LPG probleem blijkt onsteking : slaat af na een tijdje

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

LPG probleem blijkt onsteking : slaat af na een tijdje

Berichtdoor Rene404 » 17 jan 2009, 13:22

Hallo
ik heb Jeanne, (Peug 404 uit 69) met een 2 jaar oude LPG installatie, toen nieuw ingebouwd. Probleemloos rijden tot voor kort :

Als ik start en wegrijdt, dan na een paar minuten (als de motor op temperatuur is?) stottert de motor, en gaat onregelmatig lopen. Dan houdt ie er helemaal mee op. Alsof er iets vol loopt..

Het probleem doet zich alleen voor met LPG. De tank is half vol, slangen zien er normaal uit, koeling/verwarming van de verdamper lijkt normaal te gaan (voelt warm aan na een tijdje, niet bevroren ofzo). Ik heb het eerste membraan van de OMVL 90 verdamper bekeken, ziet er normaal uit, niet bol of vies ofzo. Als de motor afgekoeld is de volgende dag start ie weer normaal.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

dank voor jullie suggesties, Rene :oops: :oops: :oops: :oops:
Laatst bijgewerkt door Rene404 op 23 feb 2009, 23:59, in totaal 1 keer bewerkt.
"Jeanne" ('69 404 XC6)
Avatar gebruiker
Rene404
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 17 okt 2006, 11:07
Woonplaats: Driebergen

Berichtdoor Harrie » 17 jan 2009, 22:05

wordt er niet eerst een tijd op benzine geschakeld, waarna, als de motor
wat warmer is en de verdamper warme koelvloeistof krijgt, pas overgeschakeld op LPG?
Vroeger moest je dat zelf schakelen, 1e types met een draaiknop, latere types met een tuimelschakelaar, weer later met een tiptoets met LED's.
Schijnbaar krijgt het systeem dus geen LPG. Als de afsluiter dicht blijft, is
deze defect of krijgt geen spanning van de automatiche omschakeling.
Meet eens of deze LPG-afsluiter spanning krijgt als de motor begint op te warmen?
Anders moet je er mee naar het inbouwstation, die hebben verstand van dat LPG-systeem.
Aangezien dit nog een moderne installatie is, kan er een defect in de electronica of contacten zitten.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rene404 » 17 jan 2009, 23:03

Hij start altijd op LPG, er vindt geen omschakeling plaats. Het is wel een moderne installatie, maar basic. Geen automatische omschakeling dus, maar met een tiptoets met leds-schakelaar op het dashboard.

Voordat ik naar het inbouwstation ga, dat helemaal in Eindhoven zit, dacht ik, misschien dat iemand hier op t forum nog goede tips heeft.

Rene
"Jeanne" ('69 404 XC6)
Avatar gebruiker
Rene404
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 17 okt 2006, 11:07
Woonplaats: Driebergen

Berichtdoor Mark » 18 jan 2009, 00:14

Aha, daar is Jeanne weer. Jammer genoeg met panne deze keer.

Ik heb veel jaren met installaties van dit type gereden. Jammer genoeg herken ik jouw probleem niet. Maar helemaal naar Eindhoven? Als je toch geen garantie meer hebt, kan je het dichterbij proberen, bijvoorbeeld hier (goeie reputatie): www.nieuwenhuijsen.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Michael » 18 jan 2009, 00:43

ik denk zelf meer aan bevriezen van de verdamper, kijk eens na het uitvallen snel onder de kap... ijs op de verdamper?
zijn de slangen , aan en afvoer, goed warm?
genoeg vloeistof, goede doorstroming?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

opgelost : nieuwe condensator

Berichtdoor Rene404 » 23 feb 2009, 22:28

Tja het was geen LPG probleem, maar lag aan de condensator die versleten was.

Zaterdag bij Evert in Hilversum een nieuwe gehaald voor 8 eurootjes. En een half uur later was ik alweer weg daar.;-). Nu loopt Jeanne weer prima. Zag een andere draad op dit forum "motor gaat uit als een nachtkaars" waar medeforummer Busager als tip gaf "probeer eens een nieuwe condensator". Weer wat geleerd.

Rene
Laatst bijgewerkt door Rene404 op 24 feb 2009, 00:01, in totaal 1 keer bewerkt.
"Jeanne" ('69 404 XC6)
Avatar gebruiker
Rene404
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 17 okt 2006, 11:07
Woonplaats: Driebergen

Re: LPG probleem : slaat af na een tijdje

Berichtdoor Harrie » 23 feb 2009, 23:42

hoi Rene,
fijn dat de oorzaak gevonden is en het probleem is opgelost.
Jij schreef in je 1e bericht:
Rene404 schreef:Het probleem doet zich alleen voor met LPG. Wat zou het probleem kunnen zijn?
dank voor jullie suggesties, Rene

Daardoor zijn we richting LPG e.d. gaan zoeken...
een lekke condensator is een onderschatte veroorzaker van rare problemen.
gelukkig kun je nu weer genieten van "Jeanne" :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rene404 » 23 feb 2009, 23:59

ja, zou het kunnen dat LPG gevoeliger hiervoor is, waardoor die er eerder last van krijgt?

Verder wil ik nog een interessant "natuurverschijnsel" vermelden: vanavond viel me op, dat, met de nieuwe condensator, je in het donker de vonken door de bougiekabels ziet gaan! Vooral waar ze tegen het motorblok aanliggen, zie je ze gewoon oplichten bij iedere vonk. Een soort onweer onder de kap.. Wijst dit op versleten bougiekabels, een extra goede werking van de condensator (sterke vonken !) of is het normaal? Ik ben benieuwd of andere Peugeots dit ook doen.

Rene
"Jeanne" ('69 404 XC6)
Avatar gebruiker
Rene404
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 17 okt 2006, 11:07
Woonplaats: Driebergen

Flitsend

Berichtdoor jan eend + » 24 feb 2009, 00:24

Rene404 schreef: A - zou het kunnen dat LPG gevoeliger hiervoor is, waardoor die er eerder last van krijgt?
B - Een soort onweer onder de kap..
Rene


MoidieRene. A : Inderdaad is LPG gevoeliger voor een goeie vonk. Ik had ooit een 305 Break op gas, vaak startproblemen. Uiteindelijk bleek de ( te grote ) elektrodenafstand van de bougies de boosdoener :? :cry:
B : gauw die kabels vervangen, doorslaande kabels is een bron van ellende : onregelmatig lopen, slecht starten bij regen/mist, backfire, motor gaat inhouden achter een vrachtwagen bij regen . . . :? :wink:
Suck6&groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Mark » 24 feb 2009, 09:35

Wat jij ziet is idd boeiend, maar ongewenst. De buitenkant van de kabels hoort de elektriciteit te isoleren. Als de kabels verouderen wordt dat minder, met blauwe vonken tot gevolg. Vandaar ook dat een beproefde methode om dat te testen is om de kabels met een plantenspuit te nevelen om te zien of er vonkjes komen. Jan heeft dus gelijk: vervangen die hap.

En zeker, lpg is gevoeliger voor goed functionerende ontsteking. Mijn 850 R is daarom ook bij ombouw naar LPi voorzien van speciale bougies (Denso Iridium) en extra dikke, vol siliconen bougiekabels (Magnecor Competition). Maar goed da's dan ook geen 'normale' auto.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor busager » 24 feb 2009, 09:52

vergeet ook niet de bobine kabel te vervangen. Meestal doen ze dat niet omdat de pulsgever van de lpg er netjes omheen gedraaid zit. Maar wel doen hoor. Bougie kabels met koperkern gaan vrij lang mee. De heel veel gebruikte kabels met carbon of grafiet kern gaan volgens de leverancier eigenlijk maar een goed jaar mee bij intensief gebruik.Gewoon vervangen die kabels is geen grote kostenpost en bespaard je een hoop ellende op zondag middag midden op het Prins Clausplein met schoonmoeder op de achterbank.Die hele mooie gele kabels zijn helemaal rommel zien er leuk uit maar hebben een hele korte levensduur. De ommanteling is te zacht en wordt te gauw poreus waardoor ze heel snel gaan doorslaan. :? Dus hier kiezen voor b.v. Beru kabels ofzo zijn echt heel goed. :D
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor Harrie » 25 feb 2009, 00:56

JUIST! GOEDE ( koperkern-) bougieskabels kopen !
als de automaterialenboer 404 niet in het boek heeft staan... 504 / 505 met XM /XN motor is 99% hetzelfde.
suc6! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor busager » 25 feb 2009, 08:43

koperkern rules, die andere troep ziet er leuk uit met mooie kleurtjes, maar er gaat echt niets boven koperkern MET goede mantel. En de kabels zo leggen dat ze minimaal contact maken met metaal delen waarop ze in de toekomst doorschuren. of gewoon goed vastleggen met bv van die smerige plastic trekbandjes. :mrgreen: :mrgreen:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten