Register 104??

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Rudie_Krämer

Register 104??

Berichtdoor 406 SLdt » 22 aug 2006, 16:33

Hallo,

Is er iemand die een register van 104's in NL bijhoudt? Weet dat er mensen zijn (Idranor) die de 305 en de Fiat Ritmo 'doet'. Voor diegene:

Peugeot 104 SR JJ-45-JL

Zojuist op de N11: een Peugeot 104 SR, zag er echt nog top uit!

JJ-45-JL

Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 104 SR
Kleur(en) Blauw
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 0 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland 7 januari 1983
Datum eerste toelating 7 januari 1983
Datum aanvang tenaamstelling 19 augustus 1988

Vervaldatum APK 15 september 2006

Oud mannetje achter het stuur, wagen zag er top uit!

Grt, Sander
Peugeot 406 SLdt 1.9 (rijdt nu in Wit-Rusland..)
Volkswagen Kever 1200
406 SLdt
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 22 maart 2006, 17:21
Woonplaats: Zoetermeer

Register

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 aug 2006, 18:36

Het PCN houdt een register bij, lang niet iedereen heeft daar zijn kenteken bij staan. Ook niet iedereen met een PCN-peugeot en een 104 ernaast geeft dit op, dus ook dat register is niet volledig

Voor zover ik weet zit er geen blauwe SR bij, maar ja het gehele register is ook al lang niet meer bij elkaar geweest.

Ik ben ook geen registervertegenwoordiger meer en ben daarmee ook het contact een beetje kwijt

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2852
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 aug 2006, 12:23

@406SLdt,

Op het 104-forum staat een zeer klein overzicht van enthousiaste 104-bezitters, bij lange na niet volledig. Per januari 2005 zouden er volgens de BOVAG-pagina nog 110 104-tjes met een nederlands kenteken geregistreerd staan. Dit aantal zal vermoedelijk, ondanks een sporadisch privé geïmporteerd exemplaar, verder gedaald zijn omdat wagens die voor "dagelijks gebruik" dienstdoen langzaamaan ouder worden, op een gegeven moment de APK-keuring niet meer halen, en vervolgens naar de sloop verdwijnen. Het wachten is op een nieuw overzicht met recentere cijfers.

Daarmee wordt duidelijk dat slechts een tiental(?) 104-rijders lezer/lid is van het forum en misschien nog minder tevens lid van PCN. Dit aantal is natuurlijk wél het neusje van de zalm, laat dát duidelijk zijn! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3270
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 406 SLdt » 01 sep 2006, 22:27

Zeker het neusje van de zalm dan! En inderdaad, een 104tje begint wel een zeer zeldzaam wagentje te worden. Jammer dat niet meer mensen zich er toe aangetrokken voelen. De meneer met die 104 SR was zeer op leeftijd en zal dus wel niet voor al te veel slijtage zorgen aan zn autootje.
Peugeot 406 SLdt 1.9 (rijdt nu in Wit-Rusland..)
Volkswagen Kever 1200
406 SLdt
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 22 maart 2006, 17:21
Woonplaats: Zoetermeer

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 sep 2006, 08:26

De genoemde SR zal (waarschijnlijk) niet veel gebruikt worden, netjes in een garage staan en goed zijn onderhouden. Als 104-aspirant is het zaak juist zo'n wagentje op de kop te tikken als je er naar op zoek bent.

Zo'n 104 heb ik in Boulogne gevonden via ebay, een SL uit 1978 met 87.000 op de teller. Ook goed onderhouden, nieuwe remmen, fusee's, onbeschadigd interieur, compleet en alles werkt. Alleen zat de motor vast, heb ik laten reviseren met krukas, zuigerbussen, zuigers en bak van een sloop-205. Had jammer genoeg wat te lang ongebruikt stilgestaan, anders was de reparatie makkelijker en goedkoper geweest. Nu moest ook de cylinderkop helemaal opgeknapt worden, een secuur en tijdrovend klusje. Het hele blok is uitelkaar geweest, nieuwe lagerschalen, kettingspanner, distr. ketting, koppelingsplaat en druklager, benzinepomp, andere carburateur en complete set pakkingen en oliekeerringen, nieuwe accu en filters.

Ondertussen zelf een andere (roestvrije) tank geplaatst, een reservewielhouder, koplampen en achterlichten, hoofdsteunen, een achteruitrijlamp. Mistachterlicht moet nog.

Mooi karretje, optisch niet volmaakt, maar in pas gepoetste staat erg leuk om te zien. Rijdt bovendien lekker comfortabel, is compact en toch handig in gebruik, en eenvoudig in onderhoud. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3270
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor 406 SLdt » 15 sep 2006, 21:22

Heb jouw 104 vaker gezien hier op het forum, echt een heel leuk wagentje! Afgezien van de charmes van de 104 is het ook de zeldzaamheid ervan in NL die me aantrekt... Net als inmiddels de 305, ongelooflijk hoe weinig er van over zijn.

Grt, Sander
Peugeot 406 SLdt 1.9 (rijdt nu in Wit-Rusland..)
Volkswagen Kever 1200
406 SLdt
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 22 maart 2006, 17:21
Woonplaats: Zoetermeer

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 sep 2006, 22:44

Sander,

Op www.anciennes.net vond ik onder de aangeboden 104-tjes een paar leuke exemplaren, een blauwe ZR uit 1979 met lichtmetalen velgen voor 900 Euro en een metallicbruine ZS uit 1981 welke speciaal voor Roland Peugeot zou zijn gemaakt. Deze versie heeft electrische ramen en leren bekleding, heel apart, maar kost ook meteen 3000 Euro!

Een 104 blijft leuk om in te rijden, tamelijk basic allemaal, geen poespas, gemakkelijk in gebruik, en comfortabel.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/ZRblauw.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/ZS81leer.jpg[/img][/img]

Vandaag kreeg ik voor mijn verzameling documentatie uit Frankrijk een 104 accessoirelijst toegestuurd per salon '79. Mooi en lelijk tegelijk, binnenin een overzicht met genummerde lakkleuren in combinatie met de verschillende stoffering met namen en nummers. Groet, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/asslijst.jpg[/img][/img]
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3270
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jan_Van_der_Klok » 20 sep 2006, 22:59

Hoe zeldzaam ze misschien in Nederland ook zijn,in Frankrijk heb ik er
zeker 3 zien rijden in de 4 dagen dat ik daar was :D
205 Gentry automaat 1992,helaas niet meer in mijn bezit...
Jan_Van_der_Klok
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 19 jun 2006, 17:23
Woonplaats: Abcoude

Berichtdoor Brownie » 20 sep 2006, 23:52

In kwam ze Frankrijk ook veel tegen. Bij mij in de straat stonden er ten minste 2 geparkeerd. Ze zijn in Frankrijk ook nog tot 1988 geleverd. In Nederland was het veel eerder opgehouden.
204 Cabiolet 1968 103.000km
604 TI Automatique 1978 216.000km
104 GL6 1978 xxx.xxxkm
505 V6 Automatique 1987 330.000km
505 SW8 Automatique 1991 75.000mls
206 XS 1.6 SW Automatique 2005 135.000km
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3369
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Eindhoven

Re: Register 104??

Berichtdoor Radboud » 27 okt 2017, 18:52

Sander,

Ik ontdekte pas onlangs jouw berichten uit 2006 (!). Ter jouwer informatie: de daarin genoemde donkerblauwe 104 SR (JJ-45-JL) rijdt nog steeds rond. De genoemde meneer op leeftijd was de vorige eigenaar (in 1988 heeft hij deze 104 SR aan mij verkocht). Ik heb contact met hem gehouden tot aan zijn overlijden (enkele jaren geleden) en hij reed er zoals je indertijd kennelijk gezien hebt ook nog wel eens in rond.

Grt., Radboud
Radboud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Register 104??

Berichtdoor Radboud » 31 okt 2018, 08:28

Sander (en andere belangstellenden),

Na een aanrijding is bedoelde donkerblauwe 104 SR (JJ-45-JL) inmiddels total loss verklaard. Zelf geen enkel schrammetje of wat ook. Auto gaat naar sloop. Ik heb het als een zegen beschouwd om zo lang in deze auto te hebben mogen rondrijden.

Grt., Radboud
Radboud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Register 104??

Berichtdoor jacqabe » 01 nov 2018, 08:37

Ach wat zonde, gelukkig dat je zelf niks hebt.
Maar wel heel erg jammer dat de auto het niet heeft overleeft.
Hoop dat je weer zoiets leuks vindt.

Groet,
Abe
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Register 104??

Berichtdoor Martijn » 02 nov 2018, 20:00

Radboud schreef:Sander (en andere belangstellenden),

Na een aanrijding is bedoelde donkerblauwe 104 SR (JJ-45-JL) inmiddels total loss verklaard. Zelf geen enkel schrammetje of wat ook. Auto gaat naar sloop. Ik heb het als een zegen beschouwd om zo lang in deze auto te hebben mogen rondrijden.

Grt., Radboud

Vallen er geen onderdelen neer tevreden? 104 delen zijn inmiddels schaars
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2074
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Register 104??

Berichtdoor Radboud » 07 nov 2018, 09:25

Abe, Martijn (en andere belangstellenden),

Allereerst was ik zeer aangenaam verrast door jullie sympathieke en meelevende reacties, Abe en Martijn! Dank! Daarbij kan ik melden dat ik het afgelopen jaar nog zo'n 8000 km met de 104 heb gereden, gedeeltelijk ook voor dagelijks gebruik, met de 1219 cc motor nog zo soepel als een tierelier.

Daarnaast is denk ik nadere uitleg en nuance van mijn kant nuttig: feitelijk heeft de 104 de aanrijding wél 'overleefd'. Wat was het geval? Iemand vóór mij remde heel hard, ik remde op tijd, maar degene achter mij niet, diens auto botste op de 104 en duwde de 104 ook nog eens op de voorgaande auto. In de consternatie zijn geen foto’s gemaakt. Aan de achterkant heeft de trekhaak weliswaar de klap opgevangen, maar heeft aan de onderkant de zaak 5 cm opgeduwd. Daardoor loopt een achterwiel aan en zie je geknikte wielschermen aan de zijkant. Hele bijzondere gewaarwording is overigens dat je puur van achteren kijkend je alleen maar een ingeduwde trekhaak ziet maar verder niets. Aan de voorkant is de grill iets naar boven geduwd waardoor de motorkap niet meer open kan en ook aan de voorkant is e.e.a. 5 cm opgeduwd, wat ook hier weer aan de zijkant bij de ook daar geknikte wielschermen goed te zien is. Zowel de voor- als de achterkant is dus in een bepaalde mate ontzet. De auto rijdt nog wel, echter door het genoemde aanlopen van een achterwiel kun je niet echt snel, maar ben gewoon na de aanrijding met de andere twee betrokkenen een zijstraat ingereden om de schade op te nemen.

Een bergingsbedrijf van de verzekering heeft de 104 vanuit mijn woonplaats Rotterdam (waar de aanrijding plaatsvond) naar Nieuwkoop gebracht, naar mijn vaste - inmiddels 69-jarige - reparateur die al jarenlang op grotendeels vrijwillige basis de 104 heeft onderhouden. De bergingsman achtte de 104 zeker nog wel reparabel en de gedachte was dan ook dat deze gewoon door mijn reparateur zou worden hersteld. Echter, mijn reparateur (die momenteel ook nog eens een hardnekkige nekblessure heeft) doet alleen nog maar kleinere reparaties en vindt een eventuele reparatie aan de 104 te veel en te groot en ‘wie weet wat je allemaal nog tegen komt’. Hij schat in dat een reparatie bij een commerciële garage zo'n € 3500 à € 4000 zou gaan kosten en dan mag je hopen dat er niet nog van alles bij komt. Om die reden reden heeft de expert van de verzekering de 104 total loss verklaard. De 104 staat overigens nog steeds in Nieuwkoop.

Hierbij komt dat ik als inwoner van Rotterdam met een benzineauto van vóór 1 juli 1992 recht heb op een slooppremie van maar liefst € 1000 (indertijd ingevoerd met de milieuzone). Mogelijkerwijs is dit het laatste jaar van deze ruimhartige sloopregeling, dus de tijd begint te dringen. Ik ben trouwens zelf volstrekt a-technisch. Ik kan nog nét een band verwisselen, maar een bougie of een oliefilter vervangen besteed ik al uit, laat staan grotere zaken. Als je diep in mijn hart kijkt, zou ik het liefst de 104 niét naar de sloop brengen, maar de zeer aantrekkelijke € 1000 slooppremie speelt aan de andere kant. Ik stel me zo voor dat een eventuele reparatie een project van een half jaar wordt. Als er iemand mocht zijn die de 104 wilt overnemen om er een project van te maken, dan ben ik daar zeker voor in. Let wel dat de gemeente Rotterdam € 1000 'biedt'.

Groet,
Radboud
Radboud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Register 104??

Berichtdoor jacqabe » 07 nov 2018, 19:07

Ik begrijp je dilemma. Het is zonde om de 104 te laten slopen maar om er nou dik 3000 euro in te stoppen lijkt me ook geen goede keuze. Tenzij je natuurlijk enorm gehecht bent aan je 104.
Ik zou gaan voor de slooppremie en wie weet kan een liefhebber hier weer delen van kopen.
Peugeot 403B 1963 en 403B8 (pickup). Lid APH Peugeotclub
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31
Woonplaats: Wijnaldum

Re: Register 104??

Berichtdoor Radboud » 08 nov 2018, 08:13

Belangstellenden,

Abe, bedankt weer voor je reactie!

Ik was al niet van plan de 104 bij een commerciële partij voor meer dan € 3000 te laten repareren.

Wél blijft de in mijn eerdere bericht genoemde oproep bestaan dat als er iemand mocht zijn die de 104 wilt overnemen om er een project van te maken, deze zich kan melden. Dit geldt ook als iemand de 104 wilt overnemen vanwege de onderdelen. Deze oproep blijft in ieder geval een maand (dus tot 8 december) staan. Ik hoop dat er zich iemand meldt.

Groet, Radboud
Radboud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Register 104??

Berichtdoor EJH405 » 08 nov 2018, 09:07

Enorm balen dat je 104 zo aan zijn einde komt!
Sympathiek dat je de tijd maakt om een nieuw baasje te vinden voor het wrak.

Misschien kun je ondertussen ook zoeken naar een autodemontagebedrijf die een specialisme heeft in oude Franse auto's? Beste 104 fans waar ga je meestal heen als je onderdelen zoekt?

Succes, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
EJH405
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Register 104??

Berichtdoor Radboud » 09 nov 2018, 08:28

Dank voor je sympathieke en meelevende reactie, EJ!

Ik hoop dat we met z'n allen tot een goede oplossing komen!

Groet, Radboud
Radboud
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten