Koppakking vervangen

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Rudie_Krämer

Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 17 aug 2017, 15:50

Het zat er al aan te komen. Ik moet mijn koppakking gaan vervangen. Bovenste radiateurslang wordt keihard, witte wolken uit de uitlaat en mayonnaise onder de vuldop. Heeft er iemand tips om dit klusje aan te pakken, thuis in de garage?

Kopbouten zijn nergens meer te krijgen. Oude hergebruiken?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor johnssons » 18 aug 2017, 17:30

Dan oude bouten gebruiken, er is geen keuze ... maar verder ...... motor moet er uit, dan is garage met een brug handig ..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 486
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: La Herradura (Granada)

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Gino » 27 aug 2017, 18:36

Ja, mooie klus. Blok moet er idd uit. Is niet in de auto te doen.
Koppakking is nog wel te vinden. Als de kop niet gescheurd is vlakken voor hermontage.

Kan allemaal in de garage, als je het juiste gereedschap hebt. Motorblokheffer is een groot voordeel.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 781
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 aug 2017, 18:59

Laat je motor niet al te lang staan met een lekke koppakking, je cilinderbussen vinden dat niet fijn en gaan invreten door het water.

Ik kan niet meer terugvinden uit welk jaar de motor is, maar als je nog papieren voetpakkingen hebt moeten die worden vervangen.
Heb je al O-ringen dan moet je bij demontage wel de bussen op z'n plaats weten te houden (is speciaal gereedschap voor maar met wat improviseren kan je dat zelf ook maken).

Zorg wel dat je eerst op zoek gaan naar al de benodigde pakkingen en keerringen. Zijn waarschijnlijk nog wel te verkrijgen maar kan ff zoeken zijn (Ebay?).

Ik zeg: niet te doen zonder motortakel ( je sloopt je rug zonder zo'n ding!).

Let op als je je spruitstuk van je kop afhaalt, tapeinden breken nogal eens af. Sloop eerst je kop eraf, goed in de WD40 en dan voorzichtig losdraaien en hopen dat er geen in je kop afbreekt. Gaat meestal goed, maar voorzichtig en veel WD40!!!

Leuke klus :!: heb het ook zelf ook een "paar keer" gedaan :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2866
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 11 okt 2017, 14:46

Heb de klus nog niet aangepakt. Auto start nog prima en loopt nadat ie op temperatuur is ook prima. Enige is dat de bovenste radiateurslang keihard wordt. Ik zie geen witte wolken meer uit de uitlaat bij koude motor.

Koppakkingsetjes zijn nog wel te vinden, zou geen probleem moeten zijn. Mijn blok is uit 1978, een XW3, 1124 cc, 57 pk. Moet het spruitstuk er helemaal af? Heb laatst bij mijn Panda de koppakking vervangen en gewoon kop met gasfabriek en al eraf getrokken, en er ook zo weer opgezet. Ik ben wel ernstig huiverig voor het verhaal van de cilinderbussen. Wat als ik ze niet op z'n plek kan houden? Dan moeten daar ook nieuwe ringen tussen? Heb zo'n blok nog nooit open getrokken, ik ken alleen Italiaanse blokken vanbinnen eigenlijk. Is er ergens in de omgeving van Nijmegen een specialist te vinden die zo'n klus voor niet te veel kan doen?

Ik heb nog een mooie carburateur liggen die van een 104 ZS komt, XW3S. Leuk natuurlijk om te monteren, maar voor zover ik kan zien gaat dat niet op de huidige kop passen omdat het spruitstuk anders is. Klopt dat?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 20 dec 2018, 01:16

Vorig jaar even bezig geweest met het uit elkaar halen van het blok. Alle vloeistoffen zijn eruit en hij is zo goed als klaar om het blokje eruit te takelen, maar daar is het bij gebleven. Ondertussen nog wel een koppakkingset gescoord. Binnenkort moet het er toch van gaan komen. Afgelopen zomer niet kunnen rijden, maar volgend seizoen wil ik weer kunnen genieten van de auto.

Veel gelezen inmiddels over het vervangen van koppakkingen bij de X-blokjes. Is wel te doen zonder grote problemen, verwacht ik. Kopje er haaks afduwen als de bouten eruit zijn, klusje vlug klaren en kop weer monteren.

"Peugeot staat het vlakken van de cilinderkop niet toe", zegt Olyslager. Dat bepaal ik zelf natuurlijk wel, maar in hoeverre is het een hard advies? Komen er problemen van als je vlakt?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 dec 2018, 08:00

Als je de kop vlakt wordt de compressieverhouding (CR) iets hoger, dat kan je voorkomen door een koppakking te kopen die iets dikker is. Je hebt als ik het goed heb drie diktes. Als het de eerste keer is dat je hem vlakt heb je dus nog twee keuzes.

Als je de oude pakking nog hebt dan zie je daar een lipje aan zitten met 1, 2 of drie hapjes eruit geknipt, dan kan je dus zien welke dikte die heeft gehad.
Op de cilinderkop is ook een vlakje zitten die iets later dan de rest van het oppervlak ligt, tot daar mag je vlakken.

Als je te ver vlakt dan kan de motor gaan pingelen ( hangt dus ook een beetje af welk type motor je hebt en wat de CR nu is


Dus het is goed mogelijk

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2866
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Maarten Deen » 20 dec 2018, 08:09

Rudie_Krämer schreef:
Als je te ver vlakt dan kan de motor gaan pingelen ( hangt dus ook een beetje af welk type motor je hebt en wat de CR nu is

Is dat dan niet op te lossen door super te tanken?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 501
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 dec 2018, 08:31

Daar ben ik wel vanuit gegaan, met E95 is er met veel 104 tjes niet goed te rijden.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2866
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor johnssons » 20 dec 2018, 10:09

... ik wil de experts niet in de weg zitten .... maar dat het vlakken van de 104 cil kop niet kan, heeft alles te maken met de nokkenas. Mocht de kop nu (iets) krom zijn, dat voel je o.a of de nokkenas soepel gedraaid kan worden (of meten), zal bij een gevlakte kop de nokkenas te strak in de lagerring draaien uiteindelijk de lagerring uitlopen ...
Als je niet vlakt en alleen schoonmaakt, trekt de kop weer recht bij monteren, tenminste als de kop niet te krom is. Geldt ook voor een P204 enz ..
Het gaat er mij om dat je het weet, dan weet je ook wat doet en hoe het uit kan pakken ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 486
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: La Herradura (Granada)

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 20 dec 2018, 11:50

Dank voor de reacties!

De koppakking die ik nu heb liggen is een standaard dikte. Als de kop niet krom is, ga ik hem ook niet vlakken. Wat dan de oorzaak van de lekkage is, kom ik straks vanzelf wel tegen hoop ik.
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor 404noir » 22 dec 2018, 00:27

je schreef dat koelwater slangen hard werden. Dan is de conclusie dat er uitlaatgas in het koelsysteem wordt gepompt. M.a.w. de koppakking is doorgeslagen van een verbrandingskamer naar een koelwaterkanaal. Bij oude motoren komt dat wel vaker voor. Het is vaak het gevolg van weg corroderen van de 4 aluminium vuurringen die in heel veel oude stijl koppakkingen zitten. En dat komt dan waarschijnlijk weer door nalatig onderhoud en te oude KVS waarvan de anti-corrosie werking uit is gewerkt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 26 dec 2018, 09:37

Dat verwacht ik ook inderdaad. De auto deed het verder peima, klonk goed en had geen last van vermogensverlies. Dus een kromme kop met stroeve nokkenas lijkt me niet het geval.

Ondertussen heb ik het interieur eruit gehaald en zie ook weer wat licht door de bodem komen op plekken waar dat niet hoort. Laswerk ligt weer op de loer...
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Gino » 28 dec 2018, 22:04

Ja, lassen is een vereiste als je een 104 op de weg wilt houden! :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 781
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 dec 2018, 13:51

Je kan redelijk goed controleren of de kop recht is, grote winkelhaak en voelermaatjes.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2866
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 05 mei 2019, 17:18

Nou, het is eindelijk begonnen. Vorige week de motor uit de auto gehaald en de dikke laag olie/moddermengsel grotendeels eraf geschraapt. Nu nog van het subframe ;)

Blokje ziet er weer fris uit nu. Verder al gedaan: kettingkast eraf, tandwielen en ketting losgehaald, nieuwe keerringen geplaatst voor krukas en aandrijfassen en oude pakking weggepoetst. Ik wacht nog op een pakketje met klepseals en dan draai ik de kopbouten los.

Hoe maak ik iets om de cilindetbussen op hun plek te houden? Zou dat bij wijze van al met een houden plaat kunnen of beter een plaatje staal erover?

Ik ben heel benieuwd hoe het blok en de kop er van binnen uitzien. Ik heb hier een composiet aanrechtblad dat voor zover ik kan meten helemaal vlak is, dus straks het kopje met voelermaatjes nameten daarop. Ik verwacht niet dat hij krom is, maar je weet het nooit.

Dan vlug alle kleppen schoonmaken en inslijpen en de boel weer dichtbouwen. Hopelijk over een maandje weer rijwaardig en verse apk. :)

Edit: oja, en voor ik het vergeet. Is de kettingspanner een vervangdeel of gewoon lekker laten zitten?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 19 mei 2019, 12:13

Inmiddels ligt de kop weer op het blok met een nieuwe pakking ertussen. De kop was nog helemaal recht, dus die heb ik niet gevlakt en alleen schoongemaakt. Kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe klepseals op de inlaat (uitlaat heeft geen seals), koolresten verwijderd en roest uit de koelkanalen gespoeld. De ketting zit ook alweer op zijn plaats, inclusief tandwielen van de oliepomp en excenter van de brandstofpomp.

De huidige status is alle aanbouwdelen weer te monteren zoals het spruitstuk, motorsteunen en startmotor. Daarna het blok nog even kantelen zodat ik de carterpakking kan vervangen en als laatste de kleppen stellen.

Dan zou het blok dus weer inbouwklaar zijn. Ik heb daarnaast nog wat troep klaarstaan om de motorruimte mee te behandelen, want er is her en der wat plaatwerk aangeroest. Als dat zover is gaat het blok er weer in, alles aansluiten en testen maar. Niet vergeten de kopbouten na te draaien. Maar voor die tijd APK regelen. Heb ik nog wel een nieuw setje banden nodig.

Fotootjes doen het altijd goed:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 mei 2019, 15:01

Mooi hoor eindelijk weer iemand aan een 104 bezig te zien!
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2866
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor lionceau » 23 mei 2019, 21:53

Ik ben ook nog bezig met m’n 104tjes hoor.
Maar zit meer op een paar Facebook groepen dan hier.

Geen seals op de uitlaat kleppen? Weet je dat zeker??
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 977
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 01 jun 2019, 01:57

Heel zeker ;)
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 01 jun 2019, 08:29

Het blok staat nu, op de carburateur na, weer helemaal klaar om in te bouwen. Ik hoop volgend weekend de motortakel weer te kunnen lenen. Met een beetje geluk hoeft er maar weinig afgesteld te worden nadat alles weer is aangesloten, want de ontsteking en de carburateur zijn niet uit elkaar geweest.

Ben benieuwd of ik alles goed gedaan heb ;)
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast