wel of niet motorolie verversen ?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

wel of niet motorolie verversen ?

Berichtdoor zozolala » 31 mei 2007, 10:55

Hoe kun je zien en vooral voelen/ruiken dat de olie bijna uitgewerkt is ?
De olie is niet dik. De viscositeit is volgens mij OK.
305 1,6 start direkt en presteert goed maar heb geen idee wanneer er het laatst nieuwe olie ingekomen is.
De kleur van de olie is behoorlijk donker maar dat krijg je bij een oude motor na verversing toch bijna direkt weer terug of niet soms ?
zozolala
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 14 sep 2006, 12:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Fritschy 605 » 31 mei 2007, 11:43

Mijn 605 motor heeft na zo'n 10.000km nog steeds heldere olie. (Blok heeft zo'n 175 dkm gelopen). Dus ik zou zeggen, verversen. Zo heel duur is dat nou ook weer niet.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor 504ronnie » 31 mei 2007, 21:20

Olie kun je door er alleen naar te kijken en te voelen niet beoordelen.
Olie die pikzwart ziet kan nog perfect zijn werk doen.
Mooie heldere olie is natuurlijk een indicatie dat hij nieuw is, maar geeft niet altijd de garantie dat alle dopes die er vanaf productie inzitten daadwerkelijk nog goed hun werk doen.
De enige manier om je olie te testen is het op te sturen naar een lab.

Dat doen we niet omdat het nogal wat geld kost. De garantie voor een goedwerkende olie is hem regelmatig te verversen.
(Ik zelf 10.000 km of 1 X per jaar)

Let op met te denken dat als je nog heldere olie in je carter hebt zitten Het kan alleen de bovenste helft zijn.Slijtage ijzervijlsel ligt altijd onderin.
Blanke olie mag nooit een reden zijn om de olie niet te verversen.
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Jeetje » 01 jun 2007, 00:14

Geen risico nemen en zo snel mogelijk een olie-verversing doorvoeren, zou ik zeggen...

Gewoon een eurootje of 40 ertegenaan gooien en je weet dat 't goed zit, in plaats van niets uitgeven en twijfelen...

Toch?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: wel of niet motorolie verversen ?

Berichtdoor peugeot-304 » 01 jun 2007, 07:43

zozolala schreef:.... maar heb geen idee wanneer er het laatst nieuwe olie ingekomen is.
De kleur van de olie is behoorlijk donker....


Spaar niet en vervang ook meteen het oliefilter.


Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

13dkm ververst

Berichtdoor René van M. » 25 jan 2010, 22:29

Ik heb mijn 504GL na 13dkm ververst en meteen een nieuw oliefilter gemomteerd
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Berichtdoor Harrie » 25 jan 2010, 22:42

Voorschrift voor klassieke Peugeot's vanaf +/- 1965 is:
elke 5.000 Km verversen + smeernippels doorsmeren.
elke 10.000 Km. oliefilter vervangen ( + bougies, etc. ) de zgn. Teinduizend-beurt.
elke 20.000 Km Grote beurt.
.
op de website van de PCN staat onder TECHNIEK het gehele schema en werkzaamheden van alle kleine, 10.000 en grote beurten.
.
Vanaf +/- 1979 werd de interval voor nieuwe types 7.500 Km, dus 15.000, 22.500, 30.000, 37.500 en grote beurt met 45.000 km.

grt, Harrie

technisch commissaris PCN
magazijnmeester PCN
www.pcn.nl
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

5 dkm niet teveel?

Berichtdoor René van M. » 26 jan 2010, 20:19

Is om de 5dkm niet een beetje teveel?
De motorolie van tegenwoordig is toch veel beter dan 40 jaar geleden?

Moet er even aan wennen, omdat ik sinds kort een oldtimer heb.

Rene
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Berichtdoor eri©on » 26 jan 2010, 20:34

Mijn 5 alpine turbo krijgt ieder jaar een nieuw sapje en filter, ongeacht kilometers.
Dit jaar 800 km's :wink:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Steven » 26 jan 2010, 21:12

ericon© schreef:Mijn 5 alpine turbo krijgt ieder jaar een nieuw sapje en filter, ongeacht kilometers.
Dit jaar 800 km's :wink:


Ben van hetzelfde idee, voor wat olie kost heb ik liever elk jaar verse erin te doen
En indien er toch veel met een auto gereden wordt inderdaad om de 5000 km (de 206 en de 407 om de 10.000 km)
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Harrie » 26 jan 2010, 21:52

idd, er hoort nog een regeltje bij: ( óf 5000 km ) óf elk jaar.
.
ik ben het volledig met René eens, dat de kwaliteit van motorolie sinds de jaren 70 enorm verbeterd is.
Als je er regelmatig mee rijdt, ook langere stukken, zou je de interval kunnen verlengen naar bijv. 7.500 km.
Bij veel korte ritjes NIET, i.v.m. smeerolieverdunning door benzine ( koud, choke ) moet je dan juist frequent verversen! ( ruik maar eens aan de peilstok...)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jan-Sietze » 27 jan 2010, 20:13

Het schijnt dat de oud directeur van Castrol al bij 200.000 km met de zelfde olie doet.
Waarom ? Om te laten zien dat het kan.... :?


Mijn peugeot's krijgen elke 2 jaar 5 ltr nieuwe olie + filter, dan is er ongeveer 10.000 mee gereden...
Maar ik heb ook geen voorbeeldfunctie 8)
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Wok » 27 jan 2010, 22:21

Volgens mij reed-ie al 4 ton met dezelfde olie. ;)

De 205jes krijgen hier in principe voorafgaand aan de jaarlijkse APK verse sappen en filters. Afhankelijk van de gereden kilometers komt daar dan nog een setje bougies bij.

Net sapjes, filters en bougies gekocht voor de Green. Komend weekend even verversen en vervangen en volgende week weer door de APK ermee :)
1989 205 1.6 CTI --> RFS
1991 205 1.9 GTI
1978 604 TI Automatique
Avatar gebruiker
Wok
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 28 mei 2009, 23:47
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Peu 604 » 27 jan 2010, 22:46

Het olie verversen is volgens mij een grijs gebied als een automerk zijn interval verhoogd van 15000 km naar 30000 km volgt de rest van de merken ze kunnen niet achter blijven het gebeurd met dezelfde motor dus dan kan je 15000 km langer rijden hoe kan dit???.
Het gebeurt ook met intervallen distributie riemen van 80000km naar 120000km met precies de zelfde motor.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor Harrie » 27 jan 2010, 23:26

de intervallen verlengen door betere materialen en nauwere toleranties:
distributieriemen werden beter, sterker (misschien wel versterkt met kevlar-vezeltjes of akzo-vezeltjes ?).
Om bijvoorbeeld een motor of versnellingsbak te kunnen fabriceren, heeft een fabrikant machines nodig, om te frezen, te kotteren, slijpen, etc.,.
Vroeger zat er meer tolerantie en verschil in gebruikte machines en gereedschappen. Dus waren bijv. speling ( dus óók de toleranties ) op kruktappen t.o.v. kruklagers, RUIMER dan nu.
Door telkens modernere en betere machines, denk ook aan CNC, kon men een grotere reproduceerbaarheid halen en vooral:
zeer nauwkeurige maatvoering, waardoor toleranties veel kleiner konden.
Een krukasslijpmachine uit 2009 is ook véél nauwkeuriger dan een uit 1972....
Dat, incl. verbeterde smeermiddelen, levert dus langere service-intervallen op.
Bougies gaan ook al 60.000 km mee ( is al ruim 10 jaar zo bij Peugeot ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Joske » 28 jan 2010, 00:21

Ja dat van die 30 000km of nog meer is een uitvinding van de leasemarkt.
Ik ken mensen die met een VAGdiesel rijden en met longlife olie zou het interval op (ben niet meer zeker) 50 000?km liggen. Wat ze er vergeten bijvertellen is dat ze op die 50 000km toch vlot een liter of 3-4 hebben moeten bijgieten. Tja, dan is uwe olie ook vervangen he. :lol:

De 206 krijgt om de 20 000km vers sap. Allé vanaf nu 160 000km is om de 15 000km geworden.
De 309 GTI16 in principe om de 7 500km maar aangezien ik er maar een goei 5 000km mee gereden heb vorig jaar is t nu dus na 5 000km.
De VFR krijgt om de 6 000km verse olie en filtertje, blok draait ook wel een paar duizend tr/min meer als de andere 2. :mrgreen:
www.peugeotforum.be <- By Pug Drivers Belgium vzw
--
1991 - 309 GTi16
2003 - 206 Enfant Terrible 1.4HDi [Sold]
2011 - RCZ HDi GT
Avatar gebruiker
Joske
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 13 mei 2009, 20:57
Woonplaats: Hoeselt, Vlaanderen

Berichtdoor Harrie » 28 jan 2010, 00:56

Joske schreef:Ja dat van die 30 000km of nog meer is een uitvinding van de leasemarkt.
dat ben ik niet met je eens... de fabrikant bepaald de service-intervallen! De fabrikant moet immers garantie kunnen geven..

Wat eigenaren / leasers vervolgens ZELF doen c.q. nálaten, is dus niet relevant in dit verhaal.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Martijn » 28 jan 2010, 08:45

ericon© schreef:Mijn 5 alpine turbo krijgt ieder jaar een nieuw sapje en filter, ongeacht kilometers.
Dit jaar 800 km's :wink:


Precies ! Wat kost dat beetje olie nou in vergelijk tot evt. motorschade? Goede olie erin ( en maak niet de fout om er meteen hele dure maar veel te dunne volsynthetische olie in te gooien) en een nieuw Purflux oliefilter in plaats van zo'n waardeloos goedkoop Framfilter!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Cor Rosie » 28 jan 2010, 09:31

In combinatie met ieder jaar verversen is een Fram filter MINSTENS zo goed als een Purflux filter.

Fram filters hebben alleen bij langdurig gebruik een grotere kans op materiaalfalen. Als je ieder jaar het filter vervangt, filtert (en daarvoor koop je toch zo'n ding) een fram filter zoals gezegd even goed of beter dan een purflux.


Is mijn bescheiden mening.....
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor Jeetje » 28 jan 2010, 10:21

Ik had een klassieker (van Duits makelij) en die verbruikte ongeveer 1 liter olie op 1500km. Die gooide ik er altijd netjes bij (hetzelfde merk olie met dezelfde viscositeit). Op die manier werd de olie doorlopend ververst :lol:

En het oliefilter vervangen was ook niet nodig: die hadtie namelijk niet... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 28 jan 2010, 13:19

Cor Rosie schreef:In combinatie met ieder jaar verversen is een Fram filter MINSTENS zo goed als een Purflux filter.

Fram filters hebben alleen bij langdurig gebruik een grotere kans op materiaalfalen. Als je ieder jaar het filter vervangt, filtert (en daarvoor koop je toch zo'n ding) een fram filter zoals gezegd even goed of beter dan een purflux.
Is mijn bescheiden mening.....
Purflux heeft een systeem waardoor het filter niet leegloopt tijdens stilstand v.d. motor.
Als dat gebeurt ( met een Fram o.i.d. dus...), heb je na het starten v.d. motor een tijdje géén oliedruk :!:
Deze oliefilters zijn "Full-Flow" ( geen 'ByPass'); dus ALLE olie vanaf de oliepomp gaat er ( onder druk ) door heen !
Purflux heeft bovendien een betere filtering en is door o.a. Peugeot, Renault en Citroën voorgeschreven !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 28 jan 2010, 13:22

Jeetje schreef:Ik had een klassieker (van Duits makelij) en die verbruikte ongeveer 1 liter olie op 1500km. Die gooide ik er altijd netjes bij (hetzelfde merk olie met dezelfde viscositeit).
Op die manier werd de olie doorlopend ververst :lol: En het oliefilter vervangen was ook niet nodig: die hadtie namelijk niet... :wink:
was dat een auto met een boxermotor, uit Wolfsburg ?
Die hebben wél een oliefilter! n.l. een oliezeef onderin het carter. Ronde deksel onder losnemen en knoeien maar ( bah, pokkewerk.. :cry: ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 28 jan 2010, 16:52

Dat zeefje is nauwelijks een filter te noemen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 28 jan 2010, 20:21

Jeetje schreef:Dat zeefje is nauwelijks een filter te noemen...

mee eens ! maar het moet er wel voor doorgaan... :roll: :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten