Pagina 3 van 3

BerichtGeplaatst: 04 jun 2007, 21:09
door zozolala
Ik mijd de Shell pomp altijd zoveel mogelijk vanwege de prijs maar kom toch tot de conclusie dat je met Shell Euro95 wel tot 100 km verder komt dan met benzine van een minder bekend merk. Het octaangehalte komt waarschijnlijk in de buurt van 98. Net, zoals je ook veel verder komt met willekeurig welke Euro 95 getankt in Duitsland waar het werkelijk octaangehalte op 98-100 ligt omdat ze daar gewend zijn veel hogere kruissnelheden aan te houden op die autobahn.

loodvervanger

BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 22:26
door Marinus
Gelukkig gebruik ik voor het dagelijks verkeer een diesel met roetfilter, maar voor mijn 504's ben ik 'een gebruiker' en wel van loodvervanger :oops: . Heb er meerdere geprobeerd en de laatste keer heb ik voor onze 504 GL de VSP Plus van Milners Oil Classic Series gebruikt. De naam doet het al vermoeden dat het aan de dure kant is, maar met de kilometers die ik rij is het nog wel te doen. De reden dat ik mij deze luxe permiteer komt voort uit een recent bezoek aan een bekende Peugeotspecialist is onze provincie met de meeste zonuren per jaar. Ik liep net binnen op het moment dat hij net een paar kleppen onder handen nam van een onfortuinlijke 404. De kleppen zagen er verbrand en vervuild uit: "slechte loodvervanger gebruikt.." was de analyse. Dat was toch wel een droevig gezicht en leek een betere loodvervanger ineens een goede investering. VSP Plus is van het type 'ook octaanverhogend' waardoor dit in combinatie met euro 95 kan worden gebruikt. De kilometers zullen leren of dit ook daadwerkelijk zo is. Waarschijnlijk is een goede kleppen afstelling (door een specialist of een zeer kundige doe-het-zelver; geen van beide op mij van toepassing waardoor ik met mijn auto zo af en toe naar de specialist tuf) en een normale rijstijl van meer invloed op de levensduur van de motor, dus dit is meer om het af te maken :wink: .

BerichtGeplaatst: 19 jul 2008, 12:31
door Scharrlaer
M'n 305 Commerciale '85 heeft een XR5A (142C) motor, 1.472 cc.
Bouwjaar '84. Volgens de verkoper kan er gewone Eur 95 in, zonder loodvervanger. Hier lees ik dat loodvervanger toch echt nodig is.
Voor de zekerheid een flesje Wynn's gekocht.
Motor loopt nu (nog) prima, eens kijken wat er gaat gebeuren onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2008, 15:00
door Zwarte 203
Mijn 203 loopt prima op 95. Rij meestal korte stukjes en doe kalm aan.
Gooi er voor de zekerheid loodvervanger bij, maar dat is m.i eigenlijk niet nodig, als je rustig rijdt.
Alleen met de imperiaal erop moet ie behoorlijk werken.

of toppic, de verschillende pompstationsmerken halen in de ruime omgeving van Zwolle allemaar hun brandstoffen bij het Esso-depot (en dan ook nog uit dezelfde silo's).
Ben er zelf vaak aan het werk geweest, en de enigste die er niet kwam afhalen was Texaco, die haalde het in Kampen.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2008, 17:02
door pinow
Dat 305je van je rijd prima op normale euro95.

98 is alleen voor hogere compressie motoren, of welke erop zijn afgesteld.
En vpoower/weetikwat allemaal werkt alleen bij lambda gestuurde motoren.
Loodvervanger alleen nuttig bij oude-> voor 1984 oid motoren.

Tot 1:10.5 compressie verhouding loopt het prima op euro95.
pingelt hij op 95? , stel dan de ontsteking 2-4graden later af.
of koudere bougies monteren.

98 heeft wel ''mooiere'' ontbranding dan 95.
95 is zegmaar ineens een klap, terwijl die van 98 ietsje geleidelijker is.

zo, weer wat fabeltjes weg.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2008, 13:46
door Scharrlaer
Bedankt voor de info.
Gisteren 42 liter getankt en 47 milliliter Wynn's erin (tank is 47 liter).
Later deze week even stukkie snelweg rijden, voelen wat ze doet.
Verdere berichten volgen.
Dat met die V-power klopt, had ik eens in m'n Yamaha XJ900 motorfiets gedaan, nou dat vindt ze niet lekker.....gelukkig was dat in Duitsland met nog 700 km te gaan, dus toen dat op was, weer 95 getankt en tjonge wat reed ze weer lekker.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 00:24
door JD
Om een oud topic nog maar eens weer nieuw leven in te blazen...

Na afloop van 'tante Nel' kwam het soort benzine voor een 304 weer eens ter sprake. En zoals te verwachten was er niet direct overeenstemming wat er in moet. Volgens de een 'super', volgens de ander '95', dus ik heb het eens opgezocht in het instructieboekje en in de 'Vraagbaak'. En daar staat het volgende:

Gebruik uitsluitend superbenzine (min. oktaangetal 95 RM) vanwege de hoge compressieverhouding van de motor.

Volgens deze gegevens was toen (instructieboekje uit '72, Vraagbaak uit '77) superbenzine RON95 en niet, zoals nu, RON98. En normale benzine was toen RON91?
Blijkbaar heeft er een verschuiving plaatsgevonden van 95 naar 98 voor 'super' en van 91 naar 95 voor 'normaal'.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2009, 18:25
door Maarten Deen
Dat is heel goed mogelijk. In Duitsland heeft die verschuiving duidelijk niet plaats gevonden. Normal is daar nog altijd 91, Super is 95 en 98 heet daar Super plus.

Gelukkig dat er in dat boekje het RON getal bij staat, anders was het een oeverloze discussie geworden.

Die compressieratio van 8.8:1 is naar moderne maatstaven ook niet meer "hoog" te noemen. Met moderne (inspuit) motoren gaat men al de 13:1 voorbij, maar ook met een carburateur was 10,5:1 niet eens zeldzaam.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 00:38
door Harrie
de gegevens van 1972 betreffen dus de XL3 ??
De XL3S van 304 S heeft een hogere compressie dan de XL3, en in mijn originele instructieboekje 304 S coupe en cabriolet
van 02-1973 staat "Utilisez uniquement du Supercarburant ( indice d'octane minimum 95 RM en raison de rapport volumétrique élevé du moteur." ( einde quote )
.
Bij Giethoorn kon je bij de witte pomp ook nog Super 98 ongelood tanken.
Zolang het bij de "witte" pompen nog verkrijgbaar is, gaat er dus Super 98 in mijn 304 S cabrio,
want daarop rijdt ze het best.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 07:25
door ruit'48
Ik gebruik nog steeds loodvervanger in de 404, maar de helft van de voorgeschreven hoeveelheid. Heb me laten vertellen dat de beste loodvervanger van Miller of Milner zou zijn. Helaas zie ik dit merk nergens.
Had in mijn Nekaf heel slechte ervaringen met loodvervanger van Bardahl
keer op keer "plakte" de vlotter vast. Heb de carburateur zo vaak open moeten schroeven, wat eerlijk gezegd uit pure frustratie niet altijd zachtzinnig gebeurde, dat de schroefdraad dermate beschadigd en versleten raakte dat op een gegeven moment een nieuwe carburateur moest worden aangeschaft. Toen met loodvervanger gestopt en waar mogelijk super getankt.
Probleem opgelost.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 09:07
door JD
Harrie schreef:... en in mijn originele instructieboekje 304 S coupe en cabriolet van 02-1973 staat "Utilisez uniquement du Supercarburant ( indice d'octane minimum 95 RM en raison de rapport volumétrique élevé du moteur. ..."


mijn Frans is niet zo best maar volgens mij staat hier het zelfde als in mijn Nederlandstalig boekje van de 304 (S) coupe/cabrio :

Gebruik uitsluitend superbenzine (min. oktaangetal 95 RM) vanwege de hoge compressieverhouding van de motor.


Ik zie dat jou Franse boekje dus ook uit gaat van RON95.
In mijn instructieboekje worden zowel de XL3 als de XL3S motor genoemd, maar slechts een soort benzine.

Dit zegt natuurlijk niets over de vraag of een auto op RON98 beter/mooier/fijner loopt, maar ik geloof niet dat RON95 slecht is voor de motor.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 09:38
door JD
ruit48 schreef:Ik gebruik nog steeds loodvervanger in de 404, maar de helft van de voorgeschreven hoeveelheid. Heb me laten vertellen dat de beste loodvervanger van Miller of Milner zou zijn.

Ik had me tot een paar weken terug niet gerealiseerd dat er veel verschil in loodvervangers zou zitten. Ik liep er toen toevallig tegenaan en ben eens verder gaan zoeken. Als je even rondkijkt op het internet kom je op diverse fora resultaten van een test van de FBHVC uit 1999 tegen, waaruit blijkt dat Millers een van de beste loodvervangers levert. Van de geteste producten (ca 15) halen in eerste instantie slechts drie de gestelde norm. Na het versoepelen van de eisen komen er nog vier door. Ondanks dat de testresultaten volop worden aangehaald kan ik de test zelf nog nergens vinden. Wel vind je op de website van de FBHVC een lijst van loodvervangers die door hun zijn getest en regelmatig worden gecontroleerd op samenstelling.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 14:53
door peugeot-304
Op een FIA 500 Site kwam ik ooit deze lijst tegen:


Octaanverhogend:
- Millers VSP Plus (250 ml per 40 liter brandstof)
- Castrol Valvemaster Plus
- Car Plan 4-Lead

Niet octaanverhogend
- Red Line Lead Substitute (8 ml per 10 liter brandstof)
- Superblend 12/ Zero Lead 2000 (500 ml per 150 ml brandstof)
- Valvemaster (10 ml per 20 liter brandstof)
- Car Plan 4-StarT

Dieter

BerichtGeplaatst: 19 mei 2009, 17:18
door JD
Bedankt Dieter, dan komt dat redelijk overeen met mijn verhaal, alleen betekent dat dat de eerste drie octaanverhogend en kleppenbeschermend zijn, de volgende vier alleen kleppenbeschermend. Het verschil tussen de eerste groep en de tweede groep wist ik niet meer.
Ga ik toch eens kijken of ik een van deze producten kan vinden.

Ik blijf nog steeds geïnteresseerd in het originele testrapport, mocht iemand dat ergens vinden dan houd ik me aanbevolen.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 18:48
door ruit'48

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 00:22
door JD
Bedankt Kees, duidelijk verhaal. Normaal heb ik een gezonde scepsis tegen reclame waarin een producent of handelaar zijn product ophemelt. In dit geval ga ik er vanuit dat het grotendeels wel waar zal zijn, aangezien een organisatie als de FBHVC er na herhaaldelijk testen zijn naam aan verbind en dat ook blijft doen.
Toch, daar heb je de scepsis weer, blijf ik geïnteresseerd in het originele rapport. :wink:

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 08:11
door Maarten Deen
Een paar opmerkingen over dat artikel:
  • Je moet blijkbaar één flesje (volgens de homepage 250 ml !?!) op 40 liter brandstof gebruiken. Ik hoop dat dat spul dan goedkoop is. Ik gebruik Wynn's loodvervanger in een verhouding van 1 ml : 1 liter (voor minder dan € 10 per 250 ml).
  • Er wordt gesproken over Euro 95 alsof er niets anders beschikbaar is. Plus98 is volgens mij bij elke pomp te krijgen, dus octaanbooster is dan al niet nodig.
  • En nog altijd: vele van onze motoren hebben geen RON98 nodig. Er wordt hierboven van een 304S gesproken met een "hoge" compressie die nog altijd tevreden is met RON95. Ik heb ooit eens een lijstje gepost met minimale octaangehaltes bij bepaalde compressieratio's: hier.
Ik hoor ook alle verhalen van "mijn auto rijdt beter op RON98". Nou, die van mij niet. Hij reed wel een stuk beter toen ik het hoogspanningsgedeelte van de motor had vervangen en de puntjes fatsoenlijk had laten afstellen. Ik denk dat dat beter helpt dan super tanken.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2009, 00:28
door JD
Na nog eens gegoogled te hebben op de diverse namen van de producten kwam ik onderstaand artikel tegen:
in het Spaans,
of vertaald in het Engels.
De prijzen liggen nu, 10 jaar later, wel wat anders.

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 05 mei 2011, 20:38
door Johan504
In mijn 504 met XN1-motor moet super98. 1 keer per 2 tankbeurten gooi ik er loodvervanger (Wynn's) bij. Dat gaat allemaal al 20.000 km goed.

Probleem wordt wel dat super98 steeds zeldzamer wordt. Volgens mij kan ik alleen nog maar bij BP (Ultimate) terecht en bij de Tango.

Johan

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 05 mei 2011, 20:44
door Marinus
Johan, je kunt als alternatief dan 95 tanken met bijv VSP Plus van Milners Oil Classic, dat is loodvervanger en octaanbooster. Daar rijdt de 504 erg goed op.

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 06 mei 2011, 01:16
door Mockenrue
Laatst had ik ´t er nog met Pininfarina404 over. Bij mij in de buurt kan nog steeds 98 MLV aan de pomp
tanken. Maar gezien de weinige afname kan deze brandstof misschien wel weet ik hoe lang al in die put
liggen. Misschien is Euro 95 tanken en zelf loodvervanger toevoegen wel beter ?

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 28 aug 2011, 16:34
door Koffiemolen
Bij ons in de buurt is een Texaco-pomp die al jaren geen super 98 meer verkocht opgevolgd door een onbemand station MET super 98 met 9 ct korting. Fijn voor mijn 504, die er naar mijn gevoel nog mooier op loopt dan op euro 95. Alleen de naam van het pompsation geeft te denken: 'Firezone'.... :roll:

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 28 aug 2011, 18:07
door eri©on
Ik tank in mijn 5 alpine turbo tegenwoordig 98 bij Gulf, dit samen met Millers VSP e power plus.
Deze VSPe geeft +2 octaan, dus mag gewoon met 95 getankt worden, bijkomend voordeel is dat het een ethanol beschermer heeft.
Handig als we straks naar E10 gaan.

Mijn ervaring met Gulf 98 en Millers zijn goed, de 5 turbo loopt er stukken beter en minder rauw op.
Pakt sneller op en loopt mooier rond dan eerst bij een koude start.
Nadeel is dat er 250ml per 40l gemengd moet worden a 11,85 echter zoals Marinus al aangaf, vanwege de geringe kilometers per jaar wel te doen.

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

BerichtGeplaatst: 04 sep 2011, 20:26
door Johan504
Marinus schreef:Johan, je kunt als alternatief dan 95 tanken met bijv VSP Plus van Milners Oil Classic, dat is loodvervanger en octaanbooster. Daar rijdt de 504 erg goed op.


Marinus, dank voor de tip, maar voorlopig red ik het nog goed met BP en Tango.

Johan

Re:

BerichtGeplaatst: 18 feb 2013, 22:59
door Peugeot371
.