Verplicht over op LPG?

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, Bert

Verplicht over op LPG?

Berichtdoor Koffiemolen » 06 nov 2008, 13:45

Toen ik zaterdag als gebruikelijk mijn 505 SR wilde aftanken met de gebruikelijke super 98, kon dat niet meer. Is verwijderd, wordt niet meer verkocht. Dit was de enige (dure) pomp in de regio bij mij die dat nog verkocht.
Wat nu? Ik vroeg de juf die er niks van bleek af te weten om raad. Moet je nagaan: je werkt in een winkel waar 5 verschillende producten worden verkocht (2 benzines, 2 diesels en LPG). EN DAN WEET JE DAAR NIKS VAN????!!!!! Hoeveel hersencellen zijn er nodig om bij een pompstation te mogen werken? slechts 2?
Zij dus haar baas uit bed bellen. Die ontstemd: ja, die klant kan nu gewoon Euro Excellium kopen, die heeft een correct octaangehalte.
Dus dat maar gedaan en thuis de website van Total op.
Dat mag dus NIET!! Nu heb ik dus een Klacht bij Total Nederland ingediend. Dat wordt na mijn financieel voordelig uitgepakte hagelschades dus weer eens claimen (begint een hobby te worden). Minstens een gratis volle tank.
Maar de vraag is dus: waar tank ik nog super 98?
Ik heb uit originlaiteitsoverwegingen gene LPG ingebouwd, maar begin er nu toch serieus over na te denken. Volgens mij moeten we over enige tijd sowieso wel. LPG heeft tenminste wel het juiste hoge octaan gehalte.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Mike » 06 nov 2008, 19:08

De Argos in Gorinchem (Stationsweg) verkocht gisteren nog gewoon 98 (stond in ieder geval nog op de pomp). Volgens mij de BP in Gorinchem aan de (Wolpherensedijk) ook. Helaas is dit niet in de buurt voor jou ;).

Volgens de website van Argos Oil zit er vlak bij jou 1 in Schaarsbergen (Arnhem Kemperbergerweg 727). Allicht de moeite waard om daar te kijken of die ook 98 'schenken'.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor eri©on » 06 nov 2008, 19:24

Toen ik een paar weken geleden mijn nieuwe 5 alpine turbo ging halen stond deze met een bijna lege tank.
Ik dus gestopt bij de eerste beste tank en........geen 98 :shock:
Dus met het zweet in de handen verder gereden, tot ik een BP tegenkwam, toen stotterde de auto al.
Ben blij dat ik het gehaald heb, ben alleen zeer verbaast (zoals de topicstarter al aangaf) dat er zomaar een benzinesoort gecrapt word.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Brownie » 06 nov 2008, 20:14

Langzamerhand stopt elke pomp daarmee. 5 jaar geleden vond je nog heel vaak zowel 98 als 98 MLV aan de pomp. Momenteel weet ik nog maar 1 pomp in Nederland die nog (quasi) geloodde benzine verkoopt. Zo zal ook loodvrije 98 langzamerhand overal verdwijnen. Ik denk dat je er weinig aan doet omdat de vraag ook sterk afneemt natuurlijk. Geen berijder van een moderne auto tankt nog 98 denk ik, oa vanwege de prijs.

Uiteindelijk moet je toch ook wel op 95 kunnen rijden. Op het amerikaanse 505 forum wordt 'premium' benzine aangeraden voor de Turbo's, maar amerikaanse premium benzine heeft octaangetal 91. Vele peugeoisten daar tanken ook gewoon regular (85 of 88 ) in hun XN zonder al te vele problemen.
403 Break Diesel 1960
204 Cabiolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 TI Automatique 1978
505 V6 Automatique 1986
505 V6 Automatique 1987
505 GTI Fam Dangel 1989
505 SW8 Automatique 1991
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3397
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Harrie » 06 nov 2008, 23:35

USA is al DECENNIA leadfree tanken!
Alle Peugeot's voor export naar o.a. USA werden daar geheel op aangepast, o.a. lagere compressie en aangepaste carburateurs met extra voorzieningen, andere ontsteking...
DUS GEEN benzine met 88, 91 of dergelijk lage octaangetal in een Europeese Peugeot, zéker niet met XM, XC, XN.
hier in de Achterhoek tank ik bij de vrije pomp al jaren 98 in de 304 S cabrio ! :D maar... hoe lang nog.. :?: :?: :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor martinowic » 07 nov 2008, 21:30

De 1.6 FSI van volkswagen moet toch ool verplicht 98 hebben? Lijkt me wel een bron van klanten.
Ik heb jaren bij een tankstation gewerkt als student dus het valt (soms) best mee met dhet aantal werzame hersencellen...
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor GoodOldDiesel » 08 nov 2008, 02:57

Dan maar masaal ombouwen naar diesel. Kan ook nog op plantaardig rijden. Oftewel kun je weer tiental jaren voorruit zonder een verkrijgbaarheid van brandstof probleem
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Marinus » 08 nov 2008, 18:43

In Overloon bij Texaco pomp (autobedrijf Renkes) kun je nog 98 en zelfs 98 met loodvervanger tanken. Een van de voordelen van het platteland zullen wij maar zeggen.

Peugeot 605 SR 3.0 1992 / blanc (504 en 309 zijn verkocht)
Peugeot 207 XS 1.6 première 2006 /noir obsidien
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2648
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Remco504coupe » 08 nov 2008, 21:22

In Leunen (gem. Venray) bij Texaco kun je het volgens mij ook nog krijgen, ook met loodvervanger.
Ik heb er maar een jerrycannetje van 10 liter in gegooid, omdat ik niet weet hoelang het nog gaat duren voordat ik daadwerkelijk kan rijden, en ik de benzine niet oud wilde laten worden, maar als ik dit hier zo lees begin ik toch te twijfelen om hem toch maar af te vullen..
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Koffiemolen » 08 nov 2008, 22:18

Mike schreef:De Argos in Gorinchem (Stationsweg) verkocht gisteren nog gewoon 98 (stond in ieder geval nog op de pomp). Volgens mij de BP in Gorinchem aan de (Wolpherensedijk) ook. Helaas is dit niet in de buurt voor jou ;).

Volgens de website van Argos Oil zit er vlak bij jou 1 in Schaarsbergen (Arnhem Kemperbergerweg 727). Allicht de moeite waard om daar te kijken of die ook 98 'schenken'.


Schaarsbergen is inderdaad redelijk in de buurt, dank! Ik ga er kijken.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 08 nov 2008, 22:19

GoodOldDiesel schreef:Dan maar masaal ombouwen naar diesel. Kan ook nog op plantaardig rijden. Oftewel kun je weer tiental jaren voorruit zonder een verkrijgbaarheid van brandstof probleem


Daarom ook mijn project Regenjas (zie het gelijknamige topic onder '505').
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Koffiemolen » 08 nov 2008, 22:24

martinowic schreef:De 1.6 FSI van volkswagen moet toch ool verplicht 98 hebben? Lijkt me wel een bron van klanten.
Ik heb jaren bij een tankstation gewerkt als student dus het valt (soms) best mee met dhet aantal werzame hersencellen...


Daar zeg je het net: JIJ hebt gestudeerd...
Maar dat is vermoedelijk geen functievereiste voor pompbedienden!
Maar interessanter is: heb jij een verplichte introductie/scholing gehad over de producten die klanten bij jullie tanken? Zonee: waardeloos. Service interesseert die oliewolven geen reet, alleen maar geld verdienen, op een zo goedkoop mogelijke manier. En dan zijn ze aan mij dus een klant kwijt. En zo zou het eigenlijk voor elke klant moeten gelden: wees principieel en kritisch, daar betaal je voor!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor jospop » 11 nov 2008, 22:37

ik heb nog niemand gehoord over additieven die het octaangehalte verhogen....
Dat bestaat toch gewoon????
Moet ik straks dus waarschijnlijk met twee flesjes gaan lopen klooien. Voorlopig kan ik in Utrecht overvecht bij Haan nog excelsius (of een andere hyper moderne turbo naam ofzo :wink: ) als geschikte vervanger voor 98 krijgen.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

vliegtuig benzine

Berichtdoor busager » 13 dec 2008, 16:45

je kunt misschien ook wel vliegtuigbenzine bij mengen bij de lage octaan benzines. voor de sportvliegtuigjes gebruiken ze 120 octaan :mrgreen:

in de crossmotor ging dat ook prima en je zult versteld staan wat een power je ineens hebt :D :D

ze verkopen ook octaan booster in kleine flesjes om bij te mengen.
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Re: Verplicht over op LPG?

Berichtdoor LouisdeFunes » 07 maart 2012, 13:37

prima!
Laatst bijgewerkt door LouisdeFunes op 04 maart 2015, 02:37, in totaal 1 keer bewerkt.
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: vliegtuig benzine

Berichtdoor 403diesel » 07 maart 2012, 20:57

[quote="busager"]je kunt misschien ook wel vliegtuigbenzine bij mengen bij de lage octaan benzines. voor de sportvliegtuigjes gebruiken ze 120 octaan :mrgreen:

Hoeveel kost dat inmiddels? Was 20 jaar geleden al iets van 3 gulden per liter.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2222
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: vliegtuig benzine

Berichtdoor jeroencr » 03 aug 2012, 16:39

nog een late reactie, maar dit kan misschien wel interessant zijn voor iedereen die euro 98 zoekt. Want misschien een website die alle pompstations met euro98 op een rijtje heeft staan!

op de site http://www.brandstof-zoeker.nl/ kan ook gezocht worden naar super plus.
kan iemand kijken of de tankstation die volgens die site super plus verkopen, of dat echte euro 98 is? vroeger was super plus 98 ofzoiets dacht ik.
zelf weet ik het niet omdat ik alleen euro 95 tank.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Verplicht over op LPG?

Berichtdoor Cor Rosie » 03 aug 2012, 21:22

Je kunt alleen geen super 98 met loodvervanger selecteren :roll:

Ik ken trouwens nog maar een benzinepomp die dat verkoopt.
Gelukkig zit die bij mij in het dorp.
Wel jammer dat het ruim 30 cent duurder is als Euro 95 :shock:
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 796
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Verplicht over op LPG?

Berichtdoor 404noir » 03 maart 2015, 21:53

Bij Veldhoven tussen Oerle en Wintelre zit een tankstation waar je RON102 kan tanken, gewoon aan de pomp.
Ook super cleane GTL Diesel (GTL= gas to liquid, die synthetische diesel verbrandt heel schoon en compleet)
https://www.schippersstop.nl/tankstations/
Ze zijn er erg auto(sport) minded en hun terrein is ook het servicepark voor de ELE-rally.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Verplicht over op LPG?

Berichtdoor Frank.04 » 04 maart 2015, 23:25

Het valt mij altijd op hoe extreem de prijsverschillen zijn bij LPG.

Ik reed laatst door Limburg:

- op de snelweg voorbij Weert: 78,9 cent

- net voor de grens bij Maaseik: 65 cent

- net over de grens: 55 cent

- twee kilometer verder: 29 cent

Scheelt dus 50 Euro cent binnen 20 kilometer, bijna een factor drie!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast