Super 98 gaat er helemaal uit! Over op racebenzine of LPG?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Evert G.D » 26 nov 2008, 17:23

Koffiemolen schreef:Klopt Evert! Koude start ook beter. Als dit zo doorgaat dan volsta ik met een beetje loodvervanger en rijd ik lekker door op Excellium 95, zolang ik geen pingelgeluiden constateer.


Van gepingel of nadieselen heb ik ook totaal geen last op Excellium 95. Koude start is inderdaad stukken verbeterd :D

Sterker nog, loodvervanger voeg ik alleen bij als de auto's behoorlijk moeten werken, bijvoorbeeld in een klassieke rally. Dan krijgen ze behoorlijk op hun kop. Ondanks dat ik verder geen loodvervanger bijvoeg, gaat het ook prima. Wel wordt de motor zonder dat goedje wat warmer (licht hogere bedrijfstemperatuur), maar dat kan ook weinig kwaad, ze worden niet té warm. Dat is wel de reden dat ik altijd loodvervanger bijvoeg in rally's en ook tijdens vakanties.

Bij de 504 heb ik al jaren een schakelaar waarmee ik de vin van de koeling handmatig aan kan schakelen. Dit heb ik toen speciaal aangebracht voor het rallyrijden, op zwaardere trajecten kun je de vin dan continu laten draaien zonder 'm vast te zetten. Het is ook handig in de zomer om oververhitting tegen te gaan. Misschien ook handig op jouw auto's? Het is vrij eenvoudig aan te brengen, paar draadjes en een tuimelschakelaar. Ik heb het laten doen, omdat mijn kennis van elektrische installaties nul is... :oops: De schakelaar heb ik in een bestaande plaats daarvoor in het dashboard van de 504 laten zetten.

Ik heb mijn ervaringen met Excellium lang geleden al eens aan Total laten weten. :wink:

@ V-Power is nagenoeg hetzelfde als Total Excellium, maar dan van Shell.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 26 nov 2008, 22:10

Evert G.D schreef:
Koffiemolen schreef:Klopt Evert! Koude start ook beter. Als dit zo doorgaat dan volsta ik met een beetje loodvervanger en rijd ik lekker door op Excellium 95, zolang ik geen pingelgeluiden constateer.


Van gepingel of nadieselen heb ik ook totaal geen last op Excellium 95. Koude start is inderdaad stukken verbeterd :D

Sterker nog, loodvervanger voeg ik alleen bij als de auto's behoorlijk moeten werken, bijvoorbeeld in een klassieke rally. Dan krijgen ze behoorlijk op hun kop. Ondanks dat ik verder geen loodvervanger bijvoeg, gaat het ook prima. Wel wordt de motor zonder dat goedje wat warmer (licht hogere bedrijfstemperatuur), maar dat kan ook weinig kwaad, ze worden niet té warm. Dat is wel de reden dat ik altijd loodvervanger bijvoeg in rally's en ook tijdens vakanties.

Bij de 504 heb ik al jaren een schakelaar waarmee ik de vin van de koeling handmatig aan kan schakelen. Dit heb ik toen speciaal aangebracht voor het rallyrijden, op zwaardere trajecten kun je de vin dan continu laten draaien zonder 'm vast te zetten. Het is ook handig in de zomer om oververhitting tegen te gaan. Misschien ook handig op jouw auto's? Het is vrij eenvoudig aan te brengen, paar draadjes en een tuimelschakelaar. Ik heb het laten doen, omdat mijn kennis van elektrische installaties nul is... :oops: De schakelaar heb ik in een bestaande plaats daarvoor in het dashboard van de 504 laten zetten.

Ik heb mijn ervaringen met Excellium lang geleden al eens aan Total laten weten. :wink:

@ V-Power is nagenoeg hetzelfde als Total Excellium, maar dan van Shell.


Mijn 504 is motorisch volgens de regels van de KUNST gereviseerd, waarbij alle koelwaterkananlen minitieus zijn gereinigd, nieuwe waterpomp en nieuwe radiateur. De prrof of the pudding was in juli 2005 tijdens de 2e canicule in de Provence: 39 graden in de schaduw en van pure lamlendigheid zijn we gaan rondtuffen (ik heb een witte 504!!). En dan leer je het voordeel van wit kennen en snap je ook waarom koelkasten meestal wit zijn...
Ik ben een stuk stoffig off road gegaan, de Dentelles de Montmirail (prachtig!) over. Zeer stijl, gene zuchtje wind. Mijn temperatuurmeter (ja, hij doe het echt wel) is niet boven normale bedrijfstemperatuur geweest op.....LPG.
Die schakelaar had ik ook (vanaf '72 zat daar de schakelaar voor de achterruitverwarming), maar na de revisie niet teruggezet. Niet nodig. Misschien als ik ooit een sleurhut koop, dan wel.

Bij Total kenden ze wel de ervaringen van de 504, maar nog niet die van de 505 met Excellium. Binnenkort wel dus.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 27 nov 2008, 11:47

Mijn 504 (2.0 GL) rijdt helemaal niet goed op Excilium 95. :cry:

Nu meen ik mij te herinneren dat Evert een 504 van rond 1980 heeft. Dat is waarschijnlijk de uitvoering met de 1.8 motor?
Dat is dus wel een belangrijk verschil!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Evert G.D » 27 nov 2008, 21:14

Bart-Peugeot schreef:Mijn 504 (2.0 GL) rijdt helemaal niet goed op Excilium 95. :cry:

Nu meen ik mij te herinneren dat Evert een 504 van rond 1980 heeft. Dat is waarschijnlijk de uitvoering met de 1.8 motor?
Dat is dus wel een belangrijk verschil!


Inderdaad, ik heb de 1.8 met enkele carburateur. Dat is een heel verschil met de 2.0, die presteren nog veel beter. Hoewel je met de 1.8 ook niet slecht af bent. Die presteert dus prima op Excellium 95.

Trouwens, hier in de buurt zit een benzinepomp waar nog 98 MLV te koop is. Van der Scheur in Achterberg (bij Rhenen).
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 27 nov 2008, 21:16

Zo zie je maar, niet klakkeloos doen wat je hoort, rustig uitproberen.
Als je 50% 98 en 50% 95 mengt, heb je dan 100% 96,5 % :?:

Bij mij alleen 98, geen gezeik.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Evert G.D » 27 nov 2008, 21:21

JT schreef:Zo zie je maar, niet klakkeloos doen wat je hoort, rustig uitproberen.
Als je 50% 98 en 50% 95 mengt, heb je dan 100% 96,5 % :?:

Bij mij alleen 98, geen gezeik.


:oops: :oops: Deze hogere wiskunde gaat me even boven mijn Peugeot-pet :oops: :oops: Ik heb ook nooit een hoger cijfer dan een 4 gescoord voor wiskunde, tenzij ik overschreef van m'n wiskundige schoolvriendinnetje, die dan in ruil mijn Nederlands mocht overschrijven :oops: :oops: :oops:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 27 nov 2008, 22:27

Evert G.D schreef:
Bart-Peugeot schreef:Mijn 504 (2.0 GL) rijdt helemaal niet goed op Excilium 95. :cry:

Nu meen ik mij te herinneren dat Evert een 504 van rond 1980 heeft. Dat is waarschijnlijk de uitvoering met de 1.8 motor?
Dat is dus wel een belangrijk verschil!


Inderdaad, ik heb de 1.8 met enkele carburateur. Dat is een heel verschil met de 2.0, die presteren nog veel beter. Hoewel je met de 1.8 ook niet slecht af bent. Die presteert dus prima op Excellium 95.

Trouwens, hier in de buurt zit een benzinepomp waar nog 98 MLV te koop is. Van der Scheur in Achterberg (bij Rhenen).


En mijn 505 heeft een 2 liter XN1 motor met dubbele carburateur. Die doet het er dus heel goed op. Mijn 504 (ook 2 liter XN1) weet ik nog niet, daar zit nog 98 in van vorig jaar, ik rijd meestal op lpg en soms een stuk op nezine, dat duurt dus even voordat ie leeg is.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Vorige

Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast