Re: Preparatie 104 S
Geplaatst: 12 nov 2014, 19:08
Om aan het eind van mijn late herfstvakantie ook nog wat nuttigs te doen aan het wagenpark vandaag de achterzijde van de S op steunen gezet en de hele achteras eronder vandaan gehaald. Bij de achterwielen de naafmoer verwijderd om ze met trommels en al af te nemen. Mij ontbreekt de passende sleutel nog om de SIMBOLZ / sécur'Roues anti diefstal velgslotjes los te kunnen draaien. Met het oog daarop bij 1 velg met Bison kneedbare reparatiepasta in de weer geweest om er een nette afdruk van de verkrijgen. Dat spul moet nu eerst flink uitharden.
Na de wielen de beide veerpoten los gehaald. De rechter veerschotel is wel roestig, maar lijkt na een opknapbeurt verder goed herbruikbaar. Bij het linker exemplaar heb ik zo m'n twijfels, maar zoals bekend is dit spul praktisch onvindbaar. De set op leboncoin van een paar maand geleden bleek al verkocht, want dat was met z'n 40 euro een echte buitenkans geweest.
Draagarmen op zich en de beide ankerplaten zijn verder in orde. Remmen, leidingen en handremkabels zien er ook goed uit. Vanwege het grote gat nabij de linker kriksteun kwamen de bussen waar de lange tapeinden doorheen komen gewoon mee, dus hier is ernstig herstelwerk nodig, net als in de wielkast, de bovenplaat voor de beide moeren en het aangrenzende gebied van de wagenvloer. Links ontbrak de rubber stootdop op de draagarm. Van de set uit Workum brak bij de eerste poging om die te verwijderen het tap-eind af. Bij de andere had ik meer succes. Links is de veerwegbegrenzer in de wielkast compleet weggerot. Ik vermoed dat de wagen door deze zeer zwakke plek al eens behoorlijk is doorgezakt linksachter, want de centrale steunplaat waar de binnenste draagarmbevestiging op vast zit is aan beide kanten nogal geknikt.
Op programma staat nu als eerste de voortrein. Ik wil proberen deze in z'n geheel, dus inclusief subframe en veerpoten eronder vandaan te laten zakken. Daartoe de bevestigingsbouten alvast in de kruipolie gezet, net als de bout van de rubberen stuurhuis-flector. Groet, M.
Na de wielen de beide veerpoten los gehaald. De rechter veerschotel is wel roestig, maar lijkt na een opknapbeurt verder goed herbruikbaar. Bij het linker exemplaar heb ik zo m'n twijfels, maar zoals bekend is dit spul praktisch onvindbaar. De set op leboncoin van een paar maand geleden bleek al verkocht, want dat was met z'n 40 euro een echte buitenkans geweest.
Draagarmen op zich en de beide ankerplaten zijn verder in orde. Remmen, leidingen en handremkabels zien er ook goed uit. Vanwege het grote gat nabij de linker kriksteun kwamen de bussen waar de lange tapeinden doorheen komen gewoon mee, dus hier is ernstig herstelwerk nodig, net als in de wielkast, de bovenplaat voor de beide moeren en het aangrenzende gebied van de wagenvloer. Links ontbrak de rubber stootdop op de draagarm. Van de set uit Workum brak bij de eerste poging om die te verwijderen het tap-eind af. Bij de andere had ik meer succes. Links is de veerwegbegrenzer in de wielkast compleet weggerot. Ik vermoed dat de wagen door deze zeer zwakke plek al eens behoorlijk is doorgezakt linksachter, want de centrale steunplaat waar de binnenste draagarmbevestiging op vast zit is aan beide kanten nogal geknikt.
Op programma staat nu als eerste de voortrein. Ik wil proberen deze in z'n geheel, dus inclusief subframe en veerpoten eronder vandaan te laten zakken. Daartoe de bevestigingsbouten alvast in de kruipolie gezet, net als de bout van de rubberen stuurhuis-flector. Groet, M.