Pagina 2 van 2

104 ZL verstopte remslang

BerichtGeplaatst: 10 sep 2011, 23:00
door bas2
Ik druk op het rempedaal en de zuiger komt niet naar buiten!
Oorzaak: De remslang zit verstopt. :? Remslangmateriaal kan opzwellen en door de canvas laag kan dat alleen naar binnen toe. De slang raakt verstopt, en daardoor blijft de rem hangen.
Slang er af schroeven, en met een beetje luchtdruk plopt de zuiger er zo uit. :mrgreen:
Afbeelding

Dit is een apk afkeurpunt, dus de nieuwe remslangen lagen toch al klaar.
Afbeelding

Meteen alles even uit elkaar en goed gangbaar maken. Nu kan ik er goed bij met een roterende staalborstel :wink:
Afbeelding

De zuiger en cilinder goed reinigen en insmeren met remmenvet. Let op de juiste positie van de zuiger t.o.v. de cilinder.
Afbeelding

Alle onderdelen weer in elkaar met kopervet op alle contactvlakken. Rempotje leegtrekken en doorspoelen met nieuwe remvloeistof voordat je de remleiding weer aansluit. :wink:
Afbeelding
De voorste remmen zijn weer prima gangbaar. De remblokjes mogen nog heel even, de wissel wordt zo meteen een makkie. :D
Groet, Bas

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011, 17:12
door Harrie
hey Bas, Heb je de nieuwe draagarmen al gemonteerd ?
Doe je er nu DOT 5.1 in ?
Als je ooit een setje remblokken komt halen, meteen nieuwe pennen, veren e.d. er bij, dat lijkt zelfs op de foto BlingBling :mrgreen:
grt., Harrie

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011, 17:51
door bas2
De nieuwe draagarmen zijn gemonteerd. Als je goed kijkt in de laatste foto van mijn voorgaande berichtje zie je het stickertje zitten :D. De montage ging vrij vlot. Tip: De bouten en moeren van de wielophanging zet je pas vast zodra de wielen op de grond staan. Dat scheelt aanzienlijk in de levensduur van de rubbers.
Ik heb een nieuw flesje DOT5.1 gebruikt. Mijn oude voorraadje remolie gaat naar de gemeentewerf, dat spul is na opening niet zo lang houdbaar omdat het water opneemt.
Voor het ontluchten gebruik ik een Deens apparaat op luchtdruk. Wel zo handig wanneer je in je eentje bent, en je voorkomt daarmee dat je de hoofdremcilinder tot helemaal onderin zou kunnen trappen. :wink:
Groet, Bas.

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011, 19:59
door bas2
Sober interieur, maar vrijwel helemaal origineel. Zoekplaatje: Vind het niet originele onderdeel. :mrgreen:
Afbeelding
Goed geraden: De pookknop is eigenbouw. De originele is in stukken uit elkaar gevallen. Na onderhandelingen met de kids mocht ik uit de speelgoedbak deze golfbal (knipoog naar Volkswagen) gebruiken :wink: . Een sleufje er in gefreesd net iets kleiner dan de maat van de metalen stang, en het zit er nu muurvast op geklemd 8) .
Groet, Bas
Afbeelding

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 17 sep 2011, 22:28
door bas2
Weer een beetje opgeschoten met de 104ZL;
De voorruit heeft een groot aantal luchtbelletjes tussen de twee lagen. Notebene midden voor de bestuurder deze 6 cm grote ‘Barbapappa’. Behoorlijk irritant :oops: om mee te rijden, en beslist ook een apk aflkeurpunt.
Afbeelding
Via Harrie een andere ruit kunnen bemachtigen, waarvoor hartelijk dank :D :D :D .
De- en montage is in een half uurtje gereed, waarbij het schoonmaken het meeste werk is.
Werkwijze;
Ruitenwissers demonteren
Met een grote vlakke schroevendraaier druk je van binnenuit het rubber over de sponning. Begin in de bovenhoek. Werk gelijkmatig verdeeld naar het midden en naar beneden. Daarmee voorkom je dat de ruit barst.
Afbeelding
De nieuwe ruit schoon maken: je kunt nu makkelijker bij de binnenzijde en controleert de ruit op schade voordat hij in de auto gaat.
Rubber: Controleren op glassplinters en daarna inspuiten met vaselinespray.
Sponning: Hemelbekleding waar nodig opnieuw vastlijmen aan de sponning. Afvoergat links en recht onderin controleren. Hier gelukkig geen roest bij deze ZL :mrgreen: :D .
Spuit vaselinespray op de gleufzijde van het rubber.
Afbeelding
Plaats de ruit in het rubber.
Plaats een koord aan de onderzijde van de ruit: Goed onderin het rubber drukken (in de sponning-gleuf) en zo de hele ruit rondgaan.
Afbeelding
Laat de koordeinden een eindje overlappen, en plak de einden met tape op de binnenzijde van de ruit.
Afbeelding
Leg de ruit los op de sponning, goed in het midden plaatsen.
Afbeelding
Een tweede persoon licht op de buitenzijde van de ruit laten drukken, onderaan midden.
Trek nu aan de koorden, haaks op het rubber en vlak langs de ruit. Het rubber floept weer netjes om de sponning. Volg zo de hele ruit rond, Gelijkmatig links en recht omhoog. De tweede persoon is alleen bij het begin even nodig.
Klinkt ingewikkelder dan het is, eruit is 5 min werk, er in is 5 min werk. Dit bericht typen duurt veel langer :mrgreen: .
Groet, Bas

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 20:25
door bas2
Dat was een tijdje geleden dat de 104 ZL aandacht kreeg!
De carburateur geeft telkens problemen, slecht aanslaan, vlotterkamer rijdt leeg zonder aan te vullen, slechte acceleratie etc.
Tien jaar stilstaan is funest voor alles waar benzine doorheen gaat.
Vandaag eens goed aangepakt en alle onderdeeltjes gedemonteerd en in een ultrasoon reiniger geplaatst.
Het onderste deel waar de gasklep inzit én waar de de koelwaterslangetjes op zitten heb ik voor het gemak op de auto gelaten en met carburateurcleaner gereinigd. Alle overige delen zijn 10 minuten in het ultrasoonbad geweest en blinken weer als nieuw.
Daarna een leuke puzzel om alles weer te monteren, asjes smeren en op gevoel een beetje afstellen.
Resultaat: De motor loopt nu zoals het hoort, en de auto rijdt weer als de brandweer! :D
Foto's van het ultrasoon reinigen: In de theezeefjes zitten alle kleine deeltjes: schroefjes, ringetjes, sproeiertjes etc.
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 23:00
door Harrie
Geweldig, goed werk Bas !
ik heb ook een ultrasoon-reiniger (veel kleiner).
Nu kun je weer genieten van de 104 zoals Peugeot het bedoeld heeft :D
grt, Harrie

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 23:02
door jan-03
Harrie schreef:Geweldig, goed werk Bas !
ik heb ook een ultrasoon-reiniger (veel kleiner).
Nu kun je weer genieten van de 104 zoals Peugeot het bedoeld heeft :D
grt, Harrie

Lijkt een frituurpan!! Maar wat is een Ultrasoon-reiniger?
gr Jan.

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 22 apr 2012, 09:57
door M. van der Meulen
http://www.ultrasoonreiniger.com/informatie/ultrasoon-reinigen/

Lijkt me een prima methode voor een gevoelig onderdeel als een carburateur. Krijg je de kleine interne kanaaltjes er ook goed schoon mee, en verder alleen een kwestie van droog/door- blazen met perslucht?

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 18:13
door bas2
De remmen van de 104 zijn behoorlijk roestig :( . In deze ZL (ook nog zonder rembekrachtiger) presteren ze niet al te goed omdat het remoppervlak zowel aan binnen als buitenzijde maar half gebruikt wordt.
Dikte genoeg om een keer te ‘tunen’ naar betere prestaties 8) . Dus dat gaan we doen.
Vandaag heb ik gelegenheid om van een hefbrug en een MAD machine gebruik te maken. De remschijven worden ontroest door een dun laagje materiaal af te nemen, tot net onder de roestlaag.
Daarna nieuwe remblokken, veertjes en pennen er in. Uiteraard allemaal geleverd door het PCN magazijn.
Proefritje: Nu gebeurt er tenminste iets wanneer ik op het rempedaal trap, zo had de fabriek het bedoeld.
Behoorlijke verbetering vergeleken met oude situatie :D .
Nog een ‘paar’ dingetjes, en dan kan deze ZL naar de APK-keuring.
Groet, Bas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 21:09
door SV605
:idea:
Dat ziet er weer goed uit 8)
succes met de APK, gaat wel lukken zo te zien :wink:

groet

Steven

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 21:29
door Remco504coupe
:idea: Een MAD machine heet dat dus, mooi hoor.
Die heb ik ook eens nodig, hoeveel wordt er afgehaald?

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 21:42
door M. van der Meulen
Prima actie, en wel zo veilig. En succes met de APK uiteraard!

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2012, 23:10
door Harrie
Remco504coupe schreef::idea: Een MAD machine heet dat dus, mooi hoor.

Nee, dat is het MERK.
MAD is vooral bekend van o.a. hulpveren e.d.

@ Bas: netjes ! en op deze manier is het trillingsvrij, hetgeen niet altijd gegarandeerd is
met afgedraaide schijven die op een draaibank zijn afgedraaid.
grt, Harrie

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 04 sep 2012, 18:33
door bas2
Remco504coupe schreef:Die heb ik ook eens nodig, hoeveel wordt er afgehaald?

Remco,
De beitelhouders zijn instelbaar in stapjes van 0.05 mm. Je stelt de beitelpunten in op ongeveer 0.05 mm onder de roestlaag of onder het diepst ingesleten stuk.
De remschijf wordt aan beide zijde tegelijk bewerkt :wink: , dus er gaat ongeveer 0.1 mm van de dikte af.
Wie belangstelling heeft: stuur me een pb.
Groet, Bas

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 04 sep 2012, 19:39
door Matthijs
Hoi Bas,
Mijn stuur en rempedaal trillen en schokken wat bij het remmen. Helpt jouw apparaat daar ook bij?

Groet Matthijs

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 04 sep 2012, 20:32
door bas2
Matthijs schreef:Mijn stuur en rempedaal trillen en schokken wat bij het remmen. Helpt jouw apparaat daar ook bij?
Groet Matthijs

Goede kans dat je kromme remschijven hebt. Dat probleem wordt verholpen door de remschijven met de MAD machine te bewerken. Kijk ook of de remblokken, remzuigers en remklauwen goed gangbaar zijn.
Gaat het om je 104 ZL? Je kunt met een meetklok op een magneetvoet/zwenk-arm controleren of de remschijven krom zijn. Vanaf 0.03 mm slingering is voor de meeste automerken afkeur en merkbaar in het stuur.
Meet vooraf of de remschijven na bewerken niet onder de minimale dikte komen.
Harrie noemde het al even: Afdraaien op een draaibank kan remtrillingen veroorzaken omdat het wisselen van het aanlegvlak van de remschijf – eerst op de draaibank en daarna weer op de auto - onnauwkeurigheid veroorzaakt.
Groet, Bas

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 06 okt 2012, 15:06
door bas2
Vandaag is de 104 ZL over naar een nieuwe eigenaar.
De auto komt in een echte Peugeot familie terecht tussen andere 104-en, 505-en etc.
De nieuwe bestuurder is erg enthousiast en hopelijk komt dat in woord en beeld nog eens terug op dit forum.
Dit topic mag worden gesloten :wink: . Wij gaan verder met andere leuke dingen.
Hieronder een plaatje van het afscheid.. :?
Afbeelding

Re: 104 ZL van Bas2

BerichtGeplaatst: 06 okt 2012, 16:27
door joospeugeot
of de volgende eigenaar gaat hier (hoppelijk) verder met posten

mooi dat ze goed terecht is gekomen.