loodvrij 95 met loodvervanger voor 404?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, Bert

loodvrij 95 met loodvervanger voor 404?

Berichtdoor Niek020 » 06 jun 2010, 23:24

Goedenavond forumleden.
Aangezien ik weer rij met de 404 uit'64 heb ik een eenvoudige vraag
Kan ik loodvrij 95 tanken en loodvervanger erbij doen?
Of gewoon zoals ik altijd doe/deed: loodvrij 98 en loodvervanger toevoegen.........
Er is in het verleden ook al een onderwerp aan besteed,maar dat werd een hele discussie over octaan gehalte.e.d.,daar heb ik niets aan.
Dus vandaar mijn vraag,ben benieuwd

Groet Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Harrie » 07 jun 2010, 00:12

dat octaangetal is juist belangrijk !
lood had destijds 2 functies in "Super" ( 98 ) :
- verhogen klopvastheid ( Ron-getal verhogen, de benzine minder snel zelf doen ontbranden , pingelen voorkomen )
- smering van de klepzetels ( tegen het inslaan v.d. kleppen )

Die discussies moet je dus ter harte nemen.

kort gezegd: goed bezig en zo doorgaan: loodvrij 95 + loodvervanger toevoegen

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Niek020 » 07 jun 2010, 07:35

Ja,ik weet dat het wel belangrijk is,maar ik bedoelde eigenlijk:ik heb in die discussie(is wel lang geleden dat ik die discussie gelezen hebt,hoor)niet echt een antwoord kunnen ontdekken.
Dus vandaar,mijn kort door de bocht,vraag. :oops:
Maar ik maak er dus op uit:nee,gewoon die 98 gebruiken?!
p.s. ik hoef ook niet zo nodig op 95 over te gaan,maar was gewoon een vraag.
:wink:

Bedankt Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 jun 2010, 09:23

Volgens mij draaide de 404 indertijd nog op 'normale' benizne. Dat had een octaangetal van 92.

De 504 met 2.0 motor had een dermate hoge compressie dat deze motor 'super' benzine vereiste. Deze had een octaangetal van 98 (ongeveer).

Dus: In je 404 kun je prima euro95+loodvervanger gooien.

Mijn 504 pingelt vreselijk op euro95+loodvervanger, dus daar gaat 98+loodvervanger in.
In bezit van een 106, 307 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Euro 95

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 jun 2010, 23:32

Ik vond mijn 404's vroeger, 34 jaar geleden bepaald niet lekker lopen op normale benzine, pingelde als een gek.Ben ik heel snel van afgestapt.
Betrof wel jongste modellen.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2463
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Harrie » 08 jun 2010, 23:45

Bart-Peugeot schreef:Volgens mij draaide de 404 indertijd nog op 'normale' benizne. Dat had een octaangetal van 92.

Nee, normale benzine had vroeger een octaangetal van 95 en Super was 98.
in Duitsland lagen de octaangetallen lager, dus vaak klachten van klanten die over de grens tankten... pingelen als een gek..
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ruit'48 » 09 jun 2010, 05:09

Ik rij probleemloos op 95 + loodvervanger. Maar af en toe tank ik ook wel eens 98, in België , waar ze goedkoper is, merk echter geen verschil.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Zwarte 203 » 09 jun 2010, 08:55

Volgens een bekende autorestauratuer uit Dalfsen maakt het niet uit bij een 404, je kunt zelfs 95 zonder loodvervanger tanken. Als je een rustige recthervoet hebt.
Hou je van wat meer "doortrappen" dan kun je beter wel loodvervanger toevoegen.
En welke de beste is, daar gaat volgens mij ook al een topiv over.
Zwarte 203
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 10 jun 2007, 17:58

Berichtdoor Mark » 09 jun 2010, 10:33

Hier is al enorm veel over geschreven, bijvoorbeeld in deze topic: www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531

Eigenlijk is het simpel: probeer het gewoon uit. Als je weet hoe pingelen klinkt (hoog ratelend geluid, rammelende glasscherven volgens anderen, enfin, als je het eenmaal hebt gehoord vergeet je het niet snel meer), kan je gewoon 95 en 98 uitproberen. Het best laat pingelen zich oproepen door in een hoge versnelling het gas in te drukken. Maar let op: niet te lang, want het kan erg schadelijk zijn voor je motor.

Mijn beide voormalige J7's (motor plm. zelfde als 404) reden prima op 95, geen verschil met 98. Wel altijd loodvervanger erbij omdat zo'n J7-blokkie keihard moet werken.

De 205 staat in de boekjes voor 98. Op 95 gaat ie weliswaar niet pingelen, maar hij heeft veel meer de neiging tot 'nadieselen' bij vooral korte ritten (na uitzetten contact 'reutelt' de motor nog ff door, koolaanslag?). Hij lijkt ook smeuiger te draaien op 98. Mijn favoriet is BP Ultimate. Ik gooi er af en toe wat loodvervanger bij, want boekje is niet helemaal duidelijk over loodvrij voor de XU51C. Baat 't niet, 't schaadt ook niet. Aardig overzichtje van Total trouwens, waaruit zou blijken dat 205 1.6 pas vanaf 1991 geschikt is voor 95? www.total.nl/nl/content/NT0001F38E.pdf

Het gekke is dat ik juist bij carburatiemotoren meer verschil 95/98 voel dan bij moderne auto's met injectiemotor. Behalve voor de 205 gold dat ook voor mijn Volvo 240 uit 1987 met B200K-blok (Solex-Cisac-carburateur, een van de allerlaatste carbs trouwens, nog ontwikkeld in 1986, maar dat terzijde) bijvoorbeeld liep hoorbaar(!) mooier op Ultimate en hing lekkerder aan zijn gas.

Bij de 850R was het verschil enorm maar dat komt door het motormanagement dat ook nog eens getuned was. Ik kon je zo vertellen of ie op 95 of 98 (aanbevolen door Volvo voor R) liep. Bijteriger, bruter op 98. Doordat ontsteking veel agressiever kan vervroegen, denk ik. Dat was sowieso geen stakkeR :mrgreen:. Bij mijn huidige tienkleppert is dat verschil er niet (ander motormanagement, advies 95, helft aan vermogen en koppel, 280/400 versus 144/202...)
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast