Nelly is in Duitsland

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Gino » 10 okt 2010, 12:23

Vertrouwde plek............. :D

Maarrehh, gaat de roest nu sowieso geen aanslag doen ?

De lucht is hier in NL toch veel vochtiger dan in FR ?

Ondanks dat je om de regen heenrijd, is het misschien wél goed om een conservering toe te passen.

Want het kale buikie van Nellie blijft niet zo mooi zonder bescherming. :mrgreen:

Tectyleren is een optie, óf behandelen met olie. Maar dat moet elk halfjaar.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 okt 2010, 17:02

Ik geloof niet in olie, hij moet getectyleerd worden, maar dan moeten eerst alle naden aan de onderkant worden gedicht. Dat kan weer als de onderkant goed schoon wordt gemaakt etc etc. Toch niet ff in een zaterdag middag gedaan. Prio ligt niet bij Nelly, tot die tijd maar ff geen natte ritjes en hopen dat de garage droog genoeg is om haar te netjes te houden.

Ik kreeg weer aardig wat complimentjes en opgestoken handen vandaag :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 okt 2010, 17:37

Vind je 't gek, betere PR voor de 104 is toch nauwelijks denkbaar :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Gino » 12 okt 2010, 18:32

Hoi Rudie,

Als je alle naden dichtmaakt ( tussen balken en bodem, etc.) dan ben ik bang dat het vocht niet weg kan.

Vocht komt er tóch in. Als het niet weg kan , dan is afkitten contra-productief.

Openingen die er zijn, hebben volgens mij vast en zeker een functie.

Tectyleren : daar moet je hier in NL toch aan. :shock:

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 okt 2010, 19:09

De bodem bij een 104 in Nederland is geheel afgekit, natuurlijk moet het water er op bepaalde plaatsen uit kunnen, daar moet het tectyl wel goed aanwezig zijn zonder de afwatering te dichten.

Hoe dan ook is het zo dat wanneer een 104 de weg op gaat de klok gaat tikken :cry:
Maar ja een auto moet ook bereden worden en geef toe, ik heb ook niet het eeuwige leven dus als Nelly gelijk met mij opgaat is het goed :mrgreen:

Nelly krijgt ook bescherming tegen incidentele druppels water, niet tegen pekel en zware hoosbuien.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 12 okt 2010, 19:55

Als Nelly gelijk met jou opgaat, dan moet ze dus ook nog zo'n 50 jaar mee........

Onderdompelen in de tectyl dan maar........... :mrgreen:
Jij ook.................. :mrgreen:

Grttz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Harrie » 12 okt 2010, 22:16

Gino schreef:Als Nelly gelijk met jou opgaat, dan moet ze dus ook nog zo'n 50 jaar mee........

Onderdompelen in de tectyl dan maar........... :mrgreen:
Jij ook.................. :mrgreen:

Grttz, Gino
destijds, jaren '70 en '80 werd elke nieuwe Peugeot getectyleerd en vol Dinitrol gezet...
en ze waren vervolgens binnen 8 jaar overal doorgerot..... :roll: :evil:
ik ben fel tegenstander van tectyleren met dinitrol of andere ML op aarolie-basis :!:
Als je bepaalde delen persé inwendig wilt tectyleren, gebruik dan ML op wax-basis zoals Teroson HV 3000 of HV 4000.
Natuurlijk nadat je eerst alle felsnaden en puntlas-overlappingen perfect beschermd hebt met Owatrol.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 okt 2010, 09:37

De bodem verstoppen onder een dikke zwarte laag kan z'n gevolgen hebben. Bracht net m'n 306 naar de garage, op de brug stond een mosgroene 304 S cabrio, waarvan de hele onderkant gedaan was. Frontplaat, hoeken van de koffer, onderkanten van de achterspatborden en plaatwerk onder de achterbumper desondanks in verregaande staat van ontbinding. Hoe dorpels en bevestigingspunten van het onderstel er in zo'n geval aan toe zijn is zeer de vraag. Vocht/condens dat wegkruipt tussen de beschermende laag en plaatwerk doet ongezien z'n verwoestende werk.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 okt 2010, 13:25

Ja, maar je weet niet hoe de auto eruit zag voordat hij onder de tectyl werd gespoten :mrgreen:

Ik ga er sowieso geen bende van maken, maar er MOET wel een laagje bescherming op Nelly komen, er zit nu een was grondverf op enkan het staal zo erdoor heen zien zitten. Dat is weer het andere uiterste, toch :!: :wink:

Voorlopig blijft ze nog compleet origineel, zelfs de banden zijn uit 1976 :shock:

DONT WORRY, komt helemaal goed. Mijn wens is om haar zo origineel
mogelijk te houden :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor FLYING DUCKMAN » 13 okt 2010, 20:08

Ik zou dan ook echt kijken of je een dinitrol behandeling kunt laten doen, dan is hij beter beschermd van binnen, van buiten weten ik even niet wat ze kunnen doen, maar denk ook wel een goede bescherming, kost wat, maar is het ook zeker goed!
Groeten Flying Duckman

Mooie foto van je auto?
http://www.bloemendal-fotografie.nl

Solex 3800
Peugeot wielrenner 3x jaren 70 en dames sportfiets jaren 70
Peugeot 106 met een accent 1996
Citroen 2CV6 1982
Citroen C1 2007
Avatar gebruiker
FLYING DUCKMAN
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 15 feb 2008, 10:49
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor CCP » 13 okt 2010, 21:37

Rudie_Krämer schreef:zelfs de banden zijn uit 1976

En die zijn nog niet uitgedroogd? Een keer hard remmen en het
loopvlak vliegt om je oren ;-)
Avatar gebruiker
CCP
 

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 okt 2010, 21:55

Nee, banden zijn nog best OK, hobbelen een beetje 8)
Ik wil wel de velgen netjes maken en dan gaan er wel nieuwe bandjes op

Het zijn nu eigenlijk meer stand-banden, de auto rijdt zo weinig dat nieuwe banden ook gaan hobbelen

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jineuf » 13 okt 2010, 22:51

Harrie schreef:
Gino schreef:Als Nelly gelijk met jou opgaat, dan moet ze dus ook nog zo'n 50 jaar mee........

Onderdompelen in de tectyl dan maar........... :mrgreen:
Jij ook.................. :mrgreen:

Grttz, Gino
destijds, jaren '70 en '80 werd elke nieuwe Peugeot getectyleerd en vol Dinitrol gezet...
en ze waren vervolgens binnen 8 jaar overal doorgerot..... :roll: :evil:
ik ben fel tegenstander van tectyleren met dinitrol of andere ML op aarolie-basis :!:
Als je bepaalde delen persé inwendig wilt tectyleren, gebruik dan ML op wax-basis zoals Teroson HV 3000 of HV 4000.
Natuurlijk nadat je eerst alle felsnaden en puntlas-overlappingen perfect beschermd hebt met Owatrol.
grt, Harrie



Ik ben het het hier niet helmaal me Harrie eens. Het is ook zeer van belang HOE er getectyleerdwordt voor een goed resultaat.
In de jaren 70-80 werd door "iedere olieboer" getectyleerd en spoot men vak hier en daar een putje op/onder je auto en die moest het daar dan maar me doen.
Mijn 304 was ook "getectyleerd"en vervolgen compleet verrot aan de achterkant na 13 jaar en 19.000 kms.
ik heb in 1990 de kont gerestaureerd en ZELF getectyleerd. Daarna heb ik * winters mee door de pekel gereden maar nooit meer roest gezien!Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Harrie » 13 okt 2010, 23:06

Ja, dat er verschil zit in HOE er ge-ML'et werd zal zo zijn.
De man die dit deed voor de Peugeot-dealer waar ik destijds werkte, deed dat zéér grondig en goed !

het gaat om het feit dat o.a. Dinitrol een produkt is op aardolie-basis.
Dat droogt uit als krakalé ( ik zal eens een foto proberen te maken, je schrikt je rot! ) en
het dicht afwateringen af als er te veel in gespoten is.
Dintitrol en soortgenoten komt ook NOOIT in felsnaden zoals de buitenste randjes v.d. portieren ! Daarom adviseer ik daarvoor altijd Owatrol, dat kruipt er in door 'capilaire'werking.
Maar zelfs daar waar een Dinitrollaag zit, kan het gewoon gaan roesten !
Daarom adviseer ik met klem: een ML op wax-basis zoals Teroson HV 3000 of HV 4000.
by-the-way: Hier hebben we het over anti-roest-behandeling van holle ruimtes, zoals dorpels, portieren, etc,., NIET over de bodem en wielkasten.
Daar zit origineel een dunne PVC-anti-steenslagcoating af fabriek, daaronder kan het flink gaan roesten zonder dat je
het ziet, deze roest wordt veroorzaakt doordat die PVC-laag geperforeerd wordt door steenslag of andere beschadiging ( krik...e.d. ).
De bétere anti-steenslagcoatings zoals die van 3M hebben niet die grote nadelen zoals PVC omdat het taaier is en
veel meer weerstand heeft tegen steenslag e.d.
Techniek staat niet stil, ook niet in roestbescherming, je moet tegenwoordig geen systeem uit de jaren 70 gebruiken !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jurgen » 14 okt 2010, 13:11

goede roestpreventie begint al met de eerste laag die je op het blanke metaal zet
als je hoopt dat de laatste laag die je zet aan roestpreventie doet, ben je in mijn ogen al verkeerd bezig
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Op zoek naar een nieuwe eigenaar

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 maart 2011, 19:38

De hobby krijgt een vervelende wending, door het gesodemieter met mijn polsen. Artrose zal het nooit meer maken zoals vroeger. Ik ben het zat om zoveel auto's in onderhoud te hebben. Deze heeft dan wel weinig onderhoud nodig, maar de gele heeft toch het minst een plaats in mijn 104 hart gevonden. Bovendien hou ik eigenlijk niet van mooie auto's, ik bedoel dan in bijna showroomstaat. Ik moet er te zuigig mee zijn, ik ben geen poetser en ik koester een auto ook niet.

Ik ga dus op zoek naar een nieuwe eigenaar, zie in de afdeling autos te koop

Balen maar ja zo is het leven. Hij gaat niet voor een weggeefprijs weg want zoals het er nu voorstaat is kans op herstel aanzienlijk, maar ik kreeg geen garantie op volledig herstel :x

Dit draadje gaat denk ik wel z'n einde krijgen :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 maart 2011, 20:46

Zeer begrijpelijk, en tegelijk toch ook een beetje treurig. Ik hoop van harte dat zich spoedig een echt geinteresseerde koper aandient, die er in één oogopslag "op valt" om zo te zeggen, en er zeker weten héél zuinig op zal zijn. Wonderschoon om te zien, de aparte lakkleur, van binnen en buiten werkelijk als nieuw, de bepaald niet alledaagse historie, en zoooo zeldzaam weinig kilometers. Zou niet misstaan in de showroom van Le Garage of een andere bekende klassieker verzamelaar :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: De avonturen met Nelly

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 mei 2011, 19:26

Volgende week beleef ik het laatste avondtuur met Nelly,

Naar RDW-Zoetermeer om de auto uit Nederland te laten uitschrijven.

Helaas gaat dit avontuur eindigen. Ik kan iedergeval zeggen dat ik een van de mooiste 104tjes heb gehad :lol:

Toch blijft ze in de schaduw staan van de Benetton, maar ja dat kan ook niet anders, zoveel bloed, zweet en tranen is het net als een kind. Je blijft er zielsveel van houden, in goede en minder goede tijden.
Nu kan ik haar alle aandacht geven die ze verdient en Nelly krijgt ook de aandacht die ze verdient

Vaarwel Nelly :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: De avonturen met Nelly

Berichtdoor Gino » 06 mei 2011, 19:58

Och, ja.

Het is een afsluiting van een periode.

Zo'n mooi autootje is leuk, maar je bent net zoals ik.

Géén poetser ! En dat moet je met zo'n Nelly wel zijn. Anders loopt ie van je af.

Trouwens roesten gaat ze toch wel. Zo zonder tectyl. Er moet dan toch wel het e.e.a aan
conservering gedaan worden. En het moet een binnenslapertje blijven.

Kortom een hoop extra zorg. Prachtig voor een auto koesteraar, maar niet voor jou.

Jij moet sleutelen & rommelen. Niet poetsen........... :D

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: De avonturen met Nelly

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 mei 2011, 20:17

Klopt helemaal en hoe er dan ook niets aan toe te voegen.

Hoofdstuk afgesloten

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Nelly is in Duitsland

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 mei 2011, 23:02

Vanmiddag heeft Marc Nelly opgehaald en houdt het avontuur met Nelly voor mij op :cry: .

Ik weet zeker dat Marc haar zal koesteren dus ik heb er vrede mee, ze was uiteindelijk bij mij niet in goede handen, maar heb er wel voor gezorgd dat ze nu wel in goede handen is. Mijn werk is gedaan :wink:

Met de verkoop van Nelly kan de garage die ik nog huurde worden weggedaan en komt er rust in de tent.
Ik heb de sleutelruimte opgeruimd en ligt er vredig bij. Ik moet zeggen dat ik meer moeite had met het feit dat ik de komende maanden niet meer kan sleutelen dan het feit dat ik nu een hele mooie peugeot 104 heb moeten weg doen.

En nu.......RUST :-|
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Nelly is in Duitsland

Berichtdoor Harrie » 17 mei 2011, 23:06

o.k , goed geregeld, Rudie !

sterkte met de operaties en BETERSCHAP ! :wink:

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nelly is in Duitsland

Berichtdoor jan-03 » 18 mei 2011, 00:11

Ook sterkte van mij met de operatie's, en hopelijk een spoedig herstel van het "sleutelen" in het ziekenhuis.
en dat je dan spoedig zelf weer kan sleutelen!!
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Nelly is in Duitsland

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 mei 2011, 19:59

Dan zien we Nellie vast wel een keer verschijnen op een meeting, blij dat ze goed terecht gekomen is. Veel sterkte met de ingreep inderdaad, en hopelijk kun je naderhand voldoende tijd en geduld opbrengen om volledig herstel alle kans te geven. En anders maar weer wat hulptroepen inschakelen :!: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Nelly is in Duitsland

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 mei 2011, 20:42

Morgen om 12:15 gaat het mes erin.

Ik kan niet wachten.......

Waren die drie maanden al maar voorbij :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten