Mijn Citroën LNA 11RE [18 mei: nieuw scherm gemonteerd]

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mijn Citroën LNA 11RE [18 mei: nieuw scherm gemonteerd]

Berichtdoor MvG » 26 aug 2008, 17:06

in de eerste plaats zal ik mij eens even voorstellen,
Michiel, student aan de Universiteit Utrecht en in het bezit van een Citroen Dyane, Ford Orion en een dwergauto.

nu heb ik een paar vragen voor een kennis die mogelijk een Citroen LNA zou willen aanschaffen, en dit het model -zoals de 104- met de 1100 Peugeot motor is.

in hoeverre komt deze motor overeen met het exemplaar in de 104, dwz, is deze 1 op 1 overgenomen uit de Peugeot?
in hoeverre zijn andere onderdelen van de 3 deurs 104 identiek aan de LNA?

groet,
Michiel
Laatst bijgewerkt door MvG op 18 mei 2010, 15:44, in totaal 22 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 aug 2008, 20:41

@Michiel,

Blijft een buitenbeentje, die LNA, en knap zeldzaam ook ondertussen. Voor veel gegevens kun je terecht op de pagina's van de Visa-Club, klik maar op onderstaande link. Groet, M.

http://www.citroenvisaclub.nl/historie_ln.htm
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 aug 2008, 07:50

De motor is naar mijn weten identiek en zo overgenomen van de 104.

In grote lijnen zal het carrosserietje ook overeenkomen met de 3 deurs.

Ik denk dat de deuren, achterklep, motorkap en spatborden passen, maar de motorkap, spatborden en deuren kunnen kleine detailverschillen hebben.

Je kunt volgens mij veel onderdelen van de 104 gebruiken denk ik. Ik denk dat er wel coupeetjes zijn bij de Citadienes, kijk en vergelijk

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 08 sep 2008, 09:40

kijkaan, dat verhelderd het e.a.

ik heb namelijk een vrij net LNA'tje op het oog (luxe uitvoering met getint glas, electrische ramen, hoofdsteunen enz) uit 1984,
met een tik in de motor en een achteruitversnelling die niet altijd wil.
wat betreft die versnellingsbak zal nieuwe olie al een boel uitmaken, maar voor de motor weet ik het niet zo goed. Misschien dat ik er met kleppen stellen kom, maar op den duur moet er toch wel iets aan gebeuren vrees ik.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 sep 2008, 19:43

Een tikkende motor, ze tikken allemaal wel een beetje, meestal zijn het niet de kleppen ( scherpe tik), maar vervelender is de tik die je vooral hoort wanneer je accelereerd en dat is dan een wat dofferen tik, dat is namelijk je nokkenas.
Ook daar kan je nog lang mee doorrijden hoor, heb daar ruime ervaring mee. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat het niet misgaat, daarvoor zou ik de tik moeten horen.
De achteruit, die is niet gesynchroniseerd en dat ie slecht in zijn achteruit wil is ook geen zeldzaamheid. Als ie niet wil, in z´n neutraal, koppeling los laten, weer in trappen en nogmaals proberen.

Het zijn nu eenmaal karaktervolle motortje.

Is het een 4 bak of een 5 bak :?:

4 bak ik wat lastiger vinden, maar ook de 205jes zijn nog wel met 4 bak uitgevoerd. Probleem is dat die nu ook vaak erg veel hebben gelopen.
Als je geen probleem hebt om dat motortje uit elkaar te halen, heb ik denk ik nog wel een cilinderkop. Maar makkelijker is om op zoek te gaan naar een goed motortje en gewoon blijven rijden met die tikkende motor.

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 08 sep 2008, 20:29

ah, ik dacht zelf al aan het drijfstanglager.

maar voor de prijs van één halve euro-snip laat ik hem maar niet voorbij gaan denk ik :mrgreen:
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 sep 2008, 22:18

De slechte olievoorziening vernaggeld eerder de nokkenaslagers. De krukas krijgt eerder olie.

Ik gok toch op de nokkenas, is volgens mij ook iets minder erg.

Succes met je aankoop

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor martinowic » 09 sep 2008, 12:38

Is het een 104 in je advar of een lna of een samba?
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor MvG » 09 sep 2008, 18:11

da's een LNA :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor bart popken » 20 sep 2008, 16:35

hallo allemaal,

heb een talbot samba en hoor idd. wat rammelen bij gas geven en gas loslaten.
rudie ben je er zondag ok in fort altena, kun je misschien horen wat het is.
en hoe stel je het gemakkelijkst de kleppen bij zo'n blok?????

alvast bedankt en groeten;

bart
als samba vreugde betekent, ben ik iedere dag blij.

peugeot 404 + 305, talbot samba cabrio, fiat 126.
bart popken
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 mei 2007, 12:27
Woonplaats: nieuw-buinen

Berichtdoor MvG » 20 sep 2008, 17:44

hoi,
je moet je avatar even wat kleiner maken :)
neemt ongeveer de halve pagina in beslag :D
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 sep 2008, 18:10

Ik dacht al wat is er mis met mijn beeld :mrgreen:

maximaal 80 pixels voor ja avatar dan gaat het wel goed


ik ben er morgen, kan ik naar die klepperbak luisteren :P

Kleppenstellen met de motor erin :?: Vergeet het maar, dat is een ramp :?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 22 sep 2008, 21:36

overigens, wat voor een accu hoort er thuis in een 104? (qua afmetingen?)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 sep 2008, 23:04

kijk maar even op HBASE.NL

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 22 sep 2008, 23:33

ah, slimme tip! dank.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor MvG » 06 dec 2008, 18:01

Ik heb 'm vandaag opgehaald.
Geweldig autootje! Zit goed, rijdt goed.

Een Leeuw in Citroenkleren zegmaar.

Nu heb ik wel een technisch vraagje, de versnellingspook wil niet altijd in de achteruit. Het lijkt net of de schakelstang niet ver genoeg mee wil.
De pook staat dan wel in z'n achteruit, maar de bak blijft in neutraal.

Veertje versleten? Schakelstang krom?
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 dec 2008, 18:34

Het veertje zal het niet zijn ( dan is ook je bak versleten en heb je een probleem, dan moet de motor eruit en uit elkaar :? )

Of het schakel mechanisme moet worden afgesteld of de glijbussen of busjes van de kogelgewrichtjes zijn versleten. Ok willen de bevestigingspunten waar de kogels op zitten los zitten.

Dus glijbusjes en kogeltjes eerst controleren en dan stangen afstellen.

Succes
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 06 dec 2008, 23:09

bedankt Rudi, voor het antwoord. Ik heb inmiddels de garagehandboeken, dus dat moet wel lukken.

hierbij alvast 2 foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor MvG » 08 dec 2008, 21:57

Daaristiedan :D
mijn LNA, gepoetst en met beurt, waarbij ik meteen de brandstofpomp en koplamp heb vervangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 dec 2008, 22:00

Wat een plaatje :!:

Ik zie al duidelijk Samba trekjes aan deze auto.

Veel, heel veel plezier met je bakkie.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor BRAM » 08 dec 2008, 22:38

Samba trekjes??????????

Volgens mij duidelijk 104. Natuurlijk is de Samba ook gelieerd aan de 104, maar wat zijn Samba trekjes, die niet op een 104 voorkomen?

Ik dacht redelijk wat van Peugeots uit de jaren 70 en 80 te weten, maar van onze 104 adept Rudi hoop ik toch nog wat te leren.

Rudi, kun je mij meer vertellen?

Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 dec 2008, 22:49

Oeps, ik heb iets verkeerd gezegd geloof ik :oops:

Misschien moet ik het anders zeggen. De Samba heeft ook wat trekjes van de LN :mrgreen:

de bumpers van de samba cabrio
De binnendeurbakjes.

:wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 08 dec 2008, 23:07

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik vind het echt een leuk eigenwijs autootje, het ziet er uit alsof ie z'n geld ondanks zijn motor meer dan waard is...
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor MvG » 08 dec 2008, 23:46

het motortje tikt inderdaad wat, maar dat klinkt zeker niet levensbedreigend. En de achteruitversnelling heb ik ondertussen ook terug gevonden, ik denk inderdaad dat er iets los zit. Maar dat komt wel, eerst morgen naar de APK.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor BRAM » 08 dec 2008, 23:55

MvG,

Ik had in mijn eerdere bericht anders moeten beginnen:

Wat een fantastisch leuke LNA. daar zijn er weinig van bewaard gebleven.

Ik heb in '86 op het punt gestaan een LNA uit '83 te kopen, maar ben toch overstag gegaan voor een rode 104 GL uit '81 met een Hollandia schuifdak. Nooit spijt van gehad.
Ik heb zojuist nog een foto van deze rode leeuw gevonden. Zal 'em binnenkort inscannen.

Rudi, je hebt helemaal niets verkeerd gezegd. Ik hoop dat ik nog wat van je kan leren.
Bij mijn weten zijn de bumpersvan een samba cabrio gelijk aan de 3-deurs en dus uit 1 stuk. Bij de LNA zijn ze voorzien van bumperhoeken, zoals we die kennen bij de 305 phase l.
Over de deurbakken wil ik niets zeggen.
Volgens mij is het dashoard van een LNA gelijk aan dat van de LN ( uit '78 ) en heeft dus niets met de Samba te maken.
Als je Samba-details ziet, deel ze met ons.
Jij weet ten slotte het meeste van de 104 en zusjes.

Groet, Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten