Het rode avontuur.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 17 mei 2014, 21:12

In mijn herinnering hebben we de oude carburateur van mijn groene 104 op Féline getest.

Dat was geen succes. Maar als de sapmenger van de franse 104 los in een kist ligt ben ik benieuwd waar jij nu meer rondrijd.... :mrgreen:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 jun 2014, 11:44

Ja daar sta je dan weer aan de straat te sleutelen :x
Afbeelding

Door de vervanging van de motor van de Benetton had ik wel een auto nodig om mee naar huis te rijden, dus Feline meegenomen. Op de snelweg merkte ik al dat de achterrem wat aanliep en warm werd. Nu moet ze weer terug en ik wil niet stranden onderweg dus dacht toch maar ff de trommel eraf te halen. ik had gehoopt dat de handremhevel een beetje stroef zou gaan want dan is dat met wat kruipolie wel gangbaar te krijgen. Helaas lag het niet aan de handrem, maar de remcilinder zat aan een kant helemaal vast. Ik heb nu de remschoenen wat teruggeschroefd met het automatische stelmachanisme. Als ik nu zo min mogelijk probeer te remmen dan hoop ik dat het weer terugstellen beperkt blijft en ik Lexmond zal halen.
Ik neem het gereedschap wel mee en kan ik desnoods op een parkeerplaats het trucje nog een keer herhalen :mrgreen:
Zo gauw laat ik me niet kisten en ik hou wel van een avontuur :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor MarcoPeus » 07 jun 2014, 13:57

Oldtimer rijden in optima forma Rudie. Probleem!? dan langs de weg even oplossen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 jun 2014, 19:14

Zonder problemen naar Lexmond kunnen rijden. Het kwam nu goed uit dat ze bij het stoplicht afslaat :lol:
Daardoor kon ik de koppeling laten opkomen. En zo op de motor afremmen. Ik heb op de hele weg denk ik maar drie keer zacht hoeven remmen. In Lexmond was de achterrem totaal niet warm geworden.
Ze staat nu weer lekker binnen
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 09 jun 2014, 21:40

Féline is een beetje boos.....

Ze krijgt vééls te weinig aandacht van het baasje. :oops:

En dat laat ze merken ook.

Arm baasje... :mrgreen:
Maar het tij zal keren : ik ga er nu eens even serieus werk van maken.

Gino

@ Rudie :

Wél effe retro, zo op straat sleutelen. Voel je je weer 20 !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 14 jun 2014, 20:51

Ik heb vandaag de sapmenger van de nukkige Féline omgewisseld voor een andere uit een SR.
Die had Rudie nog in voorraad liggen.

De wissel heb ik op de makkelijke manier gedaan :
De koelwaterslangen heb ik aan de oude carburateur laten zitten, de nieuwe er gewoon op gezet met alleen benzine en gas- en chokekabel.
Wisselt lekker snel om. ( Rudie tip :mrgreen: )

Afbeelding

Nou, dat bleek dus de gouden truuk ! :mrgreen:

Féline is zo gezeggelijk als maar mogelijk is.....
Meteen starten, goed lopen op choke, en zélfs stationair lopen...... :mrgreen:

Afbeelding

Dat is dus het probleem. De originele sapmenger heeft een mankement, ik denk in de stationair sectie, oid.
Dat ik hier niet eerder op gekomen ben..... :?

Het probleem dacht ik getackled te hebben door al EERDER een andere sapmenger te plaatsen. De oude uit mijn groene 104.
Ook een van het oude type, gelijk aan mijn huidige
Daar had Féline ook geen boodschap aan, ze liep daarop ook uitermate beroerd, en niet stationair.

Omdat alle voorraad carburateurs van Rudie van een nieuwer model zijn, met andere luchtfilter, koos ik dus de oude van mijn groene.
Ik heb NOOIT gedacht aan de SR carburatuer van Rudie ( die bij het voorlaatste blok van de Benneton hoorde) want ik dacht dat die in de Benneton zat op gas.
Maar da's dus wéér een andere.
En Rudie dacht dat ik de SR carburateur al eerder getest had.

Snappen jullie het nog ?! :?

Maar uiteindelijk viel de SR sapmenger toch uit de voorraadkist van Rudie, met het fijne gevolg als extra.
En die SR carb is me door Rudie dan ook hartelijk geschonken ! Dat doet een geplaagd mens goed. :mrgreen:

De APK zit er aan te komen, ik heb nog een gaatje in de uitlaat dichtgelast, en de vastzittende rem moet ik nog fixen.

Maar we zijn ( eindelijk weer eens) vol goede moed met mijn lieve Féline.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor MarcoPeus » 14 jun 2014, 20:56

Dat geeft de burger moed Gino. Eindelijk ben je van die bokkige dame verlost en heb je een gewillige deerne onder je kont die zich met milde toets laat sturen in de juiste posities (ik voel een gouden griffel mijn kant op komen).
Lekker toeren maar weer.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 jun 2014, 21:00

Mooi werk man! Die SAPMENGER lag al weer jaren lang in de kist te wachten op betere tijden. En ja hoor wie bewaart die heeft wat :mrgreen:

Ik hoop er ook plezier aan te hebben, als wisselauto voor mijn motor-swap kwam het maar wat goed uit en een wat minder avontuurlijke rit is me wel wat waard :wink:
Je weet nu waar het aan ligt en kan je in de sapmenger gaan zoeken naar de oorzaak.

Nu het remmetje nog en zo komt zonder problemen door de APK

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 15 jun 2014, 12:11

No pain no gain.

Wel fijn dat Féline idd weer als auto gebruikt kan worden, en niet als bron van ergernis ! :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor jan-03 » 15 jun 2014, 14:23

Een goed werkende carb is onbetaalbaar!! :mrgreen: En onmisbaar zo blijkt..
Ik zat ook nog eens te denken aan de Groninger 104 van Henk-Jan.
niet harder willen dan honderd en verder alles in orde.. Start goed, rijd goed maar accelereert traag enz..
Compressie is ook voldoende. Zou dit ook de carb kunnen zijn? verkeerd type o.i.d...
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 15 jun 2014, 18:11

Tja, Jan :

Niets is onmogelijk !

Eens proberen, zou ik zeggen !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor jan-03 » 15 jun 2014, 23:24

@ Gino.
Ze staat nu te koop, jammer maar hij is er ook al een aantal jaren mee doende en krijgt haar niet aan het lopen..
Ik heb zelf een problem met m,n blauwe 104 wat in nog moet oplossen.. :D
Maar dat komt nog wel..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Peugeot371 » 15 jun 2014, 23:39

Maar de rest van mijn auto is wel gedaan, volledig koperen remleidingen nieuwe banden brandstofpomp etc. Maar mijn ouders gaan dit jaar verhuizen waarschijnlijk (daar staat ie) en ik rij zo weinig behalve als ik op vakantie ga. Dit jaar weer naar Polen met de 87er 205. Dat ik al keus heb met welke auto ik rij.

Maar ik blijf ook bij de carburateur. Mijn 205 heeft een xy7 motor dacht ik en die doet het altijd en rijd zuinig en snel. Dit in tegenstelling tot de 104 jammer genoeg. Mijn V6 is ook niet zuinig maar wel snel en automaat.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 21 jun 2014, 19:33

Vandaag de remcylinder van het LA wiel maar eens bekeken :

Afbeelding

Ik heb van Rudie een vervanger gehad, die voor zijn auto te weinig slag had, maar voor Féline prima paste.
De oude heb ik opengemaakt.
Met een klein beetje geweld, de achterste zuiger zat muurvast.


Afbeelding

Er zat een originele Girling onder:
Maar waarom dit nu weer anders is als anders is mij niet duidelijk..... :?

Afbeelding

Ja, en daar doe je het dan allemaal voor :
Even een stukkie wezen tuffen. Lekker zonder warmlopende remmelaarderij, en een lief rijdend wagentje. :mrgreen:

Selfie met mijn rode Félientje. :mrgreen:

Afbeelding

Maar Féline zou Féline niet zijn als ze zich nu gewonnen zou geven :
De clignoteur was niet je dat. Deed het wel, maar niet van harte.

Dus ben ik maar eens in de electo bak van het magazijn gaan snuffelen. Ik vond 2 goede.
Heb ik in de Benneton en Féline beide een nieuwe gezet.
De Benneton had hetzelfde euvel.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Harrie » 24 jun 2014, 21:56

met een dikke duim van mij, je bent weer goed bezig Gino :wink:

Als je haar zo blijft verwennen wordt je wel beloond door Féline tijdens een lekker stukje sturen 8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 28 jun 2014, 21:13

Féline had een probleem met de tankmeter.
Die deed het niet.

De vlotterweerstand doorgemeten, was oneindig, dus onderbroken.
Afbeelding

Goed dat Rudie nog wat ( niet veel meer) op voorraad had.
Die meette goed, dus die kan ik plaatsen.
Wel heb ik ( voor een goede aarding) het dekseltje kaal geslepen.
Afbeelding

Ook de bevestigings ring heb ik opgeslepen :

Afbeelding

Meteen de steker ook vernieuwd. Nu moet alles maar goed contact blijven maken.

Afbeelding

Dat is opgelost, de benzinemeter laat nu de tankinhoud weer zien !

De oude vlotterweerstand heb ik bewaard. Ik gooi sowieso niet zoveel weg........ :mrgreen:
Die wil ik bij gelegenheid openmaken en kijken wat het probleem is.

Als hij te maken is, hebben we weer een extra voorraad.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 28 jun 2014, 21:15

Met Féline op weg naar een klap van de molen !

Afbeelding

Schattige Félientje tussen de bloempjes ! :mrgreen:

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 27 aug 2014, 19:52

Waarbij zich weer eens een situatie voordoet :

Féline moet naar de APK. Dat zou niet echt een probleem moeten zijn,
ware het niet dat het uitlaatspruitstuk gescheurd is :

Afbeelding

Het spruitstuk is ook aan de niet zichtkant gescheurd. Dus het moet eraf.
Vervangen is een mooie optie, ware het niet dat dit type nogal gevoelig is voor scheuren op deze plaats.

Zaterdag is het plan dit spruitstuk te lossen, en daarna te lassen.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor MarcoPeus » 27 aug 2014, 20:50

Kun je dat zomaar lassen Gino? Is toch gietijzer, laat zich niet zo makkelijk lassen heb ik me laten vertellen maar ik kan helemaal niet lassen dus eigenlijk moet ik mijn mond houden :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor joospeugeot » 27 aug 2014, 22:08

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 27 mei 2016, 02:48, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Gino » 30 aug 2014, 19:26

Lassen is het dus niet geworden..... :mrgreen:

We hebben vandaag de brug vrijgemaakt, dus Félientje kon naar boven.

Afbeelding

Het was inderdaad wel nodig ook, want het uitlaatspruitstuk was bijna in 2 stukken. :(

Afbeelding

Afbeelding

Er gingen wat moeren met tapeind en al los uit de kop, een brak er af.... :shock:
Die kon ik er toch uithalen door er een moer op vast te lassen.

Afbeelding

Ook de pakkingen dichtten niet goed af, getuigen de roetsporen.

Afbeelding

Maar goed dat het 104 onderdelen depot hier héél dicht in de buurt is, dus de diverse vervangende deeltjes waren snel gevonden... :D

Nu maar eens zien wat de APK ervan gaat zeggen......
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Harrie » 30 aug 2014, 22:31

mooi dat je het weer gefixed hebt, Gino :wink:
Vooral zo'n afgebroken tapeind is bij deze motoren niet gemakkelijk.... slim opgelost :!: :-)
succes met de APK, en weer lekker toeren met Felientje :-)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor MarcoPeus » 30 aug 2014, 22:37

Klasse Gino, zo kom je er wel. De scheur is behoorlijk, zal wel niet makkelijk/mogelijk zijn die nog te lassen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 aug 2014, 23:27

De speciale laselektroden kosten 60 dollar voor twee maal twee stuks :shock:

Op leboncoin staan er een paar voor 10 euro per stuk. :wink:
De keuze lijkt gemakkelijk :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Het rode avontuur.

Berichtdoor MarcoPeus » 30 aug 2014, 23:40

Ik heb ook ooit eens gehoord dat je t spruitstuk moet voor verwarmen/verhitten anders wordt het sowieso niks. Geen idee of er iets van waar is maar t klinkt plausibel. Als je echter voor 10 euro een ongescheurd exemplaar kunt krijgen is de keuze makkelijk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten