1100cc motor carburateur, Feline heeft een 1220 cc. Het rijden was zo-zo, maar blijven lopen : ho maar.

Dat de originele sapmenger er maar weer op. Daar zit het lek dus niet.
Wél even een andere CO schroef erin gezet, want aan deze schroef draaien gaf weinig resultaat op de tester.

Dan de ontsteking misschien ? Verdelerhuis eruit gehaald, contactpunten
zijn niet zo fris meer. Maar eens even opgeschuurd :

Afbeelding

Verdelerhuis weer geplaatst. Ik had een merkje ering gekrast, dus dat zit wel goed.......
Niet dus. :mrgreen:

Rudie had de stroboscoop erop gezet, en het leek nergens naar. Ik had een vieze bril, ofzo.
Met de scoop gesteld liep ze beter.

Kortom, een hoop geneuzel, maar ze loopt nu wat beter. Kijken of dat zo blijft.........
Ik ben zó blij met Feline : dit is een echte hobby auto, én een echte 104 :
er is altijd wel wat loos. :mrgreen:

De rest van de dag mocht ik Rudie helpen met de montage van zijn rioolpijp uitlaat van de 205 GTI.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Gino » 02 apr 2011, 19:59

Er zijn wat andere auto's die mijn aandacht vragen op dit moment.

Omdat Rudie een chronisch 104 pechprobleem heeft, rijdt hij nu met Féline.
Blijft ze een beetje in conditie.
Rust roest écht met dit soort oude beestjes.........

UPDATE : Even een klein klusje. De achterrem bleef aanlopen.

De LA trommel erafgehaald : eigenlijk wel even goed, de borgmoer die de wielnaaf moet borgen zat er ongeborgd op. Maar goed dat dit nu opgemerkt wordt, het wiel had eraf kunnen lopen.

Afbeelding

Het venijn zat in het onwillige handremmechanisme.

Maar dat was met een beetje WD40 en wat kopervet weer opgelost.
Afbeelding

Er is nog werk genoeg, wat laswerk in een wielkast.
En ik ga een oud type dashboard inbouwen. Dat wat er nu inzit is mij véél te modern.
Volgens Rudie ben ik niet goed wijs, maar zo zie ik de dingen..... :mrgreen:

Wordt vervolgd.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 apr 2011, 20:18

Mensen die nu nog een 104 rijden zijn sowieso niet wijs :mrgreen:

Ik hoop hem nog tegen te kunnen houden en het experiment met de Transistor ontsteking eerst uit te voeren, dat slechte lopen is in mijn ogen een betere tijdsinvestering, een lekker lopende motor is belangrijker dan een ander dashboard? Maar ja Gino rijdt er niet in ( en ik wel :lol: )

Maar ja ik ben ook niet wijs, ga een mooie 104 verkopen en zit met twee stukke 104tjes in de sleutelruimte :evil:

Het valt gewoon niet uit te leggen welke halve zool rijdt nu in een 104 :?:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 02 apr 2011, 20:23

Och, het een sluit het ander niet uit.

Een transistor ontsteking experiment is prima, maar het brengt me tóch niet van de dashboard swap af.

Wat ik in mijn kop heb, heb ik in mijn kop ( ijzeren waarheid :mrgreen: )

104 rijd je niet, da's een belevenis
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 apr 2011, 20:27

Als ik dan al mijn dashes weggooi :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 02 apr 2011, 20:30

Dan maak ik er zelf een :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 07 mei 2011, 21:10

Ja ja, nu de Benneton weer rijdt kan ik me weer eens aan Féline wijden.

De transistorontsteking wissel stond in de planning. Hier had Rudie dus al wat voorwerk aan gedaan........

De Benneton loopt er goed op. Nu Féline dus maar eens onder het mes.
Ze is erg nukkig en wispelturig. Deels wijt ik dat aan de ontsteking. Die contactpunten zijn leuk, maar de vonk is zwak.

Afbeelding
Ome Rudie heeft een mogelijke kandidaat. Qua gegevens mbt de voor en na ontsteking, en andere manualgegevens zou deze transistorontsteker bij Féline passen.

Afbeelding

Dit is de contactpuntvonker.............exit.

De electronische werkt goed. Ik had hem er eerst verkeerd ingezet, maar na wat vermaan van mijn mattie Rudie zat ie goed.
De ontsteking werd met de stroboscoop afgesteld, en Voilá....... Ze loopt als een zonnetje !

Joepie, zo goed heeft ze nog niet gelopen sinds ik haar heb !

Dit zijn de blije 104tjes met de TRANSISTORONTSTEKINGEN !
Afbeelding

Hun baasjes zijn weer als kinderen zo blij.......... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 mei 2011, 18:40

En terecht, niks zo vervelend als stotteren of inhouden, terwijl dat juist mooi soepeltjes moet lopen om maximaal van het 104en te genieten ! :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 08 mei 2011, 19:59

Klopt als een bus.........

Féline is vooral nogal nukkig in de ontwaakfase. Ik hoor van Rudie dat ze dan het lastigst is. Ik het stadsverkeer is dat niet fijn.

Maar op de wijde autobaan is het een schatje......... :mrgreen:

Maar nu ze getransistoriseerd is liep ze stationair al zóveel beter !

Ze is nog bij de sleutelruimte, want ik ben gisteren met mijn 205 naar huis gegaan.
Rudie zou een proefritje gaan maken met haar. Dus ik ben zéér benieuwd naar
het ( ontbreken van ) haar ochtendhumeur. :mrgreen:

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 02 jul 2011, 20:35

Vandaag maar weer eens wat gedaan aan Féline.

Omdat Rudie door zijn kwetsuur thuis tegen het plafond aan sprong heb ik hem maar even uitgelaten......... :mrgreen:

Afbeelding

Even aan de 104 rally snuffelen. Alléén kijken, niet aankomen............. :wink:

Ik had eigenlijk andere plannen met Féline, maar Rudie wees me erop dat de koelvloeistof al een héle tijd over de uiterste
gebruiksdatum was......

Afbeelding

Dat bleek ook wel, het was een vieze bruine soep. Water en nog veel meer aan roestbezinksel.
Dat maar eens verversen.
Leuk, geen ingewikkelde klus, behalve als de aftapplug afbreekt.........

Afbeelding

Gelukkig heeft Rudie nog wat op voorraad. Het bleek een zwak punt van de 104 radiateuren, want er gingen er nog 2 stuk bij een poging tot losdraaien van de aftapbout.

Afbeelding

Na een "goede" gevonden te hebben die gemonteerd. Ander koelmiddel erin et voilá.

Ook heb ik de stationaire loop van de choke aangepast. Die was veel te hoog. Als ik de choke uittrek steeg Féline zowat op.
Dat is aan de onderzijde van de carburateur af te stellen.
Féline gaat steeds beter lopen. Ze is nog niet getemd, maar het scherpe en eigenzinnige karakter van haar wordt steeds milder.

Mijn eigelijke plannetje voor vandaag kan ik nu eens gaan uitvoeren :

Afbeelding

Ik vind het originele dasboard ( eigenlijk de tellers) afgrijselijk. Met dat malle layout is het net iets van
Bart Smit of Intertoys...... :lol:
Voor mij is er maar één set tellers mooi : de oude seventiesversie met zilveren omlijsting. Bovenaan op de foto dus.

Dat setje tellers werd wederom liefdevol gesponsord door mijn goede vriend.
Alleen, wat ik hoopte ging niet op. Deze tellers passen niet in het dashboard van Féline.

Géén tegenslag, alleen de uitdaging wordt groter.
Dan ook maar een ander dashboard erin.
Gelukkig past de electronica en de kilometerteller aansluiting ook niet.
Dus hier is weer een leuk en uitdagend project van te maken.......... :mrgreen:

Even shoppen op zolder bij Rudie :

Afbeelding

Tellerhuis, met oud type dasboard, én een fijne kabelboom waar ik de conversie mee kan gaan maken.

Kortom : wordt vervolgd.......

Alleen : op de terugweg bleek dat de zojuist geplaatste radiateur met ervaring óók lek is.......
Ik help Rudie wel van zijn radiateurs af, no worries. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten