restauratie 104

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

restauratie 104

Berichtdoor Steven » 29 mei 2009, 09:02

Als de reeds eerder gemelde probleempjes met de 104 opgelost raken zou ik graag de rest van de auto eens aanpakken, want de roestduivel komt toch weer opzetten. In 1997 kreeg de 104 zijn nieuwe gele jasje, maar nu begint dat toch weer te roesten.

voorvleugels en motorkap heb ik liggen + ook nog een complete 104.

maar wat ik ook graag zou veranderen zijn de voorzetels: ik ben nogal groot en die hoofdsteunen zitten steeds in mijn nek te duwen. de zetels zijn trouwens ook eens aan herstelling toe want ze zijn nogal doorgezeten.
ik vroeg me eigenlijk af of het mogelijk is om andere zetels in een 104 te zetten, want die bevestiging is nogal een raar iets. Ik dacht daarbij aan 205 GTI zetels of andere kuipzetels.

de reden van die volledige aanpak is de internationale meeting in Sochaux volgend jaar, en dan zou ik daar graag met mijn 'nieuwe' 104 naartoe kunnen.

dat zou dan een leuk werkje worden voor deze winter, maar intussen kan ik de nodige onderdelen al verzamelen.
wat zouden jullie aanraden als beste roestbehandelingsproduct?
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 mei 2009, 14:25

Op het 35-jarig jubileum (of een andere meeting, ik weet het niet precies meer) verscheen een witte 104 berline met het sportinterieur uit een 306 of 309. Zag er goed en comfortabel uit, maar hoe de eigenaar het gefixt heeft is me niet helemaal duidelijk. Deze is verder ook weinig actief op het forum.

De meeste moderne zetels hebben ter verstelling een railsysteem nodig, dus je zult moeten kijken of je de stoelen- en bankbevestiging moet aanpassen, of zelf vervangende raildragers op de bodem en dwarsbalk bij de voorstoelen, en scharnieren voor de zitting en klemsysteem voor de rugleuning achterin kunt maken. Maak het niet de hoog, anders zit je alsnóg met je schedel tegen het dak, én niet te breed, anders vind je de handrem niet terug, willen de portieren niet meet dicht, de de pook niet in z'n achteruit :mrgreen: Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 mei 2009, 13:28

Je zal zelf een rail moeten maken en daar de andere stoelen op moeten vastmaken. Probleem is dat als je lang bent je het frame zo laat mogelijk moet maken en je in de knoei komt met de dwarsverbinding aan de voorkant. Bij mijn Samba Rally hadden ze die ook deels verwijderd.

Ik heb in mijn Benneton Scheelstoelen gezet uit een 205 en dat ging goed. Maar ja ik ben maar een klein ventje (1.76) of dat dus voor jou een goede oplossing is weet ik niet

Ik zal kijken of ik nog ergens wat foto's kan vinden

GrR

De perfecte anti roest behandeling moet nog worden uitgevonden. Er is geen eenduidige behandeling.
Stralen is het meest effectieve. Laat je roest zitten komt het uiteindelijk toch terug.

Owatrol vind ik heel goed spul, maar gebruik daarvoor de zoekfunctie er is al heel wat gediscussieerd over antiroest :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jun 2009, 19:06

ik heb geen fotoś kunnen terugvinden en het onderstel da ik gemaakt had kon ik niet terugvinden. Ik ben al anderhalf jaar bezig met de restauratie van de Benneton en weet niet meer waar ik hem heb neergelegd.

Kan je zelf lassen?

Het komt er op neer dat ik op e plaats van de bevestiging aan de zijkanten heb ik een plaatje staal gemaakt, waaarop ik een dwarsbalk heb gelast, di vormt de achterkant.
Op de traverse aan de vookant hen ik de voorste dwarsbalk gemaakt.

Een beetje afhankelijk van de stoel en het railmechanisme kan je het ontwerp een beetje aanpassen.
Princiepe gebruik je de bestaande punten om je construktie op te bevestigen.
De voorkant gebruik ik altijd de traverse, maar omdat jij langer bent moet je misschien de bodembevestiging na de bestaande stoelen gebruiken

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Steven » 01 jun 2009, 20:32

ik heb dit weekend wat zitten bestuderen en denk om toch de originele zetels te behouden, maar met een nieuwe vulling voor de zitting, heb ik trouwens liggen
voor de hoofdsteuenen die in mijn nek duwen zat ik te denken aan hoofdsteunen van een Samba (als dat past tenminste) of aan verstelbare hoofdsteunen.
zetels zou ik dan laten overtrekken in geel skai met grijze stof (beetje model halfleer 205 gti)

het probleem met andere zetels en bevestiging zou inderdaad zijn dat ik met mijn kop tegen het dak kom, want ben 1,86m
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jun 2009, 20:59

De hoofdsteunen van de samba stoelen zijn anders, tenminste van de samba rally stoelen, die hebben een enkele steun en de 104 heeft twee pootjes.

Ja kan ook een stukje pijp of staf lassen om de hoofdsteunen langer te maken.

De ZS stoelen zitten aanzielijk dieper dan de sommige 104 stoelen, misschien is dat een optie om te onderzoeken. Nadeel is dat de 104 zs stoelen meestal in slechte conditie zijn en je de stalen stangen van de zitting in je kont voelt zitten :?

Verlengen van de hoofdsteun is dan wel het eenvoudigst

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Steven » 01 jun 2009, 21:14

hmmm, zal dus nog even verderzoeken zijn wat de beste oplossing is, deze zomer wat sloperijen zoeken in Frankrijk.

Rudie, ik laat je deze week wat weten ivm die wielbouten.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jun 2009, 21:20

OK, alvast bedankt

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten