Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, Bert

Berichtdoor JT » 23 nov 2004, 23:55

Niek020 schreef:
Goudenleeuw schreef:
JT schreef:Kan iedere auto profijt hebben van 98 i.p.v. 95?

Ik heb,lang geleden,per ongeluk,(toen had ik ook nog de"honda")95 getankt in mijn 404 uit'64.
Nou,de auto(en ik)was er niet blij mee,hij was niet vooruit te branden,motor liep onregelmatig.e.d.
Dus ik tank"gewoon"weer super98 met loodvervanger

Groetjes Niek


(Niek, ik bedoelde andersom, als je auto op 95 kan rijden, gaat ie dan stiller, rustiger, sterker worden als je er 98 in kiepert)... ;-)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor deVreugd » 24 nov 2004, 19:11

Ik tank gewoon Euro95 in mijn 404 uit 1966 (de motor is nog ouder trouwens) en dan giet ik er de benodigde hoeveelheid loodvervanger bij. Volgens mij loopt 'ie prima zo, maar ik moet zeggen dat ik nog geen 98 geprobeerd heb, zal ik eens doen..
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

95 of 98 met of zonder loodvervanger

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 nov 2004, 10:27

De meeste Peugeot oldies lopen niet lekker op 95, als de motor gaat pingelen dan weet je al dat het mis is.Vroeger kon je met de L types gewone(normale) benzine tanken zonder bijverschijnselen als pingel of klop geluiden. Ikzelf tank altijd super 98 met de benzine-auto's, maak veel km's echter nooit problemen gehad.
Met lpg daarentegen wel, na ongeveer 50.000km, moet er zelf na regelmatig stellen wel iets met je klepzetels gebeuren.
Als de cylinderkop demonteerd, is het raadzaam de stoterstangetjes even te controleren door ze over het dak te laten rollen, je zult merken dat er praktisch altijd een paar kromme tussen zitten, die je dan maar beter meteen kunt vervangen.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor deVreugd » 13 dec 2004, 23:20

In aanvulling op mijn vorige bericht: ik heb er nu dus eens een keer super plus 98 ingegooid en hij loopt daadwerkelijk veel mooier! Dus ik ben bekeerd: het kost wat meer, maar je rijdt er wel plezieriger mee...
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor 404 » 13 dec 2004, 23:26

@deVreugd: pas je cylinderkop aan naar loodvrij en bouw LPG in. Kost een paar centen, maar klopvaster bestaat niet! En uiteindelijk ben je goedkoper uit.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Re: Ervaringen Loodvervanging / octaangetal 95 vs. 98

Berichtdoor JT » 13 dec 2004, 23:29

JT schreef:Mijn BP pomp heeft fijne benzine met loodvervanger!!
Dus die tank ik het liefst.


Correctie, per 1 december heeft de BP ook geen benzie met loodvervanger meer....
Zij raden aan van die busjes loodvervanger te gebruiken...
:cry:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jerroen » 14 dec 2004, 23:33

404 schreef:@deVreugd: pas je cylinderkop aan naar loodvrij en bouw LPG in. Kost een paar centen, maar klopvaster bestaat niet! En uiteindelijk ben je goedkoper uit.


En ook mijn 504 rijdt op autogas en kan het je zeggen: het rijdt toch een stuk fijner als je de prijs van autogas in je achterhoofd houdt (42 ct/ltr)

:mrgreen:

Maar goed, het is wel ff investeren :lol:
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor deVreugd » 14 dec 2004, 23:42

Gas is natuurlijk een prima idee, niet alleen om op te koken, maar dan moet ik eerst kijken of ik de 404 die ik nu heb wil houden of toch eens op zoek ga naar een wat nettere (in alle opzichten). En dan bordeaux-rood of donkerblauw... In deze hou ik het maar ff op superbenzine..
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

404 uit 1963

Berichtdoor rons404 » 04 maart 2005, 22:43

Nou moe.
Heb net een nieuwe vraag geplaatst over 95 of 98.
Ik heb de 404 pas, heb de laatste tijd vooral als ik constante snelheid rij last van geschok.
Geef ik gas, en vraag dus vermogen, is het weg.
Kan dit komen doordat ik 95 tank?

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor Jeetje » 04 maart 2005, 23:18

Heb je de zoekfunctie al een keer gebruikt?

Over dit onderwerp is al een aantal topics in het leven geroepen. Wellicht staat het antwoord op je vraag al in een van die topics...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4314
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor AMPlas » 09 maart 2005, 09:01

wel grappig, al met al zijn de meningen toch redelijk verdeeld over dit onderwerp, maar zie ik toch een lichte neiging naar 98.
heb ik een vraagje: mn 104 (1979) tank ik altijd vol met 98, maar mn 305 (1985) krijgt altijd 95 te drinken + loodvervanger (1cc op 1 liter).
De 104 loopt perfect en daar ga ik ook niks anders ingooien. Maar is het schadelijk om 98 in de 305 te gooien? Hij loopt wat 'rauw' zeg maar en misschien dat 98 iets verlichting brengt? wil alleen geen gedonder, dus is het schadelijk om dit te doen (98 ipv 95) of niet????
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Mark » 09 maart 2005, 13:35

98 ipv 95 is nooit schadelijk, hooguit zonde van de meerprijs, als het hogere octaangetal (toch) niet nodig is. Kijk wel uit met 'speciale' benzines als V-power. Daarvan heeft een oldtimer nooit profijt, maar mij is onduidelijk welke additieven erin zitten, en hoe die reageren met loodvervanger.

Dat rauwe lopen is toch GEEN kloppen of pingelen (treedt o.m. op bij veel gasgeven in hoge versnelling), want daaar moet je erg mee uitkijken, kan motorschade opleveren (stuk uit je zuigers, bijvoorbeeld). Oorzaak kan zijn verkeerd ontstekingstijdstip, maar meestal is het te lage octaangetal de boosdoener.

Het ouderwetse onderscheid tussen schrale en 'vettere' benzine is verdwenen, alle benzines zijn tegenwoordig errug schraal. Wat voor de klassieke motoren eigenlijk jammer is, maar het milieu vaart er wel bij. En da's ook weer wat waard.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Mark » 09 maart 2005, 13:38

Jeetje schreef:Heb je de zoekfunctie al een keer gebruikt?

Over dit onderwerp is al een aantal topics in het leven geroepen. Wellicht staat het antwoord op je vraag al in een van die topics...

Klopt, hoogste tijd om daar eens aan te moderaten, zodat alles weer een beetje bij mekaar staat. Helemaal gelijk Jeetje: altijd eerst even browsen/zoeken over het forum of je vraag niet al ergens beantwoord is. Dit is een relaxt forum, wij doen bijna nergens lullig over :wink: maar er zijn fora waar je wordt afgefikt als je 'naar de bekende weg vraagt'.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor AMPlas » 09 maart 2005, 14:49

Dat rauwe lopen is toch GEEN kloppen of pingelen (treedt o.m. op bij veel gasgeven in hoge versnelling), want daaar moet je erg mee uitkijken, kan motorschade opleveren (stuk uit je zuigers, bijvoorbeeld). Oorzaak kan zijn verkeerd ontstekingstijdstip, maar meestal is het te lage octaangetal de boosdoener.


mag toch hopen van niet nee :!: maar hoe meer toeren hoe lekkerder ie rijdt eigelijk. lauwe motor stationair lopen klinkt gewoon, ja zoals ik al gezegd heb; 'rauw' :-| . het is dus juist bij de lagere toerentallen dat ie wat appart loopt, terwijl bij goed gas geven (in welke versnelling ook) het juist erg gezond klinkt, en das best aangenaam bij een GTX :twisted:

wat wel af en toe gebeurd is dat de motor bij ineens veel gas geven (vergeten dat het stoplicht op groen staat en dan snel optrekken, dat soort dingen) de motor eerst een seconde vol gaat dan een halve seconde terugvalt (verliest power) om vervolgens als een dolle er vandoor te gaan :D . kan dat ook samenhangen met het octaangehalte?
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor rons404 » 09 maart 2005, 15:09

Nou,

Mijn 404 had ook dit verschijnsel.
Eerst dus 98 gaan tanken ipv 95. Leverde niets op.
Ik vermoedde dus inderdaad pingelen en besloot de ontsteking te checken, en wat blijkt?
Grondplaat van de ontstekong beweegt niet bij zuigen aan de vacuumslang.
Hij zat vast, ook de gewichtjes van de centrigugaal bewogen niet soepel.
De ontsteking was veel vroeger gezet om toch wat vermogen te houden, dus bij intrappen gas liep hij goed!

Ik heb alles ingespoten met wd 40 en weer gangbaar gemaakt.
Gesmeerd met handy-oil, puntjes gesteld, statisch mbv staaf rond 8mm netjes op tijd gezet, en kijk, loopt als nieuw!

Nog ff gecheckt met een stroboscoop og hij nu wel vervroegd, en ja hoor!

Alles bij elkaar ruim 2 uur bezig geweest, valt alles mee toch?

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor Maarten Deen » 26 mei 2005, 17:58

Even dit topic nieuw leven inblazen.

Ik heb met de 404 nu een tank met duitse 'Benzin' (RON 91) achter de rug. Ik merk er helemaal niks van dat het geen RON 95 is, niet bij het starten, niet warm, niet bij hoge of lage toeren. Ik heb vandaag weer de tank met RON 91 volgegooid, het scheelt toch een paar cent (en een lekker ritje)

Ik doe er wel altijd loodvervanger bij, er wordt wel eens gezegd dat dit ook oktaanverhogend is.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 524
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Brownie » 06 jan 2006, 17:37

Benzine rijden is nieuw voor mij en ik heb dus wat rondgevraagd over lood en verschillende benzines. Maar ik hoor tegenstrijdige verhalen. Sommigen vertellen mij dat hij prima op 95 rijdt, maar dat loodvervanger wel een must is. Anderen vinden loodvervanger flauwekul maar zeggen dat 98 noodzakelijk is. Voor de zekerheid tank ik 98 met loodvervanger, maar als het goedkoper kan, graag.(Ik blijf Hollander he) Voornaamste is, vind ik, dat mijn motor in elk geval niet te lijden heeft onder de brandstof.
Ik heb begrepen dat klassieke motoren toch echt 98 nodig hebben en moderne motoren niet. Verder is een lood(vervanger) bedoelt om de kleppen te sparen/smeren. Kan iemand wat vertellen over de brandstof voor mijn 505 GTI 1986?
Deze heeft een Chrysler ZDJL motor als ik het goed heb.
403 Break Diesel 1960
204 Cabiolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 GTI Automatique 1985
305 Select 1985
505 V6 Automatique 1986
505 V6 Automatique 1987
505 GTI Fam Dangel 1989
505 SW8 Automatique 1991
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3428
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Maarten Deen » 06 jan 2006, 18:57

Dat klassieke motoren RON98 nodig hebben ("omdat ze klassiek zijn") is een sprookje. Het benodigde octaangetal hangt in hoge mate van de compressie van de motor af. Een motor met een lagere compressie kan meestal (er zijn uitzonderingen) met een lager octaangetal af.
Het is ook niet zo dat vroeger iedereen op RON98 reed. Vroeger werd er in Nederland zelfs nog RON91 verkocht.

Of je loodvervanger nodig hebt hangt ook weer niet van het octaangetal af, maar van de additieven die in de brandstof zitten. Vroeger zat er lood in de benzine. Nu is alleen nog RON98 met een loodvervanger (RON98 MLV) te krijgen, en ook niet ieder tankstation levert dat.
Kun je geen MLV vinden en heb je toch een loodvervanger nodig, dan moet je er aparte loodvervanger in gooien.

Of die motor loodvervanger nodig heeft zou ik niet weten. Maar voor een auto van 1986 (die ook nog eens in de US geleverd werd) zou ik zeggen dat ongelood goed mogelijk is.
Ik neem aan dat er nog geen katalysator onder zit, zo ja: altijd ongelood.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 524
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor michelv » 20 jan 2006, 18:23

Schrijf maar even in deze draad om er niet speciaal een nieuwe voor te openen.
Heb in een spilzieke bui met de 205 eens Vpower benzine (Shell) getankt en ik moet zeggen dat de motor merkbaar beter loopt.
Of het de reinigende eigenschappen zijn of de kwaliteit op zich weet ik niet.
Met de 206 merk ik weinig verschil maar mischien loopt ie zuiniger.

Wie heeft er ervaringen.
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Berichtdoor Mathieu » 07 feb 2006, 22:25

Brownie schreef: Kan iemand wat vertellen over de brandstof voor mijn 505 GTI 1986?
Deze heeft een Chrysler ZDJL motor als ik het goed heb.


Voor zover ik weet is de ZDJL (en ZEJ) een Douvrin motor die door Peugeot en Renault is ontwikkeld voor de 505 en de R21/R25.
Hij is van lichtmetaal.

De N9T(EA) is de Chrysler France motor die in de 505 Turbo Injection ligt en heeft een gietijzeren onderblok en een lichtmetalen cilinderkop.

Het verschil tussen beiden is 10cc: 2165cc voor de ZDJL versus 2155cc voor de N9T(EA).
De laatste kan op loodvrij. Oktaangehalte van 95 lijkt mij te kunnen omdat de regeleenheid het ontstekingstijdstip vervroegt op het moment dat de pingelsensor (piezo element) pulsen doorgeeft.
Als 'ie gaat pingelen, zakt het motorvermogen.
Ik denk dat mensen met een V6 dit kunnen beamen?

Ik heb het tot op heden niet geprobeerd.

Mathieu
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 19 jun 2006, 21:19

Ik denk niet dat voor een auto uit '86 Loodvervanger nodig is Ik gooi mijn 305 uit '86 altijd vol met euro 95 en nog nooit problemen gehad.
Ook in de GTX gaat 95.
Ik ben nog aan het twijfelen over wat er in de 304 moet?
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Gilletti » 23 jun 2006, 00:09

Ravon 305 schreef:Ik ben nog aan het twijfelen over wat er in de 304 moet?


De 304 loopt prima op euro 95.
Na 2x mét daarna 1x zonder loodvervanger.
403 Berline 1961 Bleu Amiral
404 Automatique 1969 Vert Fusain
206 Forever 2007, Rouge Aden
Gilletti
 
Berichten: 4322
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Mark » 20 jul 2006, 22:54

Na een paar keer BP Ultimate (designer-benzine 98, gemiddeld 1:10) heb ik nu een tankje euro 95 geprobeerd. Ik moet zeggen, Jeanne knort er heel tevreden op. Ze lijkt dus geen behoefte te hebben aan de duurdere variant. Loodvervanger heeft ze niet nodig, want gereviseerd loodvrijkoppie. Ik hou jullie op de hoogte over pingelen en verbruik.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Eric 205 Rallye » 27 jul 2006, 12:38

Met de rallye tankte ik altijd RON98.......

DWZ totdat ik BP Ultimate ontdekte, dat was vooral in het begin een merkbaarverschil, normaal gesproken geloofde ik niet in dat soort fabeltjes (V-Power is ook een euro 95 varinat zeer zekers geen 98).....

Nu merkik het niet meer echt, omdat ik alleen nog maar Ultimate tank....

Over het Ron 98, dat was verplicht bij de rallye, deze is namelijk voor zien van ene hoge compressie motor. Bovendien als je ook veel hoogtoerig rijd kun je beter 98 tanken (of beter)...

Groeten,
Eric
De 205 Rallye 1.3------->De leukste 205 ooit gemaakt
Eric 205 Rallye
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 27 jun 2005, 20:26
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Mark » 18 sep 2006, 22:28

Mark schreef:Na een paar keer BP Ultimate (designer-benzine 98, gemiddeld 1:10) heb ik nu een tankje euro 95 geprobeerd. Ik moet zeggen, Jeanne knort er heel tevreden op. Ze lijkt dus geen behoefte te hebben aan de duurdere variant. Loodvervanger heeft ze niet nodig, want gereviseerd loodvrijkoppie. Ik hou jullie op de hoogte over pingelen en verbruik.

Nou dat gaat dus ik ook de nodige tankbeurten verder prima op 95, verbruik nog steeds op de slofjes 1:10 of beter!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

VorigeVolgende

Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast