Pagina 1 van 1

Verplicht over op LPG?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2008, 13:45
door Koffiemolen
Toen ik zaterdag als gebruikelijk mijn 505 SR wilde aftanken met de gebruikelijke super 98, kon dat niet meer. Is verwijderd, wordt niet meer verkocht. Dit was de enige (dure) pomp in de regio bij mij die dat nog verkocht.
Wat nu? Ik vroeg de juf die er niks van bleek af te weten om raad. Moet je nagaan: je werkt in een winkel waar 5 verschillende producten worden verkocht (2 benzines, 2 diesels en LPG). EN DAN WEET JE DAAR NIKS VAN????!!!!! Hoeveel hersencellen zijn er nodig om bij een pompstation te mogen werken? slechts 2?
Zij dus haar baas uit bed bellen. Die ontstemd: ja, die klant kan nu gewoon Euro Excellium kopen, die heeft een correct octaangehalte.
Dus dat maar gedaan en thuis de website van Total op.
Dat mag dus NIET!! Nu heb ik dus een Klacht bij Total Nederland ingediend. Dat wordt na mijn financieel voordelig uitgepakte hagelschades dus weer eens claimen (begint een hobby te worden). Minstens een gratis volle tank.
Maar de vraag is dus: waar tank ik nog super 98?
Ik heb uit originlaiteitsoverwegingen gene LPG ingebouwd, maar begin er nu toch serieus over na te denken. Volgens mij moeten we over enige tijd sowieso wel. LPG heeft tenminste wel het juiste hoge octaan gehalte.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2008, 19:08
door Mike
De Argos in Gorinchem (Stationsweg) verkocht gisteren nog gewoon 98 (stond in ieder geval nog op de pomp). Volgens mij de BP in Gorinchem aan de (Wolpherensedijk) ook. Helaas is dit niet in de buurt voor jou ;).

Volgens de website van Argos Oil zit er vlak bij jou 1 in Schaarsbergen (Arnhem Kemperbergerweg 727). Allicht de moeite waard om daar te kijken of die ook 98 'schenken'.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2008, 19:24
door eri©on
Toen ik een paar weken geleden mijn nieuwe 5 alpine turbo ging halen stond deze met een bijna lege tank.
Ik dus gestopt bij de eerste beste tank en........geen 98 :shock:
Dus met het zweet in de handen verder gereden, tot ik een BP tegenkwam, toen stotterde de auto al.
Ben blij dat ik het gehaald heb, ben alleen zeer verbaast (zoals de topicstarter al aangaf) dat er zomaar een benzinesoort gecrapt word.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2008, 20:14
door Brownie
Langzamerhand stopt elke pomp daarmee. 5 jaar geleden vond je nog heel vaak zowel 98 als 98 MLV aan de pomp. Momenteel weet ik nog maar 1 pomp in Nederland die nog (quasi) geloodde benzine verkoopt. Zo zal ook loodvrije 98 langzamerhand overal verdwijnen. Ik denk dat je er weinig aan doet omdat de vraag ook sterk afneemt natuurlijk. Geen berijder van een moderne auto tankt nog 98 denk ik, oa vanwege de prijs.

Uiteindelijk moet je toch ook wel op 95 kunnen rijden. Op het amerikaanse 505 forum wordt 'premium' benzine aangeraden voor de Turbo's, maar amerikaanse premium benzine heeft octaangetal 91. Vele peugeoisten daar tanken ook gewoon regular (85 of 88 ) in hun XN zonder al te vele problemen.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2008, 23:35
door Harrie
USA is al DECENNIA leadfree tanken!
Alle Peugeot's voor export naar o.a. USA werden daar geheel op aangepast, o.a. lagere compressie en aangepaste carburateurs met extra voorzieningen, andere ontsteking...
DUS GEEN benzine met 88, 91 of dergelijk lage octaangetal in een Europeese Peugeot, zéker niet met XM, XC, XN.
hier in de Achterhoek tank ik bij de vrije pomp al jaren 98 in de 304 S cabrio ! :D maar... hoe lang nog.. :?: :?: :roll:
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 07 nov 2008, 21:30
door martinowic
De 1.6 FSI van volkswagen moet toch ool verplicht 98 hebben? Lijkt me wel een bron van klanten.
Ik heb jaren bij een tankstation gewerkt als student dus het valt (soms) best mee met dhet aantal werzame hersencellen...

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 02:57
door GoodOldDiesel
Dan maar masaal ombouwen naar diesel. Kan ook nog op plantaardig rijden. Oftewel kun je weer tiental jaren voorruit zonder een verkrijgbaarheid van brandstof probleem

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 18:43
door Marinus
In Overloon bij Texaco pomp (autobedrijf Renkes) kun je nog 98 en zelfs 98 met loodvervanger tanken. Een van de voordelen van het platteland zullen wij maar zeggen.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 21:22
door Remco504coupe
In Leunen (gem. Venray) bij Texaco kun je het volgens mij ook nog krijgen, ook met loodvervanger.
Ik heb er maar een jerrycannetje van 10 liter in gegooid, omdat ik niet weet hoelang het nog gaat duren voordat ik daadwerkelijk kan rijden, en ik de benzine niet oud wilde laten worden, maar als ik dit hier zo lees begin ik toch te twijfelen om hem toch maar af te vullen..

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 22:18
door Koffiemolen
Mike schreef:De Argos in Gorinchem (Stationsweg) verkocht gisteren nog gewoon 98 (stond in ieder geval nog op de pomp). Volgens mij de BP in Gorinchem aan de (Wolpherensedijk) ook. Helaas is dit niet in de buurt voor jou ;).

Volgens de website van Argos Oil zit er vlak bij jou 1 in Schaarsbergen (Arnhem Kemperbergerweg 727). Allicht de moeite waard om daar te kijken of die ook 98 'schenken'.


Schaarsbergen is inderdaad redelijk in de buurt, dank! Ik ga er kijken.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 22:19
door Koffiemolen
GoodOldDiesel schreef:Dan maar masaal ombouwen naar diesel. Kan ook nog op plantaardig rijden. Oftewel kun je weer tiental jaren voorruit zonder een verkrijgbaarheid van brandstof probleem


Daarom ook mijn project Regenjas (zie het gelijknamige topic onder '505').

BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 22:24
door Koffiemolen
martinowic schreef:De 1.6 FSI van volkswagen moet toch ool verplicht 98 hebben? Lijkt me wel een bron van klanten.
Ik heb jaren bij een tankstation gewerkt als student dus het valt (soms) best mee met dhet aantal werzame hersencellen...


Daar zeg je het net: JIJ hebt gestudeerd...
Maar dat is vermoedelijk geen functievereiste voor pompbedienden!
Maar interessanter is: heb jij een verplichte introductie/scholing gehad over de producten die klanten bij jullie tanken? Zonee: waardeloos. Service interesseert die oliewolven geen reet, alleen maar geld verdienen, op een zo goedkoop mogelijke manier. En dan zijn ze aan mij dus een klant kwijt. En zo zou het eigenlijk voor elke klant moeten gelden: wees principieel en kritisch, daar betaal je voor!

BerichtGeplaatst: 11 nov 2008, 22:37
door jospop
ik heb nog niemand gehoord over additieven die het octaangehalte verhogen....
Dat bestaat toch gewoon????
Moet ik straks dus waarschijnlijk met twee flesjes gaan lopen klooien. Voorlopig kan ik in Utrecht overvecht bij Haan nog excelsius (of een andere hyper moderne turbo naam ofzo :wink: ) als geschikte vervanger voor 98 krijgen.
Josse

vliegtuig benzine

BerichtGeplaatst: 13 dec 2008, 16:45
door busager
je kunt misschien ook wel vliegtuigbenzine bij mengen bij de lage octaan benzines. voor de sportvliegtuigjes gebruiken ze 120 octaan :mrgreen:

in de crossmotor ging dat ook prima en je zult versteld staan wat een power je ineens hebt :D :D

ze verkopen ook octaan booster in kleine flesjes om bij te mengen.

Re: Verplicht over op LPG?

BerichtGeplaatst: 07 maart 2012, 13:37
door LouisdeFunes
prima!

Re: vliegtuig benzine

BerichtGeplaatst: 07 maart 2012, 20:57
door 403diesel
[quote="busager"]je kunt misschien ook wel vliegtuigbenzine bij mengen bij de lage octaan benzines. voor de sportvliegtuigjes gebruiken ze 120 octaan :mrgreen:

Hoeveel kost dat inmiddels? Was 20 jaar geleden al iets van 3 gulden per liter.

Re: vliegtuig benzine

BerichtGeplaatst: 03 aug 2012, 16:39
door jeroencr
nog een late reactie, maar dit kan misschien wel interessant zijn voor iedereen die euro 98 zoekt. Want misschien een website die alle pompstations met euro98 op een rijtje heeft staan!

op de site http://www.brandstof-zoeker.nl/ kan ook gezocht worden naar super plus.
kan iemand kijken of de tankstation die volgens die site super plus verkopen, of dat echte euro 98 is? vroeger was super plus 98 ofzoiets dacht ik.
zelf weet ik het niet omdat ik alleen euro 95 tank.

Re: Verplicht over op LPG?

BerichtGeplaatst: 03 aug 2012, 21:22
door Cor Rosie
Je kunt alleen geen super 98 met loodvervanger selecteren :roll:

Ik ken trouwens nog maar een benzinepomp die dat verkoopt.
Gelukkig zit die bij mij in het dorp.
Wel jammer dat het ruim 30 cent duurder is als Euro 95 :shock:

Re: Verplicht over op LPG?

BerichtGeplaatst: 03 maart 2015, 21:53
door 404noir
Bij Veldhoven tussen Oerle en Wintelre zit een tankstation waar je RON102 kan tanken, gewoon aan de pomp.
Ook super cleane GTL Diesel (GTL= gas to liquid, die synthetische diesel verbrandt heel schoon en compleet)
https://www.schippersstop.nl/tankstations/
Ze zijn er erg auto(sport) minded en hun terrein is ook het servicepark voor de ELE-rally.

Re: Verplicht over op LPG?

BerichtGeplaatst: 04 maart 2015, 23:25
door Frank.04
Het valt mij altijd op hoe extreem de prijsverschillen zijn bij LPG.

Ik reed laatst door Limburg:

- op de snelweg voorbij Weert: 78,9 cent

- net voor de grens bij Maaseik: 65 cent

- net over de grens: 55 cent

- twee kilometer verder: 29 cent

Scheelt dus 50 Euro cent binnen 20 kilometer, bijna een factor drie!