Milieubewust, kunnen oude diesels ook op bio-diesel?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Milieubewust, kunnen oude diesels ook op bio-diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 19 jun 2007, 22:58

We hebben (eindelijk) onze bus weer terug en ze rijdt super! eh diesel, maar kan het ook BIO diesel zijn? In het kader van een beter milieu begint bij de J7? Wie heeft hier een zinnig antwoord op of heeft zijn diesel aangepast aan BIO Diesel?

grt
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Edzo » 19 jun 2007, 23:07

kijk hier eens............. maken we onderwerpen 'Sticky' en worden ze nog over het hoofd gezien....:wink:

>>>>>>>> http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3096

Er staan in hetzelfde hoofdstuk nog wel 5 meer topics over dit onderwerp. Zoekfunctie gebruiken??

Afbeelding
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 19 jun 2007, 23:17

Ja maar, ......sorry voor de simpele vraag maar hoe zit het met dat spul dat je bij de pomp kan tanken (in duitsland) BIO Diesel dus geen slaolie of zo? Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je het zomaar in je tank storten en hoe lang rijd je ermee zonder ingewikkelde ombouw gedoe.

Simpel doch effectief?
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 19 jun 2007, 23:30

Het gaat om J7's, oude J7's ...........met BIO DIESEL... of mensen DAAR ervaring mee hebben op deze J7/J9 forum, heb andere sticky's gelezen en werd er niet wijzer van voor J7's.

Mogen dingen ook gewoon simpel zijn? simpele vraag met simpel antwoord?
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Rijden met een Patatkar

Berichtdoor jan eend + » 19 jun 2007, 23:37

Hamoi. Bram (forumnaam Brownie) weet er veel van. Bij zijn profiel kun je de PPO-webstek vinden om alvast in te lezen. . . :mrgreen: 404 , 504 , 505 en 604 hebben vergelijkbare motoren als de J7 :D Suck6&groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Edzo » 19 jun 2007, 23:52

ik hoop dat je alle knipogen in mijn antwoord hebt gezien, als je het met zoeken of de zoekfunctie nog niet hebt kunnen vinden, succes ermee! Janeend is al bezig :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 19 jun 2007, 23:55

Biodiesel is geen probleem, kan zo in de tank. Ik twijfel wel een beetje aan het milieuvoordeel door de hoeveelheden minerale methanol die bij produktie gebruikt wordt. Daardoor is het ook aggresiever dan diesel. Als je vaker van plan bent biodiesel te tanken, moet je je rubberen brandstofleidingen vervangen door benzinebestendige leidingen, anders lossen ze op op den duur.

Maar pas in Duitsland wel op. Ook pure plantaardige olie (vaak "rapsöl") is aan de pomp verkrijgbaar en dat is minder risicoloos in een onaangepaste motor.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 20 jun 2007, 19:10

Dank je wel Brownie, slangen vervangen moet te doen zijn.

We hebben ook een site gevonden waarop je leert hoe je je eigen BIO diesel kan maken, tis in het engels maar moet voor velen geen probleem zijn. http://www.journeytoforever.org/biodiesel_make.html


gegroet...

K&C
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Brownie » 20 jun 2007, 19:41

In Nederland zit ook een bedrijf die apparatuur ervoor levert: http://www.bioking.nl/

Zij organiseren zelfs cursussen in ‘s-Gravenpolder zodat je thuis met een zelfgemaakte opstelling ook aan de slag kan. Echte apparatuur is nogal prijzig.

Maar als het echt om het milieu gaat, kun je toch beter voor PPO gaan, is mijn mening. Als je slangen kan vervangen, kun je ook wel een PPO ombouw doen.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 20 jun 2007, 19:51

Wow dat zijn grote apparaten op die site, had altijd het idee dat het meer zou lijken op die oude illegale stokerijtjes... :D enfin, nog wat ruimte in de tuin...

Brownie, stook jij al zelf je eigen BIO diesel? :wink: maar serieus erg waardevol.

grt K&C
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Brownie » 20 jun 2007, 20:03

Je kan zelf natuurlijk ook zo'n ketel in kleinere vorm maken. Een van de forumleden van ppo.nu heeft dat gedaan.
Maar voor mij geen biodiesel hoor, ik rijd alleen PPO. Ik overweeg nog wel over te stappen op gebruikte olie. Mits goed gefilterd mag dat geen probleem zijn. Vanuit milieu oogpunt is dat helemaal ideaal, je rijdt immers op afval! :D
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Milieu bewust, kunnen oude diesel ook op bio diesel?

Berichtdoor Katy & Chris » 20 jun 2007, 20:11

Hoi Brownie, mag ik de link naar jou ppo berichten, ben vandaag kippig en kan niks vinden :? ....
Drive me to the moon.....
Avatar gebruiker
Katy & Chris
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 feb 2007, 13:03
Woonplaats: Hilversum

Hoi!

Berichtdoor besbre2003 » 22 jun 2007, 11:07

Gebruikte olie of plantaardige olie werkt niet met en CAV of Roto/Delphi pomp :!: En Bosch pomp wel :!: Wel moet je en goede ombouw met verwarming over het koelwatersystem plaatsen. Er worden ook elektrische verwarmsystemen aangeboden...maar die werken niet..
Groetjes, besbre2003
Sorry, mijn nederlands is niet zo goed..
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Re: Hoi!

Berichtdoor Brownie » 22 jun 2007, 11:17

besbre2003 schreef:Gebruikte olie of plantaardige olie werkt niet met en CAV of Roto/Delphi pomp :!: En Bosch pomp wel :!: Wel moet je en goede ombouw met verwarming over het koelwatersystem plaatsen. Er worden ook elektrische verwarmsystemen aangeboden...maar die werken niet..
Groetjes, besbre2003


Werkt niet is een groot woord. Hoger risico is het wel degelijk. Ik heb 50.000km probleemloos gereden met een 1-tanksysteem en een CAV pomp. Ik reed met elektrische verwarming en koelvloeistofverwarming op 50% PPO in een 1-tank systeem. Elektrische verwarming mits met genoeg vermogen werkt wel degelijk. Ik gebruikte bij koude motor totdat de koelvloeistof warm was. Het probleem blijft dat je risico loopt met de koude start omdat je de brandstof in de pomp niet kunt voorwarmen. Maar gebruik je een 2-tanksysteem met 50-75% PPO in de tweede tank, kun je betrouwbaar PPO rijden met een CAV/Lucas/Roto hoor. De grote jongens als Elsbett raden het af en verkopen geen systemen voor die pomp, maar dat is vooral omdat zij ook garantie op de motor geven.
Maar feit is dan een Bosch gewoon degelijker en betrouwbaarder is en dus meer geschikt voor PPO.

Zie ook www.ppo.nu
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor hugo » 22 jun 2007, 11:57

heb ook bijna een ton probleemloos op PPO gereden met een Citroen/Peugeot diesel.
's zomers 80% zonnebloemolie en 20% diesel; 's winters 50 om 50%.

volledig probleemloos, alleen wel vaker je brst filter vervangen (om de 7.500 km) en zorgen voor een verwarmd brandstoffilterhuis (van wat voor 'n auto dan ook...) en hopen dat je een Bosch-pomp hebt :wink:
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Woonachtig in Portugal en rijdend in V70, R4 en Iveco camper 1979
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen

PPO

Berichtdoor besbre2003 » 24 jun 2007, 20:22

Hoi allemaal!
Ik zal het niet doen met en Rotopomp/CAV.. :!: Bekijk es, hoeveel werk het is, de pomp bij schade te verwisselen. Bvb. bij en J7.. :shock: ..je hebt drie handen nodig.. :oops: ..
Groetz uut de Eifel, Ton
Sorry, mijn nederlands is niet zo goed..
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Berichtdoor hugo » 24 jun 2007, 21:28

als de brandstoffilter verwarmd wordt door koelvloeistof en je verdund nooit meer dan 25% lijkt het me met zo'n pomp geen probleem.
maar je weet nooit.

ik zou een nieuw filter monteren en beginnen met 10% verdunning (dus 90% diesel). gaat dat goed dan verdun je 20%
enz enz.

totdat je het verschil merkt, stotteren, onregelmatig stationair lopende motor en dergelijke. dan weet je dat je te ver gaat.
lijkt me sterk dat dat dan al "te laat" is.

succes, Hugo
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Woonachtig in Portugal en rijdend in V70, R4 en Iveco camper 1979
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten