V-Power achtige brandstoffen

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

V-Power achtige brandstoffen

Berichtdoor Evert G.D » 16 sep 2006, 02:13

Ik vraag mij af wie nog meer het verschil merkt tussen 'gewone' benzine en wat ik maar even 'V-Powerachtige' brandstoffen noem (Shell V-Power en Total Excellium onder andere).

Met name de 403 en de 504 pakken met die benzines beter op, starten beter en lopen mooier. Wel wordt de motor er volgens mij warmer door.

Zit dit nu tussen de oren of zijn die 'betere' benzines écht honing voor oudere motoren? Ben benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Maarten Deen » 16 sep 2006, 09:21

Bij mij zit het nog altijd tussen de oren. Ik tank ook graag RON 91 in Duitsland en daar loopt mijn 404 ook perfect op.

Waar ik mij altijd door laat beetnemen is het feit dat als ik koud thuis wegrij (en vooral als ik al een paar dagen niet gereden heb) de auto echt lastiger te rijden is als warm. Ik heb 300m van mijn huis een T-splitsing waar ik naar links moet en waar nauwelijks zicht naar rechts is. Die probeer ik altijd in de twee te doen, maar dan moet ik zo voorzichtig met de koppeling om gaan om geen bokkende auto te krijgen...
En als ik bij een tankstation wegrij is de motor warm en rijdt hij dus altijd soepeler.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor patje74 » 18 sep 2006, 19:41

RON 91 is wel erg laag voor een wagen die eigenlijk Super ( 98 ) moet drinken.
Het grote gevaar is dat ze gaan pingelen, en dat is moordend voor je blok!
Een beetje rammelend geluid tijdens het rijden wordt snel gebagataliseerd, echter zijn de uiteindelijke gevolgen erg serieus.

Wat betreft de nieuwerwetse peut waar je het over hebt, deze peut heeft een ingebouwd poetsmiddeltje, erg leuk, maar persoonlijk vind ik het eng. Net als synthetische olie krijg je het er bij mijn beestjes niet in. Al die additieven zijn leuk voor nieuwerwetse blokken die daar ook daadwerkelijk een hoger rendament uit halen.

Ik zou het gewoon bij super houden, al dan niet met loodvervanger er door, dat vinden je klepjes wel zo lekker.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Evert G.D » 18 sep 2006, 20:43

Bang dat de motor schade oploopt door de nieuwe benzine ben ik niet, ze lopen er perfect op en de koude start gaat zelfs stukken beter. Wat olie betreft: een volsyntheet krijg je bij mij niet door de vulopening. Na jaren (in de 403) olie zonder dope gebruikt te hebben, ben ik toch met veel moeite bekeerd tot een halfsynthetische olie. Dat werkt prima en het voordeel is, dat je het overal kunt kopen.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor patje74 » 18 sep 2006, 20:53

Evert G.D schreef:Bang dat de motor schade oploopt door de nieuwe benzine ben ik niet, ze lopen er perfect op en de koude start gaat zelfs stukken beter. Wat olie betreft: een volsyntheet krijg je bij mij niet door de vulopening. Na jaren (in de 403) olie zonder dope gebruikt te hebben, ben ik toch met veel moeite bekeerd tot een halfsynthetische olie. Dat werkt prima en het voordeel is, dat je het overal kunt kopen.


Mijn angst voor motorschade komt vooral naar boven als ik lees dat Maarten Deen RON 91 gebruikt.
Maar ik denk dat het rendament van b.v. V-power niet veel beter is t.o.v. gewone 98 benzine. V-power heeft overigens een octaangetal van 97 en is daarmee dus geen volledige vervanger van super benzine, al is het ruim binnen de marge. Bovenal is het vooral duurder.

Maar goed, hoe je het ook wend of keert, ik gebruik nog het liefste LPG. Schoon, goedkoop, olie blijft schoner, uitlaat gaat langer mee en met de juiste aftelling en kelppen die er tegen kunnen draai je er ook zonder meer 3 ton mee op de klok.

Voor wat betreft de olie, natuurlijk is een halfsyntheet duurzamer dan ouderwetse minerale olie. Maar ik vervang het toch van al mijn wagens om de 8000Km en ik koop de minerale 20W50 groot in.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Mark » 18 sep 2006, 22:25

patje74 schreef:Maar goed, hoe je het ook wend of keert, ik gebruik nog het liefste LPG. Schoon, goedkoop, olie blijft schoner, uitlaat gaat langer mee en met de juiste aftelling en kelppen die er tegen kunnen draai je er ook zonder meer 3 ton mee op de klok.

Ook ik ben een LPG-fan, 3 ton? Knut heeft er al 461K op zitten en meer dan een bougiesleutel is er nooit aan z'n blok geweest.

Voor discussie over octaangetallen hadden we trouwens eigenlijk deze topic al: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531 Daar kan je lezen dat Jeanne het toppie doet op 95. Kwestie van de oortjes goed gebruiken. Want inderdaad dat pingelen is foute boel. Dus hier maar weer verder over design-benzines als V-power?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Evert G.D » 19 sep 2006, 22:49

Ook ik ben een LPG-fan, de 406 heeft LPG en ik ben er erg tevreden over. Mijn vorige auto (405) had 325.000 gedraaid bij inruil op LPG en liep nog als het bekende zonnetje 8) Voor de klassiekers vind ik het niet relevant, daar rijd ik niet genoeg voor. Tenzij er een gasinstallatie in had gezeten.

RON 91 lijkt mij ook niet zo geweldig voor je motor, al kan een 403 wel wat slechtere benzine hebben.

Bij de V-Powerachtigen (in mijn geval meestal Total Excellium) voeg ik wel loodvervanger toe als de motor behoorlijk moet presteren, een lange snelwegrit of een rally. Echter, ik merk weinig verschil als ik loodvervanger toevoeg. Inderdaad, het is duurder, maarja, zolang ik denk dat ze er beter op lopen...blijf ik het erin tappen... :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor corjan » 20 sep 2006, 21:00

1 ding snap ik niet. Die V-power van Shell is volgens mij een Euro 95 brandstof en excellium en ultimate zijn volgens mij euro 98 brandstoffen klopt dat? Wat is de reden daarvan?

Mijn 505 rijdt heerlijk op BP ultimate in ieder geval. En op V-power toch een stuk minder.

Groeten corjan
corjan
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 15 aug 2004, 21:05

Berichtdoor Mark » 20 sep 2006, 23:02

corjan schreef:1 ding snap ik niet. Die V-power van Shell is volgens mij een Euro 95 brandstof en excellium en ultimate zijn volgens mij euro 98 brandstoffen klopt dat?

Bijna, Shell doet nogal geheimzinnig over het octaangetal van V-power. Het is geen 95, de meeste 'deskundigen' houden het erop dat het circa 97 is, goed genoeg dus om super (98 ) te vervangen.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Maarten Deen » 23 sep 2006, 00:15

patje74 schreef:RON 91 is wel erg laag voor een wagen die eigenlijk Super ( 98 ) moet drinken.
Het grote gevaar is dat ze gaan pingelen, en dat is moordend voor je blok!
Een beetje rammelend geluid tijdens het rijden wordt snel gebagataliseerd, echter zijn de uiteindelijke gevolgen erg serieus.

De 404 hoeft absoluut geen RON 98 te hebben. Ik weet niet wie je dat verteld heeft en wat de basis daarvan is, maar dat is onzin.

Ik tank regelmatig RON 91 in Duitsland en heb nog nooit last van pingelen gehad.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Maarten Deen » 23 sep 2006, 23:53

Ik heb even wat nageplozen...

Ik heb hier twee instructieboekjes van de 404. In die van de 404 Cabriolet - Coupé met injectie wordt RON 95 aanbevolen, die van de 404 Sedan met carburateur staat zo'n aanwijzing niet (daar wordt niet over minimum octaan gesproken).
De compressie van de injectiemotor is 8,8 : 1, die van de carburateur is 7,6 : 1.

Verder vind ik hier een tabelletje met minimum octaangetallen bij bepaalde compressies:
Code: Selecteer alles
Compressie  RON
  6:1        81
  7:1        87
  8:1        92
  9:1        96
 10:1       100
 11:1       104
 12:1       108

Als je een compressie van 7,6 : 1 interpoleert kom je op 90 uit, bij 8,8 : 1 kom je op 95,2 uit.

Dit zijn typische waardes voor auto's met carburateur, dus voor de 404 Injectie gaat het al niet meer helemaal op, en ga zeker niet klagen dat je met je moderne motor met compressie 10 : 1 ook nog RON 95 kunt tanken.

Met bovenstaande herhaal ik wat ik al een paar keer gezegd heb (ook in andere topics): in een 404 carburateur kun je zonder problemen RON 91 tanken.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor JD » 24 sep 2006, 00:25

Duidelijk Maarten, en hieruit blijkt ook dat ik dus met m'n 304 (compressie 8.8:1) gewoon RON95 kan tanken, wat trouwens ook in m'n instructieboekje staat. En dat bevalt me prima. Ik geloof best dat ie op V-Power achtige brandstoffen ook prima loopt, maar heb het 1 keer geprobeerd en kon geen verschil merken. Jammer van het geld dus.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Evert G.D » 25 sep 2006, 00:19

Dan zou ik dus met de 403 ook RON91 kunnen tanken zonder problemen... Zal 't eens proberen, Duitsland is vanuit Veenendaal geen Keulse reis :mrgreen: (zoals ze hier zeggen).

Thnx voor het staatje trouwens :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JD » 25 sep 2006, 00:26

Tussen Veenendaal en Keulen ben je vast alwel een Duits tankstation tegengekomen :mrgreen: . Is RON91 daar algemeen gangbaar of een uitzondering?
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Evert G.D » 25 sep 2006, 00:45

Geen idee eigenlijk :oops: , als ik in Duitsland kom (komend weekend nog) is dat meestal met de LPG-auto... En die is daar duurder dan in Nederland :shock: Om over de verkrijgbaarheid nog maar te zwijgen :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Maarten Deen » 25 sep 2006, 18:06

RON 91 is nog heel gangbaar. Ik vind het bij de witte pomp en bij de Shell.
Het staat er altijd in cijfers bij, maar RON 91 wordt "Benzin" genoemd, RON 95 is "Super" en RON 98 is "SuperPlus".
Dan kun je bij Shell ook nog V-power met RON 100 tanken.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Evert G.D » 26 sep 2006, 23:02

Tja..das ist Super! :mrgreen:

Benieuwd hoe een oude motor op die V-Power 100 zou lopen.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Maarten Deen » 27 sep 2006, 19:21

Dat zal hij zonder problemen slikken. Per slot van rekening rijdt een oude Peugeot ook perfect op LPG (RON 103-104).
Ik heb het er ook wel eens ingegooid (toen ik nog jong en onbedorven was), maar hij gaat er echt niet beter van rijden.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor peppo » 28 sep 2006, 13:45

Toen ik mijn 404 van 1964 pas had en daarbij een instructieboekje uit +/- 1968 waarin als minimum een octaangetal werd aangegeven dat boven de 95 lag heb ik van die nieuwe modebenzinetjes getankt. Nadat ik een instructieboekje van het juiste modeljaar had opgedoken dat als minimum 95 aangeeft ben ik Euro 95 gaan tanken. In beide gevallen heb ik wel loodvervanger toegevoegd. De auto rijdt op alle soorten brandstoffen even goed. Voor mij ligt het enige verschil dus op financieel gebied, maar dat kan bij moderne auto's misschien wel dramatisch anders zijn.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Evert G.D » 28 sep 2006, 22:18

Voor mijn gevoel starten de 403 en 504 toch echt beter op Total Excellium etc. en lopen er ook soepeler op, maar worden warmer. Maar kan ook psychisch zijn (prettig gestoord ben ik al :mrgreen: ), hoewel ik toch weer verschil merkte toen ik onlangs 'normale' 98-benzine tankte.

Bij de 205-en merk ik dat verschil niet. En een vriend van mij merkte het verschil ook niet toen hij in zijn GSA 'trendy' benzine tankte.

De 403 is een 1.3, dus in feite de 'oude' 203-motor.

Misschien moet ik toch 's langs een psychiater :?: :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten