Aanrader: elektrische benzinepomp

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanrader: elektrische benzinepomp

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 dec 2009, 23:14

Voor diegene die wat startproblemen hebben met hun 104tje waarin ze niet zo vaak mee rijden...

Ik heb omdat ik op LPG rijd geen benzine pomp nodig, ervaring heeft geleerd dat als je dan overschakeld op benzine de drooggelopen pomp slecht oppakt met alle ellende tot gevolg.

Ik heb bij Brezan zo'n universele benzinepomp gehaald ( lage druk voor carburateurs) en die staat in princiepe altijd uit, tenzij ik overschakel naar benzine, dan krijgt de pomp stroom en gaat pompen.

Een nogal lange introductie, maar wat ik gemerkt heb is dat hij op benzine bijzonder goed en snel start. Op het moment dat je het contact aanzet, zet de pomp de zaak onder druk en vult de vlotterkamer gelijk.

Ik ben daar zeer over te spreken, misschien een tip voor de mensen met een slecht werkende ouderwetse benzinepomp. Ik heb in het verleden veel problemen gehad, dat de benzine terug de leiding in liep en de pomp erg veel moeite had om de benzine weer op te zuigen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Aanrader: elektrische benzinepomp

Berichtdoor Paull en Paulla » 09 dec 2009, 23:48

Rudie_Krämer schreef: Ik heb bij Brezan zo'n universele benzinepomp gehaald


Hoi Rudie,

Goed bezig.
Kun je je het type nog herinneren?

Laatst was ik bij de lokale Brezan voor een electrische benzinepomp voor de 2 :D 5 CT (1360 cc) en daar keken ze me een beetje wazig aan. "Weet je geen type?", vroegen ze. Vervolgens kreeg ik een heel boek vol met benzinepompen voor mijn neus en mocht ik er zelf eentje uitzoeken. Maar ja, welke zal het worden?

Welke druk heb ik nodig voor een XY8 met twee webers? Dat wisten ze mij niet te vertellen. Dus blijft dat nog even spannend.

Overigens, de prijzen bij Brezan liegen er ook niet om. Algauw 180 tot 250 Euro voor een pomp! En dan gok je niet snel.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 dec 2009, 00:50

Ik zal zoeken, maar die mijne was 75 euri's

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 10 dec 2009, 01:07

SUPERGOEDE tip Rudie!
Wat deed je met de mechanische pomp op de cylinderkop ?
gewoon laten zitten en laten ratelen?
of stift er uit en met een plaatje het gat netjes dichtgemaakt ?
ik zou voor de laatste oplossing kiezen!
p.s.: die stift is trouwens gehard, en een daarom een fijne drevel ! ligt dus in mijn gereedschapskist 8) :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 dec 2009, 09:01

Het was ff zoeken, maar ik wist dat ik er al foto's van had gemaakt. Maar niet bij restauratie Benetton geplaatst :oops:
Ik had daar al zo weinig foto's gemaakt.... :P

Hier nog een toegift :wink:

Afbeelding

Afbeelding


Bon van Brezan-benzinepomp gevonden: artikel 160-qfp171E (60 pk versie). Helaas niet voor een XS/XT of ZS, dan moet je een maakte groter nemen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 10 dec 2009, 19:11

Dat is twijfelloos een zogenaamde Hardy-pomp!

Ik denk dat dat zowat de beste benzinepomp is die er te koop is!

Kijk, hier zittie ook:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 10 dec 2009, 23:39

heeej :!: :shock: het prachtige Porsche -project van Jeetje !
al lange tijd niets meer van vernomen.. hoe staat het er nu mee?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jineuf » 10 dec 2009, 23:49

Jeetje schreef:Dat is twijfelloos een zogenaamde Hardy-pomp!

Ik denk dat dat zowat de beste benzinepomp is die er te koop is!

Kijk, hier zittie ook:
Afbeelding


En hij gaat zo lekker ratelen (klik klik klik) als je plankgas geeft!!
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Jeetje » 10 dec 2009, 23:57

Harrie schreef:heeej :!: :shock: het prachtige Porsche -project van Jeetje !
al lange tijd niets meer van vernomen.. hoe staat het er nu mee?
grt, Harrie


Heel goed, Harrie!

Als het een beetje meezit, wordt de body begin januari geleverd en als die op het chassis gezet wordt (de zogenaamde 'Hochzeit') wordt het al echt een auto...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 dec 2009, 23:59

Die van mij zou voor een 60 pk versie zijn, maar een porsche met 60pk zal het niet zijn. Pompt die van jou een grotere hoeveelheid?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Pompidou

Berichtdoor Paull en Paulla » 11 dec 2009, 00:17

Bedankt voor de informatie, ik ga er mee aan de gang.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Mark » 11 dec 2009, 00:26

Mooi voorbeeld weer van hoe we elkaar hartstikke goed kunnen helpen op dit forum. Van zo'n (bijna, maar gaat vast lukken) geslaagde missie kan ik nog steeds genieten :!:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: Pompidou

Berichtdoor Harrie » 11 dec 2009, 00:57

Paull en Paulla schreef:Bedankt voor de informatie, ik ga er mee aan de gang.
Met vriendelijke groet, Paull
Voor V6 Ti / GTI heb je niets aan deze pomp. Daarvoor hebben we in het PCN-magazijn NIEUWE 6 Bar pompen liggen voor een spotprijs 8)
of is het voor de 205 cabrio bedoeld?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aanrader: elektrische benzinepomp

Berichtdoor Bart-Peugeot » 11 dec 2009, 01:13

Paull en Paulla schreef:Laatst was ik bij de lokale Brezan voor een electrische benzinepomp voor de 2 :D 5 CT (1360 cc) en daar keken ze me een beetje wazig aan.

Yep, tbv de 205. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Harrie » 11 dec 2009, 01:51

:roll: inderdaad Bart... had ik overheen gelezen... :-|
Maar eerlijk, voor vullen van vlotterkamertjes van ouderwetse carburatuers is toch niet veel druk nodig...?
Bij te VEEL druk gaat de vlotternaald niet meer dicht en loopt je vlotterkamer over...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 dec 2009, 08:01

Deze pompjes geven maar zo'n 0.3 bar.

Dat is het leuke aan deze pompjes, je hoort hem druk opbouwen en dan stopt hij vanzelf 8)

Ook bij het overschakelen van gas naar benzine gaat perfect.

Ik ben er heel tevreden over


GrR

ps we zijn hier toch om elkeer te helpen :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 12 dec 2009, 12:18

Hm, dat is zeker interessant.
Als ik van het voorjaar mijn LNA verder ga opknappen (nieuw voorscherm laten spuiten en dan monteren) dan is zo'n pomp ook wel een goed idee. De huidige brandstofpomp is wel nieuw, maar het duurt soms een eeuwigheid voordat de auto gestart is. Als dit het oplost :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor jurgen » 12 dec 2009, 12:51

vraagje aan rudi: waar heb je de positieve pool aangesloten?
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Berichtdoor Matthijs » 13 dec 2009, 17:19

Ik heb weliswaar een late 104 (1983), maar starten gaat altijd heel snel. Ik trek de choke vol uit, pomp wel 10 tot 15 keer op het gaspedaal. Doe ondertussen mijn riem om en starten. Bijna altijd succes, ook als hij een paar weken heeft stil gestaan. Doe ik dit pompen niet lang genoeg, dan is het inderdaad heel lang doorstarten.

Bij warme motor hoeft dit natuurlijk niet.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor Jeetje » 13 dec 2009, 19:17

Rudie_Krämer schreef:Die van mij zou voor een 60 pk versie zijn, maar een porsche met 60pk zal het niet zijn. Pompt die van jou een grotere hoeveelheid?

GrR


Die van mij is inderdaad voor grotere motoren met meer pk's. Op de verpakking staat 'voor motoren met meer dan 100pk'...

Ik zal het type eens opschrijven...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor tjark63 » 13 dec 2009, 19:33

jurgen schreef:vraagje aan rudi: waar heb je de positieve pool aangesloten?


Ik heb ook zo'n pomp geïnstalleerd, ben van plan de +12V van de bobine af te pakken. Veiliger is een tijdrelais zoals in de 505GTI toe te passen, dit voedt de pomp gedurende drie seconden na het 'op contact' zetten, en stopt daar weer mee als de motor niet loopt. Helaas heb ik zo'n relais niet (meer)....
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Brownie » 13 dec 2009, 19:47

Jeetje schreef:Dat is twijfelloos een zogenaamde Hardy-pomp!

Ik denk dat dat zowat de beste benzinepomp is die er te koop is!



Ik heb zelf goede ervaringen met de Facet pomp. Heb twee exmplaren in mijn PPO ombouw systeem. Hardy's sneuvelen nog wel eens bij dikke vloeistoffen zoals PPO, Facet verpompen dat prima en voor maar 50 euro ongeveer. Of de levensduur van een Hardy bij benzine langer is, zou kunnen, maar de Facets blijft het ook prima doen op PPO!
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Jeetje » 13 dec 2009, 20:14

Het is ook een brandstofpomp, geen frituurvet-oliepomp... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Brownie » 13 dec 2009, 20:17

Natuurlijk, maar ook de Facet-pomp is ontworpen voor benzine. Toch kan hij prima olie verpompen, dus zijn de interne delen van minstens net zo'n goede kwaliteit denk ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten