Super 98 gaat er helemaal uit! Over op racebenzine of LPG?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Super 98 gaat er helemaal uit! Over op racebenzine of LPG?

Berichtdoor Koffiemolen » 23 nov 2008, 13:48

Deze week uitvoerig contact gehad met het hoofdkantoor van Total Nederland, die aangeven toch een warme relatie met Peugeot (olien en vetten) te hebben.
Maar tot hin spijt rendeert super 98 niet meer en zal deze net als bij mij in Oosterbeek er binnenkort overlal uit zijn. ander merken zullen spoedig volgen. Octaanbooster verhoogt het octaan onvoldoende (max 1) en kost 10,50 euro per tank benzine. Ik heb net dus getankt: Excellium 95 + booster (eigenlijk onvoldoende + Pb-vervanger = 89 euro voor een tank, rijd ik 600 km op).
Het enige advies dat ze mij zonder blikken of blozen gaven was: racebenzine in vaten kopen. Nog duurder, maar ja, u wilt toch graag blijven rijden? Maar goed dat ik geen wegenbelasting betaal.
Sjonge, wat ben ik blij met mijn GLD! Dus er resteren wat mij betreft 2 opties, want een hobby moet wel leuk blijven en auto's zijn om in te rijden en niet voor de heb: a) 505 SR gaat in de verkoop of b) er gaat een LPG installatie in. Nu nog even bepalen wat de minst kwade optie is.

Ik vind het trouwens raar dat ik er hier op dit forum zo weinig over hoor. Volgens mij ligt hier echt een groot probleem en steken we de kop met z'n allen in het zand nu het nog net even goed gaat. Maar over een paar jaar is de super er echt overal uit en dan volgt de volgende stap waarop ik jullie graag alvast voorbereid: er komen allerlei toevoegingen aan de benzine die onze klassiekers echt niet gaan verdragen! Wim kondigde het eerder al aan: er gaat een hele gure wind over onze hobby heen blazen de komende jaren. Vooralsnog lijkt een klassieke diesel de beste overlevingskansen in het dagelijks verkeer te gaan hebben.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor vreugden » 23 nov 2008, 14:03

Da's wel verontrustend. Maar weinig aan te doen vrees ik. Ik kan moeilijk enkele honderden of duizenden litertjes in gaan slaan.....
Mijn 404 zou met euro loodvrij en met loodvervanger ook moeten rijden. Ik gooi er altijd 98 in omdat ze beter lijkt te lopen.
Maar als er dan van alles wordt toegevoegd aan die benzine die door een oldtimer niet verdragen wordt, dan komt er echt een probleem.
Het is overigens wel een hele aparte manier om van het cultureel erfgoed af te komen........... :(

Nog even en dan oeten we bij de magazijnen van de verenigingen ook nog een tankinstallatie neer gaan zetten.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Evert G.D » 23 nov 2008, 14:45

Dat is inderdaad verontrustend ja. Mijn klassieke Peugeots drinken graag Total Excellium (net zo graag als ik wijn drink, maar dat terzijde :mrgreen: ) en dat is nu nog 98 als ik het goed heb.

Met de 403 verwacht ik niet zoveel problemen, die motoren kunnen best op een lager octaangehalte lopen.

Als er allerlei rare :roll: toevoegingen bij komen, zijn we als klassieke rijders inderdaad de sjaak, om het populair te zeggen. Jaren geleden heb ik al 's geroepen dat LPG de enige optie is voor klassieke auto's om te overleven op de langere termijn. Dat lijkt nu steeds dichterbij te komen.

@Bas, optie b lijkt mij toch de beste, in dit geval. Een LPG-tank dus. Als ik zelf voor de keus zou staan, zou ik die optie ook kiezen. Weliswaar niet van harte, het is toch een concessie aan de originaliteit van het voertuig, maar om een auto rijdend te laten overleven is het wel het beste.

In dit geval troost ik me met de gedachte dat monumenten (wat in feite klassiekers ook zijn) die nog altijd worden gebruikt, ook aangepast moeten worden aan de huidige omstandigheden. Voorbeeldje: vanochtend nog een monumentaal (historisch) kerkorgel bespeeld. Daar zijn de orgeltrappers en pompen ook al decennia lang vervangen door een windmotor. Terwijl de klank met pompen veel 'puurder' is. Tsja, als je iets blijft gebruiken, moet je toch de ontwikkelingen volgen en soms concessies doen...
Dus een windmotor voor een monumentaal orgel en een LPG installatie straks voor onze Peugeots... 't Kan verkeren, zei Brederode ooit :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 23 nov 2008, 19:08

Evert G.D schreef:
In dit geval troost ik me met de gedachte dat monumenten (wat in feite klassiekers ook zijn) die nog altijd worden gebruikt, ook aangepast moeten worden aan de huidige omstandigheden. Voorbeeldje: vanochtend nog een monumentaal (historisch) kerkorgel bespeeld. Daar zijn de orgeltrappers en pompen ook al decennia lang vervangen door een windmotor. Terwijl de klank met pompen veel 'puurder' is. Tsja, als je iets blijft gebruiken, moet je toch de ontwikkelingen volgen en soms concessies doen...
Dus een windmotor voor een monumentaal orgel en een LPG installatie straks voor onze Peugeots... 't Kan verkeren, zei Brederode ooit :roll:


Mooie vergelijking Evert! Mijn vader is ook een anatal jaren kerkorganist geweest en onlangs nog hebben we een concert in de Nijmeegse St. Stevens bezocht. Zelf heb ik 10 jaar viool gespeeld maar kerkorgel heb ik ook altijd erg kunnen waarderen....
En ja, bij LPG denk ik dan wel aan onderbouw, ik wil die riante koffer niet kwijt!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jeetje » 23 nov 2008, 19:17

Als ik heel eerlijk ben, snap ik dit 'gedoe' over superbenzine (98-octaan) niet zo goed...

Onze auto's (de klassiekers) reden destijds inderdaad wellicht op 98-octaan, maar ze rijden volgens mij net zo goed op de huidige 95-octaan. De benzines van tegenwoordig zijn volgens mij van een hogere kwaliteit dan destijds. Ook worden er zaken toegevoegd (dopes).

Ik rijd al jáááren op euro-95 met m'n J7 (wel met loodvervanger) en nog steeds probleemloos.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2008, 20:23

het gaat om de "klopvastheid".
98 ontbrandt minder snel dan 95, dus om pingelen te voorkomen moeten veel klassiekers 98 tanken.
Mem kan de ontsteking een paar graden vroeger zetten om de kans op pingelen te verkleinen, maar dat is eigenlijk een paardemiddel.
Pingelen is het botsen van vlamfronten in de cylinderkamer.
Dit komt doordat het benzine-luchtmengsel al begint te ontbranden tijdens de compressieslag, nét
voordat de bougie vonkt. Op dat moment heb je 2 vlamfronten, die gaan botsen.
Dit geeft een enorme knal, het kan zelfs in een extreem geval een gat in de zuigerbodem veroorzaken...
.
WAAR het ons dus vooral om moet gaan,is de volgende vraag: is de huidige 95+ net zo klopvast als de oude 98.
Een specialist van een oliemaatschappij zou dat moeten kunnen beantwoorden.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor GoodOldDiesel » 23 nov 2008, 20:24

Kun je er niet flashlube oid installeren? Dat spul wat men tegenwoordig gebruikt voor LPG installaties.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Koffiemolen » 23 nov 2008, 22:02

Harrie schreef:.
WAAR het ons dus vooral om moet gaan,is de volgende vraag: is de huidige 95+ net zo klopvast als de oude 98.
Een specialist van een oliemaatschappij zou dat moeten kunnen beantwoorden.
grt, Harrie


Helemaal goed Harrie, dat is nu net het probleem en klaarblijkelijk (lees hierboven) weten toch veel klassiekerliefhebbers dat niet. De gevolgen kunnen echt desastrues zijn en ik heb dat soort lekkegschoten zuigerbodems in de handen gehad. FF verkeerd getankt, foutje bedankt... :roll: (niet ikzelf gelukkig).
Ik heb met 2 technisch specialisten in Den Haag van het hoofkantoor en researchcentrum van Total Nederland overleg gehad. Zij raden het echt AF! Die additieven zijn allemaal heel leuk maar doen voor onze klassiekers helemaal NIETS. Ze hebben het niet nodig en doet eerder kwaad dan goed. Het doet NIETS met het octaangehalte, en die is echt max 95 en een heel klein beetje achter de komma. Een booster )op het flesje van Total wordt geen enkele belofte gedaan (!) levert volgens de specialist hooguit een octaan op van 96. Dus...I rest my case, ik denk dat rijden op LPG, zelfs zonder aagepaste cilinderkop (mijn 504 heeft dat wel, de 505 -nog- niet) echt de betere keuze is (octaan LPG >100)
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Mockenrue » 23 nov 2008, 23:40

Als dit echt zo verontrustend dreigt te worden, dan zou een organisatie als de FEHAC hier toch direct op in moeten springen en duidelijkheid verschaffen ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Koffiemolen » 23 nov 2008, 23:48

Mockenrue schreef:Als dit echt zo verontrustend dreigt te worden, dan zou een organisatie als de FEHAC hier toch direct op in moeten springen en duidelijkheid verschaffen ?


Zolang er binnen een straal van 50 km een pomp is niet denk ik. Ik vraag me af of ze wakker zijn. De pompen met 98 verdwijnen nu als sneeuw voor de zon. Media-aandacht komt nog wel. Ik loop vaker een stukje voor de troepen uit, dat ben ik wel gewend. Ik kan de voorbeelden niet meer op 1 hand tellen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jan-Sietze » 23 nov 2008, 23:56

Oké, een zuur probleem voor de oudere Peugeot's.
(ik heb nooit geweten wat de gevolgen zouden kunnen zijn)

Maar; als we dan toch naar de toekomst kijken, is het dan niet mogelijk om de motor zelf aan te passen op lagere octaan gehalte's?
Ik bedoel dan niet alleen het ontstekingstijdstip te verlaten, maar bijvoorbeeld compressie verlagen of andere zuigers in het blok zetten???


en als we dan nog een stap verder gaan, misschien zelfs aanpassen voor E85...
Ookal heb ik geen idee van wat er dan allemaal geweizigd moet worden.
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Harrie » 24 nov 2008, 00:11

compressie verlagen zou een oplossing zijn, maar dan mis je meteen een flink stuk vermogen en koppel.
Ontsteking moet vroeger, niet later.
De bougie moet vonken vóór er een andere zelfontbranding ontstaat.
grt, Harrie
p.s.: als je de cylinderkop laat vlakken na een motorrevisie/koppakkingwissel, wordt de compressie hoger :!:
Mijn 304 sedan uit 1972 liep daardoor in 1980 heel vlot.. 8) maar wel op Super98 :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 24 nov 2008, 01:46

Mijn ervaring is wel dat de motor met 95 warmer wordt. Hoewel een 403 (en dus ook een J7) in principe best op een lager octaan kan lopen. Het kan goed gaan volgens mij, als je maar een rustige rijstijl aanhoudt.

Met excellium van Total heb ik heel goede ervaringen, met V-Power van Shell ook trouwens.

@ Bas, zo'n onderbouw op de plek van je reservewiel is inderdaad ideaal voor de ruimte. Maar vaak zijn die tanks relatief klein, zo'n 45 liter. Elk voordeel heb se nadeel: dan rij je van gaspomp naar gaspomp... :?
Leuk dat je iets hebt met kerkorgels. Ik ben al 32 jaar amateur-kerkmusicus, officieus al langer zelfs. Een verwaaide keer kom ik wel 's bij jou in de buurt spelen: Renkum.

Het niet van gaspomp naar gaspomp willen rijden is trouwens de reden waarom in in de 406 een lompe 85 litertank heb liggen :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor GoodOldDiesel » 24 nov 2008, 18:52

Zoals ik al eerder probeerde aan te geven.
Voor gas gebruiken ze flashlube oid om de kleppen te smeren.
Dit zou toch ook kunnen werken met benzine gebruik neem ik.

Zo ver mijn info gaat word dit in je inlaat gedruppelt
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Brownie » 24 nov 2008, 19:32

flashlube of loodvervanger zijn er om de kleppen te sparen. Dat is wat anders als het tegengaan van pingelen lijkt me. Ik ken flashlube zelf niet, maar ik denk dus niet dat dat effect op pingelen heeft.

Een motor met geharde klepzetels kan gerust loodvrij rijden, maar heeft misschien dan nog steeds 98 nodig. Verbeter me als ik me zit hoor.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor JT » 24 nov 2008, 21:11

Ik rijd ook een stuk modern blik dat af fabriek gechipt is. Bij de tankdop staat "98 !!"
Dus niet alleen oude auto's hebben hier last van. Ik las ook iets over een 1.6 TSFI van VW.

Dieter en ik hebben wel eens gediscussieerd (Dieter en ik doen dat altijd in de goede zin van het woord ;-) ) over loodvervanger. Daarbij kwam ook ter sprake dat er octaanverhogers zijn. Helaas kan ik dat stuk niet meer terugvinden op het forum hier.

Even verder google-en:
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=7469

Werkt dat?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Koffiemolen » 24 nov 2008, 22:22

Brownie schreef:flashlube of loodvervanger zijn er om de kleppen te sparen. Dat is wat anders als het tegengaan van pingelen lijkt me. Ik ken flashlube zelf niet, maar ik denk dus niet dat dat effect op pingelen heeft.

Een motor met geharde klepzetels kan gerust loodvrij rijden, maar heeft misschien dan nog steeds 98 nodig. Verbeter me als ik me zit hoor.


Helemaal correct, Bram!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 24 nov 2008, 22:25

JT schreef:Ik rijd ook een stuk modern blik dat af fabriek gechipt is. Bij de tankdop staat "98 !!"
Dus niet alleen oude auto's hebben hier last van. Ik las ook iets over een 1.6 TSFI van VW.

Dieter en ik hebben wel eens gediscussieerd (Dieter en ik doen dat altijd in de goede zin van het woord ;-) ) over loodvervanger. Daarbij kwam ook ter sprake dat er octaanverhogers zijn. Helaas kan ik dat stuk niet meer terugvinden op het forum hier.

Even verder google-en:
http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=7469

Werkt dat?


Ga ik bekijken, is in elk geval stukken goedkoper! En prima merk. Bij Total vertelden ze mij ok dat m.n. heel veel autotuners en liefhebbers met getunede auto's nu ene probleem hebben, die garde is nog groter dan de Fehac-garde! Edoch: de gemiddelde pomphouder kan er niet van leven.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 24 nov 2008, 23:31

Wynn's Octaan Booster 10+ dus, fles 325 ML € 6,10
dat ga ik morgen meteen navragen bij BREZAN.
als dit de oplossing is, hoera, 1 fles per tank of zo kost ongeveer net zo veel als het prijsverschil tussen een tankvol 95 en 98.
grt, Harrie
.
p.s.: idd. loodvervanger is voor smering van de klepzetels, maar OOK voor het verhogen van de octaan ( in de vroegere 'Super' 98 ) !
flashlube heeft dus qua octaan ( klopvastheid, pingelen ) geen effect denk ik.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 24 nov 2008, 23:36

Mijn 855 R drinkt volgens fabrieksvoorschrift ook het liefst RON98, en gretig ook. Dus daarom lurkt ie nu lpg (uit een Vialle Lpi tapperij) :wink:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Robert_Eefting » 25 nov 2008, 00:06

Bp ultimate is wel 98 maar wel met toevoegings.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Koffiemolen » 25 nov 2008, 20:44

LPG goede optie, onderbouw het minst opvallen, ik wil er NIETS van zien. 45 liter maakt me niet uit, ik rijd niet op LPG vanwege het voordeel, ik rijd namelijk maar heel weinig km's. Mijn 504 heeft lpg (zat er in bij aankoop) en met die 48 liter tank doe ik soms meer dan een maand.

Overigens: mijn rij-ervaringen tot nu toe op de Excellium 95 met loodvervanger: voorheen hield de auto nogal eens wat in, maar sinds deze tank rijdt hij echt volledig trillings- en schokvrij. Ik merk ook niets dat in de richting van pingelen wijst. Het lijkt erop dat hij echt beter loopt...hij trekt ook juist beter nu. Totalspecialisten vroegen mij ook om mijn ervaringen van hun door te bellen na enige tijd, want zij zijn ook benieuwd naar het effect van hun producten. Interessante materie dit, dat wel.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Evert G.D » 26 nov 2008, 01:27

Koffiemolen schreef:LPG goede optie, onderbouw het minst opvallen, ik wil er NIETS van zien. 45 liter maakt me niet uit, ik rijd niet op LPG vanwege het voordeel, ik rijd namelijk maar heel weinig km's. Mijn 504 heeft lpg (zat er in bij aankoop) en met die 48 liter tank doe ik soms meer dan een maand.

Overigens: mijn rij-ervaringen tot nu toe op de Excellium 95 met loodvervanger: voorheen hield de auto nogal eens wat in, maar sinds deze tank rijdt hij echt volledig trillings- en schokvrij. Ik merk ook niets dat in de richting van pingelen wijst. Het lijkt erop dat hij echt beter loopt...hij trekt ook juist beter nu. Totalspecialisten vroegen mij ook om mijn ervaringen van hun door te bellen na enige tijd, want zij zijn ook benieuwd naar het effect van hun producten. Interessante materie dit, dat wel.


Met Total Excellium 95 heb ik ook goede ervaringen. De auto's starten zelfs beter. Jouw ervaring met trillingsvrijer lopen deel ik wat de 504 betreft ook. :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Koffiemolen » 26 nov 2008, 15:31

Klopt Evert! Koude start ook beter. Als dit zo doorgaat dan volsta ik met een beetje loodvervanger en rijd ik lekker door op Excellium 95, zolang ik geen pingelgeluiden constateer.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jeetje » 26 nov 2008, 16:46

Jeetje schreef:Als ik heel eerlijk ben, snap ik dit 'gedoe' over superbenzine (98-octaan) niet zo goed...

Onze auto's (de klassiekers) reden destijds inderdaad wellicht op 98-octaan, maar ze rijden volgens mij net zo goed op de huidige 95-octaan. De benzines van tegenwoordig zijn volgens mij van een hogere kwaliteit dan destijds. Ook worden er zaken toegevoegd (dopes).

Ik rijd al jáááren op euro-95 met m'n J7 (wel met loodvervanger) en nog steeds probleemloos.


Excellium is toch ook gewoon 95 octaan? Dat kan -dus- waarschijnlijk ook gewoon. En waarom geen Shell V-Power (bijvoorbeeld)?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Volgende

Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten