Brandstof, hoe moet het nu straks?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Brandstof, hoe moet het nu straks?

Berichtdoor Gilletti » 23 jan 2005, 20:45

Al enige tijd wordt er volop over gediscussieerd hoe lang de huidige voorraden aan fossiele brandstoffen nog voort kunnen. Een helder antwoord is nog steeds niet gegeven.

O.a. diverse autofabrikanten en oliemaatschappijen werken inmiddels aan alternatieven.
Maar wat moeten wij met onze klassieker? Wordt benzine straks stervens duur, waardoor een leuke rit of vakantie welhaast onbetaalbaar wordt?
Of misschien nog erger, we kunnen niet eens meer rijden.... :cry:

Hoe denken jullie hier over? :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jerroen » 23 jan 2005, 21:02

Tja goede vraag, vooralsnog rij ik LPG maar dat is natuurlijk ook gebeurd zodra de zaak echt op is..

Ik denk dat je wel zodadelijk zult gaan zien dat de benzine duurder gaat worden, en dat nieuwe brandstoffen, zoals waterstof, veel goedkoper worden aangeboden.
Maar een ritje in een oldtimer kan later wel eens duur grapje worden.

Toch heb ik niet het idee dat er allemaal snel aan zal komen...
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 23 jan 2005, 21:57

Dat er eindelijk eens gedacht wordt aan alternatieve krachtbronnen en dat ze eindelijk ook nog eens toegepast worden kunnen we alleen maar toejuichen.
Stel dat er andere aandrijfbronnen komen, dan zullen dat toch eerst combinaties worden. Na de Prius schijnt de Astra ook met een dergelijke constructie te komen. (Balen dat Peugeot na een electrische Partner en 106 niet verder is gegaan met dit soort aandrijving). Stel dat op dit moment alle nieuwe auto's hybride zouden zijn, dan duurt het minimaal weer 15 jaar voordat er andere krachtbronnen bedacht zullen worden. Het zal dus nog minimaal 20 jaar duren voordat benzine niet meer verkrijgbaar zal zijn op de grote schaal zoals nu....
Dan gaan we in het onderdelenmagazijn ook Benzine kopen....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor PEUG_FAN » 23 jan 2005, 23:13

gewoon lijnzaad olie of ander plandardige olieen gebruiken in je diesel motor
moet je geloof ik een bosch injectie systeem er in hebben zitten
Afbeelding
Avatar gebruiker
PEUG_FAN
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 15 mei 2004, 20:25
Woonplaats: WOERDEN

Berichtdoor Gilletti » 23 jan 2005, 23:30

PEUG_FAN schreef:gewoon lijnzaad olie of ander plandardige olieen gebruiken in je diesel motor
moet je geloof ik een bosch injectie systeem er in hebben zitten


Voor een paar liter lijnzaad/koolzaadolie moet je tig hectare volplanten. Lijkt me geen structurele oplossing.
Enne...straks stinkt de hele wereld naar frituurvet! :P

Plus daarnaast....ik heb geen diesel..... :-|
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor PEUG_FAN » 23 jan 2005, 23:42

Gilletti schreef:
PEUG_FAN schreef:gewoon lijnzaad olie of ander plandardige olieen gebruiken in je diesel motor
moet je geloof ik een bosch injectie systeem er in hebben zitten


Voor een paar liter lijnzaad/koolzaadolie moet je tig hectare volplanten. Lijkt me geen structurele oplossing.
Enne...straks stinkt de hele wereld naar frituurvet! :P

Plus daarnaast....ik heb geen diesel..... :-|


dan heb je een probleem :mrgreen:
Afbeelding
Avatar gebruiker
PEUG_FAN
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 15 mei 2004, 20:25
Woonplaats: WOERDEN

Berichtdoor Le Lion » 25 jan 2005, 00:09

Er wordt door verschillende fabrikanten gewerkt aan een alternatieve brandstof. Wellicht zijn ze al veeeeeeeeeeeeeeeeeel verder dan we kunnen vermoeden. Maar zolang de wereld draait om olie kan je er prat op gaan dat het nog wel even duurt voordat wij echt gaan kennismaken met alternatieve brandstoffen.

Iedereen die op eigen houtje dat probeert te doorbreken kan rekenen op een aggressieve bemoeienis van de oliehandel. Zeg maar een Johannes Wardenier deel 2.
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor vreugden » 25 jan 2005, 20:41

Alternatieven worden gevonden of zijn er al. Het is een economisch principe, wellicht worden alternatieven achter de hand gehouden om schaarste te veroorzaken. Ik heb niet zo vertrouwen in de welwillenddheid van de grote multinationals om het milieu te sparen en investeringen af te schrijven.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor deVreugd » 26 jan 2005, 13:09

Tegen die tijd zullen er vermoedelijk voldoende mogelijkheden zijn om je klassieker dermate aan te passen dat je er gewoon in kunt blijven rijden. Dan is natuurlijk nog de vraag of je dat vanuit het oogpunt van originaliteit zou willen laten doen..
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor corjan » 27 jan 2005, 20:44

Ik houd me beroepshalve bezig met een vergistingsinstallatie waar we biogas produceren uit onder andere luiers :lol: Dat heeft de toekomst!!!!!
corjan
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 15 aug 2004, 21:05

Berichtdoor Gilletti » 27 jan 2005, 21:12

corjan schreef:Ik houd me beroepshalve bezig met een vergistingsinstallatie waar we biogas produceren uit onder andere luiers :lol: Dat heeft de toekomst!!!!!


Dan kunnen Le Lion en Goudenleeuw momenteel wel als testcase gaan fungeren. :mrgreen:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 27 jan 2005, 21:46

corjan schreef:Ik houd me beroepshalve bezig met een vergistingsinstallatie waar we biogas produceren uit onder andere luiers :lol: Dat heeft de toekomst!!!!!
Zit daar veel rendement in? 500 kg voor .. Kjoule ?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jos overvliet » 27 jan 2005, 22:03

Ik loop al op alcohol.
Dan zal mijn auto er ook maar aan moeten wennen , aan die zelf gestookte prut..
Nu ja er zijn ergere dingen . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Idranor » 29 okt 2005, 18:30

En hoe zit het met de brandstofcel? Peugeot had toch ook zo'n 207-achtig brandweerwagentje die op waterstof rijdt? Als ze die techniek doorontwikkelen hebben we echt een onuitputbare brandstofbron!

Afbeelding
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 29 okt 2005, 20:23

Gilletti schreef:
PEUG_FAN schreef:gewoon lijnzaad olie of ander plandardige olieen gebruiken in je diesel motor
moet je geloof ik een bosch injectie systeem er in hebben zitten


Voor een paar liter lijnzaad/koolzaadolie moet je tig hectare volplanten. Lijkt me geen structurele oplossing.
Enne...straks stinkt de hele wereld naar frituurvet! :P

Plus daarnaast....ik heb geen diesel..... :-|


Hmmm... Dat is niet helemaal waar, hoor Giletti...

1) 1 ha koolzaad levert voldoende olie op om een auto die 1:15 rijdt 20.000 km te laten rijden.
2) het kan na het oogsten meteen weer worden ingezaaid, dus het blijft praktisch altijd voorradig
3) Motoren die specifiek voor PPO worden ontwikkeld, kunnen véél zuiniger worden
4) Door een filter te plaatsen kan de geur grotendeels weggenomen worden.

Eigenlijk is PPO niet eens zo'n gekke brandstof(idee)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Brownie » 31 okt 2005, 13:00

Gilletti schreef:Plus daarnaast....ik heb geen diesel..... :-|

Dan zijn er mogelijkheden om op alcohol te rijden! Is ook lekker. :wink:

Jeetje schreef:Hmmm... Dat is niet helemaal waar, hoor Giletti...

1) 1 ha koolzaad levert voldoende olie op om een auto die 1:15 rijdt 20.000 km te laten rijden.
2) het kan na het oogsten meteen weer worden ingezaaid, dus het blijft praktisch altijd voorradig
3) Motoren die specifiek voor PPO worden ontwikkeld, kunnen véél zuiniger worden
4) Door een filter te plaatsen kan de geur grotendeels weggenomen worden.

Eigenlijk is PPO niet eens zo'n gekke brandstof(idee)...


Opbrengst valt inderdaad reuze mee. Maar het koolzaad is wel allemaal rond dezelfde tijd (1 keer per jaar) rijp natuurlijk. Het zal dus wel extra opslagkosten met zich mee brengen. Olie stroomt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar uit de leidingen.

Wat voor filter is dat dan? Ikzelf rijd al een poosje op 50% PPO met verwarming, maar die frituurlucht is soms wel vervelend. Op www.ppo.nu wordt veel gepraat over toevoeging van aceton. Dat zou bij heel kleine dosering die geur al weghalen. Maar van een filter heb ik nog nooit gehoord. Dat is wel zo goed/veilig lijkt me.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Jeetje » 31 okt 2005, 13:30

Die filter is er nu -voor zover ik weet- (nog) niet... :oops:

Ik bedoelde eigenlijk meer: als de motoren specifiek voor PPO worden doorontwikkeld, zou zo'n filter natuurlijk in die ontwikkeling meegenomen kunnen worden om de frituurgeur weg te halen... :wink:

En met betrekking tot koolzaad en de olie die daaruit gewonnen kan worden: er kan natuurlijk ook uit andere gewassen olie gewonnen worden die als PPO gebruikt kan worden. Wellicht is er een gewas met een hogere opbrengst PPO-olie per ha dan koolzaad die bovendien vaker dan 1x per jaar geoogst kan worden... De mogelijkheden zijn immers legio!
(koolzaad, zonnebloem, olijven, etcetera, etcetera)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Brownie » 31 okt 2005, 14:48

Jeetje schreef:er kan natuurlijk ook uit andere gewassen olie gewonnen worden die als PPO gebruikt kan worden. Wellicht is er een gewas met een hogere opbrengst PPO-olie per ha dan koolzaad die bovendien vaker dan 1x per jaar geoogst kan worden...


Daar ligt een kans voor de derde wereld. Palmolie heeft de hoogste oprbengst olie per hectare. Nieuwe grootschalige palmplantages zullen helaas waarschijnlijk wel gepaard gaan met grote natuurvernietiging.

Er zijn wel berekeningen dat we niet helemaal over kunnen schakelen op biobrandstoffen. Voor het huidige verbruik zouden we bijna alle landbouwgrond vol moeten zaaien met oliehoudende gewassen. Maar als we bijmengen, kunnen we de opputting van de oliebronnen wel vertragen. Want je kan zoveel meer met olie. Behalve als brandstof is het bijvoorbeeld ook een bron voor allerlei plastics.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten