heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 18 dec 2011, 13:33

Hallo,
Kan iemand me vertellen of een 104 uit '82 een somer en een winterstand heeft?
De auto stottert nogal ook als hij warm is. Als je de choke uittrekt is het een stuk minder.
Misschien dat het hier aan kan liggen.
Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. De auto blijkt 3 jaar stil te hebben gestaan en we hebben hem rijdend opgehaald.
Direct 260 kilometer (zonder problemen). We hebben niet harder gereden dan 90-100 km/u. Het zou dus ook verstopt filtertje kunnen zijn.
Maar ik hoop dat het iets met een zomer of winterstand te maken heeft.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 dec 2011, 13:38

Op de aanzuigbuis van het luchtfilter zit een thermo element die dat automatisch zou moeten regelen, maar het kan zijn dat de aanzuigbuis die naar het spruitstuk loopt ontbreekt, dan zuigt hij geen warme lucht van het spruitstuk aan.

Het gaat om die u-vormige buis die van de luchtfilter richting je expansievaatje loopt. Aan de zijkant daarvan zit een handeltje met een veertje.

Kijk maar of daar alles in orde is

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 18 dec 2011, 15:32

Gevonden!
Er zit inderdaat een soort van schuifje. Deze stond op zomer. Heb hem op winter gezet en de buis waar je het over had is lek. Deze heb ik even met tape dicht geplakt. Maar het stotteren is nog niet verholpen. Hij slaat met een dichte choke af bij het naderen van rotondes en stoplichten. Ik vind hem stationair ook niet zo mooi lopen als tijdens de proefrit. Hij "wiebelt"een beetje.
Wat zou de beste volgorde zijn om dingen na te lopen om het euvel te verhelpen?
Ik heb een vermoeden dat het de brandstoftoevoer is want als het aan de ontsteking zou liggen dan zou hij neem ik aan heel erg broerd moeten lopen?

Ik ben trouwens niet Randolph zelf. Ik ben Randolphs vriend en ben eigenlijk altijd bezig met fiat's.
Ik heb er niet voor geleerd en gewoon door te doen veel geleerd.

gr. Johan
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 dec 2011, 17:26

Weer een gevalletje van valse lucht?

Lekke vacuumbalg?
Lekke slang boor afvoer van oliedampen?

Dat hebben we toch laatst ook voorbij zien komen?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 18 dec 2011, 23:40

Kan het trouwens ook zo zijn dat ik verkeerde benzine getankt hebt?
Ik heb er euro 95 in gedaan en op advies van de verkoper ook loodvervanger aan toegevoegd.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Harrie » 19 dec 2011, 00:19

Randolph81 schreef:Kan het trouwens ook zo zijn dat ik verkeerde benzine getankt hebt?
Ik heb er euro 95 in gedaan en op advies van de verkoper ook loodvervanger aan toegevoegd.

dat zal NIET die storing veroorzaken !
loodvervanger is tegen het "pingelen" ( pingelen = botsing van 2 vlamfronten doordat het benzinemengsel
tijdens de conpressieslag al gaat ontsteken vóórdat de bougie vonkt. het is maar een fractie van een seconde,
maar pingelen kan in het ergste geval zelfs een gat in de zuigerbodem veroorzaken ).

Zijn alle carburateur-sproeiers schoon ( doorgeblazen ) ?
zit de voet van de carburateur vast op inlaatspruitstuk ? ( controleer of de moeren vast zitten ! )
die rammelen wel eens los... dan zuigt 'ie valse lucht.
vacuümslang naar verdeler kapot of los liggen ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 19 dec 2011, 13:19

Ok bedankt.

Als ik het goed begrijp moet er dus inderdaad euro95 met loodvervanger in.

Ik zal de andere tips eens nalopen
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Harrie » 19 dec 2011, 13:32

Randolph81 schreef:Ok bedankt.

Als ik het goed begrijp moet er dus inderdaad euro95 met loodvervanger in.

Ik zal de andere tips eens nalopen

ik heb een lijst, zal het eens opzoeken wat er in je 104 mag / moet.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 19 dec 2011, 14:31

Harry als je dat zou willen doen graag.
Ik weet niet of het toevoegen (als dat niet nodig is) ook kwaad kan en andersom.
Ik had op autoweek een foldertje gedownload van 1981 daar stond in dat hij op normale benzine loopt. Maar ja wat was in 1981 normale benzine en onze 104 is van 1982.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Randolph81 » 19 dec 2011, 18:16

Vandaag een nieuwe slang gemonteerd naar het spruitstuk en een nieuw benzine filter(deze ook gelijk maar goed vast gezet, de oude bungelde wat in de ronde) Nog steeds loopt het motortje niet mooi en wiebelt in toeren. Zonder choke blijft hij helemaal niet lopen.
Ik heb gekeken of ik ergens iets van een lek kon vinden maar waarschijnlijk zie je dat niet met het blote oog.
Ik heb geprobeerd te zoeken in het forum maar kan niet echt een onderwerp vinden waarin iets stond over valse lucht en hoe de oorzaak te achterhalen valt.
Randolph81
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:26

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Harrie » 19 dec 2011, 20:20

nee, loodvervanger kan geen kwaad bij o.a. 104.
bij auto' s met kathalysator mag er alléén loodvrij ( Euro 95 ) in.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 dec 2011, 13:27

Bij montage van een soortgelijk luchtfilter hoort bij de huidige temperaturen en koude motor het heveltje door de veer helemaal opgetrokken zijn denk ik, ook al zegt het WPH er nergens wat over. De klep binnenin sluit zo de open "zwanehals" af en laat alleen voorverwarme lucht toe via de flexibele slang naar de huls rond de flens van de uitlaat. Met de met hars of wax gezekerde schroef bovenop kun je de afstelling beinvloeden, bij verdraaien zul je zien dat het heveltje langzaam omhoog of naar beneden beweegt.

Of dit de motorloop beinvloed zoals je omschrijft betwijfel ik, hoogstens blijft de aangezogen lucht koud, wat z'n gevolgen kan hebben voor het brandstofgebruik. Ik vermoed eerder dat de staat/afstelling van de carburateur de boosdoener is, misschien icm de afstelling van de ontsteking danwel vacuumwerking. Een goede reinigingsbeurt/revisie van de carburateur en ontsteking kan wonderen doen. Het ontstekingshuis kun je vrij eenvoudig uitbouwen, maar markeer tevoren wel de exacte stand met een stift- of verfstreep. Revisiesetjes voor carburateurs zijn gelukkig volop verkrijgbaar, evenals nieuwe(re) carburateurs en ontstekingshuizen van het juiste type. Check ook de onderlinge afstelling tussen choke- en gasklephevels. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 dec 2011, 19:25

Het valse-lucht-probleem staat in:

http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=53&t=9091

Op pagina 23 heeft Niels problemen met de slang die van de voet van de carburateur naar de oliebijvuldop loopt. Daar wordt valse lucht naar binnen gezogen

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor Niels104 » 27 dec 2011, 21:34

Heeft elke 104 een dergelijk klepje die automatisch lucht regelt? Ik heb het bij de mijne niet gezien namelijk. En hoe werkt het nou, en waar zit het?
Niels104
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 jul 2011, 12:04

Re: heeft een 104 een zomer-en winterstand?

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 dec 2011, 12:37

Nee, er kunnen verschillende systemen op zitten. Hoewel het er niet allemaal even helder uitziet hierbij wat plaatjes vanaf mijn micro-fiche:

Nog nooit gezien, luchtfilter met oliebad, zomer- en winterstand lijkt te regelen via een klein handeltje op het koppelstuk linksboven. Volgens het fiche gemonteerd op modellen vanaf '80, maar in een iets andere uitvoering ook op de eerst bouwjaren.

Afbeelding

Meest gangbare type, kan gekoppeld zijn aan een dwarsgeplaatst langwerpig ovaal plastic of metalen filterhuis. Rechtsgestuurde modellen missen zo te zien de klep voor koude/voorverwarmde luchtstroom op de gebogen zwanehals, maar hebben daarvoor misschien een andere voorziening. Op het model rechtsboven zie je aan motorzijde de "vinger" met de korte trekveer van de foto in het eerdere bericht. Kun je vinden vlakbij het reservoir van de koelvloeistof.

Afbeelding

Hoe de diverse uitvoeringen hun voorverwarmde lucht door een flexibele slang vanaf het uitlaatspruitstuk halen zal per model ook verschillen, dat is afhankelijk van het motortype, dus spruitstuk, gemonteerde voorpijp en flens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten