Het wordt ondertussen een heel verhaal, maar toch een paar theoretische vorderingen gemaakt om onderlinge uitwisselbaarheid van de veerpoten vast te stellen.
Hieronder de beide typen veerpoot, bovenaan de mijne voor niet-meedraaiende veer, onder het nieuwere exemplaar met vaste onderste veerschotel en meedraaiende veer.
De draagarmen van de laatste kan ik mee overzetten, maar van de linker zijn de twee silentblocs niet best meer. Ik kan ook de oude draagarmen aan mijn subframe laten zitten en aan de nieuwere fusee bevestigen, deze zijn met hun recente fusee- en stuurkogels nog prima, en volgens WPH gewoon uitwisselbaar. Van belang is daarbij een gelijke coniciteit van de kogels, gelukkig is deze, als de tekst goed volg, van beide typen 20%.
Nieuwe 27mm silentblocs nr 3523.13 (oud type) zijn beschikbaar, evenals silentblocs nr 3523.14 voor de stabilisatorstang, dus liefst zou ik de bestaande armen op mijn 104 onder plaatsing van vier nieuwe blocs hergebruiken.
Of er bij de verschillende draagarmen ook een maatverschil zit in de silentblocs voor de stabilo heb ik in het WPH niet kunnen ontdekken, maar als ik het me goed herinner van Rudie's fiche-lezer is dit wel het geval.
Bij uitwisseling van de poten als geheel vormen de stuurkogels, fuseedraaipunten op de draagarmen, stabilo, en bovendien lagers, schijven, en remmen aan weerskanten geen probleem, en dat is al heel wat.
Rest alleen nog de bovenbevestiging aan de koets. Inmiddels gemeten dat de tap-einden voor de bovenste veerschotels overeenkomen, n.l. 110 x 120 x 120 mm. Vanwege de draaiende veerpoot komt dit altijd goed lijkt me.
Maar dan....
Als ik het goed lees hoort er bovenop de veerkoker bij het draaibare type op de tapeinden een grote borgring te zitten met om te tikken borgpunten. Deze heb ik niet beschikbaar, verder ontbreken nu de (afgebrokkelde) aanslagrubbers (nr 5033.20) bovenaan de nieuwere demperstangen,
en de 80mm ringen (nr 5201.65) op de demperkraag hiervoor.
Hergebruik van de op mijn 104 gemonteerde onder-aanslagrubbers lijkt me niet mogelijk omdat vorm en raakvlak van de bovenste veerschotel op de nieuwere veerpoten er niet mee correspondeert. Verder weet ik niet hoe deze onderblokken op de veerschotel geklemd zitten, ik kan ze binnen de veer in elk geval niet verdraaien. Iemand een idee?
Verder is me onbekend wat het effect kan zijn als gevolg van een verschil in de totale veerpootlengte en/of veerkarakteristieken op de wagenhoogte vooraan, en of er invloed op de rijeigenschappen zal zijn. Ik hoop alles op een rij te hebben alvorens ik Franse Auto ermee aan het werk zet, of er eerder en met vakkundige hulp en goed gereedschap zelf mee aan de slag kan. Wordt vervolgd dus, M.